شنبه 24 بهمن 1383

اسلامگراها بیشترین آراء را در انتخابات شهرداری های عربستان، بخود اختصاص دادند، مهر

شاهزاده منصوربن متعب ال سعودرئیس کمیته انتخابات شهرداری های عربستان سعودی امروز اعلام کرد:دراولین مرحله از برگزاری انتخابات شهرداریها درریاض وحومه اطراف آن، 65درصد مردم رای دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازروزنامه اماراتی" البیان" وی دریک کنفرانس خبری درریاض پایتخت عربستان سعودی ضمن بیان این مطلب، برگزاری انتخابات را براساس معیارهای بین المللی دانست.

وی افزود:نتایج اولیه نشان از پیروزی کاندیداهایی به نامهای شیخ عبدالله سویلم، دکتر سلیمان الرسودی، دکتر ابراهیم القعید، دکتر سفر البوادی ، عبدالعزیز العمری ، طارق القصبی ، دکتر عمرباسودان عضو شورای شهرداری ریاض رامی دهد.

انتخابات شهرداریهای عربستان ازصبح روز پنجشنبه درریاض پایتخت عربستان سعودی و مناطق اطراف آن برای نخستین بار پس از چهار دهه در کشورآغاز شد اما طبق معمول زنان حق شرکت در این انتخابات را نداشتند.

انتخابات شهرداریها درعربستان سعودی طی سه مرحله برگزارمی شود که نخستین مرحله آن روز گذشته 10 فوریه (22 بهمن ) در ریاض و حومه برگزارشد ومرحله دوم نیز روز سوم مارس در مناطق شرق وجنوب غربی و مرحله سوم نیز در روز21 آوریل در مناطق شمالی وغربی عربستان به اجرا در خواهد آمد.

مراکز خبری در توصیف اوضاع انتخاباتی تصریح کردند که درهای مراکزرای گیری ازصبح روز پنجشنبه ساعت 8 به وقت محلی عربستان گشوده شدوتا ساعت 17 رای گیری ادامه داشت .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این منابع افزودند که قراراست درمنطقه ریاض حدود 148 هزار سعودی واجد شرایط رای درپای 200 مرکزرای گیری حاضر شوند و اعضای شورای شهررا انتخاب نمایند. همچنین بیش از 148هزار نفر از میان 400 هزار واجد شرایط رای دادن درمنطقه ریاض و حومه برای انتخاب نیمی از اعضای 38 شورای شهر در این منطقه ثبت نام کرده اند.

دراین انتخابات همچنین یک هزار و 818 کاندیدا برای کسب 104 کرسی در کل کشوربا یکدیگر به رقابت می پردازند که ازمیان آنها 646 نفر در ریاض هستند.رای دهندگان سعودی موجود درمنطقه ریاض نیمی از 38 عضو شورای شهر یعنی 104 کرسی را که 1818کاندیدا درآن به رقابت می پردازند انتخاب خواهند کرد درحالی که مقامات عربستان سعودی نیم دوم اعضای شورای شهررا خود انتخاب می کنند.

درریاض پایتخت عربستان تنها 646 کاندیدا برای 7 کرسی با یکدیگربه رقابت می پردازند.

لازم به ذکر است که دولت عربستان سعودی طی سالهای اخیر و بویژه پس از حوادث یازده سپتامبر 2001 ، با موج فزاینده نارضایتی ها و اعتراضات داخلی و خارجی بر سر نبود دموکراسی و حاکمیت انتخابی مواجه بوده و لذا به منظور رهایی از فشارهای یاد شده تلاش نموده تا با برگزاری انتخاباتی هرچند محدود ، تا حدی فشارهای یاد شده را کاهش دهد . ضمن اینکه در این انتخابات نیز زنها و نظامیان حق رای نداشته و نیمی از شورای های شهر را نیز دربار تعیین خواهد کرد . در واقع انتخابات روز گذشته برای سعودیها که تنها مردان آنهم غیر نظامی ها را شامل می شد آزمونی در راه به اصطلاح دموکراسی بود ، واژه ای که در این کشوربیگانه بوده و تلاش گردیده تا چارچوب سخت قبیله ای آن حفظ شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18229

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسلامگراها بیشترین آراء را در انتخابات شهرداری های عربستان، بخود اختصاص دادند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016