یکشنبه 30 فروردین 1383

زندگينامه عبدالعزيز رنتيسي، از نگاه ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
رژيم صهيونيستي بار ديگر ماهيت‌اش را نشان داد و اين بار عبدالعزيز رنتيسي، در راه مقاومت به شهادت رسيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مركز اطلاع رساني فلسطين شرحي از زندگينامه شهيد رنتيسي را اينگونه عنوان كرده است:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر عبدالعزيز علي‌ عبدالحفيظ الرنتيسي در تاريخ ‌٢٣/١٠/١٩٤٧ در روستاي يبنا ( بين عسقلان و يافا) ديده به جهان گشود. خانواده‌اش پس از جنگ ‌١٩٤٨ به نوار غزه پناهنده شد و در اردوگاه آوارگان خان يونس سكني گزيد. در اين زمان دكتر رنتيسي تنها شش ماه داشت.

- تحصيلات
وي در سن شش سالگي تحصيلات ابتدايي خود را در مدرسه وابسته به سازمان كمك‌رساني بين‌المللي “آنروا” شروع كرد.‌ رنتيسي در سنين كودكي به علت مشكلات معيشتي مجبور شد كه در تامين مخارج خانواده خود سهيم شود. وي تحصيلات دوره دبيرستان را در سال ‌١٩٦٥ م. به پايان رساند و در سال ‌١٩٧٢ در دانشكده پزشكي دانشگاه اسكندريه موفق به دريافت مدرك ليسانس شد و پس از آن در همين دانشكده به عنوان متخصص اطفال فارغ‌التحصيل شد. سپس در سال ‌١٩٧٦ در بيمارستان ناصر (مركز اصلي پزشكي خان يونس) مشغول به كار شد.

- زندگي و فعاليت سياسي
متاهل و داراي شش فرزند ( دو پسر و چهار دختر)
رنتيسي تاكنون در مراكز زير فعاليت داشت: هيات اداري مجمع اسلامي، انجمن پزشكان نوار غزه و هلال احمر فلسطين.
از زمان افتتاح دانشگاه اسلامي غزه در سال ‌١٩٧٨ در آن به تدريس در رشته‌هاي ژنتيك و انگل‌شناسي مشغول بود.
درسال ‌١٩٨٣ م. به علت خودداري از پرداخت ماليات به رژيم صهيونيستي بازداشت شد. همچنين در تاريخ ‌٥/١/١٩٨٨ بار ديگر به مدت ‌٢١ روز بازداشت شد.
در سال ‌١٩٨٧ همراه تني چند از فعالان جنبش اسلامي درنوار غزه جنبش مقاومت اسلامي حماس را تاسيس كرد.
در تاريخ ‌٤/٢/١٩٨٨ به اتهام مشاركت در فعاليت‌هاي ضد صهيونيستي براي بار سوم بازداشت شد و دو سال و نيم از عمرش را در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي سپري كرد. در تاريخ ‌١٩٩٠ از زندان آزاد و بار ديگر در تاريخ ‌١٤/١٢/١٩٩٠ به مدت يكسال زنداني شد.
در تاريخ ‌١٧/١٢/١٩٩٢ همراه ‌٤٠٠ نفر از فعالان دو جنبش حماس و جهاد اسلامي به جنوب لبنان تبعيد شد. در جنوب لبنان به عنوان سخنگوي تبعيديان ايفاي وظيفه كرد. اين تبعيديان دراردوگاه العوده در منطقه مرج‌الزهور درمرز لبنان با فلسطين تحصن كردند تا اين كه بالاخره رژيم صهيونيستي مجبور شد آنها را به وطنشان بازگرداند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6584

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندگينامه عبدالعزيز رنتيسي، از نگاه ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016