دوشنبه 2 آذر 1383

متن کامل سخنان سخنگوي دولت: مطمئنيم در دستگاه اطلاعات رسمي كشور ديگر شاهد اتفاقاتي چون قتل هاي زنجيره‌يي نخواهيم بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

سخنگوي دولت، با اشاره به مصوبه‌ي هيات وزيران، درباره‌ي افزايش آب‌بهاي مشتركان و برداشت وزارت نيرو از آن تاكيد كرد: مصوبه‌ي هيات وزيران كاملا مشخص است. در اين زمينه وزارت نيرو بر اين باور بود كه براي اصلاح روند قيمت‌ها نيازمند دادن مصوبه‌ي جديد به شوراي اقتصاد است و چنان‌چه اشتباهي رخ داده مربوط به نحوه‌ي برداشت وزارت نيرو از مصوبه‌ي شوراي اقتصاد بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوي دولت در جلسه‌ي هفتگي خود در پاسخ خود به سوال خبرنگاران افزود: مصوبه‌ي شوراي اقتصاد در اين زمينه اصلاح و كليه‌ي وجوهي كه بر اساس ستاد كنترل بررسي قيمت‌ها و نظريه آنها اضافه دريافت شده است، بر اساس مصوبه‌ي جديد به آنها بازگردانده خواهد شد.

از رمضان‌زاده درباره‌ي اظهارنظرهاي هفته‌ي گذشته وي در مورد انتخابات سوال شد. وي با ابراز گلايه از انعكاس اين اظهارنظرها، تاكيد كرد: آن صحبت‌ها يك صحبت حزبي، خصوصي و غيرقابل انتشار بود، ولي برخي خبرگزاري‌ها آن را منتشر كردند؛ آن صحبت‌ها هيچ ربطي به منصب من به عنوان سخنگوي دولت نداشت، بلكه ديدگاههاي شخصي و حزبي من بود.

وي هم‌چنين بخشي از سخنانش را در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه «آيا شما هنوز مايل به ادامه‌ي روند اصلاح‌طلبي در كشور هستيد يا نه؟» يادآور شد و با گلايه از نحوه‌ي انتشار پاسخ اين سوال خاطرنشان كرد: پاسخ من به اين سوال اين بود كه ما به لحاظ منطقي چهار گزينه بيشتر نداريم؛ يا بايد خانه‌نشين شويم، يا اسلحه به دست بگيريم، يا طرفدار انقلاب باشيم و يا طرفدار اصلاحات در درون نظام كه ما طرفدار شق چهارم هستيم. بنابراين به اطلاع آن دوستاني كه دستور مراقبت ويژه را داده‌اند، مي‌رسانيم كه اين مراقبت‌هاي ويژه مدت‌هاست برقرار است.

خبرنگاري در مورد زمان شروع تعليق غني‌سازي از وي سوال كرد، سخنگوي دولت پاسخ داد: ما هميشه به تعهدات خود پايبند هستيم و انتظار داريم طرف مقابل ما هم به تعهداتي كه در اين زمينه اعلام كرده‌ پايبند باشد، ما بر اساس تعهد و توافقي كه داشتيم تعليق داوطلبانه غني‌سازي را از امروز ( دوشنبه) شروع مي‌كنيم.

از رمضان‌زاده درباره‌ي بيانيه‌ي اقتصاددانان در زمينه‌ي انتخابات سوال شد كه وي پاسخ داد: دولت هميشه از اظهارنظرهاي كارشناسي صاحب‌نظران كشور در همه‌ي امور استفاده كرده و افتخار خود مي‌داند كه هرگاه نقد منصفانه و كارشناسانه صورت گيرد، از آن استفاده خواهد كرد چنانچه تا كنون نيز اين‌گونه بوده است.

وي افزود: ما محتواي اين برنامه را كاملا در جهت برنامه چهارم توسعه‌ي كشور كه توسط دولت تهيه و به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده بود مي‌دانيم و معتقديم كه تغييراتي كه در آن به وجود آمده با اين بيانيه ناسازگاري دارد. البته طبيعتا اين حق مجلس بود كه چنين تغييراتي را به وجود آورد اما باز هم از همه اظهارنظرهاي كارشناسي استقبال مي‌كنيم.

رمضان‌زاده خاطرنشان كرد كه در دولت بحث خاصي در مورد اين بيانيه صورت نگرفته است.

رمضان‌زاده در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه تعليق غني‌سازي اورانيوم تا چه زماني ادامه خواهد يافت، گفت: همان‌گونه كه آقاي روحاني به عنوان مسوول مذاكرات اعلام كرد، ما اين تعليق را داوطلبانه پذيرفتيم و الزام حقوقي در اين مورد وجود ندارد، براي گسترش اعتماد عمومي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي اين كار را كرديم و معتقديم اين روند اعتمادسازي هم به نفع منافع ملي ماست و هم در جهت اعتمادسازي بين‌المللي و جلوگيري از گسترش تفكرات جنگ‌سالارانه و جنگ‌طلبانه برخي در دنيا.

به گزارش ايسنا سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: حد و مرز و زمان اين تعليق داوطلبانه را خود ما مشخص مي‌كنيم و آن به نوع پايبندي طرف مقابل به تعهدات بستگي دارد. ما از همين جلسه‌ي اول آژانس اين ميزان پايبندي را در محك آزمايش قرار خواهيم داد.

خبرنگاري درباره‌ي احتمال مذاكرات خرازي با آمريكايي‌ها در حاشيه‌ي اجلاس شرم‌الشيخ سوال كرد، رمضان‌زاده پاسخ داد: در اين اجلاس مذاكره با آمريكاييان در دستور كار وزير خارجه قرار ندارد.

از سخنگوي دولت درباره‌ي اطلس منتشرشده از سوي مجله‌ي نشنال‌جغرافي مبني بر تغيير نام خليج فارس به خليج عربي سوال شد كه وي تاكيد كرد: دولت در اين زمينه از مدت‌ها پيش برنامه كاري مشخصي را به همه‌ي دستگاهها ابلاغ كرده و پي‌گير آن است. در تمام زمينه‌ها ما از هويت تاريخي خليج هميشه فارس دفاع كرده و خواهيم كرد و معتقديم جعل عنوان‌هاي جديد براي اماكن تاريخي نمي‌تواند مشكلي را براي كسي حل كند.

رمضان‌زاده تاكيد كرد: در اين زمينه به همه‌ي دولت‌هاي دوست خود تذكرات لازم را داده‌ايم و اقدامات حقوقي و قانوني لازم توسط همه‌ي دستگاهها در حال انجام است. ملت ايران هميشه از هويت تاريخي خود دفاع كرده است. در اين زمينه دولت نيز به نمايندگي از ملت هيچ‌گاه كوتاه نخواهد آمد.

خبرنگار عرب زباني با اشاره به اظهارات رييس‌جمهور مبني بر آمادگي كمك به آمريكا براي نجات از غرقاب عراق و هم‌چنين سخنان وزير امور خارجه مبني بر اين‌كه آمريكايي‌ها از ما خواسته‌اند مداخله كنيم پرسيد “ با توجه به اين‌كه آمريكايي‌ها چنين درخواستي را نفي كرده‌اند، موضع دولت ايران چيست؟“ سخنگوي دولت تاكيد كرد: اگر آمريكايي‌ها مي‌خواهند در اين مرداب بمانند، خب بمانند. مهم اين است كه امنيت عراق براي منافع ملي ما حياتي است و از هر اقدامي در جهت رفع اشغال كه به نظر ما مهم‌ترين مساله و موجب ناامني در عراق است حمايت خواهيم كرد و به هركسي كمك مي‌كنيم كه رفع اشغال سريع‌تر انجام شود.

وي ادامه داد: حضور ما در نشست شرم‌الشيخ براي همين مساله است، براي كمك به حل مشكل امنيتي و رفع اشغال عراق هر اقدامي كه بتوانيم انجام خواهيم داد و صحبت‌هاي آقاي رييس‌جمهور نيز در اين زمينه بوده است؛ اگر كسي مايل نيست ما كمكش كنيم رسما اعلام كند كه مايل به دريافت كمك ما نيست.

خبرنگاري درباره‌ي اختلاف بين برخي وزارتخانه‌هاي توليدي و توزيعي سوال كرد. سخنگوي دولت با تاكيد پاسخ داد: اين يك روند طبيعي در تمام دنياست كه بين وزارتخانه‌هاي تجاري و توزيعي اختلاف نظرهايي وجود دارد. بحث‌هاي كارشناسي در اين زمينه مدت‌هاست در دولت جريان يافته و ادامه دارد. وزارت صنايع خود را مكلف به حمايت از توليدكننده ايراني مي‌داند، وزارت بازرگاني نيز خود را مكلف به حمايت از مصرف‌كننده‌ي ايراني هم مي‌داند و طبيعتا در برخي موارد اختلاف نظرهايي وجود دارد اما نزاعي در اين زمينه وجود ندارد.

وي در همين راستا افزود: تصميم‌گيري دولت جمعي است و آن‌چه به عنوان مصوبه‌ي دولت اعلام مي‌شود توسط همه‌ي دستگاهها اجرا مي‌شود؛ خارج از اين كه دستگاهي نظر كارشناسي‌اش مخالف آن بوده يا موافق.

... به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت، طي سخناني در مصاحبه‌ي هفتگي خود با خبرنگاران خاطرنشان كرد: ما راه گفت‌وگو را انتخاب كرده‌ايم و به دنيا اثبات مي‌كنيم كه طرفدار گفت‌وگو هستيم، فعلا راه‌حل ديگري را براي خود در نظر نگرفته‌ايم از اين رو انتظار داريم طرف‌هاي مقابل نيز به تعهداتشان عمل كنند.

وي افزود: اعلام كرده‌ايم كه تعهدات ما تا زماني پابرجاست كه بدانيم طرف مقابل نيز به تعهدات خود عمل خواهد كرد.

خبرنگاري با بيان اين‌كه نزديك به 400 ميليارد تومان بودجه از صندوق ذخيره‌ي ارزي به كميته امداد اختصاص يافته است، در اين مورد از سخنگوي دولت سوال كرد كه وي پاسخ داد: دولت نظر مخالف خود را در اين زمينه اعلام كرد، به صراحت اعلام مي‌كنم كه مخالف چنين برداشت‌هايي از صندوق ذخيره ارزي هستيم كه با ماهيت تشكيل صندوق ذخيره ارزي ـ كه ماهيت توسعه‌اي براي اقتصاد كشور هست ـ در تعارض باشد.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال خبرنگار انگليسي زباني گفت: ما استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را حق خود مي‌دانيم. در اين مرحله بر اساس توافقي كه كرده‌ايم داوطلبانه بحث تعليق غني‌سازي اورانيوم را پذيرفتيم و به هيچ وجه استفاده از انرژي هسته‌يي را كه حق خود مي‌دانيم ترك نخواهيم كرد.

خبرنگاري با اشاره به بيانيه‌ي اخير بسيج دانشجويي و موضع‌گيري آنها نسبت به سفير انگليس نظر دولت را در اين زمينه جويا شد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: در كشور ما همه‌ي گروهها، خصوصا تشكل‌هاي دانشجويي در بسياري از مسائل اظهارنظر مي‌كنند، اين برادران جوان نيز اظهارنظرهايي كرده‌اند، منتها مسوولان كشور تا كنون در اين زمينه چيزي در دستور كار قرار نداده‌اند، طبيعي است كه چنين گروههايي، چنين درخواست‌هايي داشته باشند، اصلا ماهيتشان اين‌گونه شكل گرفته است.

سخنگوي دولت هم‌چنين در پاسخ به خبرنگاري كه درباره‌ي اقدامات دولت براي ايجاد مشاركت حداكثري مردم در انتخابات آتي پرسيد، گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبري نيز خيلي زودتر از زماني كه پيش‌بيني مي‌شد در واقع در اين زمينه دستورالعمل صادر كردند. همه‌ي ما نيز موظف هستيم كه زمينه‌هاي مشاركت حداكثري مردم ايران را فراهم كنيم. از نظر دولت، اولين پيش‌نياز مشاركت حداكثري ايجاد فضاي آزاد براي حضور و رقابت همه‌ي گروههاي قانوني است كه در چارچوب قانون اساسي فعاليت مي‌كنند، دولت هم در اين زمينه تلاش خود را به كار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: دولت انتظار دارد از همه‌ي كساني كه خود را تابع مصالح ملي و نظارت مقام معظم رهبري مي‌دانند، فضاي رقابتي آزاد را ـ كه از نظر همه‌ي عقلاي عالم پيش‌شرط اوليه انتخابات حداكثري است ـ رعايت كنند، دولت نيز از ابزارهاي خود براي اين كار استفاده خواهد كرد.

رمضان‌زاده خاطرنشان كرد: وزارت كشور دستورالعمل لازم در اين زمينه را به استانداري‌ها داده و ما هم انتظار داريم كه فضاي رقابتي كاملي برخلاف فضايي كه در انتخابات مجلس هفتم برقرار شد براي برگزاري پرشكوه انتخابات رياست جمهوري فراهم شود.

خبرنگاري اظهارات رييس‌جمهور مبني بر موانع عدم موفقيت در هدفمند كردن يارانه‌ها را يادآور شد و در اين زمينه از رمضان‌زاده سوال كرد، سخنگوي دولت پاسخ داد: از نظر دولت حدود دو سال است كه كار كارشناسي كاملي براي بحث هدفمند كردن يارانه‌ها انجام شده است. هدفمند كردن يارانه‌ها نيازمند عزم ملي و مشاركت همگاني و همكاري همه‌ي نهادهاي حاكميت در اين زمينه است كه تا كنون به اين اجماع نرسيده‌ايم. از نظر دولت كار كارشناسي به طور كامل انجام شده و ما آمادگي داريم در هر شرايطي آن را اعلام كنيم منتها با اظهارنظرهايي مانند قيمت بنزين 25 توماني و يارانه 400 ميليارد تومان هم مواجهيم و اختلاف نظرهاي جدي وجود دارد.

وي تاكيد كرد: در شرايطي كه اختلاف نظر وجود دارد، نمي‌توان بحث هدفمندكردن يارانه‌ها را به طور كامل اجرايي كرد.

خبرنگاري با بيان اين‌كه طي ماههاي گذشته تندروي‌هايي را شاهد بوده‌ايم كه به نظر مي‌رسد در ماههاي آتي ادامه يابد به حادثه‌ي دانشگاهها اشاره كرد و موضع دولت براي حفظ دستاوردهاي هشت ساله اصلاحات را جويا شد، سخنگوي دولت در اين زمينه حادثه‌ي دانشگاه علم و صنعت را يادآور شد و افزود: خوشبختانه حادثه‌ي دانشگاه علم و صنعت ـ كه واقعا اتفاقي شرم‌آور بود ـ از طرف همه‌ي تشكل‌هاي سياسي كشور و همه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي محكوم شد كه اين امر نقطه‌ي اميدي است براي اين‌كه ديگر شاهد چنين حركات افراطي از سوي عناصر تندرو نباشيم.

به گزارش ايسنا وي خاطرنشان كرد: سياست دولت اين است كه حادثه‌ي دانشگاه علم و صنعت تا آن‌جا كه مربوط به درون دانشگاه بود توسط هيات نظارت دانشگاه بررسي شود. وقتي مساله به بيرون از دانشگاه كشيده شد نيز نيروي انتظامي بسيار موفق عمل كرد و در برخوردهايش چارچوب‌هاي قانوني و امنيتي ـ انتظامي كاملا رعايت شد. وزارت كشور در زمينه‌ي اقدام براي اين مواقع دستورات لازم را به همه‌ي استانداري‌ها و نيروي انتظامي داده است اما در درون دانشگاهها طبيعتا كسي انتظار ندارد كه نيروي انتظامي وارد شود.

وي تاكيد كرد: سياست دولت اين است كه به شدت از ورود هرگونه عنصر نظامي به درون دانشگاهها خودداري كند.

سخنگوي دولت هم‌چنين درباره‌ي دستورات وزير كشور به استانداري‌ها در اقدام به جلب مشاركت حداكثري مردم افزود: وزير كشور به همه دستور داده‌اند كه نظرات خود را در مورد چگونگي فراهم كردن زمينه‌ي مشاركت حداكثري در انتخابات اعلام كنند، جمع‌بندي در اين زمينه توسط وزارت كشور اعلام خواهد شد. ما هم‌چنان بر اين نكته تاكيد مي‌كنيم كه نظام جمهوري اسلامي داراي ظرفيت‌هاي بسيار بالاي اصلاح‌طلبانه است و بنابراين نيازي به هيچ گزينه‌ي ديگري در اين زمينه نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت در ادامه‌ي جلسه‌ي هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر برداشت از ذخيره‌ي ارزي براي پروژه‌ي پارس جنوبي گفت: در حال حاضر ما براي برداشت از صندوق ذخيره ارزي جهت پروژه‌هاي شركت‌هاي دولتي، منع قانوني داريم، اما به هر حال به دنبال يك مكانيزم قانوني هستيم تا بتوانيم برخي از پروژه‌هاي بزرگ كشور را با استفاده از صندوق ذخيره ارزي به انجام برسانيم كه البته در اين مورد نيز اختلاف نظرهاي كارشناسي در درون دولت وجود دارد، ولي هنوز تصميم‌گيري خاصي انجام نشده است. ابتدا بايد نظر هيات امناي صندوق ذخيره ارزي اعلام شود كه تا كنون به دولت در اين زمينه چيزي اعلام نشده است.

رمضان‌زاده در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي مشكل كمبود كاغذ براي مطبوعات گفت: در زمينه‌ي يارانه‌ي كاغذ دولت اقدامات خود را شروع كرده است كه اميدواريم اين هفته بتوانيم گزارش كامل وزارت ارشاد اسلامي را در مورد مسائل مربوط به تامين يارانه و تامين كاغذ براي مطبوعات اعلام كنيم.

خبرنگاري، تشكيل هيات رسيدگي‌كننده به وضعيت روزنامه‌نگاران را يادآور شد و در اين مورد از رمضان‌زاده پاسخ خواست، سخنگوي دولت گفت: البته همه بايد نگران وضعيت كساني باشيم كه تكليف قانوني بازداشت آنها مشخص نيست و حداقل وكلاي آنها اعلام نظرهايي مي‌كنند كه موجب نگراني است. در اين زمينه افرادي كه آقاي رييس‌جمهور تعيين كردند پي‌گير موضوع هستند اما باز هم اعلام مي‌كنيم كه هنوز نتوانسته‌ايم به نتيجه‌ي خاصي برسيم.

خبرنگاري به نظرسنجي يكي از خبرگزاري‌ها مبني بر اين‌كه فقط ‌4 درصد مردم كارشكني‌ها را در عدم موفقيت دولت خاتمي موثر مي‌دانند، اشاره كرد و نظر سخنگوي دولت را جويا شد، وي پاسخ داد: ما اين مساله را به قضاوت عمومي واگذار كرده‌ايم و معتقديم در حوزه‌ي سياست بسياري از برنامه‌هاي دولت بخشي در حوزه‌ي سياست داخلي و بخشي از سياست خارجي به دليل كارشكني‌هاي رقبا به هدف نرسيده و در برخي از مسائل اقتصادي هم به اين‌گونه است. مثلا تصويب قانون تسريع در جلب سرمايه‌گذاري خارجي ‌2/5 سال در كشاكش بين مجلس و شوراي نگهبان باقي ماند، در اين زمينه متحمل ضررهاي اقتصادي هم شديم. در مورد فرودگاه حضرت امام (ره) هم معتقدم كه ضرر اقتصادي كرديم در حالي كه اراده دولت بر اين بوده كه هرچه سريع‌تر اين فرودگاه به بهره‌برداري برسد، مسائل ديگري هم وجود دارد كه قضاوت مردم در مورد آن بهتر از ما خواهد بود.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال خبرنگاري كه موضع دولت و نظام را در برخورد با درگذشت عرفات منفعلانه دانست، گفت: دولت در فوت آقاي عرفات ـ به عنوان يك مبارز صلح‌جو و كسي كه در يك دوره‌ي تاريخي بلندمدت سمبل آرمان‌هاي مردم فلسطين محسوب مي‌شد ـ به طور كامل اعلام موضع كرد. آقاي رييس‌جمهور با سفير فلسطين ديدار و آقاي خرازي نيز در مراسم تشييع ايشان شركت كرد، هيات دولت نيز بيانيه داد و بر همين اساس دولت در اين زمينه كوتاهي را از جانب خود نمي‌بيند.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد مخالفت شوراي نگهبان با تاريخ اعلامي وزارت كشور براي انتخابات گفت: اختلاف نظر بين وزارت كشور و شوراي نگهبان در اين زمينه وجود دارد. وزارت كشور با اعلام تاريخ جديد حسن‌نيت خود را در اين زمينه اعلام كرد، در حالي كه از نظر كارشناسان دولت منع قانوني براي آن وجود نداشت. توجيهشان اين است كه از نظر ما قابل قبول نبود، اما به خاطر اين‌كه فضاي آرامي از هم‌اكنون براي انتخابات رياست جمهوري حاكم شود دولت پذيرفت كه تاريخ جديدي را اعلام كند.

خبرنگاري پرسيد با توجه به اين‌كه بوش نسبت به سياست‌هاي هسته‌يي ايران ابراز نگراني كرده است، نظر دولت در اين زمينه چيست، رمضان‌زاده پاسخ داد: ما هم از سياست‌هاي آقاي بوش ابراز نگراني مي‌كنيم، هم در سطح بين‌المللي و هم براي همه‌ي مردم دنيا.

سخنگوي دولت پس از پايان نشست مطبوعاتي هفتگي خود، در حاشيه اين جلسه، به پرسشهاي تعدادي از خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) وي درباره‌ي حادثه‌ي دانشگاه علم و صنعت گفت: درباره‌ي بحث استقلال دانشگاهها و عدم دخالت در دانشگاهها و رعايت شان استاد و دانشگاه معتقديم كه اگر خارج از فضاي دانشگاه كسي دخالت كند در واقع بهره‌برداري از آن فضا صورت گرفته است.

سخنگوي دولت افزود: در درون دانشگاهها مجبور هستيم كه ضوابط آنها را رعايت كنيم، از اين رو هياتهاي مجرب در اين زمينه اقدام خواهند كرد و در دانشگاه علم و صنعت {هياتي} تشكيل شده كه اميدواريم در ديگر دانشگاهها نيز تشكيل شود.

سخنگوي هيات دولت درباره‌ي بيانيه‌ي اقتصاددانان درباره‌ي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: ما خود را يك گام جلوتر از آن بيانيه مي‌دانيم و برنامه‌ي عملي براي پنج ‌سال آينده كشور داريم.

وي در پاسخ به پرسش يك خبرنگار خارجي درباره‌ي اين اظهار نظر بوش كه گفته است با پذيرش تعليق غني‌سازي از سوي ايران نبايد برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور را پايان يافته تلقي كنيم، با رد اتهاماتي مبني بر قصد ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌يي، تاكيد كرد: اصلا اين چنين نيست اما اين حق ماست كه به صورت صلح آميز از انرژي هسته‌اي استفاده كنيم.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگر اين خبرنگار كه پرسيد آيا ايران به توسعه‌ي برنامه‌ي هسته‌اي صلح آميز خود مي‌پردازد، گفت: نه اكنون، پس از خاتمه‌ي تعليق.

خبرنگار انگليسي زبان پرسيد: آيا اين به دليل مذاكرات و موفقيت آميز بودن آن است يا انتخابات؟

رمضان زاده: اميدواريم مذاكرات نتايج خوبي داشته باشد.

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار عرب زبان كه پرسيد: اگر اروپا به تعهدات خود عمل نكند موضع‌گيري ايران چگونه خواهد بود گفت: اكنون نيازي به اعلام نظر نمي‌بينم و اميدوارم اروپا به تعهداتش عمل كند.

به گزارش ايسنا خبرنگاري از سالگرد قتل‌هاي زنجيره‌اي و عملكرد دولت در اين باره پرسيد كه رمضان زاده در پاسخ به وي اظهار داشت: در مورد قتلهاي زنجيره‌اي آن چيزي كه مد نظر دولت و در حوزه‌ي كاري دولت بوده است به اين نقطه رسيده‌ايم كه امروز وزارت اطلاعاتي داريم كه پشتوانه‌ي حاكميت و مردم است و مطمئن هستيم كه در دستگاه اطلاعاتي رسمي كشور ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نخواهيم بود و مطمئنا اين آن چيزي است كه مردم ما مي‌خواستند، طبيعتا روند پيگيري پرونده‌ي قتلها آن چيزي نبود كه آقاي خاتمي مي‌خواستند و ما هنوز هم نسبت به آن اعتراض داريم ولي مي‌دانيم كه دستگاه اطلاعاتي رسمي كشور ديگر شاهد چنين وقايعي نخواهد بود.

رمضان زاده درباره‌ي تحركات اخير منافقين خاطر نشان كرد: اينكه اطلاعات مربوط به نطنز و اراك را اينها به سازمان بين‌المللي انرژي اتمي داده‌اند را نمي‌پذيريم و اصلا اينگونه نيست و هيچ جاي دنيا گروهي را كه به ملت خودش خيانت مي‌كند به عنوان يك گروه مورد اعتماد نمي‌شناسند. بنابراين هيچ كس در دنيا به اينها اعتمادي ندارد و اين حرفها را هميشه مي‌زنند و همه‌ي دنيا مي‌دانند و اتفاقا آقاي البرادعي يك جايي اعلام كرده‌اند هر وقت در آستانه‌ي اجلاس هستيم چنين خبرهايي مي‌آيد اگر مسئله‌اي وجود دارد چرا به آقاي البرادعي قبلا خبر نمي‌دهند.

وي درباره‌ي وضعيت منافقين تصريح كرد: اينها به عنوان گروهي تروريست در سطح بين‌المللي شناخته شده‌اند و از نظر ما، همه دنيا مكلف هستند بدون تبعيض با همه‌ي تروريست‌ها از جمله اينها برخورد كنند.

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار رويترز كه از توقف غني سازي در كشورمان سوال كرد گفت: همه‌ي كارهاي لازم را براي اينكه به تعهدمان عمل كنيم، از قبل انجام داده‌ايم و امروز اين تعهدمان انجام مي‌شود.

رمضان زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر آن كه در مجلس مخالفت‌هايي با توافق اخير ايران و اروپا صورت گرفته و اين توافق مغاير با قانون اساسي خوانده شده، گفت: نكته‌اي را كه مي‌خواستم بگويم و فراموش كردم اين است كه وزير اقتصاد گزارش دادند كه ارزش افزوده‌ي جاري بازار سرمايه طي همين چند روز 750 ميليون دلار افزايش پيدا كرده است و اين نشان دهنده‌ي اين است كه حساسيت جامعه‌ي ما نسبت به يك مسئله چقدر بالا است و عكس‌العمل مثبت نسبت به يك تصميم چقدر درست است بنابراين از نظر دولت مطابق سياستهاي كلي نظام يك تصميمي گرفته شده است و در كشور طبيعتا اختلاف نظر است و اين اختلاف نظر در بسياري از مسايل ديگر هم وجود دارد و در اين زمينه بين ما و تندروهاي مجلس اين اختلاف نظر وجود دارد.

**مصوبات:

عبدالله رمضان‌زاده، دبير و سخنگوي دولت، امروز در جلسه‌ي هفتگي خود با خبرنگاران، به تشريح مصوبات هيات دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، وي گفت: در اثر فشار دوستان خبرنگار و اعضاي تحريريه‌ي روزنامه‌ها، بحث محسوب‌شدن شغل روزنامه‌نگاري به عنوان شغل سخت و زيان‌آور به تصويب هيات وزيران رسيد و بر اساس اين مصوبه، گزارشگران، مصاحبه‌كنندگان‌، خبرنگاران، عكاس خبرنگاران يا خبرنگار عكاسان، دبيران سرويس، معاونان دبير سرويس و دستيار دبير سرويس به عنوان كساني كه مشاغل آنها سخت و زيان‌آور شناخته شده، معرفي شدند.

وي افزود: پيش از اين نيز خود خبرنگاري جزو مشاغل سخت و زيان‌آور محسوب شده بود.

رمضان‌زاده افزود: يكي ديگر از مصوبات هيات وزيران به برنامه‌هاي دولت براي مقابله با فساد اداري و ارتقاي سلامت اداري دستگاهها مربوط مي‌شود. بر اساس مصوبه‌ي ديروز هيات وزيران، مقررات و ضوابط پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستگاههاي اجرايي به تصويب هيات وزيران رسيد. بر اساس اين ضوابط، دادن و پذيرفتن پول، هبه، هديه، وام، حق‌الزحمه، پاداش، وثيقه‌ي باارزش، دارايي يا هر موردي كه به نوعي دارايي در هر شكل چه منقول و چه غيرمنقول و يا هر مزيت و امتياز ديگري كه فاقد مشروعيت باشد، محسوب شود، از مصاديق رشوه است و با متخلفان بر اساس مقررات قانوني برخورد خواهد شد.

بر اساس ضوابط تصويب شده، كليه‌ي دستگاههاي اجرايي نيز مكلف شده‌اند جهت پيش‌گيري و مبارزه با فرهنگ ارتشا، نسبت به شفاف‌سازي مراحل انجام خدمات و اطلاع‌رساني مناسب به مردم عمل كنند . همچنين روش‌هاي انجام خدمات كوتاه شود.

به گفته‌ي وي بر اساس بخش ديگري از اين ضوابط، در صورتي كه افراد حقيقي و يا حقوقي طرف مراجعه يا قرارداد با دستگاههاي اجرايي پيشنهاددهنده و يا پرداخت‌كننده‌ي رشوه به يكي از كاركنان دولت باشند، قرارداد دستگاه با آن افراد حقيقي و حقوقي لغو مي‌شود و يا دستگاه مربوطه مجاز به اخذ قرارداد با اين افراد نخواهد بود.

رمضان‌زاده در ادامه اظهار داشت: همچنين با توجه به سياست توازن منطقه‌اي، در جهت توسعه‌ي عادلانه‌ي همه‌ي مناطق كشور، هيات وزيران، ساز و كارها و تسهيلات جديدي را براي جبران عقب‌ماندگي‌هاي استان‌ها و مناطقي كه شاخص‌هاي توسعه‌ي آنها زير شاخص‌هاي ميانگين كشور است، مقرر كرد. بر اساس اين مقررات كه از نظر دولت، يكي از مهم‌ترين مقررات تسهيلي براي توسعه‌ي موزون و عادلانه‌ي تمام كشور است، موارد زير بايد انجام شود:

1- نرخ كارمزد وام حساب ذخيره‌ي ارزي براي اين مناطق، 75 درصد نرخ مصوب براي كشور خواهد بود. هم‌چنين كليه‌ي شركت‌هاي مادر گسترش تخصصي و نوسازي صنايع ايران، توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران مكلف شدند حداقل 40 درصد از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد خود را به سرمايه‌گذاري مشترك با بخش خصوصي در اين مناطق اختصاص دهند و كليه‌ي شركت‌هاي پتروشيمي دولت موظف شدند تا 40 درصد از سرمايه‌گذاري خود را با مشاركت بخش خصوصي در اين مناطق انجام دهند.

2- سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور نيز مكلف شد حداقل 30 درصد از اعتبارات رديف خاصي را كه جهت اجراي قانون الزام دولت به جبران عقب‌ماندگي استان‌ها و مناطق شاخص‌هاي توسعه‌ي آنها زير ميانگين كشور است، اختصاص دهد. اين منابع جهت تامين زيرساخت‌ها و كمك يارانه و سود تسهيلات بانكي به واحدهاي توليدي جديدالتاسيس در اين مناطق اختصاص مي‌يابد.

وي گفت: دولت انتظار دارد كه با اين مصوبه تمايل بخش خصوصي براي حضور در مناطق كمتر توسعه‌يافته بيشتر شود.

به‌ گفته‌ي سخنگوي دولت هم‌چنين در جهت فراهم‌ساختن زمينه‌هاي ادغام شركت‌هاي موفق بخش خصوصي، آيين‌نامه‌ي اجرايي بند «ز» ماده 111 اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم به تصويب هيات وزيران رسيد. اين آيين‌نامه به منظور تعيين تكليف امور مالياتي شركت‌هايي كه با تاسيس شركت جديد با حفظ شخصيت حقوقي يك شركت در هم ادغام مي‌شوند، تصويب شده است. بر اساس اين آيين‌نامه، انتقال دارايي شركت‌هاي ادغامي يا تركيب شده به شركت جديد يا شركت موجود حسب مورد به ارزش دفتري مشمول ماليات نخواهد بود. هزينه‌هاي مربوط به ادغام يا تركيب شركت‌ها، هزينه‌ي قابل قبول آنها محسوب خواهد شد.

بر اساس اين گزارش در جلسه‌ي روز گذشته‌ي هيات وزيران، وزير نيرو نيز گزارشي از عملكرد اين وزارتخانه طي 8 سال گذشته در ايجاد سدهاي جديد و كنترل آب‌هاي قطعي كشور و نيروگاههاي برقي و آبي به هيات وزيران ارايه كرد.

هم‌چنين در جلسه‌ي روز گذشته‌ي هيات دولت، اعضاي تيم مذاكره‌كننده در پاريس، گزارشي از وضعيت مذاكرات را به اطلاع دولت رساندند و هيات دولت ضمن تاييد و حمايت از روند مذاكرات، بر ادامه‌ي گفت و گوها تا حصول به نتيجه‌ي نهايي تاكيد كرد.

Copyright: gooya.com 2016