پنجشنبه 24 مهر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

غير رقابتي بودن وب هوستينگ در ايران، کاوه جمالي، آي تي ايران

توسعه يك صنعت به عوامل خاصي وابسته است، مثلا توسعه كارخانجات توليدي به برق وابسته است. اگر شما در ناحيه اي كه دسترسي به برق سراسري امكان پذير نباشد اقدام به ايجاد يك ناحيه صنعتي نماييد بايد براي توليد برق هزينه هاي بسياري نموده كه ممكن است اين مسئله توليد را در آن منطقه غير اقتصادي نمايد. .


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين مسئله را در مورد صنعت IT ايران و توسعه ارتباطات نيز مي توان تعميم داد. براي اينكه بتوان در ايران فعاليت ميزباني وب (وب هوستينگ) را گسترش داد در ابتدا بايد براي شركت ها و افراد امكانات دسترسي سربع به اينترنت با قيمتي معادل يا ارزانتر از بقيه دنيا، فراهم آورد.
متاسفانه قيمت دسترسي به اينترنت در ايران بسيار بالا و كاملا غير رقابتي است. حتي در ايران يك سرويس دهي Dialup اينترنتي مطمئن و بدون نقص در دسترس نيست. شركت هايي كه از طريق شركت مخابرات ايران به اينترنت دسترسي دارند به كرات شاهد قطع و يا افت سرعت اينترنت بوده اند. و شركت هاي مستقل نيز سرويس دهي بهتري را به مشتريان خود ارائه ننموده اند. اگر مشتريان ايراني همچنان حاضر به پرداخت هزينه بالا براي اين دسترسي مشكل دار به اينترنت هستند دليل آن را بايد در عدم وجود گزينه اي ديگر جستجو نمود، نه روند رو به رشد دسترسي آسان به اينترنت. اگر بخواهيم شركت هاي فعال در زمينه وب هوستينگ اين فعاليت را به داخل ايران منتقل كنند بايد در داخل كشور شرايطي مناسب براي اين امر فراهم نمود.
فاكتورهايي كه بايد براي اين مسئله مهيا شود به شرح زير است:
1- دسترسي با سرعت بالا به اينترنت با هزينه اي بسيار پايين.
متاسفانه هزينه دسترسي با سرعت بالا در ايران بسيار بالا و كاملا غير اقتصادي است.
2- ايجاد Data Center هاي ايراني امن از لحاظ انرژي الكتريكي، دسترسي چندگانه به اينترنت، ساختماني ضد زلزله، ضد حريق و امنيت شبكه پليس.اين امكانات تا امروز در هيچ جاي كشور فراهم نشده است و برنامه اي نيز براي انجام اين كار وجود ندارد.
3- اطمينان دادن به شركت هاي وب هوستينگ در ارتباط با فعاليت غير قانوني و بدون مداخله.
متاسفانه در ايران همه خود را متولي IT مي دانند و به راحتي به خود اجازه دخالت در هر كاري را مي دهد. كانال هاي بدون محدوديت قانوني همچون شوراي انقلاب فرهنگي و يا سيستم انحصاري ارتباطات ايران كه در دست شركت مخابرات ايران مي باشد همواره براي سرويس دهندگان اين دلنگراني را در پي خواهد داشت كه ممكن است يك شبه در راه فعاليتشان سنگ بزرگي انداخته شود.
4- جلب اطمينان مشتريان ايراني به سرويس هايي مطمئن در ايران. متاسفانه هر جا صحبت ازمنفعتي بوده است ارگان هاي رسمي ايران همه را به زور وادار به سود رساندن به ساختارهاي دولتي نموده اند. هيچگاه سرويس دهندگان اينترنت (ISP ها) به خاطر كيفيت سرويس هاي مخابرات و يا اقتصادي بودن آن از سرويس هاي گران قيمت مخابرات استفاده نمي نمايند. بلكه به عنوان راهكاري براي ادامه فعاليت حاضر به پرداخت اين هزينه ها هستند.
اگر مشتريان ايراني مجبور به استفاده از سرويس هاي گران و بدون كيفيت در داخل كشور باشند ضربه محكمي به صنعت IT و اقتصاد مردم زده شده است.
مشتريان بايد به تدريج و به دلخواه خود، روي به اين مسئله آورند. البته بايد توجه داشت كه اينترنت دنياي آزادي است تا همگان بتوانند آزادانه از امكانات آن استفاده نمايند. امروزه شركت هاي ايراني مشترياني از سراسر دنيا دارند كه اين نكته اي اميد بخش است و در صورت اقتصادي بودن اين سرويس ها و ايجاد امكانات بانكي اين امر تداوم و گسترش خواهد يافت.
اگر امكانات مورد نياز در مورد سرويس ها فراهم شود آنگاه مي توان اين بحث را مطرح نمود و گرنه درج اين همه مطلب در روزنامه ها و مجلات و صحبت در ضرورت انجام وب هوستينگ در ايران راه به جايي نخواهد برد.

[لينک مطلب اصلي]





















Copyright: gooya.com 2016