پنجشنبه 3 دی 1383

مخالفت آيت الله منتظری با طرح شماری از فعالان سياسی و دانشجويان ايرانی برای برگزاری همه پرسی، بي بي سي

احمد منتظری، فرزند آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع تقليد شيعه و سرشناسترين روحانی منتقد رهبران ايران در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی تصريح کرد که آيت الله منتظری با طرحی که شماری از فعالان سياسی و دانشجويان ايرانی برای برگزاری همه پرسی جهت تعيين حکومتشان داده اند مخالف است، هرچند همچون گذشته اعتقاد دارد که مردم به عنوان صاحبان اصلی مملکت حق دارند طريقه حکومت بر خود را تعيين کنند.

برگزاری همه پرسی برای تعيين حکومت ايران مدتهاست ميان برخی مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی مطرح است و موافقان و مخالفانی دارد اما بتازگی برخی از فعالان سياسی و جنبش دانشجويی طرحی برای نحوه برگزاری اين همه پرسی تدوين کرده و حتی سايتی اينترنتی به نام شصت ميليون دات کام به راه انداخته و از مردم خواسته اند از طريق آن نظر خود را در مورد همه پرسی اعلام کنند.

تدوين کنندگان اين طرح نظر فقهی آيت الله منتظری را نيز جويا شده اند اما آيت الله منتظری، آن گونه که پسرش می گويد، در پاسخ به اين استفتا با طرح همه پرسی به گونه ای که اين دانشجويان تدوين کرده اند مخالفت کرده اما در عين حال اظهار داشته است که "انتخاب حاکم و تعيين اختيارات او و نظارت بر رفتار وی حق مردم است و يکی از راههای انتخاب، همه پرسی ملی و آزاد است."

احمد منتظری دليل مخالفت پدر خود با اين طرح را اين موضوع اعلام کرده که به نظر وی، نظارت سازمان ملل متحد برای برگزاری همه پرسی در ايران به هيچ وجه بصلاح نيست، چراکه با توجه به اشغال نظامی عراق، نظارت سازمان ملل برای مردم ايران تداعی کننده اشغال نظامی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته احمد منتظری، پدر ايشان همواره با حق مردم در تعيين نحوه حکومت موافق بوده اما اين موضوع ربطی به طرحی که بتازگی در مورد همه پرسی در سايت شصت ميليون دات کام مطرح شده است ندارد.

احمد منتظری تأکيد می کند که پدرش از همان آغاز مخالف اين طرح بوده و هيچ تغيير نظری در اين زمينه پيش نيامده است.

طرح همه پرسی با مخالفت چهره های سرشناس اصلاح طلب مواجه شده است، از جمله سعيد حجاريان که اين طرح را "مضحک" ناميده و با حرفهای "هخا"، چهره گمنامی که می خواست از آمريکا به ايران برود و مردم را به تغيير رژيم دعوت کند، مقايسه کرده است.

محمد خاتمی، رئيس جمهور ايران نيز طی سخنرانی خود در دانشگاه تهران در روز شانزدهم آذر مخالفت خود را با اين طرح که از لزوم تغيير قانون اساسی صحبت می کند اعلام کرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخالفت آيت الله منتظری با طرح شماری از فعالان سياسی و دانشجويان ايرانی برای برگزاری همه پرسی، بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016