چهارشنبه 14 اردیبهشت 1384

متن كامل نطق پیش از دستور عبدالله كعبي نماينده مردم آبادان درباره علل وقايع اخير

عبدالله كعبي نماينده مردم آبادان در نطق خود با تشريح مشكلات حوزه انتخابيه‌ خود خواستار توجه مجلس و دولت به اين منطقه شد. متن كامل نطق كعبي به شرح زير مي‌باشد:
بسم الله الرحمن الرحيم
ستاره‌اي به درخشيد و ماه مجلس شد
دل رميده ما را انيس و مونس شد
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مساله آموز صد مدرس شد
فرارسيدن سالروز ميلاد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي و فرزند گراميش امام صادق بنيانگذار مذهب جعفري (ع) و همچنين هفته وحدت را به مسلمين جهان به ويژه ملت بزرگوار ايران و مقام معظم رهبري تبريك و تهنيت عرض مي‌نمايم. در مطلع سخن لازم مي‌دانم از راهپيمايي وحدت آفرين و همبستگي و همدلي اقوام خوزستاني كه با حضور هزاران شهروند عرب و فارس در اهواز برگزار گردد تشكر و قدرداني نمايم، در اين مراسم اقشار مختلف به ويژه سران طوايف و عشاير عرب خوزستاني به لزوم انسجام اقوام مختلف و وحدت ملي و مشاركت عمومي تاكيد كردند اين حضور و حماسه خط بطلاني برنيات شوم بدخواهان نظام بود كه به زعم خود مي‌خواستند با توسل به جعل، دروغ، شيطنت و دو بهم زني آرامش را در خوزستان مخدوش و قوم اصيل، عريق و هوشمند عرب آن سامان را كه هميشه به مذهب، مليت و ميهن خود افتخار مي‌ورزند بشورانند غافل از اينكه مجاهدت قوم عرب خوزستان در جنگ با انگليسي‌ها، مبارزات آنان در عصر مشروطيت، همراهي و همگاني با انقلاب شكوهمند اسلامي و مهم‌تر از همه نقش كم نظير آنان در دفاع مقدس و تقديم هزاران شهيد براي دفاع از ميهن اسلامي حكايت از عشق و علقه زائد الوصف و هميشگي آنان به موطن و مذهب خود دارد كه بيان نمونه‌هايي در اين راستا مجال وسيعتري مي‌طلبد.
با اين همه، درگيري‌ها و ناآرامي‌هاي اخير خوزستان تاسف برانگيز و خسارت‌بار بوده است كه باختصار به چند نكته پيرامون آن اشاره مي‌كنم:
1- انتشار و توزيع يك نامه كه جعلي بودن آن از مفاد، تاريخ صدور، ابلاغ كننده و نهاد منتسب به آن به نحوي روشن بود نبايد مي‌توانست دست مايه يك شورش عمومي گردد و اين متاسفانه حكايت از ظرفيت بالاي تحريك‌پذيري مردم منطقه دارد كه اگر بنحوي تحليل و آسيب‌شناسي نگردد و ممكن است حوادث بزرگ‌تري را در پي داشته باشد.
2- گرچه پديده شوم، فقر، تبعيض، بي‌عدالتي و بيكاري در همه جا مزموم و مردود است و بايد براي رفع آنها چاره انديشيد ولي براي مردم استاني كه بر انباني از ثروت سرشار خداددادي از جمله نفت و گاز، پتروشيمي، فولاد، آب و غيره زندگي مي‌گذرانند بسي سخت‌تر و تحمل آن بغايت دشوار و توجيه ناپذير است و اين نكته مهم نبايد در تحليل موضوع مغفول باشد.
3- امروز استاني كه از هشتاد درصد نفت و گاز و سي درصد آب روان كشور، چندين سد و صدها هزار هكتار زمين حاصلخيز، دريا و بنادر فعال و تعداد بي‌شماري از شركت‌ها و موسسات توليدي و صنعتي برخودار است مردم آن در آتش فقر و بيكاري مي‌سوزند. جوانان آنان با عفريت بيكاري مواجه و بلكه از نيازهاي اوليه بشر از جمله آب شرب سالم بي‌بهره‌اند و حديت عقب ماندگي زمخت استان بارها روايت شده است ولي متاسفانه كمتر گوش شنوايي يافت گرديد.
4- مردم خوزستان تجزيه طلب نيستند، نگاهي به آن سوي مرزها ندارند و به سرزمين آباء و اجدادي خود عشق و مهر مي‌ورزند، ثروت خوزستان را نيز متعلق به همه ملت ايران مي‌دانند و به دنبال زياده‌خواهي و سهم‌طلبي نيستند، اما اگر دود نفت و گاز به چشم آنان مي‌رود اثر آلودگي‌ها، پساب‌ها سرزمين آنان را تخريب و ترافيك ماشين‌هاي سنگين جاده‌هاي آنجا را ويران مي‌كند و ده‌ها عوارض ديگر را به جان مي‌خرند آيا حق دارند بخواهند نسيمي بر جهنم سوزان آنان بدمد.
آيا بايد فرياد العطش مردم آبادان – شيلنگ آباد – غزانيه و ... به افلاك برسد و بشنوند و برخي به دنبال انتقال آب سرشاخه‌هاي كارون براي محصولات لوكس كشاورزي هستند.
شما نمايندگان ملت ايران باور مي‌كنيد در كنار معادن عظيم گاز و نفت هنوز شهرهاي آبادان و خرمشهر و ده‌ها نقطه خوزستان از نعمت گاز طبيعي برخوردار نباشند؟ و ده‌ها سوال ديگر.
5- همكاران عزيزم ملت بزرگوار ايران، گروه‌هاي سياسي، رسانه‌هاي عمومي با فرياد مردم خوزستان را قومي و سياسي قلمداد نكنيد و هر كس ديگري را مقصر جلوه ندهد به هنگام قتل و كشتار مردم به دنبال تسويه حساب نباشيم. بياييم به دنبال پاسخ مطالبات حداقلي مردم باشيم، نيازهاي اوليه آنان را تامين كنيم، شرايط زندگي معمولي را در آن مناطق فراهم آوريم و در رفاه ديگران، آنان را سهيم كنيم لذا از دولت جمهوري اسلامي مي‌خواهم براي رفع عاجل و فوري نارسايي‌ها و تنگناهايي كه مردم را از جان خود سير كرده است و با عنايت به افزايش چشمگير درآمدهاي نفتي در سنوات اخير حداقل مبلغ يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت و براي جبران عقب ماندگي‌هاي مناطق آسيب‌پذير استان خوزستان تخصيص دهد.
ضمن تشكر و قدرداني از مواضع جناب آقاي دكتر حدادعادل رياست محترم مجلس در حوادث اخير از مجلس شوراي اسلامي انتظار دارم با تغيير و تصميم لايحه تخصيص دو در هزار درآمدهاي نفتي به يك درصد براي توسعه همه جانبه و ايجاد امنيت پايدار در مناطق نفت خيز كشور همت گمارند بي‌ترديد رضايتمندي مردم آن سامان در روشن نگه داشتن هميشگي مشعل اقتصادي كشور به غايت موثر است.
و اما مشكلات شهر مقاوم و سرافراز آبادان:
شهرستان آبادان كه تا قبل از جنگ تحميلي به لحاظ اقتصادي و شاخص‌هاي فرهنگي، اجتماعي و رفاهي يكي از بهترين شهرهاي كشور محسوب مي‌شد، در طول مدت جنگ تمام واحدهاي مسكوني، تجاري، اداري و صنعتي آن بين 20 تا صد درصد تخريب گرديد و بيش از چهار هزار نفر به شهادت رسيدند، بعد از پايان جنگ عليرغم نابودي شبكه‌هاي آب و برق، فاضلاب، مخابرات و ساير زير‌ساخت‌ها با تحمل مشقات فراوان و صبوري مثال زدني دوران سخت بازسازي را پشت سر گذاشتند هر چند بازسازي انجام گرفته نيم بند و در خور اين مردم مقاوم نبود. ليكن تصور مي‌شد با ايجاد منطقه آزاد اين شهر به آبادي و مردم آن به رفاه بيشتري دست پيدا كنند اما تصميم غيرواقعه بينانه دولت مبني برالحاق، فرودگاه – هتل‌ها – بنادر و گمركات آبادان به منطقه آزاد و ساير مراكزي كه در آنجا فعاليت اقتصادي صورت مي‌گيرد موجب شد تا آبادان به يك شهر بي‌هويت و فقيرنشين تبديل گردد، طبيعي است كه در آن صورت مردم فقيري كه در پشت قفس منطقه آزاد زندگي مي‌كنند جهت امرار معاش دست به كار قاچاق بزنند كه اين وضعيت در منطقه مرزي به مصلحت نظام جمهوري اسلامي نيست و اينجانب ضمن مخالفت با الحاق تاسيسات زيربنايي شهر به منطقه آزاد نسبت به عواقب سوء اين تصميم نسنجيده هشدار مي‌دهم.
6- پس از شروع بازسازي مديران ارشد وقت نفت اعتقادي به بازسازي و نوسازي پالايشگاه آبادان نداشتند ولي بر اثر فشار افكار عمومي مردم و نمايندگان اين شهرستان اقدام به يك بازسازي نيم بند كردند به طوري كه تاكنون به لحاظ كميت و نه به لحاظ كيفيت و تنوع فرآورده اين پالايشگاه به وضع قبل از جنگ برنگشته و عليرغم گرفتاري‌هايي كه اين پالايشگاه فرسوده و از رده خارج شده از لحاظ زيست محيطي براي مردم اين شهر بوجود آورده است مسئولان پالايشگاه و پخش حاضر به پرداخت عوارض قانوني و سرويس‌هاي خدماتي كه پالايشگاه از بدو تاسيس تا شروع جنگ تحميلي به شهر مي‌داده نيستند و اكثر كارهاي پيماني واگذاري شده به پيمانكاران غير بومي شد و در استخدام‌ها نيز بيشترين سهم را به غير بومي‌‌ها اختصاص مي‌دهند كه موجب نارضايتي شديد، در منطقه گرديده است ضمن اينكه مديريت غيربومي با توجه به عدم شناخت از مسايل و معضلات شهري بجا مانده از دوران دفاع مقدس و پس از آن نداشته لذا هيچگونه انگيزه‌اي جهت رفع معضلات نداشته و اين پالايشگاه معضلي بر معضلات شهر افزوده است.
7- به علت صدور مجوزهاي غيركاشناسي از طرف وزارت نيرو در خصوص برداشت آب از رودخانه كارون و سرچشمه‌هاي آن آبادان با مشكل مصارف آب شرب و كشاورزي مواجه گرديده است يعني وزارت نيرو از مقطع كارون در اهواز تا خرمشهر مجوز برداشت بيش از 180 متر مكعب آب در ثانيه را بدون احتساب ميزان آب برداشتي از سرچشمه‌هاي كارون صادر كرده است در صورتيكه دبي آب در مقطع اهواز در سال‌هايي كه ميزان نزولات آسماني وضعيت مناسبي دارد بين 250 تا 280 متر مكعب در ثانيه مي‌باشد.
طبق گزارش شركت مشاوره‌اي سوئكو ميزان آب مورد نياز شهرستان آبادان براي مصارف شرب، صنعت و كشاورزي در فصل تابستان 120 متر مكعب در ثانيه مي‌باشد بدين ترتيب قابل پيش بيني است كه چه فاجعه‌اي در انتظار شهر آبادان مي‌باشد گرچه چند سالي است كه اين فاجعه آغاز شده است و بويژه اب در فصل تابستان به ميزان بيش از 4000 ميكروموسي بر ثانيه و كاهش دبي آب نه تنها آب بهمنشير و اروند قابل شرب نيست بلكه خسارات‌هاي زيادي به نخلستان‌هاي اين شهر به ويژه نخلستان‌هاي منطقه بهمنشير وارد آورده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

8- يكي از دلايلي كه باعث گرديده نهضت خصوصي سازي در اكثر كشورهاي جهان راه بيفتد رقابتي كردن بازارهاست كه در آن نه خريداران و نه فروشندگان در تعين مكانيزم قيمت نمي‌توانند اثرگذار باشند، متاسفانه در كشور ما دولت مردان ما اداي خصوصي سازي را درمي‌آورند و نه تنها خصوصي‌سازي غالبا منجر به ايجاد بازار رقابتي نگرديده بلكه انحصار به صورت يك جانبه يا چند جانبه درآمده است و اگر قبلا انحصارگر دولت بوده و برروند قيمت‌ها از طرف مجلس و يا ساير دستگاه‌هاي بازرسي و نظارت اعمال مي‌گرديد.
بعد از به ظاهر خصوصي‌سازي نظارت مورد اشاره از بين رفته و بنگاه انحصارگر سود سرشاري به جيب زده و تمام معادلات اقتصادي و برنامه‌ريزي كشور را نيز به هم ريخته است البته از اصول بديهي اقتصاد خرد است كه معمولا دولت‌ها انحصارگران را تحت كنترل درمي‌آورند و يكي از راه‌هاي كنترل تعيين قيمت سقف براي كالاي توليدي است و اجازه نمي‌دهند قيمت از حد تعيين شده بالاتر رود. همانطور كه مطلعيد با خريدهايي كه در خصوص مركبات توسط چند سرمايه‌دار محتكر انجام گرفت بازار ميوه را در اواخر سال در دست گرفتند و با توجه به افزايش تقاضا در اواخر اسفند و اوايل سال جاري نسبت به افزايش قيمت‌ها اقدام كردند ولي همانطوري كه عرض شد اين دولت است كه با تعيين سقف و نظارت بر بازار از افزايش قيمت بايد جلوگيري كند و لذا هيچ توجيهي برافزايش قيمت ميوه از طرف مسئولين ذي‌ربط پذيرفتني نيست در خصوص ساير بازارهاي غيررقابتي و انحصاري نيز از جمله بازار خودرو همين وضعيت صادق است و جاي بسي سوال است كه اگر مافياهاي اقتصادي در كشور شكل نگرفته است چرا نظارت دولت بر تعيين سقف قيمت كالاها در جهت تامين منافع توليد‌كنندگان و فروشندگان دور مي‌زند و نمونه بارز اين وضع قيمت گران ماشين‌هاي باصطلاح ساخت داخل است كه سودهاي بادآورده‌اي نصيب اينگونه بنگاه‌هاي اقتصادي كه ظاهرا خصوصي شده‌اند مي‌كند.

والسلام

http://mellat.majlis.ir/archive/1384/02/07/notgh.htm

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22049

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل نطق پیش از دستور عبدالله كعبي نماينده مردم آبادان درباره علل وقايع اخير' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016