شنبه 29 مهر 1385

دانيل اورتگا؛ اميدوار به کسب مقام رياست جمهوری نيکاراگوئه، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی

در ادامه مبارزات انتخاباتی دانيل اورتگا و پيشتازی قاطع وی در نظرسنجی‌های انتخاباتی، اين کانديدای احراز پست رياست جمهوری نيکاراگوئه طی راهپيمايی کارناوال مانندی مورد استقبال پرشور حاميان خود قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر، دانيل اورتگا رهبر چپ گرای ساندنيستای نيکاراگوئه، همزمان با پيشروی کاروانال‌ انتخاباتی‌اش به سمت شهر چيناندگا با شور و اشتياق معنوی حاميان خود که به آتش بازی و اجرای موسيقی برای جلب حمايت عمومی مردم می‌پردازند، روبرو شد.

نتايج دو نظرسنجی که هفته جاری منتشر شد نشان از پيروزی احتمالی وی در دور نخست انتخابات رياست جمهوری نيکاراگوئه در تاريخ پنجم نوامبر داشت. طبق نظرسنجی موسسه زاگبی که روز جمعه منتشر شد اورتگا احتمالا ۳۵ درصد آرا انتخابات رياست جمهوری را کسب خواهد کرد. افزون بر اينکه با چنين پيش بينی با ۱۵ درصد رای نسبت به ساير رقبايش از جمله جدی‌ترين رقيب خود يعنی ادواردو مونتالگره محافظه‌کار پيشتاز است.

جبهه‌ی آزادی بخش ساندنيستای نيکاراگوئه به رهبری اورتگا در سال ۱۹۷۹ دست به قيام گسترده‌ای زد که به واسطه‌ی آن خانواده‌ی سوموزا از اريکه‌ی قدرت به زير کشيده شد.

اورتگا تا دهه‌ ۱۹۸۰ نبض قدرت را در کشورش در دست داشت. نيکاراگوئه در اغلب سال‌هايی که دولت ساندنيستا زمام امور را در دست داشت صحنه مبارزه با شورشيان کونترايی بود که از سوی واشنگتن حمايت می‌شدند و بر اثر همين جنگ‌های داخلی ۳۰ هزار تن تا سال ۱۹۹۰ کشته شدند.

اين در حاليست که اورتگا اعلام داشته که اکنون در مقايسه با گذشته فرد ميانه‌روتری شده و رهبر سابق کونترا را به عنوان کانديدای معاونت خود برگزيده است.

وی هم چنان به کنترل مضاعف دولت بر اقتصاد کشورش وعده داده و يکی از هم پيمانان اصلی هوگو چاوز رييس جمهور آمريکاستيز ونزوئلا به شمار می‌آيد.

رهبر ساندنيستای نيکاراگوئه علاوه بر اين از پايگاه مردمی محکمی برخوردار است؛ اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در ازای هر دو حامی اورتگا (که به بستن دستمال سر عادت دارند) سه نفر از دوران حکومت ساندنيستا تنها خاطرات تلخ و مصائب آن را به ياد می‌آورند؛ به همين جهت تمايلی به بازگشت وی به مسند قدرت ندارند.

در اين ميان وجود برخی شکاف‌های سياسی ميان محافظه‌کاران حاکم نيکاراگوئه بستر را برای پيشتازی اورتگا مساعد کرده است.

اين کانديدای چپ گرا که با پيشتاز بودن در اغلب نظرسنجی‌ها اميدوارتر شده، با قوای هر چه تمامتر در حال پيشبرد مبارزات انتخاباتی خود است. حاميان اورتگا در يکی از راهپيمايی‌های انتخاباتی رهبرشان در شهر چيناندگا ضمن به اهتزاز در آوردن پرچم‌های مشکی - سرخ ساندنيستا به حمايت از اورتگا پرداختند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در جمع حاميانش گفت: از دام‌ها غافل نشويد، دامی که ما را بر اين تصور وا می‌دارد که ما ديگر پيروز شده‌ايم و ديگر عده‌ زيادی در پای صندوق‌های رای حاضر نمی‌شوند.

در همين حال، کارلوس گوتييرز وزير بازرگانی آمريکا هشدار داد که پيروزی اورتگا در انتخابات رياست جمهوری نيکاراگوئه می‌تواند باعث وحشت و ارعاب سرمايه‌گذاران خارجی برای سرمايه‌گذاری در اين کشور شود.

در اين ميان به نظر می‌رسد که اميدهای واشنگتن برای تجديد قوای محافظه‌کاران جهت ناکام گذاشتن اورتگا به نااميدی تبديل شده است چرا که هم اينک ميان رقبای انتخاباتی کشمکش و درگيری شديدی مشاهده می‌شود. مونتاگلرو کانديدای محافظه‌کار حامی واشنگتن و خوزه ريزو از حزب حاکم نيکاراگوئه، از جمله جدی‌ترين رقبای اورتگا محسوب می‌شوند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31839

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دانيل اورتگا؛ اميدوار به کسب مقام رياست جمهوری نيکاراگوئه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016