شنبه 26 دی 1383

رجبعلي مزروعي: مطبوعات فاقد آزادي اطلاع‌رساني هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
عدم پاسخگويي به نياز مخاطبان، مسائل اقتصادي حاكم بر مطبوعات و نقايص قانون مطبوعات، از مهم‌ترين عوامل كاستي تيراژ مطبوعات هستند كه اين امر برتاثيرگذاري آنها نيز موثر مي‌افتد.

رجبعلي مزروعي، رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اينكه آيا مطبوعات توانسته‌اند بر عمق اجتماعي توجه به پديده انتخابات بيفزايند، عدم پاسخگويي مطبوعات به نياز مخاطبان را مهم‌ترين عامل كاستي تيراژ آنها در ايران دانست و افزود: مطبوعات نيز همچون هر كالاي ديگري مشتريان خاص خود را دارند. اين مشتريان، زماني براي كالايي هزينه مي‌پردازند كه نيازهاي آنان را مرتفع كند.

به اعتقاد وي، به علت محدوديت‌ها و فضاي حاكم بر مطبوعات، امروز عملا مطبوعات فاقد آزادي اطلاع‌رساني هستند و نمي‌توانند پاسخگوي نيازهاي خبري و تحليلي مشتريان خود باشند و همين عارضه نيز سبب كاهش تيراژ مطبوعات و تيراژ نامطلوب آنها به نسبت استانداردهاي بين‌المللي شده است.

رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران هم‌چنين به مسائل اقتصادي مطبوعات به عنوان عامل ديگري در كاستي تيراژ آنها اشاره كرد و يادآور شد كه براي برخي از مطبوعات، انتشار تا تيراژ خاصي صرفا باصرفه است و از آن پس براي آنها ديگر صرفه‌ي اقتصادي ندارد. به عبارت ديگر، اقتصاد حاكم بر مطبوعات به لحاظ قيمت كاغذ و هزينه‌هايي كه بر آن متحمل مي‌شود در مضيقه است.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت، در پاسخ به اين‌كه حزبي بودن مطبوعات باعث افت تيراژ آنها مي‌شود يا نه؟ اظهار داشت: چنان‌چه مخاطبان احساس كنند كه مطبوعه‌اي نياز خبري آنها را پاسخ مي‌دهد، ديگر توجهي به حزبي بودن يا نبودن آن ندارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مزروعي با تاكيد بر اين‌كه امروز ديگر مطبوعه‌اي به عنوان مطبوعه‌ي حزبي در فضاي مطبوعاتي ايران انتشار نمي‌يابد ادامه داد: مهم‌ترين عامل انگيزشي مخاطبان مطبوعات، محتواي آنان است.

رييس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران هم‌چنين با بيان اين‌كه قانون مطبوعات كنوني منطبق با شرايط روز جامعه‌ي ايران نيست، به محدوديت‌هاي زيادي كه از سوي اين قانون بر مطبوعات تحميل مي‌شود، اشاره كرد و افزود: همين عارضه مشكلات زيادي را در فضاي مطبوعاتي كشور ايجاد كرده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه نگاه به مطبوعات با نگاهي كه نسبت به وضعيت سياسي جامعه وجود دارد همراه است، از اين‌كه فضاي سياسي، مطبوعاتي و اجتماعي كشور به زعم وي طي سال‌هاي اخير رو به بسته شدن پيش رفته است اظهار تاسف كرد و گفت: توقيف‌هاي پياپي مطبوعات و برخورد با روزنامه‌نگاران سبب شده كه بستر حقوقي، اجتماعي و سياسي روزنامه‌ها با مشكلات عديده‌اي مواجه باشد. همين عارضه نيز از رغبت مردم به مطبوعات كاسته است. از اين رو بايد كل اين شرايط تغيير يابد تا در فضاي باز سياسي اجتماعي، مطبوعات و هم‌چنين ديگر نهادهاي جامعه‌ي مدني به خوبي فعاليت كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16957

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رجبعلي مزروعي: مطبوعات فاقد آزادي اطلاع‌رساني هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016