پنجشنبه 29 بهمن 1383

نمایندگان کنگره آمریکا: واشنگتن باید موضع سختی در قبال ایران اتخاذ کند؛ ما می توانیم درایران انقلابی سبز داشته باشیم، مهر

نمایندگان کنگره آمریکا در سخنرانی های خود در کاپیتال هیل از ایران انتقاد کرده و خواستار اقداماتی برای ممانعت از دسترسی ایران به تسلیحات هسته ای شدند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی دولتی صدای آمریکا، دو کمیته کنگره بیشتر وقت خود را صرف شنیدن استدلالهای کارشناسان موافق و مخالف در باره تلاشهای دیپلماتیک برای حل بحران مربوط به برنامه های هسته ای ایران کردند.

بسیاری از قانونگذاران آمریکائی اصرار دارند تا فشارهای زیادی در خصوص برنامه های هسته ای و حقوق بشر بر ایران وارد شود.

"هنری هاید" Henry Hyde رئیس جمهوریخواه کمیته روابط بین الملل در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایالات متحده و اروپا باید برای تهران روشن کنند که درخواستها چه چیزهائی هستند.

وی گفت:" با توجه به سابقه فعالیت اخیر ایران ، شایسته است تا نسبت به ایران رفتار سخت تر و رسیدگی دقیق تری صورت پذیرد. آنچه که مهم است این است که ما و دوستان اروپائی مان باید در زمانی که این گفتگوها شکست می خورد یا اگر ایران یک بار دیگر تعهدات خود را کنار می گذارد به درک شفافی از پیامدهای مساله ایران برسیم و این پیامدها باید واقعی باشد نه صرفاً متکی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل".

به گزارش مهر سخنران دیگر این جلسات تام لنتوس بود که به خاط وابستگی وی به لابی یهودیان ، به مخالفت با ایران در کنگره آمریکا شهرت دارد. وی می گوید عناصری از مسئولان ایرانی و آنچه که وی آن را گروه" شهید شعله ور کننده تروریسم" در خاورمیانه توصیف کرد، دست به این کار می زنند.

این سناتور ایالت کالیفرنیا مدعی شد : ایران دارای تسلیحات هسته ای، تهدیدی برای منطقه و آمریکاست و دیگران باید با آن مخالفت کنند.

همچنین وی در ادامه اعلام کرد:" ما باید بر ایران هم مانند لیبی فشار وارد کنیم تا از این راه که خطرناکترین راه است کنار بروند".

"مارک پالمر" یک مقام سابق دولت آمریکا نیز که از تلاشها و اقدامات محکم واشنگتن حمایت می کند می گوید که واشنگتن همان نقشی را که در اوکراین بازی کرد باید برای خارج کردن قدرت از دست حاکمان ایران نیز بازی کند.

وی می گوید: ما باید در پشت دموکراتها و مخالفین در ایران باشیم و واقعاً این را راه حل می دانیم ، ما یک انقلاب نارنجی دراوکراین داشته ایم و شاید در ایران هم در حال حاضر انقلاب سبز داریم و نیاز داریم تمام این راهها را پیدا کنیم و می توانیم مردم ایران را تشویق و از آنها حمایت کنیم تا بتوانند حق خود را بدست آورند.

این کارشناس آمریکائی می گوید: تلاشهای آمریکا باید شامل انتصاب یک مقام در کاخ سفید در خصوص ایران، تهدید تند و تحریم باشد.

گری سیک یکی دیگر از تحلیلگران آمریکائی که در شورای امنیت ملی در دولتهای فورد، کارتر و ریگان خدمت کرده است براین باور است که هنوز زمان برای متوقف کردن برنامه های تسلیحات هسته ای ایران وجود دارد، اما وی به آمریکا در خصوص هرگونه حمله احتمالی به ایران هشدار داد و گفت که این اقدام مطمئناً می تواند کسانی را که در داخل برای اصلاحات تلاش می کنند تهدید کند.

سیک می گوید: حمله آمریکا به ایران چیزی خواهد بود که مخالفت های داخلی را از بین خواهد برد .

از دیگر تحلیلگرانی که در مورد ایران نظر می دهد "هنری سوکولسکی" مدیر مرکز سیاست آموزش منع تکثیر سلاحهای هسته ای است که درخواست می کند تا استراتژی 10 الی 15 ساله در باره ایران در پیش گرفته شود تا به ایران بالقوه دارای تسلیحات هسته ای بپردازد.

وی بر این باور است که تهران هنوز نمی تواند تسلیحات هسته ای در اختیار داشته باشد. وی نگرانی خود را در خصوص پافشاری بیش از حد از سوی سیاستگذاران، وآنچه که ایران ممکن است انجام دهد اعلام کرد.

وی گفت: در کانون این مساله ، گزینه های حساسی مانند بمباران، تهاجم و اشکال مختلف مماشات وجود دارد که نهایتاً تنها شبیه به محقق ساختن بدترین آن چیز ممکن که ایران ممکن است به احتمال زیاد آن را از طریق امکانات هسته ای خود انجام دهد .

بعضی از نمایندگان کنگره طرفدار قانونی برای حمایت از گروههای مخالف در ایران هستند و پیشنهاد می کنند تا آمریکا مانند مدل عراق بطور علنی از تغییر رژیم در ایران حمایت کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نمایندگان همچنین از دولت بوش خواستند تا برای ایران روشن کند که به حمایت ازگروههای تروریسم و اختلال در روند صلح در خاورمیانه پایان دهد.

این نمایندگان در اظهاراتشان در روز چهارشنبه درخواست کردند تا برنامه های رادیوئی فارسی زبان برای ایران بیشتر شود و آمریکا حمایت بیشتری از برنامه های ماهواره ای فارسی زبان در آمریکا بعمل آورد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18432

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمایندگان کنگره آمریکا: واشنگتن باید موضع سختی در قبال ایران اتخاذ کند؛ ما می توانیم درایران انقلابی سبز داشته باشیم، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016