شنبه 19 دی 1383

فاطمه حقيقت‌‏جو در دادگاه : سپاه در جريان بازداشت دانشجويان اقدام به شكنجه كرده بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دادگاه فاطمه حقيقت‌‏جو؛ نمايده مستعفي دوره ششم مجلس شوراي اسلامي، صبح امروز در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" در اين جلسه دادگاه كه از ساعت 30/9 به رياست قاضي صارمي و دو مستشار برگزار شد، اسلامي؛ معاون دادستان تهران به عنوان نماينده مدعي‌‏العموم و حسني‌‏فرد؛ نماينده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حضور داشتند .
در اين پرونده مدعي‌‏العموم از فاطمه حقيقت‌‏جو به اتهام نشر اكاذيب، توهين و افترا در نطق پيش از دستور مورخ 18/8/82 و سخنراني مورخ 4/12/82 و شركت در تحصن مجلس ششم و همچنين سپاه پاسداران به اتهام نطق پيش از دستور اين نماينده مجلس ششم در تاريخ 18/8/82 شكايت كرده بودند.
در ابتداي اين جلسه دادگاه اسلامي نماينده مدعي‌‏العموم، اظهار داشت: با توجه به محتويات پرونده و شكايت سپاه و همچنين با توجه به مطالب و مندرج در تاريخ 18/8/82 و مطالب سخنراني متهم در تاريخ 4/12/82 و ساير مدارك و شواهد و قرائن مندرج در پرونده و دفاعيات غيرقابل قبول و موجه متهم به استناد مواد 609 و 697 و 698 با رعايت ماده 47 قانون مجازات اسلامي تقاضاي كيفر متهم پرونده را دارم.
سپس حسني‌‏فرد؛ نماينده سپاه پاسداران در جايگاه قرار گرفت.
وي با استناد به مواد 659 و اساسنامه سپاه، گفت : طبق اين مواد هيچ فردي حق ندارد اين نهاد را كه براي حفاظت از دستاوردهاي انقلاب تشكيل شده است را زير سوال ببرد. خانم فاطمه حقيقت‌‏جو در نطق پيش از دستوري كه در صحن علني مجلس در تاريخ 18/8/82 ايراد كردند، مطالبي را عليه سپاه مطرح كردند.
نماينده سپاه پاسداران تصريح كرد : خانم فاطمه حقيقت‌‏جو در نطق خود اظهار داشته‌‏اند كه جريان اقتدارگرا با تفسير غيردموكراتيك از قانون اساسي تمامي نهادهاي انتخابي را به چالش كشيده و هيچ حقي براي آنان قايل نيست و براي نشان دادن مانور قدرت از نيروهاي نظامي كه به گفته حضرت امام(ره) حق دخالت در امور سياسي كشور را ندارد، استفاده مي‌‏كند، كيست كه نداند شكنجه دانشجويان و فعالان ملي-مذهبي بر عهده سپاه نبوده است، حتي هيچكس اجازه ورود به بازداشتگاه‌‏هاي مخوف سپاه را نيز ندارد، دانشجويان را به صورت غيرقانوني بازداشت و اقارير آنها را به صورت نمايش مضحك از بخش رسانه‌‏اي خود پخش مي‌‏كنند.
حسني‌‏فرد افزود: ايشان گفته‌‏اند كه سپاه، نيروهاي فعال سياسي را سركوب كرده است، سوال من اين است كه سپاه كدام فعال سياسي را سركوب كرده است؟ آيا اراذل و اوباشي كه در تير ماه سال 78 دست به تحركات ضد انقلابي زدند، فعال سياسي هستند. بنده از محضر دادگاه استدعا دارم كه ايشان آدرس بازداشت‌‏گاه‌‏هاي به تعبير ايشان سپاه را اعلام نمايند. يك نماينده ملجس بايد مستند صحبت كند .
وي در ادامه با اشاره به اين كه در گذشته سپاه داراي دو بازداشتگاه بود، افزود: بازداشتگاه موسوم به 59 در سال 78 طبق توافقات حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و رئيس سازمان زندان‌‏هاي وقت تحويل سازمان زندان‌‏ها شد. بازداشتگاه 66 سال 80 زير نظر سازمان زندان‌‏ها قرار گرفت, بنابراين, اين بازداشتگاه‌‏ها هيچ تعلقي به سپاه ندارد.
نماينده سپاه در مورد اين اظهار نظر فاطمه حقيقت‌‏جو كه سپاه نقش عمده‌‏اي در دستگيري ملي-مذهبي‌‏ها داشته است, گفت: نمي‌‏توان گفت كه دستگيري اين افراد غيرقانوني بوده است. بازداشت اين افراد ناشي از افعال مجرمانه بوده است. نماينده مجلس بايد با ادله و دليل, صحبت كند, يا اين حرف‌‏ها مستند است يا ناشي از تخيلات و شايعات است.
وي همچنين در مورد ادعاي نماينده مستعفي مجلس ششم مبني بر شكنجه دانشجويان و ملي-مذهبي‌‏ها، گفت : وقتي فعل مجرمانه‌‏اي را بدون دليل به كسي نسبت مي‌‏دهيم, مرتكب توهين و افترا شده‌‏ايم. زنداني كه زير نظر سازمان زندان‌‏ها است, چگونه مي‌‏توان سپاه را در آن دخيل دانست، ما عادت كردهايم كه از سوي سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) مورد اهانت قرار گيريم، اما اين حرف‌‏ها از يك نماينده مجلس بعيد است.
حسني‌‏فرد در مورد ديگر ادعاي فاطمه حقيقت‌‏جو مبني بر تهديد حزب مشاركت توسط سپاه پاسداران، گفت: در سخنراني كه اقاي ذوالقدر؛ جانشين فرماندهي سپاه در جمع طلاب داشتند، هيچگونه تهديدي عليه حزب مشاركت صورت نگرفته بود و تنها يك بحث فرهنگي جالب در آن روي داد.

در ادامه جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات فاطمه حقيقت‌‏جو، اين نماينده مستعفي مجلس ششم با حضور در جايگاه به دفاع از كيفر خواست صادره عليه خود پرداخت.
به گزارش "ايلنا"، وي به اصول 86 و 84 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: طبق اصل 84 نماينده مجلس در مورد اظهار نظر در همه امور كشور آزاد است. اصل 86 نيز به صراحت مصونيتي براي نماينده مجلس در قبال ايفاي وظايف نمايندگي‌‏اش قايل است. در آيين نامه داخلي مجلس نيز به اين امر تأكيد شده است، لذا احضار خود به دليل ايفاي وظايف نمايندگي‌‏ام را، نقض قانون اساسي مي‌‏دانم. در همين مجلس هفتم كه به نحوه شكل‌‏گيري آن اعتراض دارم، مي‌‏بينيم كه در خصوص عملكرد دستگاه‌‏ها اعم از قوه قضاييه، دولت و وزراي آن موارد زيادي مطرح مي‌‏شود، آيا دستگاه قضايي بايد نمايندگان مجلس هفتم را كه از نظر من انتصابي هستند را، دستگير و احضار كند.
در ادامه اين جلسه يوسف مولايي كه وكالت حقيقت‌‏جو را بر عهده دارد، در ايرادي اعلام داشت: در اينجا بحث مصونيت نيست، بلكه بحث عدم تعقيب است، چون يك نماينده مجلس به لحاظ ايفاي وظايف نمايندگي‌‏اش از حقوق جامعه دفاع مي‌‏كند.
در ادامه حقيقت‌‏جو اظهار داشت: نگراني خود را از برخوردهاي سليقه‌‏اي با قانون اساسي اعلام مي‌‏كنم، در دوره پنجم يك نماينده بلافاصله با توجه به اصول قانون اساسي برايش منع تعقيب صادر مي‌‏شود، ولي در اينجا من بايد در دادگاه حضور يابم، فلسفه بحث منع تعقيب و مصونيت اين است كه نماينده براي دفاع از حقوق شهروندان و اصول قانون اساسي و اسلام بايد احساس امنيت كند.
اين نماينده مجلس ششم در ادامه به دفاع از كيفر خواست سپاه عليه خود پرداخت و گفت: حقوق اوليه من در اين پرونده به جرم دفاع از حقوق شهروندان نقض شده است، بنده در پازل تحليلي خود در نطق پيش از دستور، نقشي را براي سپاه قايل شدم. با توجه به اينكه حضرت امام، سپاه را از ورود به عرصه‌‏هاي سياسي منع كرده بودند، اما سپاه با عنوان اينكه وظيفه خود را دفاع از ايران مي‌‏داند، وارد عرصه سياسي كشور شد.
در ادامه جلسه، قاضي صارمي كه رياست دادگاه را برعهده داشت، از حقيقت‌‏جو خواست كه آدرس بازداشتگاه‌‏هاي سپاه را ارايه نمايد كه اين نماينده مجلس ششم، گفت: بنده از شما مي‌‏خواهم وجود زندان‌‏هاي سپاه را ثابت كنيد، مگر من چه موقعيتي در جامعه دارم كه وجود اين زندان‌‏ها را ثابت كنم. بنده هيچگاه نسبت به ضرورت وجود سپاه شكي ندارم، حتي از اقدامات آن در هشت سال دفاع مقدس تشكر مي‌‏كنم، ولي معتقدم كه سپاه يك جايگاه نظامي دارد و بايد به امور نظامي بپردازد، چرا كه من نگفتم ارتش وارد مسايل سياسي كشور مي‌‏شود.
حقيقت‌‏جو مدعي شد: هيچ ترديدي ندارم كه سپاه در دستگيري‌‏هاي كوي دانشگاه نقش داشته است، ما از زندان‌‏هاي زيادي بازديد كرديم ،اما هيچگاه اجازه نيافتيم كه از بازداشت‌‏گاه‌‏هاي 59 و 66 سپاه بازديد كنيم. به آقاي بختياري رئيس سازمان زندان‌‏ها مراجعه كرديم كه ايشان گفتند كه امكان بازديد از اين بازداشتگاه‌‏ها وجود ندارد، بنابراين اين جمله من كه از اغلب بازداشتگاه‌‏ها بازديد كرديم جز بازداشت گاه‌‏هاي سپاه، اين جمله يك جمله خبري و توصيفي است و توهين و نشر اكاذيب نيست.
نماينده مستعفي مجلس ششم ادامه داد: ما در جريان كوي دانشگاه سال 82 درخواستمان اين بود كه دانشجويان در اختيار وزارت اطلاعات قرار گيرند و حتي ما موفق شديم از بند 209 اوين كه متعلق به وزارت اطلاعات بود، بازديد كنيم و دانشجوياني كه از بند 209 آزاد شده بودند، هيچ شكايتي از نحوه برخورد نداشتند، اما از زندان‌‏هاي سپاه شاكي بودند، تمام اين موارد در گزارش كميسيون اصل نود و هيأت رسيدگي به عملكرد دادستاني تهران، ثبت و ضبط شده است .
حقيقت‌‏جو دوباره مدعي شد: معتقدم سپاه در جريان بازداشت دانشجويان اقدام به شكنجه كرده بود، شكنجه دو بخش دارد؛ بخشي از آن روحي رواني و بخش ديگر جسمي است .
وي در ادامه از رئيس دادگاه خواست كه از شوراي امنيت ملي، وزارت اطلاعات و مجلس شوراي اسلامي گزارشات مربوط به حادثه دستگيري‌‏هاي كوي دانشگاه را استعلام نمايد.
عضو فراكسيون دانشجويي مجلس ششم در ادامه اظهار داشت: در جريان بازداشت‌‏هاي اعضاي دفتر تحكيم وحدت از وزارت اطلاعات و ساير ضابطين استعلام كرديم كه آيا اين افراد در بازداشت‌‏گاه‌‏ها شما هستند يا خير؟ كه بعد متوجه شديم كه افراد مذكور در قرارگاه‌‏ثارالله به سر مي‌‏بردند .
وي افزود: دانشجوياني كه در شهرستان اصفهان بازداشت شده بودند، جهت عذرخواهي پيش من آمدند و گفتند كه مجبور شديم در بازداشتگاه‌‏هاي سپاه عليه شما اعتراف كنيم. اين سياه نمايي‌‏ها تا به كي بايد ادامه يابد. بنده مايل نبودم وارد ماهيت حوادث شويم، اما مجبور شدم كه برخي مسايل را دوباره بازخواني كنم. چرا شوراي نگهبان اجازه نداد كه منع شكنجه قانوني شود ؟

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در جريان كوي دانشگاه در حدود ساعت سه نيمه شب برخي از دانشجويان با من و برخي ديگر از نمايندگان تماس گرفتند و اعلام داشتند كه ما سه نفر را گروگان گرفته‌‏ايم و فقط به شما تمايل مي‌‏دهيم، بنده نيز در پي اين حادثه به اتفاق مديركل اداره اطلاعات استان تهران و سردار طلايي در مقابل كوي قرار گرفتيم. سردار طلايي به من گفت كه اينها به حرف شما گوش مي‌‏دهند و برويد اين سه گروگان را آزاد سازيد، اما اگر سردار طلايي اينها را تكذيب كرد، من كه گناهي ندارم. قرار شد در ازاي آزادي اين سه گروگان، سه دانشجو كه از سوي قرارگاه‌‏ثارالله بازداشت شده بودند، آزاد شوند.
سپس رئيس دادگاه خطاب به حقيقت‌‏جو، گفت: اين موارد به شما گزارش شده است يا شخصاً حضور داشتيد ؟
حقيقت جو نيز گفت: بخشي از آن مشاهدات خود من بود، برخي ديگر را نيز با استناد به صحبت‌‏هاي سردار طلايي و سردارقاليباف عرض كردم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات فاطمه حقيقت‌‏جو؛ نماينده مستعفي مجلس ششم، يوسف مولايي؛ وكيل مدافع حقيقت‌‏جو به دفاع از موكل خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، وي افزود: موكلم در نطق پيش از دستور دلسوزانه مطالبي را بيان كردند كه حداقل هزينه آن برگزاري جلسه دادگاه براي رسيدگي به اتهامات وي و ممنوع‌‏الخروج شدن او است، بنده گلايه‌‏اي از مقامات دادستاني و دادسرا دارم كه دادسرا مي بايست مستندات خود را با دلايل له و عليه موكلم ارايه نمايد. درحالي كه هيچ دليل به جز نطق پيش از دستور در دلايل مدعي‌‏العموم وجود ندارد.
در همين لحظه اسلامي؛ نماينده مدعي العموم در پاسخ به اين ايراد يوسف مولايي، گفت: براي من جالب است كه هيچ كدام از دفاعياتي كه خانم حقيقت‌‏جو ابراز داشتند، در پرونده موجود نيست. تمام دفاعيات شما در دادسرا معطوف به دو اصل 84 و 88 بود.
رئيس دادگاه نيز بر اين گفته نماينده مدعي‌‏العموم صحه گذاشت و گفت: هيچ كدام از دفاعيات خانم حقيقت‌‏جو در دو جلسه دادسرا بيان نشده بود.
در ادامه وكيل حقيقت در مورد اتهام نشر اكاذيب كه در پرونده موكلش درج شده است، گفت : طبق اصل 698 قانون مجازات اسلامي دو شرط براي نشر اكاذيب لازم است، اول اينكه اظهار نظر خلاف واقع باشد، ما كه نمي‌‏توانيم اين زندان‌‏ها را شناسايي كنيم، به عنوان وكيل ملي-مذهبي‌‏ها از شما تقاضا دارم كه آنها را احضار كنيد تا ببنيد در كجا نگهداري مي‌‏شوند .
وي افزود: اگر اظهار نظر موكلم بر اساس محافظه‌‏كاري بود، بي‌‏ترديد شاهد برگزاري دادگاه و تشكيل پرونده هم نبوديم. در قانون اساسي اصل بر برائت است، مگر اينكه خلافش ثابت شود. دادسرا بايد دلايل كذب بودن اظهارات موكلم را مستنداً اثبات نمايد. دادسرا نمي‌‏تواند در مقام مدعي وارد شود، بلكه بايد در مقام اثبات ادعا وارد شود .
وكيل مدافع نماينده مستعفي مجلس ششم، ادامه داد: موكلم قصد بي‌‏اعتبار كردن سپاه و حيثيت اين ستاد والامقام را نداشته است، بلكه موكلم علم حاصل كرده بود كه اين موارد به وقوع پيوسته است.
مولايي افزود : سوءنيت خاص كه به قصد توهين باشد، احتياج به اثبات دارد. اصل را بايد بر حسن نيت گذاشت. در بحث سوء نيت حتي بسياري از گزارشات سازمان بازرسي خلافش ثابت مي‌‏شود، بنابراين آنها نيز در مقام انجام وظيفه اين كار را مي‌‏كنند، حسن نيت موكلم در دفاع از اعتبار نهاد سپاه بود.
وي در مورد اتهامي توهين كه به موكلش نسبت داده شده است، گفت: ماده 609 قانون مجازات اسلامي به صراحت اعلام داشته است كه شرط تحقق توهين اثبات سخنان وهن‌‏انگيز متهم است، اين درحالي است كه موكلم در يك سخنراني رسمي و با حضور نمايندگان مجلس كه همگي به اهميت موقعيت سپاه معتقد هستند بحث‌‏هايي را مطرح مي‌‏كند. مجلس مقرراتي دارد و اگر سخنان نماينده‌‏اي توهين تلقي شود، جلوي نطق وي گرفته مي‌‏شود.
مولايي با طرح اين سوال كه آيا طبق عرف مجلس اظهارات موكلم مصداق اهانت است؟، گفت: در آن صورت سپاه حق داشت كه نسبت به اظهار نظر اعتراض كند كه اين امر را نيز انجام داد و حتي نامه‌‏اي به مجلس فرستاد كه از تريبون مجلس نيز پخش شد، يك امر يك امر مختومه است و آيا جاي شكايت دوم باقي است.
وكيل حقيقت‌‏جو اضافه كرد: ملاك موهون بودن سخنان فقط برعهده دادستان نيست، بلكه عرف جاري جامعه به طور عام و مجلس به طور خاص است، لذا بنا به عرف عام جامعه و عرف خاص، مجلس سخنان موكلم وهن آميز نبوده است.
در ادامه اين جلسه فاطمه حقيقت‌‏جو و وكيلش از محضر دادگاه خواستند كه سيدعلي‌‏اكبر موسوي‌‏خوئيني ديگر نماينده مجلس ششم كه در جلسه دادگاه حضور داشت، به عنوان شاهد در جايگاه شهادت دهد.
قاضي صارمي؛ رئيس دادگاه نيز با بيان اين مطلب كه با كمال ميل نشسته‌‏ايم كه حقيقت را مشخص كنيم و مسير رسيدگي به پرونده را تا رسيدن به يك مسير شفاف ادامه خواهيم داد، از موسوي‌‏خوئيني دعوت كرد تا در جايگاه قرار گيرد و شهادت دهد.
موسوي‌‏خوئيني نيز با قرار گرفتن در جايگاه سوگند ياد كرد كه جز حقيقت چيز ديگري نگويد.
وي گفت: به عنوان يكي از نمايندگان مجلس به زندان اوين مراجعه كرديم و از تمام نقاط بازديد كرديم و حتي از بند 209 كه تحت نظر وزارت اطلاعات بود نيز بازديد كرديم. در نهايت متوجه شديم كه بند ديگري كه متعلق به سپاه بود ،وجود دارد و تلاش كرديم كه از آن بازديد كنيم كه اين اجازه به ما داده نشد.
در پايان اين جلسه دادگاه حسني‌‏فرد؛ نماينده سپاه در جايگاه قرار گرفت و گفت : بازداشتگاه‌‏هاي 59 و 66 سپاه در سال 78 تحويل سازمان زندان ها شده است و هيچ ربطي به سپاه ندارد. ضمناً در آيين‌‏نامه سازمان زندان‌‏ها نيز هيچگاه نيامده است كه نمايندگان مجلس حق بازديد از زندان‌‏ها را دارند. در اين آيين‌‏نامه مشخصات بازديد كنندگان مشخص است. بيان برخي مطالب آسان است، وقتي واژه‌‏هايي مثل زندان‌‏هاي مخوف برده مي‌‏شود، واژه‌‏هايي مثل شكنجه، تهديد و آزار و اذيت به اذهان متبادر مي‌‏شود.
وي ادامه داد: بنده هيچگاه دانشجويان و اعضاي دفتر تحكيم وحدت را به نام اراذل و اوباش نام نبرده‌‏ام .
نماينده سپاه پاسداران در دادگاه در پايان اظهار داشت: كارنامه سپاه درخشان است و هيچ بحثي راجع به سپاه وجود ندارد، آنچه خانم حقيقت‌‏جو و وكيلش گفتند، مطابق موازين اسلامي نيست.
در پايان اين جلسه دادگاه قاضي صارمي از حقيقت‌‏جو و وكيلش خواست كه لايحه دفاعيه خود را ظرف مدت يك هفته به دادگاه ارائه نمايد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16675

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فاطمه حقيقت‌‏جو در دادگاه : سپاه در جريان بازداشت دانشجويان اقدام به شكنجه كرده بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016