يكشنبه 12 مهر 1383

خرازي در گفت وگو با نيوزويک: به موشك‌‏هاي شهاب افتخار مي‌‏كنيم، ايلنا

بايد زمينه عقب‌‏نشيني آمريكا از عراق فراهم شود

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزيرامورخارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: ما قصد داريم در توليد سوخت هسته‌‏اي خودكفا باشيم.

سيد كمال خرازي كه هفته گذشته براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان‌‏ملل‌‏متحد به نيويورك رفته بود در گفت‌‏وگو با خبرنگار هفته‌‏نامه آمريكايي نيوزويك، آخرين تحولات در عرصه سياست خارجي كشور و مواشع تهران در قبال مسائل مهم منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي را تشريح كرد.
متن كامل اين گفت‌‏وگو به اين شرح است:
ـــــــــــــــــــــــــــــ
آيا ايران تنها با هدف تأمين سوخت پايگاه‌‏هاي هسته‌‏اي خود، به‌‏دنبال كسب توانايي غني‌‏سازي اورانيوم است يا اهداف غيرصلح‌‏آميز در سر دارد؟
غني‌‏سازي اورانيوم تنها براي تأمين سوخت مورد نياز در پايگاه‌‏هاي هسته‌‏اي به كار مي‌‏رود نه براي سوخت تسليحات هسته‌‏اي.
به نظر مي‌‏رسد آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي نسبت به اينكه شما به تعهد خود به سه كشور اروپايي در پاييز 2003 مبني بر تعليق غني‌‏سازي اورانيوم عمل كرده باشيد متقاعد نشده است.
ما غني‌‏سازي اورانيوم را به حال تعليق در آورديم اما آنها از ما درخواست كردند كه "فعاليت‌‏هاي مربوط به غني‌‏سازي" كه توليد قطعات را نيز شامل مي‌‏شود نيز به حال تعليق درآوريم.
ما بر اساس بيانيه مشترك ايران با اروپا، ساخت قطعات را نيز براي مدتي به حال تعليق درآورديم و قرار بود اروپايي‌‏ها نيز پرونده ايران در آژانس بين‌‏المللي انرژي را نيز ببندند اما آنها به تعهدات‌‏شان عمل نكردند؛ ما هم خود را ملزم به تعهد به بيانيه ندانستيم.
شما گاز "هگزا فلورايد اورانيوم" را براي چه كاري مي‌‏خواهيد؟
اين مسأله، در توافقنامه نبوده است؛ آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي از ما مي‌‏خواهد كه تمام فعاليت‌‏هاي مربوط به غني‌‏سازي اورانيوم را به حال تعليق درآوريم اما ما در خصوص اين مورد توافق نكرده بوديم.
ايران، توانايي غني‌‏سازي اورانيوم را دارد؛ آيا اين امر به شما توانايي اقدام به پيشبرد برنامه تسليحات هسته‌‏اي را نمي‌‏دهد؟
ما قادر به غني‌‏سازي اورانيوم و تمام تجهيزاتي كه براي اين كار لازم است، هستيم؛ اما اين به معناي آن نيست كه قادر به ساخت و توليد تسليحات هسته‌‏اي هم هستيم زيرا اين كار، داراي مراحل پيچيده‌‏اي است كه ما قصد نداريم اين كار را انجام دهيم.
آيا ايران نمي‌‏تواند بدون غني‌‏سازي اورانيوم، از انرژي هسته‌‏اي استفاده كند كه باعث نگراني جامعه جهاني نشود؟
اين به آن معني است كه ما بايد سوخت هسته‌‏اي را از خارج از كشور خريدار كنيم ولي ما قصد داريم در توليد سوخت هسته‌‏اي خودكفا باشيم.
آيا شما نگران حمله احتمالي اسرائيل به تأسيسات هسته‌‏اي ايران نيستيد؟
اين يك تهديد است و وقتي تهديد وجود دارد شما بايد آن را مورد ملاحظه قرار دهيد و براي واكنش نشان‌‏دادن در مقابل آن آماده باشيد و ما نيز آماده هستيم.
با موشك شهاب؟
امكانات و توانايي‌‏هاي مختلفي وجود دارد كه ما مي‌‏توانيم از آنها استفاده كنيم. موشك‌‏هاي شهاب نيز در ايران به پيشرفت رسيده و ما مفتخريم كه از اين قدرت برخورداريم.
طبق گزارش‌‏هاي سرويس اطلاعاتي، ايران از آشوبگران عراقي كه به نيروهاي ائتلاف حمله مي‌‏كنند حمايت مي‌‏كند...
اين حرف، كاملاً غلط است؛ بر عكس، ما در كاهش بحران عراق، خصوصاً در بحران نجف، كمك كرده‌‏ايم.
ارزيابي شما از اوضاع امنيتي عراق چيست؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آنجا مكان بسيار خطرناكي است؛ نيروهاي ائتلاف، قادر به محافظت از عراق نيستند و دولت نيز با مشكلات بسياري مواجه است. مردم عراق از نابودي صدام خوشحال هستند اما از حضور نيروهاي بيگانه در عراق خشنود نيستند و اين اشتباه آمريكاست. آنها يعني مقامات آمريكايي فكر مي‌‏كردند اگر مردم مخالف صدام هستند به اين معني است كه از حضور آمريكايي‌‏ها در كشورشان استقبال مي‌‏كنند؛ با توجه به اين مسأله بايد زمينه براي عقب‌‏نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق بايد فراهم شود.
به نظر مي‌‏رسد ايران با نظر آمريكا مبني بر انجام انتخابات عراق در ماه ژانويه موافق است؟
درست است؛ اين اولين اقدام مهم براي حل بحران عراق است و لازم است دولتي منتخب ملت در عراق به وجود آيد.
آيا ايران آماده ملحق‌‏شدن به ساير كشورها براي ايجاد دو كشور مستقل به نام‌‏هاي "فلسطين" و "اسرائيل" هست؟
اگر فلسطيني‌‏ها تصميم به تشكيل دو كشور مستقل داشته باشند مسأله‌‏اي نيست اما ما با تشكيل يك دولت در اين سرزمين، موافق هستيم.
آيا احتمال مذاكره آمريكا و ايران وجود دارد؟
نه؛ در حال حاضر چنين احتمالي وجود ندارد؛ زيرا سياست آمريكا در خاورميانه بسيار اشتباه است. آنها هيچ جايي براي ايجاد روابط حسنه نگذاشته‌‏اند خصوصاً اينكه آمريكا در امور داخلي ما دخالت و از تغيير حكومت در ايران صحبت مي‌‏كنند.
بعضي مي‌‏گويند "فقط بوش"؛ آيا شما موافقيد؟
ما از جورج بوش، راضي هستيم زيرا سياست‌‏هاي او به نفرت از آمريكا در كشورهاي اسلامي دامن زده است!

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12627

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي در گفت وگو با نيوزويک: به موشك‌‏هاي شهاب افتخار مي‌‏كنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016