پنجشنبه 29 تیر 1385

نبرد زمينی اسرائيل و حزب الله در داخل خاک لبنان، بی بی سی

همزمان با ادامه حملات اسرائيل به لبنان و موشک پرانی حزب الله به داخل اسرائيل و تلفات گسترده غيرنظامی، بين نفرات دو طرف در داخل خاک لبنان درگيری مستقيم روی داده است.

بامداد روز پنجشنبه، ۲۰ ژوئيه، سخنگوی ارتش اسرائيل اعلام داشت که بين افراد نيروی زمينی اين کشور و نفرات مسلح گروه حزب الله لبنان در دو نقطه در نزديکی مرز دو کشور در داخل خاک لبنان درگيری مستقيم روی داده است.

محل اين نبرد زمينی نقاطی در شمال روستای مرزی اسرائيلی اويويم گزارش شده که روز چهارشنبه واحدهای ارتش اسرائيل در نزديکی آن هدف حمله حزب الله قرار گرفتند و در نتيجه آن، دو سرباز اسرائيلی کشته و نه نفر ديگر زخمی شدند.

ارتش اسرائيل مقصود از عمليات زمينی در داخل خاک لبنان را جستجو و انهدام اسلحه خانه ها و انبارهای مهمات مخفی حزب الله و نقاط مورد استفاده برای پرتاب موشک به سوی نقاط شمالی اسرائيل عنوان کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائيل گفته است که در حال حاضر برنامه ای برای اجرای عمليات گسترده زمينی در داخل خاک لبنان در دست نيست و عبور نظاميان اسرائيلی از مرز در روز پنجشنبه را عملياتی محدود برای خنثی کردن اقدامات حزب الله در موشک پرانی به سوی مناطق شمالی اسرائيل توصيف کرد.

رويارويی مستقيم دو طرف در حالی گزارش می شود که دولت اسرائيل درخواست های بين المللی برای توقف حملات خود به لبنان را بدون برآورده شدن شروط خود نپذيرفته و حزب الله نيز تا کنون از آزاد کردن دو نظامی اسرائيلی که انگيزه حملات اسرائيل به لبنان بوده خودداری ورزيده است.

خودداری دو طرف از پذيرش آتش بس

مقامات اسرائيلی نه تنها آزادی اين دو نظامی بلکه پاکسازی جنوب لبنان از نفرات حزب الله و استقرار نيروهای ارتش لبنان در اين مناطق و حتی خلع سلاح حزب الله را از جمله شروط خود برای توقف حملات عليه لبنان اعلام داشته و همچنين تاکيد کرده اند که در مورد آزادی دو نظامی خود با حزب الله وارد مذاکره و معامله نمی شوند.

حزب الله نيز برای آزادی دو نظامی ربوده شده خواستار رهايی لبنانی هايی شده که توسط اسرائيل بازداشت و زندانی شده اند.

برخی ناظران گفته اند که اسرائيل از زمان خروج از جنوب لبنان در شش سال پيش نسبت به حضور نفرات مسلح حزب الله در مناطق مرزی دو کشور احساس نگرانی می کرد و ممکن است در نظر داشته باشد از فرصت کنونی برای پاکسازی اين منطقه و حتی تضعيف جدی حزب الله در لبنان، که آن را مورد حمايت ايران و سوريه می داند، استفاده کند.

در حملات هوايی و آتشباری توپخانه و قايق های توپدار اسرائيلی به نقاط مختلف لبنان، به خصوص مناطق جنوبی اين کشور در روز چهارشنبه، ۱۹ ژوئيه، دست کم پنجاه شهروند لبنانی جان خود را از دست دادند.

همزمان، مقامات اسرائيلی گفته اند که موشک های حزب الله که به سوی شهر ناصريه در روز چهارشنبه تلفاتی برجای نهاده است.

اکثر ساکنان اين شهر را، که مسيحيان عيسی مسيح را از اهالی آن می دانند، از شهروندان عرب اسرائيل هستند و به گفته مقامات اسرائيلی، انفجار موشک های حزب الله به کشته شدن دو کودک عرب منجر شد.

تلفات سنگين در لبنان

عمليات نظامی در منطقه همچنان تلفات و خسارات سنگينی را به خصوص به غيرنظاميان و تاسيسات اقتصادی وارد می سازد.

در روز چهارشنبه، لبنان متحمل سنگينترين تلفات غيرنظامی در طول بحران کنونی شد که از يک هفته پيش آغاز شده است.

ارتش اسرائيل به ساکنان تمامی مناطق جنوبی لبنان اخطار کرده است که به منظور حفظ جان خود اين مناطق را، که از اهداف نظامی محسوب می شود، ترک کنند.

همچنين، هواپيماهای اسرائيلی در روز چهارشنبه بيست و سه تن بمب را برای انهدام آنچه که پناهگاه زير زمينی رهبران حزب الله در ناحيه برج البراجنه، در نزديکی بيروت، اعلام شده بر اين نقطه فرو ريختند اما حزب الله گفته است که هيچيک از رهبران اين گروه آسيبی نديد و هواپيماهای اسرائيلی يک مسجد خالی را هدف قرار داده بودند.

منابع ارتش اسرائيل گفته اند که در ساعات اوليه بامداد روز پنجشنبه، هواپيماهای جنگی اين کشور هشتاد ماموريت را عليه هدف هايی در داخل خاک لبنان انجام دادند.

ادامه جنگ در لبنان باعث ابراز نگرانی سازمان های امدادرسانی بين المللی در مورد وضعيت غيرنظاميان و دهها هزار تن آوارگانی شده است که از بيم جان از خانه های خود گريخته اند.

وضعيت غيرنظاميان و تخليه خارجيان

يان اگلند، مسئول عمليات امدادرسانی سازمان ملل، شرايط انسانی در منطقه را بحرانی اعلام داشته و گفته است که به نظر می رسد اسرائيل و حزب الله کمترين توجهی به وضعيت غيرنظاميان ندارند.

وی گفته است که حدود يکسوم از کشته ها و زخمی های اين جنگ را کودکان تشکيل می دهند.

پيش از اين، فواد سينيوره، نخست وزير لبنان که دولت خود را مسئول گروگانگيری نظاميان اسرائيلی ندانسته و از قدرت لازم برای مقابله با حملات اسرائيل و يا خلع سلاح حزب الله برخوردار نيست، خواستار مداخله جامعه بين المللی برای خاتمه دادن به وضعيت کنونی شد.

وی در ملاقات با نمايندگان کشورهای خارجی، از جمله سفير آمريکا در بيروت، گفت که اين جنگ لبنان را "پاره پاره می کند" و مانع از روند استقرار دموکراسی در اين کشور می شود و جامعه بين المللی را مسئول تلفات و خسارات وارد شده به لبنان دانست و مورد انتقاد شديد قرار داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان، کشورهای مختلف به عمليات خارج کردن شهروندان خود از لبنان ادامه می دهند و به خصوص با استفاده از کشتی های مسافربری و ناوهای نيروی دريايی، آنان را از بنادر لبنان، که در محاصره نيروی دريايی اسرائيل است، به نقاط امن از جمله قبرس انتقال می دهند.

بامداد روز پنجشنبه، واحدی متشکل از حدود چهل تفنگدار دريايی ايالات متحده به منظور کمک به تخليه شهروندان آمريکايی در يکی از سواحل بيروت، پايتخت، پياده شد.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30994

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نبرد زمينی اسرائيل و حزب الله در داخل خاک لبنان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016