پنجشنبه 22 بهمن 1383

دفاعیات ابوالفضل وصالی، سردبیر روزنامه ندای آذرآبادگان در دادگاه مطبوعات

ابوالفضل وصالي مدير و سردبیر روزنامه نداي آذرآبادگان در جلسه محاكمه خود گفت: در دفاع از حقوق مردم و ايفاي رسالت خطير مطبوعاتي خود با هيچ‌كس مماشات نخواهم كرد و در اين راه آماده تحمل تمام سختي‌ها هستم.

وي افزود: من برخلاف بعضي مسئولان و مقامات دولتي كه در اثر سوء مديريت جامعه را دچار بحران‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي كرده‌اند و با اين‌حال خود را معصوم پنداشته و هيچ نقد و انتقادي را برنمي‌تابند، خود را عاري از خطا نمي‌دانم اما سعي مي‌كنم آنچه مي‌نويسم در راستاي اعتقادات و براساس رسالت و اخلاق روزنامه‌نگاري باشد.

سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان تصريح كرد: من خود را به عنوان يك روزنامه‌نگار، نگهبان حقوق مردم و مصالح ملي مي‌دانم و با در نظر گرفتن هزينه‌هاي سنگين اين مسئوليت، قلم به دست گرفته ام و در اين راه نه از توقيف روزنامه و نه از زندان و مجازات باكي ندارم.

وي با اشاره به تنگناها و مشكلاتي كه مردم جامعه با آن دست به گريبان هستند گفت: منشا اصلي اين مشكلات مديراني هستند كه نه براساس لياقت و تخصص بلكه با اهرم‌هاي سياسي و باندي مسئوليت‌هاي بزرگ‌تر از خود را قبضه كرده‌اند و هزينه سوء مديريت آنان به دوش مردم افتاده است.

وصالي خاطرنشان ساخت: من در اين مملكت دنبال هيچ پست و مقامي نيستم و بدون وامداري به صاحبان قدرت و وابستگي به جريان‌ها و بازي‌هاي سياسي، به دنبال ايفاي وظيفه روزنامه‌نگاري و استيفاي حقوق قانوني مردم هستم.

وي با اشاره به تاكيد اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري كه ايجاب مي‌كند روزنامه‌نگاران به عنوان چشم و گوش و زبان مردم خود را وقف آگاهي و صيانت از حقوق مردم كنند گفت: اگر قرار باشد مطبوعات شكل بولتن اداري پيدا كرده و روزنامه‌نگاران نيز نقش ميرزابنويس براي مقامات دولتي را بازي كنند، اميدي براي انعكاس دردهاي جامعه و بهبود و اصلاح آن نخواهد بود.

مدير روزنامه نداي آذرآبادگان در ادامه سخنان خود به دفاع از شكايات مطرح‌شده عليه اين روزنامه پرداخت و درخصوص شكايت نازيلا آصفي گفت: مطالبي كه در مورد اين عضو شوراي شهر تبريز چاپ شده است مربوط به اظهارات صريح خانم عشرت شايق نماينده مردم تبريز در كنفرانس خبري بوده است كه نوار و مستندات اين مصاحبه نيز به دادگاه ارايه شده است.

ابوالفضل وصالي در پاسخ به سوال قاضي دادگاه كه دليل چاپ مطلبي تحت عنوان «استخدام آصفي، صدري مديرعامل مجتمع پتروشيمي تبريز را به صدر خبرها مي‌آورد» گفت: وقتي نماينده مجلس صراحتاً از نازيلا آصفي به عنوان متهم در يك پرونده مالي ياد كرده و مدرك تحصيلي او را ليسانس شيمي دانشگاه آزاد با معدل 11 عنوان مي‌كند طبيعي است اين سوال پيش مي‌آيد كه چه عاملي باعث شده است مديرعامل مجتمع عظيم پتروشيمي تبريز عليرغم آمادگي تعداد زيادي از متخصصان داراي صلاحيت علمي به مراتب بالاتر از اين عضو زن شوراي شهر تبريز كه حاضر هستند بطور تمام‌وقت و با انگيزه بيشتر و حقوق كمتر با اين مجتمع بزرگ دولتي كه با پول بيت‌المال و مردم احداث شده است همكاري كنند، چرا اين مسئوليت را به زني سپرده است كه دهها مسئوليت مهم ديگر در اين شهر دارد؟!

وي خاطرنشان ساخت: اين سوال در مصاحبه خانم شايق نيز مطرح شده است اما مديرعامل مجتمع پتروشيمي هرگز به اين سوالات پاسخ نداد تا اينكه علت آن چند روز پيش وقتي شوراي شهر جرايم هنگفت و چند صد ميليون ريالي پتروشيمي را مورد بخشش قرار داد كمي روشن شد.

سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان افزود: يعني مملكت اين‌قدر بي‌صاحب و بي‌حساب‌‌ و ‌كتاب شده است كه عده‌اي به‌اصطلاح مدير گستاخانه مقدرات جامعه را به دست گرفته و با امكانات مملكت و مردم مانند ارث پدري خود رفتار كرده و هيچ الزامي هم براي پاسخ‌گويي نداشته باشند؟!

وي گفت: وجود بعضي مديران نالايق كه به صورت باندي مسئوليت‌هاي مهم را قبضه كرده‌اند نه تنها موجد بروز نابساماني‌ها و مشكلات گسترده در جامعه است بلكه امنيت ملي را نيز به مخاطره مي‌اندازد و دفاع از اين‌گونه مديريت‌ها در قبال افشاگري مطبوعات مستقل نهايت جفا به نظام و مردم است.

ابوالفضل وصالي در بخش ديگري از دفاعيات خود و در پاسخ اتهاماتي كه تحت عنوان گزارش معاونت اطلاعات نيروي انتظامي درخصوص چاپ خبر ديدار دانشجويان با آيت‌اله منتظري، انتشار خبر كتاب خاطره‌هاي حجت‌الاسلام ري‌شهري شامل بازجويي‌هاي وي از آيت‌اله شريعتمداري، چاپ بيانيه‌هاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز، چاپ خبر و عكس از جريانات حضور رئيس‌جمهور در دانشگاه تهران و شعارهاي مطرح‌شده دانشجويان، چاپ خبر قتل يك حزب‌الهي مشهور تبريز به دست فرزندان خود و نيز چاپ مطلبي تحت عنوان «تبريز آبستن بحران جديد» به وي تفهيم شده بود گفت: طي نامه‌اي كه اخيراً از سوي فرماندهي انتظامي آذربايجان‌شرقي به دادگستري ارسال گرديده، اعلام شده است كه اين فرماندهي شكايت سازماني از روزنامه نداي آذرآبادگان ندارد و موارد فوق به عنوان گزارش جهت اطلاع ارايه شده است و بنابراين بايد مشخص شود كه در اين‌خصوص شاكي كيست؟

قاضي دادگاه گفت: طبق آئين دادرسي دادگاه مي‌تواند حتي بدون وجود و حضور شاكي و با استناد به همين گزارش موضوع را تحت تعقيب قضايي قرار دهد و از مدير روزنامه خواست تا دفاعيات خود را بيان كند.

ابوالفضل وصالي گفت: خبر مربوط به چاپ ديدار آيت‌اله منتظري كه با تيتر «با زور نمي‌توان دین و حكومت را به مردم تحميل كرد» در روزنامه نداي آذرآبادگان درج شده است و هم‌چنين چاپ خبر «روايت تازه ري‌شهري از سرنوشت آيت‌اله شريعتمداري» و نيز چاپ خبر حضور رئيس‌جمهور در دانشگاه تهران مطالبي بودند كه از خبرگزاري‌هاي رسمي كشور دريافت شده و بدون هيچ‌گونه دخل و تصرفي منتشر شده است و اگر مسئوليتي به اين مطالب مترتب باشد قانوناً متوجه خبرگزاري‌هايي است كه اين خبرها را در بخش غيرويژه خود مخابره كرده‌اند.

وي در مورد چاپ بيانيه‌هاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز در آستانه سالروز وقايع دانشگاه تبريز اظهار داشت: انجمن اسلامي دانشجويان يك تشكل قانوني است و انتشار بيانيه‌ها و مواضع رسمي آنان جرم محسوب نمي‌شود.

وصالي يادآور شد: در عصر انفجار اطلاعات نمي‌توان مانع انتشار اخبار شد و اصرار بر آن تنها منجر به پاك شدن صورت مسئله مي‌شود.

وي افزود: اگر امكان انعكاس صداي گروه‌هاي سياسي و اجتماعي از تريبون‌هاي داخلي فراهم نشود بايد منتظر شنيدن اين صداها از رسانه‌هاي خارجي و بيگانه شد.

سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان هم‌چنين در پاسخ به سوال قاضي كه پرسيد: چرا در انتشار خبر قتل يك پدر به دست فرزندان خود از عبارت حزب‌الهي مشهور استفاده شده و در آخر خبر نيز به نقش مقتول در ماجراي 20 تير 78 دانشگاه تبريز اشاره شده است، گفت: در آموزه‌هاي روزنامه‌نگاري، شهرت يك عنصر مهم از ارزش‌هاي خبري شناخته مي‌شود و از آنجائيكه مقتول به عنوان يك حزب‌الهي مشهور به شمار مي‌رفت لذا به جهت ملاحظات اخلاقي به جاي ذكر نام خاص وي به شهرت عام وي اشاره شده است.

وصالي در‌خصوص علت اشاره به نقش وي در وقايع دانشگاه تبريز و ضرب و شتم رئيس وقت دانشگاه توسط مقتول گفت: مقتول در حيات خود نه تنها اين واقعيت را انكار نمي‌كرد بلكه آن را از افتخارات خود مي‌دانست بطوريكه حتي در دادگاه رسيدگي به شكايت رئيس دانشگاه نيز بي‌هيچ ابايي اين اقدامات را تائيد كرده و مسئوليت آن را به گردن گرفته بود.

سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان در توضيح مطلبي كه تحت عنوان «تبريز آبستن بحران جديد» چاپ شده بود، گفت: اين مطلب در واقع هشدار به تبعات جلوگيري از راي واجب‌الاجراي دادگاه مبني بر نقض حكم هيات حل اختلاف استان و راي بازگشت دو عضو شوراي شهر بود و همان‌گونه كه روزنامه نداي آذرآبادگان پيش‌بيني كرده بود بدنبال جلوگيري از اين حكم دادگاه تنش‌هايي بوجود آمد و جلسات شوراي شهر نيز چندمدتي عملاً تعطيل شد، بطوريكه بعد از تشكيل مجدد هيات حل اختلاف و تصويب مجدد حكم سلب عضويت دو نماينده مذكور، جلسات شورا تحت تدابير امنيتي و با تجمع اعتراض‌آميز هواداران اعضاء سلب عضويت‌شده در مقابل ساختمان شهرداري و بصورت غيرعلني ادامه يافت و باعث به وجود آمدن جوي متشنج گرديد.

وي گفت: اين شرايط در حالي بوجود آمد كه مديريت استان نه به حكم قضايي، نه به توصيه نمايندگان مجلس و نه به تفسير مدير كل قوانين مجلس كه صراحتاً اعلام كرده بود دعوت از اعضاء علي‌البدل تا صدور حكم قطعي دادگاه در حق اعضاء سلب عضويت‌شده غيرقانوني مي‌باشد، وقعي ننهاد.

ابوالفضل وصالي خاطرنشان ساخت: در همين ارتباط يكي از اعضاي سلب عضويت‌شده شورای شهر و عده‌اي از بسيجيان و رزمندگان اعلام كرده‌اند كه روز 23 بهمن پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به عملكرد مديريت استان در مقابل كاخ استانداري تجمع خواهند كرد و اين وقايع نشان‌دهنده صحت تحليل روزنامه نداي آذرآبادگان است.

سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان گفت: جاي تاسف است كه بعضي رفتارهاي مغاير قوانين صريح در دوران مديريتي انجام مي‌گيرد كه منادي مردمسالاري، تحمل مخالف و قانون‌گرايي است!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آيا جاي تعجب و سوال نيست كه چرا مديريت استان عليرغم تاكيد و پافشاري به سلب عضويت دو نماينده شوراي شهر تبريز، هيچ تمايلي به مطرح كردن و رسيدگي به پرونده‌هاي اعضاي ديگري از شورا كه گفته مي‌شود موارد تخلفات آنان به مراتب بيشتر و حادتر از دو عضو مذكور است، نشان نمي‌دهد؟! وي ادامه داد مواضع و عملكرد مديريت استان در قبال احكام قضايي چه آنجايي كه از اجراي حكم واجب‌الاجراي دادگاه در مورد بازگشت اعضاي سلب عضويت‌شده به شورا جلوگيري مي‌كند و چه آنجايي كه بعضي مديران دولتي را عليرغم محكوميت در دادگاه‌هاي بدوي و صدور حكم انفصال از خدمت عليه آنان، به دستگاه‌هاي مهم ديگري منصوب مي‌كند ناگزير اين تصور را به وجود مي‌آورد كه مديريت استان روياروي دستگاه قضايي قرار گرفته است.

وصالي در ادامه سخنان خود نگراني معاونت اطلاعات نيروي انتظامي از مطالب چاپ‌شده در روزنامه نداي آذرآبادگان را ناشي از نگاه صرف پليسي توصيف كرد و گفت: تجربه نشان داده است كه نگرش‌هاي بخشي و سازماني به پديده‌ها و مسايل اجتماعي كارساز نبوده و بايد يك نگاه همه‌جانبه و ريشه‌اي و علت‌‌جو جايگزين اين ديدگاه‌ها شود.

وي افزود: نبايد فراموش كرد كه در عصر انفجار اطلاعات كه گروه‌هاي اجتماعي به ابزار و امكانات خبررساني و خبرگيري دسترسي دارند تاكيد به پنهان‌كاري و جلوگيري از انتشار اطلاعات، تدبير خردمندانه و توسعه‌يافته تلقي نمي‌شود.

ابوالفضل وصالي در خاتمه سخنان خود و به عنوان آخرين دفاعيات گفت: روزنامه نداي آذرآبادگان در چاپ مطالبي كه امروز در دادگاه مطرح شد در چهارچوب قانون و رسالت خود عمل كرده و با توجه به توضيحاتي كه ارايه شد، مرتكب هيچ اقدام مجرمانه‌اي نگرديده است اما با اين وصف راي هيات ‌منصفه و دادگاه را هر چه باشد مي‌پذيرم.

پس از پايان دفاعيات ابوالفضل وصالي و اعلام ختم دادرسي از سوي قاضي مسعودفر، هيات منصفه وارد شور شد و به اتفاق آراء و به استناد مدارك و دفاعيات متهم، روزنامه نداي آذرآبادگان را در مورد شكايات مطرح‌شده مجرم نشناخت ولی روزنامه را به لحاظ رويكرد جنجالي مجرم ولي مستحق ارفاق دانست.

اين در حالي بود كه نسبت به رويكرد روزنامه از هيچ مرجعي اعلام جرم نشده است و به نظر مي‌رسد براي دادگاه تنها اعلام نظر هيات منصفه در مورد شكايات و اتهامات مطرح‌شده قابل استناد خواهد بود.

بنا به اعلام قاضی «رضا مسعودفر» حکم دادگاه ظرف یک هفته آینده اعلام خواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18138

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دفاعیات ابوالفضل وصالی، سردبیر روزنامه ندای آذرآبادگان در دادگاه مطبوعات' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016