يكشنبه 4 آذر 1386

فراز و نشيب‌های جام جهانی در آسيا، ايرنا

در حاليکه مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی هميشه پر از اتفاقات عجيب و غريب در سراسر جهان است اما اين رقابت‌ها در آسيا منشاء نمايش‌های ترسناک و سختی بوده‌است.

به گزارش ايرنا به نقل از سايت فدراسيون بين‌المللی فوتبال (فيفا)، شکست ‪ ۳‬بر يک ايران مقابل بحرين که مانع از صعود خودکار اين تيم به جام جهانی ‪ ۲۰۰۲‬شد، خاطره تلخی برای اين تيم و هوادارانش است در حاليکه ژاپن قهرمان سه دوره آسيا هميشه از دست دادن اولين صعود به جام جهانی پس از ديدار سرنوشت ساز خود با عراق را برای مسابقات ‪ ۱۹۹۴‬به ياد دارد.


سخت‌ترين گروه‌ها
گروه نخست دور دوم مقدماتی جام جهانی ‪ ۱۹۹۸‬فرانسه به خاطر اتفاقات عجيبی که خلق کرد هنوز هم در ذهن‌ها هست.

در آن سال سه تيم برتر آسيا يعنی عربستان، ايران و کويت در گروهی که شامل چين و قطر هم می‌شد، قرار گرفتند.

پس از سه ماه تلاش زياد بالاخره عربستان صدرنشين شد و برای دومين بار به جام جهانی راه يافت در حاليکه تيم دوم گروه يعنی ايران برای کسب سهميه صعود بايد در يک مسابقه پلی آف به مصاف ژاپن می‌رفت که اين مسابقه را واگذار کرد. با وجود اين ايران در نهايت با پيروزی مقابل استراليا جهان را شگفت زده کرد و راهی فرانسه شد.


حريفان ديرينه
ايران و عربستان چهار سال بعد بار ديگر در گروهی که شامل عراق، بحرين و تايلند می‌شد، همگروه شدند. ايرانی‌ها به نظر می‌رسيد اين بار با توجه به دو امتياز بيشتر نسبت به عربستان قبل از آخرين مسابقه گروه، عملکرد بهتری داشته باشند اما اين پسران صحرا بودند که با پيروزی ‪ ۴‬بر يک مقابل تايلند و شکست ‪ ۳‬بر يک ايران مقابل بحرين، صدرنشينی را از آن خود کردند.

در نتيجه ايران مجبور شد در يک مسابقه پلی آف به مصاف ايرلند برود که در نهايت شکست خورد.


بزرگترين ناکامی‌ها
مسابقات مقدماتی جام جهانی هميشه شاهد ناکامی‌هايی هم بوده است. چين يکی از تيم‌هايی است که پس از کسب نتايج شگفت انگيز و خوب اغلب پايان نافرجامی داشته است. اولين شکست اين تيم روز ‪ ۱۹‬مه سال ‪ ۱۹۸۵‬بود که پس از شکست ‪ ۲‬بر يک مقابل هنگ کنگ از دور مسابقات مقدماتی جام جهانی حذف شد.

هشت سال بعد اميدهای اين تيم برای صعود به جام جهانی ‪ ۱۹۹۴‬آمريکا با شکست يک بر صفر غير منتظره مقابل يمن نقش بر آب شد. اين نتيجه عراق را با اختلاف يک امتياز راهی جام جهانی کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دشمنان آشنا
کره جنوبی و ژاپن تکراری‌ترين مسابقه مقدماتی جام جهانی در آسياست به طوريکه اين دو تيم تا کنون ‪ ۱۳‬بار در اين رقابت‌ها به روی هم شمشير کشيده‌اند.

در آخرين ديدار دو تيم در دور دوم مقدماتی جام جهانی ‪ ۱۹۹۸‬فرانسه، ژاپن در اولين ديدار دو تيم ‪ ۲‬بر يک پيروز شد اما کره با کسب پيروزی در مسابقات بعدی قبل از دو مسابقه آخر، سهميه صعود خودکار را کسب کرد و باعث شد پيروزی ‪ ۲‬بر صفر ژاپن در سئول در مسابقه يکی مانده به آخر چيزی جز تسلی خاطری برای اين تيم نباشد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35022

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فراز و نشيب‌های جام جهانی در آسيا، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016