جمعه 4 دی 1383

چهلمين روز درگذشت ياسر عرفات: ابراهيم يزدي: نمي‌‏توان خدمات عرفات را به جنبش مردم فلسطين انكار كرد، ايلنا

- به محض برقراري صلح، شمارش معكوس سقوط رژيم اسرائيل آغاز مي‌‏شود

- كساني كه عليه يك اشغالگر مي‌‏جنگند، تروريست نيستند

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل نهضت آزادي ايران ، گفت: تلاش ياسر عرفات عليرغم پايبندي وي به اسلام، تشكيل حكومت ديني نبود ، بلكه او آمده بود تا حكومتي دموكراتيك در سرزمين‌‏هاي اشغالي ايجاد كند .

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، ابراهيم يزدي در مراسم بزرگداشت چهلمين روز در گذشت ابوعمار ياسر عرفات ؛ پدر ملت فلسطين كه با حضور سفير تشكيلات خودگردان فلسطين و جمعي از فعالان ملي_مذهبي در محل جامعه زنان انقلاب اسلامي برگزار شد ، با بيان اينكه مساله فلسطين هيچگاه در نظر ايرانيان امر مغفولي نبوده است و همواره ايرانيان وابستگي فكري خود را به جنبش مردم فلسطين نشان داده‌‏اند، به بررسي ارتباط مردم ايران و نيروهاي مبارز ايراني در رژيم شاه با جنبش فلسطين پرداخت و اظهار داشت: اولين ارتباط من با مساله فلسطين به سال 1325 باز مي‌‏گردد، زماني‌‏كه اولين درگيري مسلحانه ميان فلسطينيان با يهوديان مهاجر قبل از تأسيس دولت اسرائيل ايجاد شد.
وي افزود: در آن مقطع آيت‌‏الله ‌‏كاشاني با انتشار بيانيه‌‏اي از مردم تهران دعوت كرد، در اعتراض به اين مساله در مسجد تحصن كنند كه اولين ارتباط من با جنبش فلسطين حضور در آن تحصن بود.
اين فعال ملي_مذهبي خاطرنشان كرد: پس از مراسم جمعيت به خيابان سيروس كه محل زندگي يهوديان تهران بود، راه افتادند و همه نگران بودند كه مردم به اين خانه‌‏ها تعرض كنند و دست به كارهايي بزنند كه مخالفت اخلاق ايراني است كه اين محقق نشد.
وي با بيان اين‌‏كه در زمان حكومت دكتر مصدق ايران نسبت به شناسايي رژيم اسرائيل تجديد نظر مي‌‏كرد و رابطه خود را با اين رژيم قطع نمود، تصريح كرد: طي اين سالها مردم ايران چه در سطح سياسي و چه در راستاي جمع‌‏آوري كمك براي مردم فلسطين، ارتباط خود را با اين جنبش حفظ كردند.
دبيركل نهضت آزادي با اشاره به سفر خود در سال 1343 به مصر به همراه شهيد چمران و جمعي از مبارزاني كه براي سرنگوني رژيم استبدادي شاه به دنبال يادگيري جنگ‌‏هاي چريكي بودند، گفت: در آن تاريخ اتحاديه عرب سازمان آزادي بخش فلسطين را تشكيل داد و روساي اين سازمان را منصوب كرده بود.
وي افزود: پيش از رياست ياسر عرفات بر سازمان آزادي بخش فلسطين دولت‌‏هاي عرب همواره از اين سازمان در معادلات سياسي منطقه بهره‌‏برداري مي‌‏كردند كه اين امر پس از حضور عرفات منتفي شد.
دبيركل نهضت آزادي ايران با بيان اين كه عرفات در دوران دانشجويي‌‏اش همواره نسبت به جنبش فلسطين دغدغه داشت، بيان كرد: ابوعمار به همراه سه نفر ديگر سازمان الفتح را به منظور رهبري جنبش انقلابي براي پس‌‏‌‏گيري سرزمين‌‏هاي اشغالي ايجاد كردند كه اين سازمان توانست تغييراتي را در روش فعاليت جنبش مردم فلسطين ايجاد كند.
وي افزود: در ژانويه 1965 اولين عمليات در داخل سرزمين‌‏هاي اشغالي انجام شد و از آن تاريخ اسرائيلي‌‏ها فهميدند كه تغييراتي صورت گرفته است.
يزدي با تصريح بر اين كه گسترده‌‏ترين عمليات فتح معركه كرامه است كه در سال 1968 صورت گرفته، ادامه داد: كرامه از اين نظر مهم است كه براي اولين بار فلسطيني‌‏ها با استفاده از شيوه جنگ چريكي توانسته، اسرائيلي‌‏ها را در تقابل با فلسطيني‌‏ها و نه ارتش كشورهاي عربي متحمل شكست شد.
وزير خارجه دولت مهندس بازرگان خاطر نشان كرد: يك سال بعد در انتخابات سازمان آزادي بخش فلسطين ، ابوعمار به رياست كميته اجرايي انتخاب شد . اين سرآغاز دوره‌‏ايست كه من آنرا دوره استقلال سازمان آزادي بخش فلسطين از دولت‌‏هاي عربي مي‌‏دانم .
يزدي در ادامه تأكيد كرد : از مهمترين مشكلات عرفات اين بود كه در حاليكه كشورهاي عربي مي‌‏خواستند جنبش فلسطين آلت‌‏دست آنها باشد ، عرفات به استقلال اين جنبش فكر مي‌‏كرد .
دبير كل نهضت آزادي ايران با اشاره به ارتباط خود بامركز پژوهش‌‏هاي بيروت و تشكيل فايل‌‏هايي در مورد ايران و وضعيت گروه‌‏هاي مبارز ايراني ، گفت : بدين ترتيب با جنبش مردم فلسطين ارتباط برقرار كردم كه اين ارتباط ادامه يافت .
وي افزود : در سال 1971 به پيشنهاد امام موسي صدر ، من و مهندس بازرگان اقدام به مديريت مدرسه‌‏اي در كناره چادرهاي آوارگان فلسطيني در مصر كرديم .
يزدي در ادامه با اشاره به نفوذ امام موسي صدر در جنبش فلسطين و تلاش‌‏هاي وي براي حل اختلافات دولت‌‏هاي منطقه و رهبران جنبش آزادي بخش فلسطين ، اظهار داشت : امام موسي صدر براي رسيدگي به وضعيت آوارگان فلسطيني در لبنان حركت المحروميت را ايجاد كرد و پس از آن آرام آرام در كنار اين سازمان ، سازماني نظامي به نام جنبش امل ايجاد شد .
وي افزود : از اين تاريخ شاهد هستيم كه كادرهاي فتح ، در كنار هم و با هماهنگي حركت المحرومين در جنوب لبنان مي‌‏جنگيدند.
يزدي با بيان اين كه همواره با حركت المحرومين و جنبش امل ارتباط داشتيم و نيروهايي را جهت اخذ آموزش‌‏هاي چريكي نزد آنها مي‌‏فرستاديم ، مراسم خاكسپاري دكتر شريعتي را از فرازهاي ارتباط مردم ايران با جنبش فلسطين دانست و در تشريح چگونگي انتقال پيكر دكتر شريعتي و خاكسپاري وي در دمشق ، گفت : پس از شهادت دكتر شريعتي برخي معتقد بودند كه پيكر آن بزرگوار در بغداد خاك شود و برخي مي‌‏گفتند پيكرش را به تهران بياوريم و ساواك هم همين را مي‌‏خواست ، اما ما مخالف بوديم چون اين مساله باعث مي شد ، شايعه اين كه شريعتي را ساواك به اروپا فرستاده ، تشديد شود .
وي افزود : پيكر دكتر شريعتي را به عراق هم به دلايلي نمي‌‏توانستيم ببريم ، با همكاري جنبش الفتح به دمشق برديم و با حضور نمايندگان سازمان آزادي بخش فلسطين در دمشق به خاك سپرده مي شد .
يزدي به حضور عرفات در مراسم چهلم شريعتي در بيرون اشاره كرد و گفت : عرفات در اين مراسم بيان كرد ؛ شما محرومين در زمين هستيد و ما محروم از زمين ، يعني شما در سرزمين خود محروم هستيد و ما از سرزمين خود .
وي ارسال كمك هاي مالي ايرانيان به جنبش فلسطين را از ديگر اقدامات مردم ايران در حمايت از مردم فلسطين دانست و اظهار داشت : در مراسم‌‏هاي عيدفطر به همت مرحوم طالقاني كمك‌‏هايي جمع‌‏آوري مي‌‏شد ، همين طور در سال 1340 در كنگره بزرگ انجمن‌‏هاي اسلامي ، از مسايل اساسي مطرح شده ، مساله جنبش مردم فلسطين بود .
يزدي با تصريح بر اينكه بعد از پيروزي انقلاب ياسر عرفات از اولين رهبراني بود كه به ايران آمد ، ادامه داد : پس از پيروزي انقلاب سفارتي كه قبل از آن در اختيار اسرائيلي‌‏ها بود را به فلسطيني‌‏ها تحويل داديم . همچنين پس از پيروزي انقلاب سازمان آزادي فلسطين را به عنوان يك دولت پذيرفتم ، يعني به اين معنا كه كليه حقوق ديپلماتيكي كه براي ساير دولت‌‏ها قايل بوديم ، براي اين سازمان قايل شديم.
وزير خارجه دولت بازرگان با طرح اين سوال كه چه چيزي باعث شد روابط ايران با عرفات علي‌‏رغم گذشته پس از انقلاب خدشه‌‏دار شود ، تصريح كرد : زماني كه در ايران مساله گروگان‌‏گيري ايجاد شد ، ابوعمار در بيروت مصاحبه كرد و گفت ؛ اگر كارتر از ما بخواهد براي وساطت و آزادي گروگان‌‏ها به ايران مي رويم .
وي افزود: عرفات مي خواست از اين رهگذر امتياز بگيرد و منتظر بود كه كارتر چه واكنشي نشان مي‌‏دهد .
يزدي با تصريح بر اينكه هنور كارتر واكنش نشان نداده بود كه از سوي دفتر امام بيانيه‌‏اي بر ضد سخنان عرفات منتشر شد ، ادامه داد :
ايران مي‌‏توانست صبر كند تا عرفات به ايران بيايد و امتيازها را از آن آمريكا بگيرد كه اين امر باعث مي‌‏شد كه آمريكا سازمان آزادي بخش فلسطين را براي اولين بار به رسميت بشناسد.
وي تصريح كرد : اگر اين اتفاق مي‌‏افتاد و سازمان آزادي بخش به رسميت شناخت مي‌‏شد ، چه كسي زيان مي‌‏ديد ؟
يزدي با بيان اين كه ياسر عرفات از شخصيت‌‏هاي بزرگي است كه نه تنها در سرنوشت مردم فلسطين كه در معادلات سياسي منطقه بسيار موثر بوده است ، اظهار داشت : عرفات در دو مرحله يكي در زمان تأسيس سازمان الفتح و مستقل كردن سازمان آزادي بخش فلسطين از كشورهاي عربي و ديگري با پذيرش پيمان اسلو توانست گام اساسي در راستاي اهداف جنبش فلسطين بر دارد .
وي افزود : علي‌‏رغم اينكه توافق نامه اسلو را عادلانه نمي‌‏دانم و انتقاداتي را بر آن دارم ، اما به موجب اين تفاهم نامه عرفات توانست مركزيت سازمان آزادي‌‏بخش و فرماندهي جنبش فلسطين را از نقاط مختلف به داخل سرزمين فلسطين ببرد كه اين دستاورد مهمي است .
دبيركل نهضت آزادي خاطر نشان كرد : قبل از اين امر هر كجا كه بايد با فلسطيني‌‏ها برخورد مي‌‏شد ، اين عرب‌‏ها بودند كه اين كار را مي‌‏كردند ، اما پس از پيمان اسلو ، اسرائيل در مقابل مردم فلسطين قرار گرفت و هزينه‌‏اش را هم داد .
وي با بيان اين كه انتقاداتي به عرفات وارد است ، اما اين باعث نمي‌‏شود كه خدمات اين مرد بزرگ را به مردم سرزمينش ناديده بگيريم ، تصريح كرد : كساني در ايران و يا در بين فلسطيني‌‏ها هستند كه ممكن است مخالف سياست‌‏هاي عرفات باشند ، اما علي‌‏رغم همه انتقاداتي كه به عرفات ممكن است وجود داشته باشد ، نمي‌‏توان خدمات وي را به جنبش مردم فلسطين انكار كرد .
دبيركل نهضت آزادي با اظهار اميدواري نسبت به پيروزي جنبش فلسطين و برقراري صلح در منطقه ، گفت : حيات اسرائيل در گرو جنگ است و به محض برقراري صلح شمارش معكوس سقوط اين رژيم آغاز مي شود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود : مردم فلسطين مورد ظلم و ستم تمامي جهانيان از جمله سازمان ملل قرار گرفته‌‏اند ، چرا كه فلسطين تنها جايي است كه سازمان ملل بدون در نظر گرفتن خواسته مردمش ، اين سرزمين را تقسيم كرد .
يزدي در پاسخ به سوالي مبني براينكه آيا نامگذاري آخرين جمعه ماه رمضان به نام روز قدس از سوي وي به امام پيشنهاد شده است ، ضمن صحيح دانستن اين مطلب ، بيان كرد : در وزارت خارجه مهندس بازرگان پيشنهاد كردم كه به منظور حمايت از جنبش فلسطين و پر رنگ كردن بار اسلامي اين جنبش آخرين جمعه ماه رمضان كه مصادف است با شب‌‏هاي قدر ، روز قدس ناميده شود كه بيانيه‌‏اي را به اين منظور به امام دادم كه امام هم با انتشار آن بيانيه ، آخرين جمعه ماه رمضان را به نام روز قدس معرفي كرد .
به گفته يزدي اگرچه اكثريت مردم فلسطين مسلمان هستند ، اما آنها خواهان تشكيل حكومتي دموكراتيك هستند ، نه حكومتي اسلامي .
يزدي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا عمليات مردم فلسطين در اسرائيل را شهادت طلبانه مي‌‏داند يا تروريستي؟ ، گفت : كساني كه عليه يك اشغال‌‏گر مي‌‏جنگند بر اساس مصوبه سازمان ملل تروريست نيست و حزب الله لبنان هم مي‌‏توانند به اين مصوبه سازمان ملل استناد كند ، بنابراين كساني كه در سرزمين‌‏هاي اشغالي فلسطين عليه يك اشغالگر مي‌‏جنگند ، تروريست نيست.
دبيركل نهضت آزادي در پايان تصريح كرد : اين مساله قابل بحث است كه آيا اين عمليات از لحاظ سياسي به نفع جنبش فلسطين است يا نه ؟ اين را بايد رهبران جنبش ارزيابي كنند ، نه از ديدگاه اخلاقي ، بلكه از ديد ارزش سياسي .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15957

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چهلمين روز درگذشت ياسر عرفات: ابراهيم يزدي: نمي‌‏توان خدمات عرفات را به جنبش مردم فلسطين انكار كرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016