سه شنبه 13 اردیبهشت 1384

سخنگوي وزارت امور خارجه: بحث از سرگيري غني‌‏سازي مطرح نيست، ايلنا

* مذاكرات با اروپا وارد مرحله جديدي شده است
* خريد خط‌‏ توليد روور ربطي به انتخابات انگيس ندارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: بحث ازسرگيري غني‌‏سازي مطرح نيست اما برخي از فعاليت‌‏ها را از سر خواهيم گرفت.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "حميدرضا آصفي" پيش از ظهر امروز، در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي، تأكيد كرد: ايران در مقطع كنوني قصد ندارد غني‌‏سازي را از سرگيرد اما بعضي از فعاليت‌‏هاي ديگر را آغاز مي‌‏كند.
وي از توضيح بيشتر درباره اين فعاليت‌‏ها خودداري كرد ولي گفت: اينكه اين فعاليت‌‏ها چه زماني و چگونه آغاز مي‌‏شود بعداً اعلام خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره واكنش اروپا نسبت به ازسرگيري فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي در اصفهان گفت: واكنش آنها را بايد از خودشان پرسيد اما مذاكرات با اروپا، وارد مرحله جديدي شده است؛ در گذشته بحث‌‏ها درباره ابهامات، تضمين‌‏هاي عيني و محكم و حل‌‏وفصل اين موضوع بود اما اكنون از اين مرحله گذشته‌‏ايم و هنوز نظر ما اين است كه اكثر قريب به‌‏اتفاق اروپايي‌‏ها در خصوص راهكارهاي ما قانع شده‌‏اند اما آمريكايي‌‏ها مانع ايجاد مي‌‏كنند.
وي با بيان اينكه از اين مرحله گذشته‌‏ايم و نمي‌‏توانيم به گذشته برگرديم، گفت: مشكلي براي ادامه مذاكره نداريم و مادام كه مذاكره ادامه دارد، تعليق ادامه خواهد داشت و هم‌‏اكنون نيز بحث ازسرگيري غني‌‏سازي مطرح نيست اما برخي فعاليت‌‏ها ازسرگرفته مي‌‏شود اما اينكه چگونه و چيست در آينده اعلام مي‌‏شود.
آصفي درباره كنفرانس بازنگري در پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي ( ان‌‏پي‌‏تي ) در نيويورك گفت: نشست نيويورك حائز اهميت است و هر پنج سال يك‌‏بار با هدف بازبيني در اين پيمان انجام مي‌‏شود و وزير امور خارجه ايران نيز به آنجا رفته است.
وي با بيان اينكه ايران اولويت‌‏هايي در اين نشست دارد، گفت: مهم‌‏ترين اولويت ايران، پيشرفت‌‏هاي عيني و عملي در خصوص خلع سلاح است زيرا جهان در اين باره عقبگرد داشته است و ما از موانع كشورهاي هسته‌‏اي بر سر راه هدف خلع سلاح نگرانيم؛ پنج كشور هسته‌‏اي در سال 2000 تعهد غير قابل بازگشتي در اين مورد دادند اما قدمي در اين راه برنداشتند.
سخنگوي وزارت امور خارجه به نشست‌‏هاي قبلي و مصوبات آن اشاره كرد و گفت: احترام‌‏نگذاشتن به مصوبات نشست‌‏هاي قبلي، اين شائبه را ايجاد مي‌‏كند كه مصوبات اين نشست نيز اجرا نمي‌‏شود.
وي در توضيح اهداف هيأت ايراني در نشست بازنگري در پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي ( ان‌‏پي‌‏تي )، گفت: حركت به سوي خلع سلاح، توسعه همكاري هسته‌‏اي براي اهداف صلح‌‏جويانه، رفع موانع قدرتهاي بزرگ بر سر راه اين هدف و غيرقابل‌‏تعرض بودن تأسيسات هسته‌‏اي كشورها مجموعه‌‏اي از اهداف ايران است.
آصفي درباره اظهارات "يوشكا فيشر" وزير خارجه آلمان، مبني بر توقف مذاكرات در صورت ازسرگيري غني‌‏سازي از سوي ايران، گفت: در مذاكرات، بحث توقف مذاكره مطرح نشده ضمن اينكه زبان تهديد در ايران گوش شنوايي ندارد و در مقابل ايران، عقيم‌‏ترين حربه است.
وي بحث‌‏هاي مطرح‌‏شده در اين‌‏باره را گمانه‌‏زني‌‏هاي رسانه‌‏اي دانست و گفت: بحث‌‏هاي مذاكرات لندن، صريح و سازنده بود و ما نگراني خود را از طولاني‌‏شدن مذاكرات ابراز كرديم و با تأكيد گفتيم كه هدف از مذاكره، صرف مذاكره نيست؛ خانه‌‏هاي جدول مذاكره در حال پر شدن است و فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي حقي است كه ملت ايران از آن چشم نخواهد پوشيد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا خريد خط‌‏توليد شركت ورشكسته انگليسي "روور" در شرايط فعلي كه مذاكرات به نتيجه نرسيده و مي‌‏تواند به پيروزي حزب حاكم اين كشور در انتخابات آينده كمك كند، به نفع مصالح ايران است، گفت: اين دو موضوع، پيوند سياسي ندارند و بحث خريدن يا نخريدن يك كارخانه از يك كشور، بحثي اقتصادي است و وزارت صنايع بايد بررسي كند كه به لحاظ اقتصادي و مالي به نفع كشور است يا نه كه اگر به نفع كشور باشد انجام مي‌‏شود و در غير اين صورت اين كار انجام نخواهد شد.

وي با بيان اينكه از نظر وزارت امور خارجه، معامله با كشورهاي خارجي از جمله انگليس، منعي ندارد؛ گفت: اين، يك ديدگاه كلي سياسي است اما اينكه اين گفت‌‏وگوها چيست را وزارت صنايع بايد اعلام كند. هم‌‏اكنون نيز گفت‌‏وگوها در حال انجام است و هيچ چيز قطعي نيست و تصميم‌‏گيري بر عهده بخش ذي‌‏ربط است اما اين موضوع، سياسي نيست و ما آن را با انتخابات انگليس مربوط نمي‌‏دانيم. انتخابات، يك موضوع داخلي انگليس است و خود آنها بايد تصميم بگيرند كه به چه كسي و چگونه رأي دهند.
آصفي درباره پيام‌‏هاي كنفرانس بازنگري در پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي براي ايران گفت: پيام‌‏ها، متقابل است؛ هم اجلاس، براي ما پيام دارد و هم ما براي اجلاس پيام خواهيم داشت ضمن اينكه موضع ايران، يك موضوع منحصربه‌‏فرد نيست بلكه بسياري از كشورهاي ديگر نظير غير متعهدها، گروه 77 و حتي برخي از كشورهاي غربي مانند ما فكر مي‌‏كنند و معتقدند كه برخي قدرت‌‏هاي هسته‌‏اي در حال ايجاد مانع براي كشورهاي ديگر هستند اما بايد بحث‌‏هاي جدي شروع شود تا نظرات همه شنيده شود.
وي در مورد اتهام وكيل اردني صدام به ايران مبني بر قصد ترور صدام گفت: صدام كه خيلي وقت است كه مرده است؛ ايران، اين اتهامات را مسخره مي‌‏داند زيرا با هيچ معياري جور در نمي‌‏آيد. بعضي ها دوست دارند حرف‌‏هاي بامزه بزند تا خود را مطرح كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره قصد اروپا براي موكول‌‏كردن مذاكرات به بعد از انتخابات رياست‌‏جمهوري ايران و پايين‌‏بودن سطح مذاكره‌‏كنندگان درلندن گفت: سطح مذاكره‌‏كنندگان، مثل قبل بود و ايران و اروپا با همان هيأت‌‏هاي تعيين‌‏شده شركت كردند ضمن اينكه اين مذاكرات را به انتخابات ارتباط نمي‌‏دهيم و ارتباطي به ديگران هم ندارد كه چه كسي رئيس‌‏جمهور مي‌‏شود.
وي افزود: اين، حق مردم است كه رئيس‌‏جمهور خود را انتخاب كنند و رئيس‌‏جمهور آينده هم بايد از مردم تبيعت كند. اين دو موضوع را نبايد مخلوط كرد اما بعضاً شاهد هستيم كه رسانه‌‏هاي خارجي اين كار را مي‌‏كنند.
دستيار ويژه وزير امورخارجه، در خصوص اظهارات "رجب طيب اردوغان" نخست‌‏وزير تركيه مبني بر نگراني از ايران داراي تسليحات هسته‌‏اي گفت: من اين اظهارات را در رسانه‌‏هاي تركيه نديدم و رسانه‌‏هاي صهيونيستي آن را انتشار دادند. ما ترديد داريم كه نخست‌‏وزير تركيه با ادبيات نامناسب با روابط اين كشور، با ايران صحبت كند. ما تركيه را دوست خود مي‌‏دانيم و تصور نمي‌‏كنيم اردوغان متوسل به ادبيات نامناسب شود. بدون ترديد رسانه‌‏هاي صهيونيستي شيطنت كرده‌‏اند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ازسرگيري غني‌‏سازي، خلاف روح تفاهم پاريس نيست، گفت: ما نمي‌‏خواهيم خلاف روح تفاهم پاريس اقدامي انجام دهيم. بحث غني‌‏سازي هم مطرح نيست ضمن اينكه اروپا نيز بايد به تفاهم پاريس متحد باشد چرا كه در اين تفاهم، صريحاً بر حق مشروع ايران براي فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي تأكيد شده است.
آصفي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تناقضي كه در گفته‌‏هاي مسؤولان ايراني وجود دارد نشان‌‏دهنده تزلزل ايران در تصميم‌‏گيري نيست، گفت: تناقضي در گفته‌‏هاي من با سخنان روحاني يا خرازي وجود ندارد و روشن است كه هدف ما از مذاكره صرفاً مذاكره نيست؛ روزي غني‌‏سازي را بايد آغاز كنيم حال چه با موافقت اروپا و چه بي‌‏موافقت آنها. همچنين وارد مرحله جديدي شده‌‏ايم كه قابل‌‏بازگشت نيست مذاكرات هم ادامه دارد و تا زمان ادامه مذاكرات، تعليق هم ادامه خواهد داشت اما بحث ازسرگيري غني‌‏سازي مي‌‏ماند براي آخرين مرحله و بعد از طي تمام راه‌‏ها.
وي درباره نامه انگليس مبني بر عدم امنيت فرودگاه بين‌‏المللي امام‌‏خميني گفت: ديروز به كاردار انگليس گفتيم كه اين حرف، غير منطقي و نادرست است و آنها هم اعلام كردند كه بحث مالياتي نيست و ملاحظات فرودگاهي در نظر گرفته شده است؛ چون قبلاً اعلام شده كه زير فرودگاه، قنات است و ما مي‌‏خواهيم مطمئن شويم.
آصفي ادامه داد: متأسفانه خبري در روزهاي اخير منتشر شده مبني بر اينكه انگليس از ما خواسته نام فرودگاه امام‌‏خميني را تغيير دهيم؛ ما اصلاً اجازه چنين دخالت‌‏هايي به كسي نمي‌‏دهيم ضمن اينكه ما اعلام كرديم كه امنيت فرودگاه امام‌‏خميني بالا و قابل‌‏قبول است و وسواس بي‌‏جهت است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص نامه نمايندگان سوئد به قوه‌‏قضائيه ايران گفت: من چنين نامه‌‏اي نديدم و به وزارت خارجه واصل نشده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا جلسه كميته راهبري، آخرين شانس اروپاست و شما به نتيجه خوش‌‏بين هستيد؛ گفت: نمي‌‏توان پيش‌‏بيني كرد كار ديپلمات‌‏ها، پيش‌‏بيني نيست اما وارد مرحله جديدي شده‌‏ايم و اين‌‏گونه نيست كه ما مذاكره كنيم و همه فعاليت‌‏ها بر زمين بماند تا از جلسه راهبري فاصله داريم و بايد ديد برخورد اروپا چيست؟
سخنگوي وزارت امور خارجه تأكيد كرد: بحث چانه‌‏زني نيست بلكه بحث استفاده از حقوق مشروع ايران در فناوري صلح‌‏آميز است كه اين حق غير قابل‌‏خدشه و گذشت است.
آصفي درباره اظهارات وزير خارجه فرانسه مبني بر برگزاري جلسه كميته راهبري بعد از انتخابات رياست‌‏جمهوري ايران گفت: تاريخ جلسه بعدي هنوز مشخص نشده و ديداري در دستور كار نيست اما خرازي در اجلاس نيويورك با وزراي خارجه آلمان و لوكزامبورگ ديدار داشته و ديدارهاي ديگري نيز خواهد داشت اما براي مذكرات تاكنون چيزي تنظيم شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تصميمات ايران تا پيش از نشست شوراي حكام در 13 ژوئن اعلام خواهد شد؛ گفت: بله؛ تا آن وقت تصميم مي‌‏گيريم.
آصفي درباره خبر روزنامه‌‏هاي انگليسي "آبزرور" و "تايمز" مبني بر ورود خبرنگاران خارجي به تأسيسات هسته‌‏اي ايران و انتشار اطلاعات محرمانه گفت: روزنامه‌‏هاي ما هم راجع به آنها مطلبي منتشر كنند؛ زياد مهم نيست.
آصفي درباره خبر يك سايت اينترنتي به نقل از يكي از كاركنان سفارت ايران در اندونزي در خصوص سفر "محمدرضا عارف" معاون‌‏اول رئيس‌‏جمهوري به نشست جاكارتا گفت: اگر چنين نامه‌‏اي بوده، از سوي كاركنان سفارت ارسال نشده است زيرا ديروز همه آنها گفتند كه ما اين نامه را ارسال نكرديم. البته من نمي‌‏خواهم سايت بازتاب را متهم كنم اما كسي كه اين نامه را داده مي‌‏خواسته شيطنت كند و قطعاً از همكاران ما نبوده و سفارت ما ديروز اين را اعلام كرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مرحله جديدي كه مذاكرات به آن وارد شده فاز تهديد است يا فرصت؛ گفت: ما نه در دوره تهديد هستيم نه فرصت. البته طبيعي است كه از فرصت‌‏ها براي احقاق حقوق خود استفاده مي‌‏كنيم. در سطح داخلي نيز در حال حاضر بحث مي‌‏كنيم كه بايد چه مرحله‌‏اي را شروع كنيم اما آن مرحله، فعلاً غني‌‏سازي نيست.
آصفي افزود: صبر كنيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21958

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي وزارت امور خارجه: بحث از سرگيري غني‌‏سازي مطرح نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016