چهارشنبه 25 آذر 1383

حاتم قادري:اديان كلاسيك دربلندمدت مانعي براي درك خلقت هستند؛ پارادوكس‌‏هاي ما فراقدرتي ومافوق قدرت‌‏هاي موجوداست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

استاد دانشگاه تربيت مدرس ، گفت : روشنفكري ديني بايد به روشنفكري معنايي تبديل شود ، روشنفكري ديني ايراني مشكلات عديده‌‏اي دارد و گزاره‌‏هايش را كاملاً انتخابي‌‏ بر مي‌‏گزيند و تمام مشكلاتش را با روايت و حديث رفع مي‌‏كند ، ما به روشنفكري ديني هم نياز داريم ، اما نياز نهايي ما روشنفكري معنايي است .


به گزارش خبرنگار" ايلنا" حاتم قادري در سمينار "ايران و تجربه مدرنيته" كه ازسوي جامعه فرهنگي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد ، گفت : ما در شرايط مدرن به يك مدرنيته ناقص دچار شده‌‏ايم , ضمن اينكه الگوي شيعه‌‏گري خود را هم داريم و اينها با هم تعارض زيادي دارند ، چرا كه ما هر چه به الگوي شيعه‌‏گري نزديك شويم , از مدرنيته دور مي‌‏شويم . البته منظور من اين نيست كه مدرنيته را به صورت كامل بپذيريم , بلكه معتقدم بايد تعامل مثبتي با مدرنيته برقرار كنيم و نمي‌‏توانيم از خاستگاه شيعه‌‏گري خود , با مدرنيته مواجه شويم .
وي افزود : ما بيشتر شبيه جماعتي سنتي هستيم كه در دوران پيشامدرن گرفتار شده است و هر چه ما به عناصر شيعه گري خود تاكيد تصلب‌‏آميز داشته باشيم ،‌‏مشكل ما بيشتر خواهد شد . يكي از ويژگي‌‏هاي مدرنيته ، افسون زدايي از جهان است و ما بايد در اين جهت تلاش كنيم . در عالم مدرنيته فرض بر اين است كه ما بر ذهنيتي استوار هستيم كه مي‌‏خواهيم به بلوغ معرفتي و كنش‌‏گري دست يابيم ، در حالي كه در شيعه‌‏گري تلاش ما اين است كه انسان‌‏ها را منحل در وضعيتي ايماني بكنيم .
قادري تصريح كرد : همين مسايل باعث شده كه فقدان كنش‌‏گري و فقدان شوره مدرن منبع مشكل براي انسان در دوران مدرن شده است ، البته اين بحث‌‏ها ، بحث‌‏هاي بسيار خطر ناكي است . به ويژه براي جامعه ما كه همواره دچار نوعي تعصبات مختلف بوده است .
استاد دانشگاه تربيت مدرس در پاسخ به سوالي اظهار داشت : در دنياي مدرنيته هم انسان مي‌‏تواند رمز و راز داشته باشد . اقتدار راز و رمز وجود ندارد و آن حالت افسون‌‏گري حاكم نيست ، نمي‌‏توان به ائمه شيعه به چشم ليدرها و الگوها نگاه كرد و در عين حال عرصه خصوصي هم داشته باشد ، چون در آن حالت عرصه خصوصي عرصه نظارت شده است .
وي تصريح كرد : در مدرنيته نوعي انديشه او مانيستي وجود دارد ، اما چنين تفكري در شيعه‌‏گري بسيار دشوار است ، اديان كلاسيك در بلند مدت مانعي براي درك خلقت هستند .
قادري يادآور شد : پيش فرض‌‏هايي در درون روشنفكري ديني برقرار است كه اجازه پرداختن عميق به بحث‌‏هايي نظير دين ، آزادي ، حقوق بشر و دموكراسي را نمي‌‏دهد . براي پرداختن جدي به اين بخش‌‏ها به قول يك نويسنده خارجي بايد روح انسان عرق بريزد ، اما ايراني‌‏ها آماده نيستند كه روح‌‏شان عرق بريزد . نمونه آن طرح "رفراندوم" است كه دوستان مي‌‏گويند من چرا به طرح رفراندوم اعتراض مي‌‏كنم ؟ انگار كه قرار است برويم پيك‌‏نيك و من با رفتن به پيك‌‏نيك مخالف هستم .
وي با بيان اين كه در حالت كنوني ما دچار پارادوكس گسترده‌‏اي هستيم ، افزود : از سويي مي‌‏خواهيم عناصر ديني خود را حفظ كنيم و از سوي ديگر بخواهيم مدرن شويم ، نمي‌‏شود كه ما به دنبال مدرنيته باشيم و در عين حال از روش‌‏هاي اقتداري سخن بگويم ، يا اين كه سه ميليون نفر از مردم كشورمان به امامزاده‌‏ها و جمكران بروند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

استاد دانشگاه تربيت مدرس ابراز تاسف كرد : ما ايراني‌‏ها هم بسيار راحت‌‏طلب هستيم و هم شديداً دچار ترس هستيم . ما دچار ضعف‌‏هاي روحي رواني هستيم و نمي‌‏توانيم مشكل را حل كنيم . حكومت ما از نظر من دچار مشكلات و پارادوكس‌‏هاي معرفتي بسيار جدي است ، پارادوكس‌‏هاي ما فراقدرتي و مافوق قدرت‌‏هاي موجود است.

Copyright: gooya.com 2016