دوشنبه 26 بهمن 1383

گزارشي از كنفرانس "نقش وكيل در دادرسي عادلانه" که صبح امروز به همت كانون مدافعان حقوق برگزار شد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

كنفرانس نقش وكيل در دادرسي عادلانه، صبح امروز به همت كانون مدافعان حقوق بشر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا" در ابتداي اين جلسه محمد شريف از اعضاي موسس كانون مدافعان حقوق بشر كه مجري اين جلسه بود، به اهداف برگزاري اين جلسه اشاره كرد و گفت: هدف كانون مدافعان از برگزاري اين جلسه در وهله اول افزايش سطح آگاهي عمومي در كشور نسبت به موازين حقوق بشر و در وهله دوم به آگاهي رساندن مسايل راجع به نقض حقوق بشر در ايران است.
وي تصريح كرد: كانون مدافعان حقوق بشر معتقد است كه بالندگي حقوق بشر منوط به رشد آگاهي‌‏هاي عمومي و تثبيت اين امر كه برخورداري مردم از موازين حقوق بشر يك حق براي مردم و يك تكليف براي مسوولين است، مي‌‏باشد.
بر اساس اين گزارش در ادامه اين جلسه، محمد توسلي؛ عضو نهضت آزادي ايران با بيان اين كه پس از انقلاب سه دوره در سلول انفرادي به سر بردم، مدعي شد: يك بار در سال 67 به همراه جمعي از دوستان بازداشت شديم، بدون اين كه بتوانيم در مراحل تحقيقات و بازجويي وكيل اختيار كنيم. بار دوم در سال 69 به علت نوشتن نامه معروف 90 امضايي دستگير شديم كه دوران سختي را دوران بازجويي سپري كرديم.
توسلي افزود: در دوران بازپرسي نيز كه در اوين برگزار مي‌‏شد، وكيل نداشتيم و حتي شرايطي حاكم شده بود كه متهم نمي‌‏توانست براي خود وكيل اختيار كند. در تمام اين مدت نه رأيي، نه سندي و نه كيفرخواستي به متهمين ارايه نشد.
عضو نهضت آزادي ايران ادامه داد: در دستگيري سال 80 نيز علاوه بر اينكه اسناد و مدارك تفتيش شده را به ما باز نگرداندند، حتي در مدت بازداشت نيز به كتاب قانون دسترسي نداشتيم، در جلسه اوليه دادگاه بنده نيز نماينده مدعي‌‏العموم در سه جلسه كيفرخواست را قرايت كرد، بدون اينكه ما اجازه دفاع دهند، رسيدگي به اتهامات در جلسه دادگاه نيز به صورتي بود كه به طريق انفرادي به اين اتهامات رسيدگي مي‌‏شد، در حالي كه اتهامات ما جمعي بود.
توسلي در پايان سخنانش با اظهار اميدواري نسبت به اينكه حق دفاع در كشور احيا شود، خاطر نشان كرد: همانطور كه در قانون اساسي و قانون مجازات اسلامي به حضور وكيل در دوران تحقيقات دادگاه تأكيد شده است، نشان از اهميت اين موضوع دارد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ادامه اين جلسه ربابه ماسوري‌‏؛ مادر سعيد ماسوري كه در زندان به سر مي برد، طي سخناني با ابراز نگراني از وضعيت پسر خود، اظهار داشت: از مسوولين امر مي‌‏خواهم كه به خاطر خدا به فرزندم كمك كنند.
وي با ادعاي اين مطلب كه هر بار براي ملاقات با فرزندم به زندان مراجعه مي‌‏كنم، با جواب منفي مسوولين زندان مواجه مي‌‏شويم، افزود: داشتن وكيل حق هر زنداني است و فرزند من از اين امر محروم بوده است.
روزبه ميرابراهيمي از جمله متهمان پرونده سايت‌‏هاي اينترنتي نيز طي سخناني در اين كنفرانس با مقايسه دوران بازداشت خود با اوايل دهه 60 ، گفت: بازداشت‌‏هاي اين دوره با بازداشت‌‏هاي دهه 60 قدري متفاوت بود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه انتظار داريم با متخلفين پرونده سايت‌‏هاي اينترنتي برخورد شود، مدعي شد: در طول دوران بازداشت به ما اجازه اختيار وكيل ندادند و حتي به من گفتند كه اتهام شما سنگين است و 15 سال محكوميت داري و اگر شيرين عبادي و سيف زاده را به وكالت خود بر گزيني، اين مدت به 25 سال افزايش مي‌‏يابد. حتي به من گفته شد كه اين وكلايي كه انتخاب كردي، فعال حقوق بشري هستند و نبايد آنها را به وكالت خود قبول كني كه اين امر تاثير بدي بر روحيه من و ديگر بازداشت شدگان داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ميرابراهيمي با طرح اين سوال كه آيا داشتن وكيل در روند دادرسي فايده‌‏اي دارد، گفت: در پرونده ما به جز حنيف مزروعي كسي وكيل نداشت و در اين مدت، هيچ تفاوتي بين ‌‏كسي كه وكيل داشت و كسي كه وكيل نداشت، جود نداشت.
وي در پايان اظهار داشت: خوشبين هستم كه در پرونده وبلاگ نويسان خيلي از مسايل به صورت مقطعي حل شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18308

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از كنفرانس "نقش وكيل در دادرسي عادلانه" که صبح امروز به همت كانون مدافعان حقوق برگزار شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016