شنبه 17 بهمن 1383

وزير امور خارجه فرانسه : ما با چشمان باز در مذاكرات پيش مي‌‏رويم؛ ايران از تلاش‌‏هاي خود براي دستيابي به سلاح هسته‌‏اي چشم بپوشد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير امور خارجه فرانسه گفت: شايسته است كه ايران از تلاش‌‏هاي خود براي دستيابي به سلاح هسته‌‏اي چشم بپوشد.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "ميشل بارنيه" اين مطلب را در گفت‌‏وگويي تفصيلي با روزنامه عرب‌‏زبان فرامنطقه‌‏اي "الحيات" چاپ لندن بيان كرد. اين مصاحبه، امروز ( شنبه ) در پايگاه اينترنتي اين روزنامه منتشر شده است.
وزير امور خارجه فرانسه در پاسخ به اين سؤالات كه "آيا به نظر شما همكاري اروپا با ايران به نتايجي منجر خواهد شد؟ آيا اين نتايج براي شما راضي‌‏كننده است و شما خواستار چگونه روابطي با ايران هستيد؟ " گفت: ايران، كشوري بزرگ است و ملت آن مهم و شايسته احترام هستند؛ اين ملت، ملتي است كه داراي جايگاه خاص خود در منطقه، در آسياي ميانه و خاورميانه است واعتراف‌‏نكردن به اين موضوع، اشتباه است.
وي افزود: با توجه به اين حقيقت، ما تمايلي به گسترش سلاح نداريم و نيازمند سلاح هسته‌‏اي خصوصاً در اين منطقه نيستيم ولذا شايسته است كه ايران از تلاش‌‏هاي خود براي دستيابي به آن صرف‌‏نظر كند؛ اين كشور نيازي به آن، براي به اينكه اذعان(اعتراف به رسميت شناختن اقرار) به جايگاه و احترام به نقشش صورت گيرد، ندارد.
بارنيه گفت: اين همه، فلسفه گفت‌‏وگويي است كه ديپلماسي اروپايي و در پيشاپيش آن آلمان، فرانسه و انگليس آن را آغاز كرده‌‏اند.
وي اظهار داشت: اولين جلوه ديپلماسي اروپايي واقعي را در همين مورد مي‌‏توان مشاهده كرد زيرا هريك از ما به‌‏تنهايي قادر به برگزاري بحث و گفت‌‏وگوها نبوديم و ما آن را با تفاهم با روس‌‏ها و چيني‌‏ها انجام مي‌‏دهيم كه از ما حمايت مي‌‏كنند و از دستاوردها كاملاً آگاهند همان‌‏گونه كه آمريكايي‌‏ها را نيز از آن آگاه مي‌‏كنيم.
وزير امور خارجه فرانسه در ادامه گفت: جايگزين‌‏ها چيست؟ جايگزين نظامي!؟ يا بي‌‏تفاوتي!؟ ما به جاي اينها، گفت‌‏و‏گوي سياسي را برگزيديم. اين روشي براي احترام به ايران است. ما با چشماني باز در گفت‌‏وگوها جلو مي‌‏رويم و دستيابي به ضمانت‌‏هاي واقعي و اطمينان از اينكه ايران از فعاليت‌‏هاي خود براي دستيابي به سلاح هسته‌‏اي چشم پوشيده، شايسته است.
وي افزود: اگر ايران اين ضمانت‌‏‌‏ها را آن‌‏گونه كه ما اميد داريم ارائه دهد، از طريق همكاري‌‏هايي كه به اين كشور امكان توليد انرژي هسته‌‏اي براي اهداف مسالميت‌‏آميز را به‌‏منظور برطرف‌‏كردن نيازهاي اقتصاد خود مي‌‏دهد و نيز از طريق همكاري اقتصادي، تجاري و گفت‌‏وگوهاي سياسي، چيزهاي زيادي كسب خواهد آورد.
بارنيه گفت: ديدگاه كمال خرازي، وزير امور خارجه ايران در كنفرانس شرم‌‏الشيخ هنگامي كه كنار "كالين پاول" وزير امور خارجه وقت آمريكا نشست، مورد توجه من قرار گرفت؛ ايران تمايل دارد به‌‏عنوان يك شريك مهم در منطقه به رسميت شناخته شود و ما هم نياز داريم كه ايران اين نقش مثبت را براي بهره‌‏مندي منطقه بازي كند.
وزير امور خارجه فرانسه در ادامه گفت: ما به آينده اميد داريم. خاورميانه وضعيت جديدي را از سر مي‌‏گذراند و ما نياز داريم كه ايران در چارچوب يك ساختار مسالمت‌‏آميز قرار گيرد و ما خواهان تشويق اين راه هستيم.
وي افزود: "ژاك شيراك" رئيس‌‏جمهوري فرانسه، طبيعتاً از طرح اروپا در قبال ايران حمايت كرد و آمريكايي‌‏ها نيز بايد آن‌‏گونه كه "كوندوليزا رايس" چند روز پيش انجام داد، ترجيح خود را در مورد گفت‌‏وگوي سياسي با ايران ابراز دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آنها ( آمريكايي‌‏ها )، امكان خويشتن‌‏دار بودن را دارند؛ ما با چشمان باز در مذاكرات پيش مي‌‏رويم اما شايسته است كه اين مذاكرات به موفقيت برسد و اين موفقيت به نفع مصالح همه خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016