سه شنبه 13 اردیبهشت 1384

از واژه هایی استفاده کنیم که آن ها را می شناسیم، نگاهی روانشناختی به مقاله عباس احمدي، شهرام وزيري

عباس احمدی نوشته اند "نکروفيليا"، از نظر روانشناسي، علاقه به مردگان، بيهوش شدگان، و به خواب رفتگان است. يعني به افرادي که نمي توانند از خود عکس العمل نشان دهند. "نکروفيليا" را مي توان به فارسي، "مرده بازي" ترجمه کرد. ريشه اصلي عارضه "نکروفيليا"، ميل شديد به کنترل طرف مقابل است " حال آنکه نکروفيليا به عنوان مرده بازي یا جسد دوستی معرف رسیدن به تهییج جنسی از طریق تماس با بدن یک مرده به کار می رود و ممکن است همراه با قتل دیده شود(سیمز . 1995 ). . درست همانگونه که از بوف کور نقل کرده اید. در واقع " رابطه ي راوي با زن اثيري يک نوع رابطه ي نکروفيلي ست. در پايان داستان، در آن هنگام که راوي، در اتاق خود، با زن اثيري جماع مي کند، زن مدتهاست که مرده است و بدن او مانند ميت سرد است. در اين صحنه، راوي، مانند يک مرده باز کارکشته، با جسد جماع مي کند. پيش از اين واقعه، در اواسط داستان، راوي، زن لکاته اش را در هنگام هماغوشي، در يک حالت جنون آميز، به قتل مي رساند و با جسد او جماع مي کند. در ابتداي رمان، شوهر عمه ي راوي، مچ او را در حالي که، در کنار جسد عمه اش، با دخترعمه اش مشغول بوده است، مي گيرد ".
تا اینجای روایت ، حکایت گناه کردن آهنگری در بلخ است اما گردن زدن مسکرتان در شوشتر دیدنی است! "... يکي از ويژگي مردان ايراني، ابتلاي بيشتر آن ها به عارضه ي "نکروفيليا" Necrophilia يا "مرده بازي" است. .. کفن پيچي زنان ايراني در چادر، يکي از شکل هاي بروز عارضه ي "نکروفيليا" در فرهنگ عوام است. .. تحميل حجاب اجباري، به بهانه ي مذهب، در حقيقت از عقده ي مرده بازي يا"نکروفيليا" ي مرد ايراني سرچشمه مي گيرد. هدف اصلي ي چادر پيچي، تبديل طرف مقابل به يک مرده ي متحرک است. مرده اي که، نتواند در برابر مرده باز، از خود واکنشي نشان دهد . ... عارضه ي "نکروفيليا" يا مرده بازي در بين آن دسته از روشنفکران ايراني، که نمي توانند زنان خود را در چادرکفن پيچ کنند، شديدتر است ..." . وگرنه " پس از درگذشت شاهرخ مسکوب، سوکنامه ها ي پرشمار از در و ديوار نمي بار ید " تا شما ابتلاي ما مردان ايراني را به "مرده بازي" کشف کنید و بنویسید که " يکي از ويژگي مردان ايراني، بيشتر آن ها به عارضه ي "نکروفيليا" Necrophilia يا "مرده بازي" است... "نکروفيليا"، يک عارضه ي مردانه است. شايد به همين علت است که از ميان خروارها سوکنامه هاي نکروفيلي که در رثاي شاهرخ مسکوب منتشر شده است، کمتر نام زني به چشم مي خورد. در اين مرثيه ها، شاهرخ مسکوب، همان زيبايي خفته يا زن اثيري ست که احساسات نکروفيلي مرده بازان را برانگيخته است. ..".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روشنگری شما در سبب شناسی این عار ضه هم جای تامل دارد... "اما روشن نکرديم که اين ميل شديد از کجا و از چه وقت گريبانگير مرد ايراني شده است. براي پاسخ به اين پرسش بايد از دوران بزرگ سالي به دوران کودکي برويم و رابطه ي بين پسر و مادر را در آن دوره بررسي کنيم. پسر بچه ها، در سن سه تا پنج سالگي، مي خواهند با مادر خود جماعِ کنند و از اين که مادر در برابر حرکات و اعمال محبت آميز آن ها، واکنش منفي نشان مي دهد، دل آزرده و خشمگين اند. پسر زناکار، در نهان آرزو مي کند، که اي کاش مادر او به خوابي سنگين فرو رفته بود تا او بتواند بدون آن که با اعتراض مادر مواجه شود، با او همبستر شود. "

راستی حکم ابدی و ازلی شما را در مورد میل به جماعِ پسر بچه ها، در سن سه تا پنج سالگي، با مادر و ربط این موضوع به نکروفيليا حتی توسط روانکاوان تایید می شود؟

عنصری را پیدا کرده اید – شاید حسی- آنهم نه برای اولین بار ولی پرداختن و تاختن به آن نیازمند اطلاعات روانشناختی است. با آسمان، ریسمان کردن نمی توان تحلیل روانشناختی داد. اگر خود از بند تحلیل جنسی رهیده بودید و نیم نگاهی به تحلیل فرام ار این فرایند می کردید شاید در گریز از آزادی دلایل سوگیری مردم به سیستمهای توتالیتر، قهرمان سازی و مرده پرستی را در جوامع بهتر نقد می کردید. و برای نظريه ي تان در مورد مساله ي چادر و "چادر پيچي" که نه راییده مذهب است و نه عقده ی ادیپپ ، دلیل موجهی می یافتید. و سرانجام ای کاش به عنوان یک روانشناس، روانکاوی را باور کرده بودم تا همین نوشتار شما را به نقد می کشیدم تا بیشتر با تعارضات درونی تان از بزگداشت زنده یاد مسکوب مواجه می شدید.

11ماه می هندوستان

[درگذشت شاهرخ مسکوب و عارضه "نکروفيليا" در بين روشنفکران ايراني، عباس احمدي]

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21987

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'از واژه هایی استفاده کنیم که آن ها را می شناسیم، نگاهی روانشناختی به مقاله عباس احمدي، شهرام وزيري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016