چهارشنبه 19 اسفند 1383

ابراهيم يزدي: اگر فكر مي‌‏كنند راي نمي‌‏آوريم، تأييد صلاحيت كنند؛ جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت،‌‏ ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

در ادامه كنفرانس مطبوعاتي نهضت آزادي ايران به منظور اعلام مواضع اين حزب در انتخابات رياست‌‏جمهوري، ابراهيم يزدي در پاسخ به اين سوال كه آيا اعضاي كابينه وي از نيروهاي ملي مذهبي هستند يا معاون اول خود را معرفي خواهد كرد، با بيان اينكه ما هنوز در خان اول اقدامات خود هستيم، گفت: تاكنون نسبت به تشكيل كابينه فكر نكرده‌‏ايم بلكه در اين فكريم كه آيا حاكميت از انتخابات مجلس هفتم درس مي‌‏گيرد و شرايط برگزاري انتخابات آزاد را تامين مي‌‏كند.

دبيركل نهضت آزادي ايران اعلام كرد: جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت،‌‏ من خوشحالم كه علي‌‏رغم عدم توفيق در انتخابات شوراها در اين انتخابات شركت كرده‌‏ايم چرا كه حجت بر شركت كردن بود و هرگونه پيروزي يا شكست در يك فرايند دموكراسي طبيعي است.
يزدي با بيان اينكه اگر فكر مي‌‏كنند كه در صورت تأييد صلاحيت كانديداي نهضت آزادي، مانند انتخابات شوراهاي شهر و روستا با عدم اقبال مردم مواجه مي‌‏شود همان الگوي شوراي شهر را در پيش بگيرند چراكه مهم نيست كه نهضت پيروز شود بلكه مهم اين است كه انتخابات سالم برگزار شود.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين در صورتي كه شرايط نهضت آزادي تحقق يابد، كانديداي ما فرصت شركت كردن در انتخابات را پيدا كند و بتواند از امكانات مساوي با ساير احزاب براي ارتباط با مردم استفاده كند، هدف بزرگ ما كه كمك به دموكراسي است، تحقق مي‌‏يابد كه اين امر براي ما از پيروزي يا شكست در انتخابات بااهميت‌‏تر است.
بر اساس اين گزارش، هاشم صباغيان، عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران در ادامه اين كنفرانس با اشاره به شرايط اين حزب جهت حضور در انتخابات رياست‌‏جمهوري، گفت: آزادي حق مردم ايران است و حاكمان بايد در جهت تامين اين آزادي كوشش كنند كه يك راه تامين آزادي همين شرايطي است كه نهضت آزادي ايران بيان كرده است.
وي با انتقاد از عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات گذشته آن را مخالف قانون دانست، و خاطرنشان كرد: هيچ نهاد و فردي حق ندارد مخالف قانون اساسي عمل كند.
صباغيان افزود: ما تحقق اين شرايط را محال نمي‌‏دانيم و آن را عملي مي دانيم، معتقديم براي تحقق دموكراسي اين شرايط بايد تامين شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صورت عدم تحقق شرايط مورد نظر و عدم امكان حضور كانديداي نهضت آزادي در انتخابات رياست‌‏جمهوري آيا اين حزب از ديگر كانديداهاي اصلاح‌‏طلب از جمله معين يا كروبي حمايت خواهد كرد، با بيان اينكه هنوز زود است به اين پرسش پاسخ دهيم، گفت: اميدوارم چنين كنفرانس‌‏هايي ادامه يابد و بتوانيم نظرات خود را به صورت گسترده‌‏تر اظهار كنيم اما ما از حضور نمايندگان تمامي احزاب در انتخابات استقبال مي‌‏كنيم.
در ادامه اين كنفرانس، محمد توسلي، رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا نهضت آزادي ايران در صورت عدم امكان حضور در انتخابات گزينه‌‏اي غير از تحريم انتخابات را خواهد گزيد و آراي خاموش را نسبت به كانديداي احزاب ديگر از جمله جبهه مشاركت هدايت خواهد كرد، بيان كرد: با توجه به اينكه بقيه نامزدها هنوز برنامه خود را اعلام نكرده‌‏اند، نمي‌‏توانيم در مورد آنها اظهار نظر كنيم.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: بر اساس استراتژي اعلام شده در بيانيه، جهت تقويت فرايند دموكراسي و در راستاي تامين منافع ملي هر اقدامي را كه مفيد باشد، انجام مي‌‏دهيم.
دبيركل نهضت آزادي ايران نيز در پاسخ به سوال مطرح شده از سوي يكي از خبرگزاري‌‏هاي اروپايي مبني بر اينكه نهضت آزادي ايران چه تقاضا و خواسته‌‏اي از آمريكا دارد، با بيان اينكه نهضت آزادي در مقامي نيست كه از آمريكا تقاضايي داشته باشد يا وارد مذاكره با اين كشور شود، گفت: بحث ما اين است كه بايد بر اساس راه‌‏هاي ديپلماتيك و با تعيين سقف و كف مطالبات توسط حكومت ايران مذاكرات بين ايران و آمريكا صورت گيرد.
وي افزود: بحث ارتباط ايران و آمريكا در شرايط كنوني مطرح نيست بلكه بايد در قدم اول دو دولت با هم مذاكره كنند و مطالبات‌‏شان را معين كنند و به طور دقيق مشخص كنند كه چه خواسته‌‏هايي از يكديگر دارند به طور مثال اگر ايران بيان مي‌‏كند كه مي‌‏خواهد سرمايه‌‏هايش در آمريكا آزاد شود، بايد مشخص كند كه اين سرمايه‌‏ها چه مقدار است.
يزدي تصريح كرد: پس از ايجاد امكان مذاكره، امكان برقراري روابط نيز ايجاد خواهد شد.
به گزارش "ايلنا"، در ادامه اين كنفرانس، محمد توسلي، رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا در چارچوب قانون اساسي مورد تفسير شوراي نگهبان در جمهوري اسلامي، رئيس‌‏جمهور مي‌‏تواند كاري فراتر از يك تداركاتچي انجام دهد، گفت: درست است كه خاتمي بيان كرد كه رئيس‌‏جمهور در ايران در حد يك تداركاتچي است اما ارزيابي عملكرد وي در هشت ساله اخير نشان مي‌‏دهد كه علي‌‏رغم كوتاهي‌‏ها و عدم عمل به برخي وعده‌‏ها و با انتقادي كه از ايشان به دليل برگزاري انتخابات مجلس هفتم داريم اما در كل عملكرد خاتمي مثبت بوده است.
وي افزود: شرايط اجتماعي كنوني در سال 83 با سال 76 متحول شده است به طوري كه حتي جريان محافظه‌‏كار در عملكرد و بيان شعارهايش تغييراتي را ايجاد كرده است و حتي خود را با ارزش‌‏هايي كه در هشت ساله اخير در جامعه جا افتاده است، در ظاهر منطبق كرده است.
توسلي خاطرنشان كرد: همين كه در وزارت كشور در اين هشت سال، خانه احزاب ايجاد شده و فعاليت احزاب در جمهوري اسلامي ايران پذيرفته شده است، گام بزرگي است اگرچه احزابي همچون نهضت آزادي ايران كه فاقد پروانه از كميسيون ماده 10 احزاب هستند، نمي‌‏توانند عضو آن شوند.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران تصريح كرد: به دليل اينكه راهكارهاي خروج از بحران‌‏هاي جامعه را تقويت فرايند دموكراسي و مبارزات قانوني و مسالمت‌‏آميز مي‌‏دانيم، فكر مي‌‏كنيم در شرايط كنوني اگر رئيس‌‏جمهوري كه به ارزش‌‏هاي دموكراسي اعتقاد دارد و برنامه و راهكار مناسبي جهت تحقق اين ارزش‌‏ها دارد از طرف مردم انتخاب شود، اين امر مي‌‏تواند در جهت نيل به دموكراسي مثبت باشد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، هاشم صباغيان، عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران در ادامه كنفرانس مطبوعاتي اين حزب در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به اينكه براي گرفتن رأي اعتماد اعضاي كابينه بايد با فراكسيون اكثريت مجلس هفتم مواجه شويد، ارزيابي شما از برخورد مجلس چيست، گفت: اعتقاد ما بر اين است كه اگر پيش‌‏شرط‌‏هاي اعلام شده از سوي نهضت آزادي براي تأمين منافع ملت اجرا شود، انقلاب ديگري در جامعه رخ داده است بنابراين اگر اين تحول ايجاد شود اعضاي مجلس شوراي اسلامي نيز كه عضو جامعه هستند، حتما در آن شريك خواهند بود.
وي افزود: همه مردم ايران بايد براي تأمين اهدافي كه توسط نهضت آزادي اعلام شده است، تلاش كنند و به حق خود كه آزادي است، برسند؛ اين توفيق تنها در صورت حضور تمامي مردم كسب خواهد شد.
ابراهيم يزدي نيز در اين كنفرانس در پاسخ به اين سوال كه به احتمال قريب به يقين شرايط نهضت آزادي ايران جهت شركت در انتخابات رياست جمهوري تحقق نخواهد يافت، در اين صورت چه اقدامي انجام خواهيد داد، گفت: قبل از هر چيز هدف ما توجه مردم به عرصه انتخابات است، اگر مردم منفعل هستند يك سازمان سياسي نبايد به طبل انفعال بكوبد و بايد براي رفع ياس مردم تلاش كنند.
وي افزود: ما آماده‌‏ايم تا مطالبات مردم را مطرح كنيم و به گوش جهان برسانيم حال اگر شرايط‌‏مان رد شد تا زمان برگزاري انتخابات شرايط جديد را بررسي مي‌‏كنيم و با در نظر گرفتن منافع ملي، سياست جديدي را در پيش مي‌‏گيريم.
دبيركل نهضت آزادي ايران با اشاره به اينكه خداوند در قرآن به موسي مي‌‏گويد، برو با فرعون حرف بزن و پس از آن اگر خدا بخواهد او هدايت خواهد شد، گفت: من موظف هستم كه وظيفه ديني و ملي خود را انجام دهم اگر نپذيرفتند آنها بايد پاسخگوي تاريخ باشند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در صورتي كه شرايط مورد نظر نهضت آزادي ايران پذيرفته نشود اما كانديداي اين حزب توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شود، در انتخابات شركت خواهند كرد، اظهار داشت: سابقه نهضت آزادي چنين نيست كه اين مسأله را بپذيرد بنابراين در صورت عدم پذيرش شروط در انتخابات شركت نخواهيم كرد.
يزدي افزود: روشن است كه چرا نهضت آزادي در چنين شرايطي وارد عرصه انتخابات شده است بنابراين معتقديم اگر حاكميت اين شرايط را بپذيرد و به آن عمل كند، حضورمان در انتخابات و پيروزيمان در آن امري فرعي خواهد بود چرا كه هدف اصلي ما يعني اصلاح رفتارهاي شخصي تامين شده است.
در ادامه كنفرانس، محمد توسلي در پاسخ به اين سوال كه اگر شرايط مورد نظر نهضت آزادي ايران تحقق نيابد و صلاحيت نامزد اين حزب تاييد نشود آيا انتخابات را تحريم مي‌‏كنند، گفت: در چنين صورتي تا خرداد ماه شرايط را بررسي كرده و آنچه را كه در راستاي تامين منافع ملي و اهداف ملت ايران باشد، اتخاذ مي‌‏كنيم.
وي با بيان اينكه بايد شرايطي ايجاد شود كه نمايندگان تمام احزاب در انتخابات حضور يابند، مردم احساس مي‌‏كنند كه در انتخابات آزاد شركت مي‌‏كنند و شرايط مشاركت حداكثري مورد نظر مسوولان تامين مي‌‏شود، نحوه عملكرد شوراي نگهبان را در انتخابات گذشته مورد انتقاد قرار داد و گفت: شوراي نگهبان نوعي قيموميت در مورد مردم اعمال مي‌‏كند كه اين تحقير ملت است.
وي افزود: من توجه مسوولان به اين واقعيت را درك مي‌‏كنم كه ملت ايران انتخابات افغانستان را دنبال كرده و ضرورت برگزاري يك انتخابات آزاد را تشخيص داده است بنابراين مسوولان بايد به اين امر توجه كنند و به افكار عمومي بها دهند.
توسلي خاطرنشان كرد: آيا فهم، شعور و درك ملت ايران از ملت افغانستان كمتر است و آيا اين مسأله به معني تحقير ملت ايران نيست. در ادامه اين نشست خبري، هاشم صباغيان در پاسخ به خبرنگاري مبني بر اينكه آيا خواست شما مبني بر اينكه اعضاي شوراي نگهبان بايد استعفا دهند، يك خواسته غير ممكن نيست؟ گفت: اين امر قابل تحقق است، اگر با توجه به شرايط داخلي و بين‌‏المللي تغيير چند نفر از اعضاي شوراي نگهبان غير ممكن است؟ به اعتقاد ما غيرممكن نيست و اين تغيير عملي و در جهت حفظ مصالح ملي است.
وي افزود: بحث، بحث تغيير اساسي در جامعه است ما معتقديم كه مجلس هفتم كه اكثريت آنها به اصطلاح اصول‌‏گرا هستند نيز بايد در جهت حفظ منافع ملي نسبت به تغيير حقوقدانان شوراي نگهبان اقدام كنند، اگر كسي با ديدگاه ملي به اين موضوع نگاه كند، مشكلي به وجود نخواهد آمد.
صباغيان گفت: نهضت آزادي تنها حزب ملي و اسلامي است كه 42 سال قدمت دارد و در شرايط سخت نيز حضور داشت و افرادش از خادمين ملت بوده و هستند، نهضت آزادي يك تفكر است كه هرگز نمي‌‏ميرد.
ابراهيم يزدي نيز در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه حضور زنان در عرصه هاي سياسي و اجتماعي دولت شما چگونه خواهد بود، گفت: بخشي از نيروي اصلاح‌‏طلبي كشور را زنان تشكيل مي‌‏دهند اين زنان همان زناني هستند كه در انقلاب از خانه‌‏هاي خود بيرون آمدند و پا به پاي مردان خود در انقلاب حضور داشتند، به گونه‌‏اي كه ديگر كسي جرأت نداشت به زنان بگويد حق شركت در عرصه‌‏ها به خصوص انتخابات را نداريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: زنان ما اين حقوق را مديون خود هستند و وامدار كسي هم نيستند، امروز هيچ جرياني نمي‌‏تواند ادعاي اصلاح‌‏طلبي كند در حالي كه به حقوق زنان بها ندهد، استفاده از زنان نيز در برنامه‌‏هاي ما لحاظ شده است.
صباغيان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه با توجه به اينكه عده‌‏اي از افراد نهضت آزادي در انتخابات مجلس پنجم تأييد صلاحيت شدند، آيا امكان تاييدصلاحيت نامزد نهضت آزادي در انتخابات رياست‌‏جمهوري آينده وجود دارد؟ گفت: در دوره مجلس پنجم تعداد زيادي از اعضاي نهضت ثبت نام كردند كه تنها دو نفر يعني من و دكتر يزدي تاييد صلاحيت شديم، پس از آن شوراي نگهبان ما را احضار و اعلام كرد كه اگر از نام نهضت آزادي استفاده نكنيد، تاييد مي‌‏شويد كه ما نيز به اين خواسته تن نداديم چون معتقديم نماينده‌‏اي كه با شرط و شروط انتخاب شود، نماينده واقعي مردم نخواهد بود بنابراين تصميم شوراي نگهبان در آن زمان غيرعادلانه بود.
ابراهيم يزدي نيز در پايان اين نشست خبري اظهار داشت: نهضت آزادي بر اين باور است كه اصلاح در ساختارهاي حقيقي تنها راه فراروي ايران است و اگر حاكمان به اراده مردم تن ندهند، روزي خواهد رسيد كه ديگر كسي فرياد آنها را نخواهد شنيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19127

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: اگر فكر مي‌‏كنند راي نمي‌‏آوريم، تأييد صلاحيت كنند؛ جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت،‌‏ ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016