سه شنبه 20 اردیبهشت 1384

تجمع و درگيري تشكل‌هاي كارگري در آستانه سفر دبيركل ILO، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كار و اشتغال

تجمع روز گذشته در محل دفتر هيات موسس احيا سنديكاهاي كارگري اتوبوسراني به درگيري انجاميد.

به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عصر روز گذشته تعدادي از كارگران تشكل‌هاي كارگري در محل اين سنديكا تجمع كرده و با اعضاي آن درگير شدند كه منجر به موجب مجروح شدن اسانلو ـ از اعضاي هيات موسس احياي سنديكاهاي كارگري ـ شد و وي به بيمارستان لقمان منتقل شد.

مددي ـ از اعضاي هيات موسس احياي سنديكاهاي كارگري ـ در اين زمينه به خبرنگار ايسنا، گفت:« فرد مضروب بعد از بيمارستان لقمان به نيروي انتظامي تهران بزرگ براي بازپرسي و از آنجا به بيمارستان ولي‌عصر نيروي انتظامي انتقال يافته است.»

مددي جراحات اسانلو را گرفتگي شديد پا و بريدگي زبان و صورت عنوان كرد و افزود:« جراحات وارده با استفاده از چوب و صندلي صورت گرفته است.»

وي درباره درگيري روز گذشته ادعا كرد كه تعدادي از مسوولان خانه كارگر و شوراهاي اسلامي كار در محل درگيري حاضر بوده و كارگراني كه درگيري را آغاز كردند عضو شوراهاي اسلامي كار بوده‌اند.

به گفته مددي ساير تجمع‌كنندگان كه آنان نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند تصميم به تنظيم شكايتي دارند تا به دادگاه مربوط به حوزه سنديكا ارسال كنند و در صورت نشنيدن پاسخ مناسب به ILO شكايت خواهند كرد.»

حسن صادقي ـ رييس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور ـ در مورد اين حادثه با بيان اينكه روز گذشته تهران نبودم به ايسنا گفت:« بر اساس اعلام وزارت كار سنديكاها جايگاه قانوني ندارد و تنها از طريق برخي رسانه‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.»

وي تاكيد كرد:« چنانچه كارگران درگير در حادثه روز گذشته از اعضاي شوراهاي اسلامي كار بوده باشند، حق آنها بوده و آنها از كيان خود دفاع كرده‌اند.»

بر اساس اين گزارش در دو سال گذشته بيانيه‌اي به منظور تصميم براي اصلاح در فصل ششم قانون كار از سوي وزارت كار و سازمان بين‌المللي كار امضا شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در صورتي كه اين اصلاحيه انجام شود؛ تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي با استاندادرهاي ILO انطباق پيدا مي‌كنند و از سوي ديگر از نظر ILO به دليل اينكه شوراهاي اسلامي كار نماينده مديريت و دولت هستند به عنوان نماينده صنف كارگري قرار نمي‌گيرند.

بر اساس موارد گفته شده در صورت تاييد اين لايحه شوراهاي اسلامي كار ديگر نماينده جامعه كارگري محسوب نمي‌شوند و بايد انجمن‌هاي صنفي و يا سنديكاها شكل بگيرند. در صورت تشكيل سنديكاها شاهد تاسيس اتحاديه‌هاي گوناگون كارگران جدا از اتحاديه كارفرمايان خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، به نظر مي‌رسد در آستانه سفر خوان سوماويا ـ دبيركل سازمان بين‌المللي كار (ILO) ـ كه قرار است هفته آينده به دعوت وزير كار و امور اجتماعي به ايران سفر كند، درگيري بين تشكل‌هاي كارگري وجه نامناسبي براي جامعه كارگري ايران ترسيم كند.

گفته مي‌شود كه بحث كار شايسته و مقاوله‌نامه‌هاي 78، 98 كه در مورد آزادي شكل‌گيري تشكل‌هاي كارگري است از جمله مباحث قابل طرح در ديدارهاي مسوولان وزارت كار و ILO خواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22378

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجمع و درگيري تشكل‌هاي كارگري در آستانه سفر دبيركل ILO، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016