دوشنبه 29 فروردین 1384

خاتمي: امنيت براي ايران اهميت زيادي دارد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۲۹‬

سيد محمد خاتمي رييس جمهوري، امنيت را مهمترين دغدغه بشريت دانست و گفت: اين دغدغه براي جمهوري اسلامي ايران كه خواستار عدالت و پيشرفت است و بهيچ وجه حاضر به تسليم در برابر زورگويي‌ها نيست، از اهميت بيشتري برخوردار است .

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، رييس جمهوري كه در مراسم بزرگداشت روز ارتش در جوار حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران سخن مي‌گفت، اظهار داشت: امروز ميل به آزادي، امنيت و صلح، ميل فراگير در جهان است، اما متاسفانه فضاي حاكم بر جهان جنگ ، ستيز، خون و كينه توزي است .

خاتمي بااشاره به دو جنگ افغانستان و عراق و تعدي و ظلم از فلسطين تا ليبريا،اظهار داشت: بروز موج جديدي از سلطه طلبي و فزون خواهي تحت عنوان عرضه آزادي و دمكراسي، جهان را با وضعيت ناگواري روبرو كرده‌است.

رييس جمهوري با اشاره به شكل‌گيري موج سهمگين تروريسم، اظهار داشت:
هيچ كس و هيچ جا از تروريسم در امان نيست و مشكل محيط امن براي كشورها مهمترين مشكلي است كه همه كشورها و ملتها در جهت حل آن مي‌كوشند.

خاتمي از اقتدار ملي بعنوان مهمترين پشتوانه امنيت ، استقلال و آزادي و حفظ دستاوردهاي نظام ياد كرد و گفت: اقتدار ملي امري تركيبي است و فراهم شده از منافع ناشي از ارزشهاي انقلاب ، مردم سالاري ديني و منافع نياز مبرم ملت به توسعه و پيشرفت است.

رييس جمهوري با بيان اين كه ملت ايران در همان اوايل انقلاب با مفهوم و مصداق تجاوز و تروريسم آشنا شد، اظهار داشت: ملت ايران هنوز از ياد نبرده است كه در بامداد انقلاب امواج آشوب، ترور و كشتار و پس از آن يك جنگ فراگير با پشتوانه قدرتهاي بين‌المللي چگونه بر اين كشور تحميل شد.

خاتمي خسارتهاي جنگ تحميلي را بسيار دانست، اما گفت: دوران دفاع مقدس دستاوردهاي ارزشمندي نيز براي كشور و ملت داشت .

رييس شوراي عالي امنيت ملي درخصوص اين دستاوردها اظهار داشت:ملت ما دريافت كه وفاق و همبستگي رمز و راز پيروزي و موفقيت و سربلندي او است .

خاتمي گفت: ملت و نظام ما صاحب نيروهاي مسلح توانمند و مجربي شد كه تصميم گرفت برپايه انديشه و تدبير خود تجهيزات دفاع از خويش را بدست خود فراهم كند.

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين مطلب كه جمهوري اسلامي ايران مصمم و آماده پرداخت هرگونه هزينه است تا در مقابل زور و تعدي تسليم نشود، اظهار داشت: برسميت شناختن حق حاكميت ملت مبناي اقتدار ماست و اين حق در قانون اساسي تبلور يافته است و در صورت زيباي مردم سالاري نيز تجلي يافته است .

خاتمي تصريح كرد: ايران اسلامي مي‌كوشد در دنياي ستم زده امروز الگويي شايسته از مردم سالاري كه سازگار با معيارهاي ديني است، عرضه دارد.

وي افزود: همه دلبستگان به انقلاب و كساني كه به ايران مي‌انديشند بايد بدون اما و اگر و چون و چرا اين درك تاريخي و اين حاصل بزرگ انقلاب را پاس دارند.

رييس شوراي عالي‌امنيت ملي با اشاره به تهديداتي كه عليه ايران مطرح مي شود،اظهار داشت: ما امروز مورد تهاجم و تهديد قدرتهايي هستيم كه ملتها را دربند مي‌خواهند و در چنين شرايطي، نيازمند داشتن استراژي دفاعي همه جانبه در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي هستيم .

رييس جمهوري منافع ملت را ثابت و دائم اما تهديدات را متغير دانست و گفت : استراتژي دفاعي همه جانبه ما بر پايه منافع ثابت و دائم است و انعطاف لازم را دربرابر تهديدات متغير و گوناگون امروز خواهد داشت.

خاتمي همبستگي ملي و تقويت آن در عرصه داخلي و اتحاد و همبستگي ميان كشورهاي مسلمان و غير متعهد را ضروري دانست و گفت: امروز ما كوشيده ايم كه در دو جهت نرم افزاري و سخت افزاري نيروهاي مسلح را كه پشتوانه عزت و استقلال و تماميت ارضي كشور هستند و سازماندهي كنيم.

رييس جمهوري با اشاره به دستيابي ايران به فناوري‌هاي پيشرفته، اظهار داشت: در زمينه دستيابي به فناوري پيشرفته در جهت دفاع همه جانبه، دستاوردهاي نيروهاي مسلح و دانشمندان و انديشمندان ايراني شگفت انگيزاست.

وي خاطرنشان كرد: ما امروز به علوم و تكنولوژي پيشرفته و موقعيتهايي دست يافته‌ايم كه حتي براي استراتژيست‌هاي حيات نظامي و سياسي دنيا شگفت انگيز است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري از ارتش جمهوري اسلامي ايران بعنوان نيرويي فداكار و قدرتمند ياد كرد و گفت:ما به نيروهاي مسلح و بويژه ارتش جمهوري اسلامي ايران افتخار مي‌كنيم و ارتش نيز افتخار مي‌كند كه تحت فرماندهي معظم كل قوا همسو با منافع نظام و ملت پشتوانه اقتدار و عظمت اين ملت است .

رييس جمهوري با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دوران دفاع مقدس از تلاشهاي همه نيروهاي مسلح از جمله ارتش ، سپاه پاسداران ، بسيج و نيروي انتظامي براي حفظ و پاسداري از دستاوردهاي انقلاب قدرداني كرد.

خاتمي ياد و خاطره‌سپهبد شهيدعلي صياد شيرازي و مرحوم ظهيرنژاد از فرماندهان عالي ارتش را گرامي داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، پس از سخنان رييس جمهوري، واحدهاي نمونه ارتش جمهوري اسلامي ايران ، دژبان ارتش و وزارت دفاع درحضور آقاي خاتمي و فرماندهان عالي رتبه ارتش رژه رفتند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21207

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: امنيت براي ايران اهميت زيادي دارد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016