یکشنبه 10 آبان 1383

انتخابات آتی در ولایت خامنه ای و تاثیر تهدیدها، فرصت ها و چالش های خارجی برآن، مهدي سامع، نبرد خلق

mehdi_samee@yahoo.com

جدال در مورد این که چه کسی برای ریاست جمهوری و یا به گفته سید محمد خاتمی «تدارکچی» نظام، کاندیدا شود، با اعلام عدم تمایل میرحسین موسوی وارد مرحله جدیدی شده است.
در یادداشت سیاسی دو شماره قبل نبرد خلق در این باره نوشته شده که: «چگونگی برخورد قدرتهای بزرك با پروژه اتمی رژیم نیز در چگونگی انتخاب یك مهره كه سید محمد خاتمی آن را یك «تداركاتچی» تعریف كرده، تاثیر خواهند داشت. تا آنجا كه به خامنه ای بر می گردد، مطلوبترین گزینه، یك كوتوله رام است. اگر اوضاع عراق به صورت فعلی باقی بماند، خامنه ای تحت هیچ عنوان به چیزی بیش از مطلوبترین گزینه تن نخواهد داد.» و در پایان با توجه به مساله اتمی رژیم و فرصتی که اوضاع عراق در اختیار ولی فقیه نظام قرار داده نتیجه گیری شده بود که: «اگر این نقشه خامنه ای طی 9 ماه آینده پیشرفت بیشتر كند، تداركچی آینده ولایت فقیه كه نام «رئیس جمهوری اسلامی» را یدك می كشد، نه میر حسین موسوی بلكه یك كوتوله سیاسی خواهد بود. اما اگر فرصت مطلوب ولی فقیه به تهدید تبدیل شود برای مردم فرصت جدیدی به منظور تغیر كل نظام فراهم خواهد شد و در این صورت اگر حسین موسوی در نقش تداركچی نظام باشد، از آن جا كه مساله عمده مردم ایران در شرایط كنونی نه بازی در میز جناحها كه گذار از استبداد مذهبی به یك جمهوری عرفی و دمكراتیك است، بسیار مفتضح تر و بی آبروتر از سید محمد خاتمی خواهد شد.»
به نظر می رسد که اعلام عدم تمایل موسوی با توجه به همین چشم اندازها بوده است.
اکنون که مساله اتمی به نقطه تعین تکلیف خود نزدیک شده و طرح «معامله بزرگ» در آخرین روز مهر ماه در وین از طرف فرانسه، آلمان و انگلیس به نیابت اتحادیه اروپا به نمایندگان جمهوری اسلامی ارایه شده، باید دید خامنه ای در مقابل این چالش کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد.
روز چهار شنبه 22 مهر وقتی فرازهایی از طرح سه کشور اروپایی انتشار یافت، خامنه ای
در مراسم مشترك دانشجویان دانشگاههای ارتش طی سخنانی گفت:« هیچ یك از سیاستهای منطقهای بدون لحاظ كردن نظر ایران قابل پیشبرد نیست.» (خبرگزاری فارس)
این جمله کوتاه فشرده تمامی سیاستهایی است که ولی فقیه نظام پیرامون تهدیدها، فرصتها و چالشهای خارجی پیش روی ولایتش در پیش گرفته و انتخابات ریاست جمهوری هم به طور عمده نه متاثر از مجادلات و توازن قوای داخلی، بلکه بر اساس عوامل خارجی شکل نهایی به خود خواهد گرفت.
خامنه ای این جمله را در مقابل انتشار طرح «معامله بزرگ» که بخشهایی از آن روز قبل در خبرگزاریها انتشار یافته بود و روزنامه های صبح تهران گوشه هایی از آن را منتشر کردند، ابراز کرد. و درست همین روز مصادف است با انتشار خبر عدم تمایل میرحسین موسوی و ناز و کرشمه آخوندی هاشمی رفسنجانی.
روزنامه ایران در شماره همین روز با عنوان «معامله بزرگ هسته ای» از نتیحه مذاکرات وزیران خارجه اتحادیه اروپا و توافق آنان با آمریکا ‏خبر داد و آفتاب یزد با عنوان «هم تهدید و هم تشویق» همین خبر را در صدر اخبار خود آورد. ‏
روز چهارشنبه 22 مهر 1383 مسئولان تعدادی از تشکلهای درون نظام شامل دبیران كل احزاب اسلامی كار، تمدن اسلامی، اراده ملت، اعتدال و توسعه، خانه كارگر، خانه صنعت، جامعه اسلامی پزشكان ایران و جمعی از شخصیتهای سیاسی با هاشمی رفسنجانی ملاقات و پیرامون مسائل و تحولات داخلی و خارجی و انتخابات آتی ریاست جمهوری بحث و تبادل نظر کردند.
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به درخواست این نیروها برای قبول کاندیداتوری انتخابات آینده ریاست جمهوری، با تشكر از دیدگاه مثبت احزاب و تشكلها تصریح كرد: «من همواره خواهان ورود نیروهای جوان و با كفایت در عرصههای مختلف اجتماعی و ریاست جمهوری هستم و هر وقت احساس كردهام كه صاحبنظران و فضای جامعه به طور مشخص چنین مطالبهای دارد، در صورت داشتن وجود شرایط مناسب و بضاعت انجام خدمت از پذیرش مسئولیت خودداری نكردهام.»(ایسنا)
رفسنجانی در روز 16 مهر با اعلام این که «همه داراییهای من به اندازه یك خانه كه از خودم باشد، نیست» در پاسخ به سؤالی درباره احتمال شركت در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: «من تا این لحظه ترجیح میدهم، كسی غیر از من بیاید و كشور را اداره كند و با تجربهای كه دارم به او كمك كنم.... خدمت رهبری هم گفتهام شما به من امر نفرمائید و بگذارید این فضا باز باشد تا كس دیگری پیدا شود و ما هنوز منتظریم تا فرد مناسبی خود را كاندیدا كند و من نیز از او حمایت خواهم كرد.» رفسنجانی با زیرکی و با کاربرد قید «تا این لحظه» و پیش کشیدن پای ولی فقیه که تنها «امر» او هاشمی رفسنجانی را مجبور به پذیرش پست ریاست جمهوری می کند در ادامه می گوید: «ولی گفتهام اگر روزی به این نتیجه برسم كه چارهای جز آمدن من برای حفظ منافع اسلام و انقلاب نیست، دریغ نخواهم كرد.»(خبرگزاری فارس)
همزمان با اعلام طرح معامله بزرگ و پاسخ کوتاه خامنه ای، رفسنجانی به دنبال اجرای نقش «حافظ منافع اسلام» که چیزی جز حفظ استبداد مذهبی نیست، جدی تر از گذشته وارد صحنه می شود. رویدادهای بعدی ثابت می کند که پیچیدگی معادله انتخاب «تدارکچی» نظام به خاطر تاثیر این امر از چالشهای خارجیست.
روز پنج شنبه 23 مهر روزنامه ایران نوشت:«برخلاف تصورات برخی جناحها، کناره گیری مهندس موسوی از صحنه انتخابات یک معادله ساده نیست، بلکه نشانه هایی از پیچیدگیهای پروسه انتخابات را گوشزد می کند و چالشهای آن دامن جناحهای دیگر را می گیرد.» این اظهار نظر روزنامه خبرگزاری رسمی رژیم یک روز قبل از اجلاس کشورهای گروه هشت که در آن «طرح معامله بزرگ» از جانب اروپا ارایه شد، صورت گرفت.
روز شنبه 25 مهر ناطق نوری از باندهای وابسته به ولایت درخواست کرد که «به جای حضور تعداد زیادی شاخ شکسته در عرصه انتخابات از یک نامزد مقبول حمایت» کنند.
منظور ناطق نوری از تعدادی «شاخ شکسته» همان «کوتوله» های سیاسی هستند که به دنبال «پاسداریزه» کردن تمامی ارکان ولایت خامنه ای هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روز دوشنبه 27 مهر 1383 هاشمی رفسنجانی در دیدار مجمع متخصصان و جمعی از نمایندگان مجلس به طور غیر مستقیم به نقشی که می تواند در مقابله با بحران رژیم ایفا کند پرداخت و گفت:«با توجه به چالشهای داخلی و خارجی فراوری كشور و مطالبه تحول، تعارض موجود اداره كشور برای رییس اجرایی آینده دشوار» است.
وی در پاسخ به دعوت آنان برای حضور در انتخابات نهمین دوره ریاست دستگاه اجرایی ولایت فقیه گفت:«من به عنوان یك سرباز انقلاب بقیه عمر خود را نیز صرف خدمت به انقلاب و اسلام خواهم كرد و در هر مصدری كه نظام و مردم احساس كنند وجودم در آن مثمرثمر است، حضور خواهم یافت؛ اما هنوز زود است كه قضاوت كنیم كه به این ضرورت رسیدهایم.»
روز دوشنبه 27 مهر روزنامه اعتماد با چاپ عکس بزرگی از هاشمی رفسنجانی از تایید وی توسط جامعه روحانیت مبارز و ۷۸ حزب ‏خبر داد و از زبان یکی از روسای احزاب نوشته که وی به این دلیل در انتظار می ماند که احزاب پرشمار و ‏اصلی هم موافقتشان را برای دعوت از وی اعلام دارند.‏
یک روز بعد روزنامه شرق در گزارشی خبر از «جلساتی با حضور سران جبهه دوم خرداد برای بررسی مساله انتخابات» همزمان با «پر رنگ شدن مداوم» نامزدی هاشمی رفسنجانی می دهد. شرق در همین شماره خود در مقاله ای به قلم یک عضو مجلس ششم از دوم خردادیها به آنان پیشنهاد کرده، حالا که پیروزی حداکثری ممکن نیست، در پی آن باشند که به مصالحه ای تن دهند و مثلا از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت کنند و میرحسین موسوی معاون اول وی باشد.
روز 29 مهر یک عضو دفتر سیاسی حزب اسلامی كار در گفتوگو با ایسنا می گوید: «ما در راستای رایزنیهای مختلف و مذاكره با كاندیداها، از هاشمی رفسنجانی دعوت كردهایم كه در صحنهی انتخابات حضور پیدا كند.» نکته مهم در این اظهار نظر اشاره به شرایط بین المللی است. او می گوید:«مشاركت حداكثری مردم در صحنهی انتخابات در موقعیت كنونی باعث افزایش پشتوانهی نظام در سطح بینالمللی میشود.»
یک روز بعد طرح «معامله بزرگ» به نماینگان رژیم ارایه شد و بر اساس بعضی از گزارشها به نظر می رسد که اتحادیه اروپا قبل از روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا پاسخی جدی دریافت نخواهد کرد.
در انتخابات این دوره ریاست دستگاه اجرایی نظام ولایت فقیه، عامل خارجی نقش تعین کننده ایفا خواهد کرد. قبل از نشست آتی شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی، سرنوشت انتخابات آمریکا نیز روشن شده است. پاسخ خامنه ای به طرح «معامله بزرگ» هم قبل از جلسه آتی شورای حکام مشخص شده و رفسنجانی خود را برای شرایط عقب نشینی احتمالی ولی فقیه آماده می کند تا به جای یک کوتوله سیاسی در نقش منجی نظام وارد شود. اما به همان گونه که قبلا نیز گفته ایم هزینه این عقب نشینی برای ولایت خامنه ای بسیار گرانتر از آن است که «سردار فقیر» ی همچون هاشمی رفسنجانی بتواند آن را پرداخت کند. بهترین و دقیقترین برآورد هزینه این عقب نشینی را علی اکبر ولايتي، مشاور ولی فقیه در امور بین المللی ارایه داده است. ‏ بنا به گزارش روز 7 مهر خبرگزاری دولتی کار، او می گوید: «اگر قرار شد كه ما تسليم زياده‏خواهيهاي غربیها بشويم، حد ندارد. بنابراين اگر ما عقب‏نشيني كنيم آنها به جلو مي‏آيند.»
30 مهر 1383

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13786

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات آتی در ولایت خامنه ای و تاثیر تهدیدها، فرصت ها و چالش های خارجی برآن، مهدي سامع، نبرد خلق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016