جمعه 26 فروردین 1384

صدر حاج سيدجوادي: دكترسحابي هرگز دين را فداي علم وسياست نمي‌‏كرد؛ فاضل ميبدي: دين‌‏باوري در جامعه كم نشده، دين‌‏رفتاري كاهش يافته،ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

مراسم بزرگداشت سومين سال‌‏گرد درگذشت دكتر يدالله سحابي عصر پنج شنبه با حضور جمعي از شخصيت‌‏هاي سياسي و فرهنگي در حسينيه ارشاد برگزار شد.

احمد صدر حاج سيد جوادي: دكتر سحابي هرگز دين را فداي علم و سياست نمي‌‏كرد
احمد صدر حاج سيد جوادي در اين مراسم گفت: مرحوم دكتر سحابي عمري به عنوان سياست‌‏ورزي خيرخواه و اخلاق‌‏گرا در راستاي آزادي، استقلال و بهروزي كشور و ملت ايران تلاش كرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، صدر حاج سيد جوادي عضو نهضت آزادي ايران به عنوان اولين سخنران مراسم ضمن اشاره به فرازهايي از زندگي آن مرحوم، دكتر سحابي را همانند يار و همسنگرش مهندس بازرگان مرد علم و دين و سياست خواند و گفت: هر گاه كه خدمتش مي‌‏رسيديم، مي‌‏ديديم غم دين و دانش جامعه در دل، اندوه دوستان بي‌‏گناه زنداني و زندانيان بي‌‏گناه ديگر را در سينه و رنج فقر و بد بختي مردم را در وجود خود دارد.

وي افزود: علاقه دكتر سحابي به فعاليت‌‏هاي سياسي در پي احساس ناراحتي از كودتاي 1299 سيدضيا و تاثير نطق‌‏هاي مرحوم دكتر مصدق در دوره پنجم مجلس شوراي ملي شكل گرفت او در جريان ملي شدن صنعت نفت و پس از كودتاي مرداد 32 با نهضت ملي ايران همدلي و همراهي داشت.
به گفته صدر حاج سيد جوادي، تاسيس نهضت آزادي ايران در سال 40، محاكمه و حبس به همراه ديگر اعضاي نهضت آزادي در سال 42، نقش آفريني در جريان پيروزي انقلاب اسلامي، عضويت در كميته دفاع از آزادي و حقوق بشر، رياست كميته تنظيم اعتصابات در دولت موقت و وزير مشاور در طرح‌‏هاي انقلاب، تهيه پيش نويس قانون اساسي و عضويت در دوره اول مجلس شوراي اسلامي از خدماتي است كه آن مرحوم در عمر فعاليت سياسي خود به ملت ايران تقديم كرده است.
اين فعال ملي- مذهبي در ادامه سخنانش، دين محوري يا خدامحوري و داشتن روحيه انضباط در همه جنبه‌‏هاي فردي و اجتماعي زندگي را به عنوان ويژگي‌‏هاي بارز مرحوم دكتر سحابي نام برد و گفت: دكتر سحابي هرگز دين را فداي علم و سياست يا مصالح و منافع دنيايي از جمله دستيابي به قدرت و ثروت و مقام نمي‌‏كرد.
وي، با بيان اينكه دكتر سحابي به تلاش‌‏هاي جمعي و تاسيس نهادهاي مدني و فعاليت مخلصانه در آنها اعتقاد داشت، اظهار داشت: او هيچ‌‏گاه فراگروهي بودن و عدم تعلق به هيچ حزب، دسته و جناح را ارزش تلقي نمي‌‏كرد و تا پايان عمر عضو شوراي شمركزي نهضت آزادي ايران باقي ماند.
فاضل ميبدي: دين‌‏باوري در جامعه ايران كم نشده بلكه دين‌‏رفتاري كاهش يافته است
فاضل ميبدي، سخنران بعدي اين مراسم كه با عنوان ريشه‌‏يابي دين‌‏گريزي سخن مي‌‏گفت، اضهار داشت: اگر در انتخاباتي كه برگزار مي‌‏شود، آزادي , حقوق بشر و انسان دوستي را لحاظ نكنيم و به نام دين، افرادي را از حقوق اوليه خود محروم نماييم، نارسايي مفاهيم ديني در انديشه سياسي به وجود مي‌‏آيد كه نتيجه آن دين‌‏گريزي است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، فاضل ميبدي گفت: در روزگاري كه مي‌‏رفت تا مكتب‌‏ها و فلسفه‌‏هاي علمي، جوانان اين مرز و بوم را از اسلام بگيرد، بزرگاني چون يدالله سحابي، مهندس مهدي بازرگان, آيت الله طالقاني, علي شريعتي و آيت‌‏الله مطهري با طرح انديشه‌‏اي نو، دينداري و دين‌‏ورزي جوانان را از دام الحاد نجات دادند.

وي با اشاره به گسترش دين‌‏گريزي و دين‌‏ستيزي طي دهه‌‏هاي گذشته در غرب، آن را نتيجه خشونت‌‏هاي كليسا و نارسايي مفاهيم انساني در كليسا دانست و گفت: پديده دين‌‏گريزي و دين‌‏ستيزي در غرب پيش از آنكه انديشه‌‏اي فلسفي باشد، متاثر از شرايط سياسي و اجتماعي و برخورد كليسا با مخالفان بود.
فاضل ميبدي در ادامه، شرايط كنوني ايران را مورد ارزيابي قرار داد و با بيان اينكه در جامعه ايران دين‌‏باوري كم نشده بلكه دين‌‏رفتاري كاهش يافته است، افزود: در حكومت اسلامي مفاهيمي مطرح مي‌‏شود كه نارساست و قابل توجيه نيست بنابراين شاهد نارسايي يك سري مفاهيم سياسي در جامعه نيز هستيم.
وي تصريح كرد: نارسايي مفاهيم ديني در انديشه سياسي مي‌‏تواند سبب تكرار تجربه غرب در دين‌‏گريزي و دين ستيزي شود.
اين مدرس حوزه علميه با انتقاد از نحوه بيان دين و مذهب توسط رسانه ملي، آن را تحقير دانست و تبليغ و دفاع از دين را به عنوان يكي از عواملي كه سبب رويگرداني جوانان از دين مي‌‏شود، خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان خاطر نشان كرد: عدم وجود قسط و عدالت در جامعه و در قدرت، سبب ايجاد ماترياليسم اخلاقي و حاكميت ارزش‌‏هاي مادي شده است و همچنان كه پيامبر فرمود، اگر در جامعه فقر ايجاد شود، كفر هم در پي آن مي‌‏آيد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در ادامه اين مراسم طه حجازي شعري با عنوان "نام تو را كه خواند"، در بزرگداشت دكتر يدالله سحابي قرايت كرد. وي همچنين شعري را كه پيش‌‏تر درباره دكتر مصدق سروده بود، به سمع حضار رساند.

Copyright: gooya.com 2016