شنبه 17 بهمن 1383

شمس‌الواعظين: وظيفه‌ يك روزنامه‌نگار در عرصه‌ بين‌المللي تلاش براي برقراري صلح و امنيت است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
يك روزنامه‌نگار وظيفه‌ي روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان امروز را در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي تلاش براي برقراري حاكميت ملي و برقراري صلح و هم‌زيستي مسالمت‌آميز بين ملت‌ها اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ماشاءالله شمس‌الواعظين فعال سياسي طي سخناني در سمينار تخصصي - آموزشي مطبوعات در اروميه، امنيت شغلي براي روزنامه‌نگاران را جزو بديهي‌ترين درخواست‌هاي هر روزنامه‌نگار است و افزود: يك روزنامه‌نگار به اين دليل كه كارش تفاوت ماهوي با ساير مشاغل و حرف و در ميان هرم سياسي و نگاه افكار عمومي قرار دارد، امنيت شغلي‌اش نيز متفاوت است.

وي معتقداست: روزنامه‌نگار امنيت شغلي مي‌خواهد تا با حوزه‌ي قدرت سياسي دست و پنجه نرم كند و به نمايندگي از جامعه با حوزه‌ي بدنه‌ي سياسي كه داراي بازداشت، زندان و دستگاه قضايي است، در بيفتد.

وي با بيان اين كه امنيت شغلي روزنامه‌نگاران نيازمند تضمين‌هايي ‌غير از تضمين‌هاي سازماني است، اظهار داشت: با توجه به اين‌كه روزنامه‌نگار با حوزه‌ي قدرت درگير است، هيچ‌گاه نبايد امنيت جاني‌اش به خطر بيفتد و يا تهديد شود و حتي هنگام ورود به جنگ‌ها، دولت‌ها موظف‌اند كريدورهاي امني براي خبرنگاران ايجاد كنند.

وي با تاكيد بر اين كه مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي، آخرين پناهگاه افكار عمومي در عرصه‌ي دموكراسي هستند، خاطرنشان كرد كه وقتي افكار عمومي نتوانند با مراجعه به قواي مختلف به حقوق خود برسند، به رسانه‌هاي عمومي كه سپر اجتماعي در برابر نهاد دولت است روي مي‌آورند.

اين روزنامه‌نگار با بيان اين‌كه سپر قرار گرفتن مطبوعات و رسانه‌ها صرفا به معناي تقابل با دولت نيست، خاطرنشان كرد: جامعه براي اين‌كه بتواند حرف خود را بزند، نيازمند شكل‌گيري نهادهاي اجتماعي است تا اين نهادها از منافع مردم در نهاد دولت دفاع كنند و يا مذاكراتي انجام دهند و به نتايجي دست يابند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شمس‌الواعظين در ادامه با اشاره به موازنه‌ي نيروهاي اجتماعي و سياسي در ايران امروز، اظهار داشت كه عدم موازنه‌ بين نيروهاي اجتماعي و سياسي كشورها، تمام تحولات را به سمت اقتدار نيروهاي حاكميتي و دولتي پيش مي‌برد و در برابر آن نهادهاي اجتماعي ضعيف و مخاطره‌آميز مي‌شوند و كار آن‌ها با ريسك‌هاي بالاتري همراه مي‌شود.

وي به تشريح وظايف خبرنگار و روزنامه‌نگار در عرصه‌ي ملي و جهاني با توجه به وضعيت حاكم بر جامعه و مسائل بين‌الملل پرداخت و اظهار داشت: در جهان امروز، روزنامه‌نگار در مقياس ملي و بين‌المللي دو وظيفه‌ي بسيار روشن و مهم پيدا كرده كه يكي پاسداري از گردش آزاد اطلاعات و ديگري تلاش در راه صلح و برقراري امنيت و ثبات بين‌المللي است.

وي اضافه كرد: در عرصه‌ي ملي وقتي مردم مي‌خواهند بر سرنوشت خودشان حاكم باشند، بايد فضاي دسترسي به اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات پيش رويشان باشد تا بتوانند از طريق دستيابي به اطلاعات از حاكميت ملي خود پاسداري كنند.

اين روزنامه‌نگار خاطرنشان كرد كه اگر گردش آزاد اطلاعات به سوي نهادهاي سياسي پيش رود، جامعه از كل يا بخشي از آن محروم است.

وي وظيفه‌ي يك روزنامه‌نگار در عرصه‌ي بين‌المللي را تلاش براي برقراري صلح، امنيت، ثبات بين‌المللي هم‌زيستي مسالمت‌آميز ملت‌ها، مقابله با گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي و جلوگيري از آلودگي‌هاي زيستي محيطي بشر امروز عنوان كرد.

شمس‌الواعظين اظهار داشت: روزنامه‌نگار نمي‌تواند امروز بگويد در برابر مسائل بين‌المللي و حتي محيط زيست وظيفه‌اي ندارم، بلكه بايد از آن دفاع كند و حتي در برابر ارزش‌هاي واحد بشري نظير حقوق بشر، آزادي‌هاي بنيادين، توسعه‌ي اقتصادي و سياسي و پشتيباني از جنبش‌هاي استقلال‌طلب در چارچوب مدني و نه خشونت‌طلب موضع‌گيري و دفاع كند.

وي نهايتا امنيت شغلي و حرفه‌اي روزنامه‌نگار را به عنوان مقدمه‌اي براي انجام يك رسالت بين‌المللي و ملي ارزيابي كرد.

اين فعال سياسي محروم شدن مردم از دستيابي به اطلاعات را داراي عوارضي نظير تقويت رسانه‌ي شايعه دانست و تصريح كرد: يك روزنامه‌نگار بايد با رسانه‌ي شايعه بع عنوان قوي‌ترين رسانه مقابله و حاكميت را وادار كند كه گردش آزاد اطلاعات را در همه جاي ميهن برقرار كند تا مردم بتوانند از حق حاكميت ملي خود بهره گيرند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17903

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شمس‌الواعظين: وظيفه‌ يك روزنامه‌نگار در عرصه‌ بين‌المللي تلاش براي برقراري صلح و امنيت است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016