دوشنبه 23 آذر 1383

مصطفي تاج‌زاده: هركجا اصلاح‌طلبان محكم آمدند، مردم همراه شدند ؛ مهم آن است كه 85 درصد مردم صحنه را ترك نكنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس سياسي

« حضور در انتخابات آتي بسته به اراده‌ي ماست، ما قرار است بياييم، نه به دليل اين‌كه به كسب قدرت علاقه‌منديم، بلكه به اين دليل معتقديم اگر در قدرت حضور يابيم، تحقق برخي آرمان‌ها امكان‌پذير خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، مصطفي تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، با حضور در نشستي كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي اصفهان و علوم پزشكي برگزار شده بود ، سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب، به ارتباط ميان دولت و جامعه اشاره كرد و گفت: دولت در جامعه‌ي ما از مشروطه به اين طرف، فعاليت خود را به گونه‌اي گسترش داده كه در طول تاريخ بي‌سابقه بوده است. از آموزش و پرورش گرفته تا در تمام صنايع بزرگ، دولت فعال مايشاء است، در عرصه‌ي اقتصاد بالاي 50 درصد نقش دارد و لذا بزرگ‌ترين تشكيلات در جامعه ما دولت است.

وي افزود: در ايران همواره دولت مقتدر وجود داشته و اين خواست جامعه بوده است كه دولت در تمام زمينه‌ها دخالت نامحدود و مطلقه داشته باشد. درآمدهاي نفتي هم باعث شده كه اتكاي دولت به قشرهاي مختلف كمتر شود، بنابراين پاسخگويي كمتري نيز نسبت به اين نيازها از جانب دولت شاهد خواهيم بود.

وي تاكيد كرد: در همين راستا هيچ نيروي سياسي تا به حال شعار تضعيف دولت يا دولت حداقلي را عملا سر نداده و برنامه‌اي نيز ارايه نكرده است.

تاج‌زاده به اتفاقي كه در جامعه ما رخ داده اشاره كرد و گفت: در دوره رضاشاه، تمام نهادهايي كه با عنوان نهادهاي مدني وجود داشتند، يكي پس از ديگري نابود شدند و از ايجاد نهادهاي جديد نيز به طور جدي در جامعه جلوگيري شد. سياست دولت، بر اين اصل استوار بود كه نه تنها با روحانيون مخالفت مي‌كرد، بلكه به همان ميزان نيز با اتحاديه اصناف برخورد مي‌كرد. هركجا كه احساس مي‌كرد تجمعي ايجاد شده و قدرتي تمركز يافته، مخالفت مي‌ورزيد. هيچ نشست و روزنامه‌ي مستقلي را برنتابيدند و به هيچ اتحاديه كارگري اجازه‌ي فعاليت ندادند كه سرانجام دولت مقتدر و جامعه مدني ضعيف و شهروند بي‌پناه شد.

وي ادامه داد: اگر نيم‌نگاهي به تاريخ 100 ساله‌ي ايران بيفكنيم، درمي‌يابيم ايران جامعه‌اي انقلاب‌خيز است. براي اين‌كه در طول زمان مطالباتش در نهادهاي خاصي متبلور نمي‌شود. در عين اين‌كه جامعه انقلاب‌خيز است به سرعت دلسرد مي‌شود. دير يا زود مناسبات عمودي و سلسله‌مراتبي آمرانه و اقتدارگرا شكل مي‌گيرند و مردم به سرعت سرد مي‌شوند. مي‌توان گفت كه هيچ كشوري در قرن بيستم چهار انقلاب نداشته است و البته اين نشانه‌ي جامعه‌اي شجاع و آگاه نيز هست. اما در اين ميان، جامعه‌اي كه انقلاب‌خيز است بعدا نمي‌تواند دموكراسي را نهادينه سازد و دوباره بايد 15 سال بگذرد، تا يك حركت مردمي ديگري رخ دهد.

عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، جوامع دموكراتيك را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: در اين جوامع دايره بزرگ نهادهاي مدني و دايره كوچك دولت است، نيروها و شهروندان در دايره كوچك بنا شده‌اند اما در جامعه‌ي مدني فعال و در تحكيم‌سازي به طور جدي موثرند و به محض شكست يك حزب در انتخابات، دير يا زود دفاتر حزبي آن تعطيل نمي‌شود. در اين كشورها، جامعه‌ي مدني فوق‌العاده قدرتمند و سياست تنها در عرصه‌ي تصميم‌سازي نقش دارد.

تاج‌زاده با تاكيد بر اينكه، هركجا افكار عمومي نمود پيدا كند، اقتدارگرايي متوقف مي‌شود، گفت: لذا بايستي اين خواست دموكراسي‌خواهي مردم به نيرو تبديل شود تا نمود خارجي پيدا كند.

به گزارش ايسنا، وي لغو حكم اوليه‌ي آقاجري را به دليل اين‌كه جامعه نسبت به آن عكس‌العمل نشان داد، مهم ارزيابي كرد و گفت: بر همين اساس، اقتدارگرايان تصميمات خود را بسته به عملي‌شدن يا نشدن عكس‌العمل جامعه تنظيم مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: مادامي كه دولت قدرتمند باشد، نهادهاي مدني نزديك به صفر و شهروندان بي‌پناه هستند. مشكل ما اين ساختار است كه حتي در صورت تغيير آدم‌ها نيز ما به دموكراسي دست نخواهيم يافت، مگر اين‌كه جامعه‌ي مدني را تقويت كنيم تا توازن بين دولت و ملت ايجاد شود.

تاج‌زاده تاكيد كرد: چه اعتقادي به دموكراسي داشته باشيم و چه نداشته باشيم، در صورت برقراري اين توازن دموكراسي مستقر مي‌شود. در عرصه‌ي عمل نيز كسي نمي‌تواند كسي را حذف كند. بنابراين بايد فكر به نيرو تبديل شود تا بتواند قدرت خود را به عمل مبدل سازد.

عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه، در پاسخ به اظهارات يكي از حاضران مبني بر اين‌كه اشتباهات اصلاح‌طلبان نتوانست آنها را به اهداف خود برساند، گفت: اصلاح‌طلبان در آن‌جايي اشتباه كردند كه يا نبايد لايحه اصلاح مطبوعات را مي‌دادند يا اگر دادند پاي آن محكم مي‌ايستادند، اما آنها توانستند در جريان ردصلاحيت‌هاي انتخابات مجلس هفتم، محكم ايستادگي كنند و اعتراضشان را به صورت علني نشان دهند. در اين ميان، ملت نيز اشتباهاتي مرتكب شد و شايد بزرگ‌ترين آن بر سر انتخابات شوراها بود كه كوتاهي كرد. نبايد به قيمت پيروزي جريانهايي كه با دارابودن دو درصد آرا به عنوان ملت حرف مي‌زدند، اين ريسك انجام مي‌گرفت. اما ديديم هركجا اصلاح‌طلبان محكم آمدند، مردم همراه شدند كه نمونه‌ي بارز آن لغو اعدام آقاجري بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درخصوص انتخابات آينده‌ي رياست‌جمهوري نيز اظهار داشت: حضور در اين انتخابات، بسته به اراده‌ي ماست. ما قرار است بياييم، نه به دليل اين‌كه به كسب قدرت علاقه‌منديم بلكه معتقديم اگر در قدرت حضور يابيم، تحقق برخي از آرمان‌ها امكان‌پذير خواهد بود و قطع هرگونه اميدي را كه بعد از 4 سال نمي‌دانيم چه خواهد شد، جايز نمي‌دانيم، لذا مهم آن است كه 85 درصد مردم صحنه را ترك نكنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15462

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفي تاج‌زاده: هركجا اصلاح‌طلبان محكم آمدند، مردم همراه شدند ؛ مهم آن است كه 85 درصد مردم صحنه را ترك نكنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016