دوشنبه 19 اردیبهشت 1384

مراسم شصتمين سال پايان جنگ جهاني دوم با حضور رهبران بيش از 50 كشور در مسكو برگزار شد، ايسنا

پوتين:
هرگز اجازه نمي‌دهم جنگ سرد و يا جنگ ديگري به وقوع پيوندد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


بيش از 50 تن از رهبران جهان به همراه ولاديمير پوتين امروز (دوشنبه) در ميدان سرخ مسكو حضور يافته و با مشاهده‌ي رژه‌ي ارتش سرخ، شصتمين سالگرد پيروزي بر آلمان نازي و پايان جنگ جهاني دوم را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، رهبران جهان در مقابل مجسمه‌ي سنگي لنين در ميدان سرخ ايستادند و در همين حال سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه، سوار بر اتومبيل كروكي قديمي متعلق به دوران اتحاد جماهير شوروي، از رژه‌ي 8000 سرباز روسي سان ديد.

سربازان روسي كه به طرز آراسته‌اي لباس پوشيده بودند، پياده، سوار بر اسب و در ستون‌هايي همانند ارتش دوران جنگ جهاني دوم، رژه رفتند.

هواپيماهاي نيروي هوايي روسيه دقايقي قبل از آغاز مراسم، مواد شيميايي ويژه‌يي را در هوا پخش كردند تا ابرهاي باران‌زا را از فراز مسكو دور كنند.

هنگام رژه گروه كر روسيه سرود پيروزي اتحاد جماهير شوروي را اجرا كرد.

ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه،‌ در اظهاراتي در ميدان سرخ كه سعي كرد بحث‌هاي پيش آمده در روزهاي اخير درباره‌ي رفتارهاي شوروي بعد از پايان جنگ جهاني را كاهش دهد، گفت: ايثار عميق نيروهاي ارتش سرخ در جريان شكست آلمان نازي، نشان داد كه اتحاد جماهير شوروي يك اشغالگر نيست بلكه يك آزاد كننده است.

وي همچنين در پاسخ به انتقادهاي فزاينده‌ي غرب از حكومتش در روسيه اظهار داشت: ما سياست‌هايمان را بر اساس اصول آزادي و دموكراسي تعيين مي‌كنيم.

رييس جمهور روسيه تاكيد كرد، هرگز اجازه نمي‌دهد جنگ سرد و يا هر جنگ ديگري به وقوع پيوندد.

وي گفت: آشتي ميان روسيه و آلمان يكي از مهمترين دستاوردهاي بعد از جنگ در اروپا است.

پوتين افزود: روسيه همواره كمك‌هاي متحدانش را براي نابودي نازي‌هاي آلماني به خاطر مي‌آورد و هرگز اجازه نمي‌دهد كه جنگ سرد يا هر جنگ ديگري تكرار شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، اندكي قبل از آغاز رژه، جورج بوش ديدار كوتاهي با رهبران جوامع مدني روسيه از جمله كارشناسان مسايل حقوق بشر و آزادي مطبوعات انجام داد.

رييس يكي از قديمي‌ترين گروههاي حقوق بشر روسيه گفت: در ديدار با بوش به او گفتم كه روسيه واقعا در شرايط سختي قرار گرفته است. با توجه به مقوله‌ي حقوق بشر، اوضاع نسبت به زمان شوروي بهتر شده است؛ اما نسبت به دو سال پيش وخيم‌تر شده است.

بوش نيز قول داد تا به جامعه‌ي مدني روسيه كمك كند.

يكي ديگر از فعالان حقوق بشر روسيه خاطر نشان كرد: از بوش خواستيم تا موضع فعالتري نسبت به پوتين اتخاذ كند.

يك فعال ديگر خاطر نشان كرد: بوش در اين ديدار خواست نشان دهد كه اهميت ويژه‌يي براي مشكلات جامعه‌ي مدني روسيه قائل است و اين ديدار از لحاظ سياسي مهم بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22318

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم شصتمين سال پايان جنگ جهاني دوم با حضور رهبران بيش از 50 كشور در مسكو برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016