جمعه 12 فروردین 1384

دكتر شهرام اعظم شاهد كليدي قتل زهرا كاظمي به كانادا پناهنده شد، علي شريفيان، شهروند

دكتر شهرام اعظم پزشك بخش اورژانس بيمارستان بقيه الله اعظم تهران كسي است كه وقتي نخستين بار زهرا كاظمي را پس از بازجويي و شكنجه براي انجام مداواي وي در تاريخ بيست و هفتم جون سال 2003 به اين بيمارستان ميبرند، زهرا كاظمي را به طور كامل معاينه كرده است و گزارش مشروح خود را از معاينه زهرا كاظمي كه چهار روز پس از دستگيري اش از زندان اوين به بيمارستان منتقل شد در پرونده پزشكي وي جاي داده است.
در اوايل ماه نوامبر سال گذشته (2004) دكتر شهرام اعظم با فرستادن يك پيام الكترونيكي به ما در چند جمله خود را با نام مستعار مزدك معرفي كرده و در توضيح مختصري يادآور شد كه او پزشكي است كه در شب تحويل زهرا كاظمي به بيمارستان وي را معاينه كرده است و حالا در خارج از كشور به سر ميبرد و از من كمك خواسته بود كه او را در ارتباط با استفان هاشمي تنها فرزند زهرا كاظمي قرار دهم. بلافاصله با دكتر اعظم كه آن زمان در استكهلم سوئد به سر ميبرد تماس گرفتم. پس از دادن تلفن تماس گفت و گو و تماسهاي تلفني ما شروع شد و همزمان طبيعتا استفان هاشمي را هم در جريان وجود دكتر شهرام اعظم در سوئد و اهميت او به عنوان شاهد كليدي قتل مادرش قرار دادم. در كنار اين اقدامات سردبير شهروند هم صد البته در جريان قرار گرفت. پس از چند گفت و گوي تلفني با دكتر شهرام اعظم وي تمام جزييات مشاهدات خود را براي من شرح داد كه به آن خواهيم پرداخت. درآن زمان به علت اهميت نقش دكتر اعظم به عنوان يك شاهد دست اول كه ميتوانست و ميتواند از جزييات دقيق و كامل آنچه بر سر زهرا كاظمي آمده پرده بردارد و از آنجا كه وي در سوئد از نظر اقامت وضعيت روشني نداشت با صلاح و مشورت با سردبير شهروند، استفان هاشمي و همينطور وكلاي كانادايي پرونده تصميم گرفته شد تا وضعيت دكتر شهرام اعظم ثبات نيابد خبر خروج دكتر اعظم از ايران و اطلاعاتي كه درباره قتل زهرا كاظمي دارد مسكوت گذاشته شود. در تمام طول اين مدت يعني از ماه نوامبر تا روز چهارشنبه كه دكتر شهرام اعظم همراه با همسر و دخترش به عنوان پناهنده سياسي از سوي كانادا پذيرفته شدند و به مونتريال رسيدند تماسهاي مكرر با استفان هاشمي، دكتر شهرام اعظم و شهرزاد اسدي يكي از اعضاي بنياد زهرا كاظمي برقرار بود.
استفان هاشمي و پس از آن جان تري يكي از وكلاي پرونده زهرا كاظمي به سوئد مسافرت كردند و با تلاشهاي خود و همكاري مسئولان سفارت كانادا موفق شدند پناهندگي سياسي دكتر شهرام اعظم و خانواده اش را گرفته و آنها را به كانادا بياورند.

دكتر شهرام اعظم كيست و چه ميداند؟
دكتر شهرام اعظم در اولين گفت و گوهايي كه با او داشتم خود را فارغ التحصيل رشته پزشكي معرفي كرد و گفت كه وي يك پزشك نظامي است. به همين دليل به عنوان پزشك بخش اورژانس بيمارستان بقيه الله اعظم ــ بيمارستاني كه زير نظر سپاه پاسداران اداره ميشود ــ مشغول به كار بوده است. دكتر شهرام اعظم در واقع اولين پزشكي بوده است كه زهرا كاظمي را به طور كامل در شبي كه به بيمارستان انتقال يافته معاينه كرده است.
در پاسخ پرسش من كه چه كساني وي را به بيمارستان آوردند گفت اين قسمت از وظايف پزشكان نيست و كسان ديگري بيماران و مجروحاني كه از زندانها به بيمارستان سپاه پاسداران ميآورند تحويل ميگيرند. اما خاطرنشان كرد كه به ياد ميآورد زهرا كاظمي توسط يك مامور زن و دو سه مامور ديگر، در حالي كه شلوار زندان به پا و بالاپوش خود را به تن داشت و از ناحيه هاي مختلف به شدت مجروح شده بود، حدود نيمه شب به بيمارستان آورده شد. دكتر اعظم در توضيحات خود به من و همينطور گزارش پزشكي كه براي من به وسيله پست الكترونيكي ارسال كرد توضيح داد كه بيمار (زهرا كاظمي) دچار ضربه مغزي شده بود و معلوم بود كه ضربه اي بر سر وي وارد شده و غير از ناحيه ي سر و پيشاني در سراسر بدن وي نيز آثار ضرب و شتم به چشم ميخورد. از او پرسيدم ظاهرا لباس وي پاره بوده آيا به نظر شما به زهرا كاظمي تجاوز شده بود وي گفت با كبودي هاي اطراف شكم و ران وي معلوم بود‌ كه با خشونت به وي تجاوز شده است. پرسيدم شما فقط از روي كبودي ها به اين باور رسيده ايد يا زهرا كاظمي را در اين مورد هم معاينه كرديد پاسخ داد كه ميدانيد پزشكان مرد بويژه در بيمارستاني كه تحت نظر سپاه پاسداران اداره ميشود مجاز نيستند كه آلت تناسلي زنان را معاينه كنند. ولي پرستاري كه آن شب با من كار ميكرد زهرا كاظمي را معاينه كرد و با توجه به مشاهدات عيني از كبودي هايي كه من ديدم نظرم از لحاظ معاينات باليني كلينيكي صددرصد به يقين تبديل شد كه به زهرا كاظمي به طور وحشيانه تجاوز شده است.
دكتر اعظم نقل كرد كه آن شب كشيك بوده است و پس از آنكه زهرا كاظمي را در بخش مراقبتهاي ويژه بستري ميكنند با دكتر سعيدي متخصص جراح مغز و اعصاب همان شب دوباره وضعيت بيمار را بررسي ميكند و دكتر سعيدي ابتدا دستور Scan (عكسبرداري ويژه از مغز) زهرا كاظمي را ميدهد اما اين اقدام پزشكي ظاهرا انجام نميشود.
دكتر اعظم نقل كرد كه زهرا كاظمي بر اثر ضربه اي كه به نظر ميآيد با جسم سختي مثل پاشنه سخت كفش يا چنين چيزي بر سر او وارد آمده بود دچار خونريزي مغزي شده بوده است و در 27 جون در واقع نيمه مدهوش و بعد از آن هم در اغماء كامل به سر ميبرده است و مسئولان دستگاه امنيتي جمهوري اسلامي به دليل آنكه با حادثه غيرمترقبه كه در واقع مرگ زهرا كاظمي زير شكنجه بود، روبرو شده بودند كمي وقت خريدند تا تصميم بگيرند كه اين خبر را چگونه منتشر كنند. دكتر اعظم در يكي از گفت و گوهايش خاطرنشان كرد كه مادر زهرا كاظمي از پشت شيشه اتاق مراقبت هاي ويژه اجازه يافت دخترش را ببيند چرا كه زهرا كاظمي بر اثر جراحات وارده بويژه ضربه اي كه بر جمجمه اش وارد شده بود عملا مرده بود و تا روز 11 جولاي ماموران امنيتي رژيم گذاشتند تا زهرا كاظمي به سرم وصل باشد به دليل آنكه جريان گردش سرم در بدن شخصي كه اينگونه جراحات بر وي وارد آمده باشد باعث از بين رفتن نسبتا زياد كبودي هاي باقي مانده ميشود و سرانجام روز يازدهم جولاي سرم را قطع كردند و اعلام كردند زهرا كاظمي بر اثر خونريزي مغزي درگذشته است، در حالي كه زهرا كاظمي خيلي پيش از اينها درگذشته بود.
از دكتر اعظم پرسيدم شما با توجه به اينكه پزشك نظامي هستيد چرا چنين خطري كرده ايد و به خارج آمده ايد و ماجراي قتل زهرا كاظمي را دنبال ميكنيد؟، در پاسخ گفت "من نميتوانستم دروغهاي دستگاه امنيتي و دادگستري جمهوري اسلامي را درباره حقايق قتل زهرا كاظمي پيش از اين تحمل كنم و با اينكه مردم به خاطر آنكه ما لباس نيروهاي انتظامي را به تن داريم نظر خوشي به ما ندارند اما حقيقت اين است كه در ميان نيروهاي انتظامي در جمهوري اسلامي افراد با وجدان بسياري وجود دارند كه با كارهاي رژيم موافق نيستند و من خواستم به اين وظيفه انساني خود عمل كنم كه اين حقيقت را به گوش تمام جهان برسانم كه مردم گيتي بدانند در جمهوري اسلامي چه ميگذرد."
از وي پرسيدم آيا ميدانيد چه كسي مرتكب اين جنايت شده است. دكتر اعظم در اين مورد اظهار بي اطلاعي كرد و گفت من از زماني كه جسم ضرب ديده و مجروح زهرا كاظمي به بيمارستان آورده شد در جريان اين موضوع قرار گرفتم و از اينكه چه كسي و يا كساني اين كار را كرده اند طبيعتا اطلاع ندارم گرچه شايعات زيادي در اين باره بر سر زبانها هست.
دكتر شهرام اعظم كه روز چهارشنبه به عنوان پناهنده سياسي از سوئد به كانادا رسيد ديروز پنجشنبه همراه با استفان هاشمي به اتاوا رفتند تا در يك كنفرانس مطبوعاتي آنچه كه درباره قتل زهرا كاظمي ميداند را با خبرنگاران رسانه هاي جمعي در ميان بگذارد.
ساعت شش و ده دقيقه صبح ديروز وي با من تماس گرفت و از آنجا كه عجله داشت كه به اتاوا برود تا به موقع به كنفرانس خبري برسد قرار شد اگر لازم آمد گفت و گوي مفصل تري با وي براي شهروند داشته باشيم.
در گفت و گويم با استفان هاشمي كه پس از اولين تماس هايم با دكتر شهرام اعظم صورت گرفت، استفان هاشمي از پيدا شدن اين شاهد ‌كليدي بسيار خوشحال شد و اظهار اميدواري كرد كه به اين ترتيب دولت كانادا بتواند گام هاي موثرتري در مورد مجازات عاملان و آمران قتل مادرش بردارد و جمهوري اسلامي مجبور شود پرونده قتل مادرش را جدي بگيرد.
در تماسي كه با وكلاي كانادايي پرونده قتل زهرا كاظمي داشتم يكي از اين وكلا، آقاي جان تري كه تازه از ملاقات دكتر اعظم از سوئد برگشته بود اظهار داشت دكتر اعظم شاهد‌ كليدي بسيار مهمي براي اين پرونده است و اگر به كانادا بيايد ميتواند بسياري از جزييات اين جنايت را روشن سازد.
در روزهاي آينده اطلاعاتي كه دكتر اعظم با خبرنگاران در ميان ميگذارد احتمالا در شكل گسترده اي در رسانه هاي كانادا و جهان بازتاب خواهد‌ يافت و دوباره مسئله قتل زهرا كاظمي مطرح خواهد شد و اما اينكه چه نتيجه اي بدهد بايد منتظر شد و ديد.

31 اپريل 2005

متن اي ميل دكتر شهرام اعظم
اين اي ميل در تاريخ 5 نوامبر سال گذشته (2004) به دست ما رسيده است. دكتر شهرام اعظم اين پيام را با نام مستعار "مزدك" ارسال كرده است.

با سلام
بدون مقدمه شروع ميكنم. من پزشك بخش اورژانس بيمارستان بقيه الله هستم كه در شبهاي پنجم و ششم تيرماه در بيمارستان كشيك بودم و پذيرش و بستري شدن خانم زهرا كاظمي توسط من انجام شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چون معاينه اوليه از ايشان را من به عمل آورده ام اطلاعات مهمي درباره شرح حال نامبرده در هنگام بستري و آثار ضرب و شتم ناشي از شكنجه نامبرده كه منجر به مرگشان هم شده، دارم.
با توجه به عدم دسترسي به جسد خانم كاظمي براي بررسي پزشكي قانوني، شهادت من ميتواند روشن كننده بسياري از واقعيات باشد.
من فعلا براي درمان در خارج از ايران به سر ميبرم و مايلم كه در مورد ‌اين پرونده در مجامع بين المللي شهادت دهم. من فعلا مدتي است كه به بهانه درمان در كشور سوئد هستم. در صورتي كه شما مايل بوديد ميتوانيد به وسيله همين اي ميل با من تماس بگيريد تا مدارك را به شما ارائه دهم.
با تشكر مزدك

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19991

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دكتر شهرام اعظم شاهد كليدي قتل زهرا كاظمي به كانادا پناهنده شد، علي شريفيان، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016