شنبه 14 خرداد 1384

خاتمي: جامعه‌اي كه درآن بخشي از مردم از برآوردن ابتدايي -ترين نيازهاي خود محروم باشند ، جامعه عادلانه نيست، ايرنا

داخلي. سياسي. خاتمي.

رييس جمهوري گفت: شعارهايي كه يك روز گوينده آن را در اين كشور متهم به ضديت با اسلام ، امام و انقلاب مي‌كردند ، امروز به شعار واحد و برتر همه كساني تبديل شده است كه مي‌خواهند راي مردم را از آن خود كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا ، سيد محمد خاتمي رييس جمهوري جمعه‌شب و درمراسم سالگردارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي در مرقد امام خميني (ره) تحقق اين موضوع را دستاورد و پيشرفت بزرگي براي اصلاحات دانست‌وگفت : امروز همه‌ازحقوق شهروندي ، حقوق زنان و جوانان سخن مي‌گويند . همه مي‌گويند وظيفه ما پيشرفت ، توليد و توزيع عادلانه ثروت و ازبين بردن فقر و فساد در جامعه است.

خاتمي‌گفت : امروز همه مي‌گويند مطبوعات بايد آزاد باشد و سانسور مردود است و همه‌از آزادي و ضرورت مبارزه با فساد و تبعيض سخن مي‌گويند و معتقدم آنچه‌امروز بدست آمده است ، حاصل مقاومت مردم بزرگوار ايران بر خواست خويش است و اين دستاورد بزرگي است .

وي بار ديگر " مردم سالاري ديني " را خواست و مطالبه برحق ملت ايران دانست و گفت : امروز مطالبه تاريخي مردم كه مردم سالاري ديني ، آزادي و عدالت‌است به خاطر مقاومت اين مردم بر خواست‌هايشان بر همگان تحميل شده است و اين تحميل مباركي است.

خاتمي افزود: "امروز خرسندم كه پس از كشمكش‌هايي كه از خرداد ‪ ۷۶‬به اين طرف مطرح بود، امروز گفتمان غالب ما و از محكمات سياسي ما در جامعه طرح مردم سالاري ديني است .

رييس جمهوري با اشاره به اهميت موضوع "عدالت " در نظام اسلامي و تاكيد بزرگان دين و امام راحل در اين خصوص اظهار داشت: ترديدي وجود ندارد كه جامعه‌اي كه در آن فقر باشد از عدالت بويي نبرده است.

وي با بيان اين مطلب كه " جامعه‌اي كه در آن شكاف طبقاتي باشد از عدل به دوراست" اظهار داشت: جامعه‌اي كه درآن بخشي از مردم از برآوردن ابتدايي -ترين نيازهاي خود محروم باشند ، جامعه عادلانه نيست.

رييس جمهوري با ذكر اين نكته كه " نبايد عدالت را تنها در وجه اقتصادي آن خلاصه كنيم " خاطر نشان كرد : عدالت اسلامي و واقعي همان عدالت سياسي و اقتصادي ، اخلاقي ، فرهنگي و اجتماعي است .

وي گفت : " اگر مردم را ميان عزت و سيري مخير كنيم ، بدون ترديد عزت را مي‌خواهند و اگر مردم را ميان آزادي واقعي و برخورداري مادي مخير كنيم بدون ترديد ، آزادي واقعي را برخواهند گزيد."
خاتمي‌گفت: عدالتي كه حضرت علي (ع) و امام خميني (ره) ازآن دم مي‌زدند، برعدالت همه‌جانبه تاكيد دارد و مبناي اين عدالت ، انساني است كه در همه عرصه‌ها مشاركت دارد و اين چيزي جز مردم سالاري ديني نيست .

وي دربخش ديگري از سخنانش با بيان اين مطلب كه به تعبير امام علي (ع) هرجامعه و قومي نيازمند حاكم و حكومت است ، گفت : "بي‌دولتي"،" هرج و مرج" و "آنارشيسم" به نابودي جامعه منجر مي‌شود و حكومت سبب بقاي جامعه مي‌شود اما آنچه سبب رشد جامعه مي‌شود، " حكومت عدل " است.

خاتمي گفت : امروز ما در دوران غيبت امام معصوم بسر مي‌بريم و همه ما در هر وضعيتي با درجات مختلف ، انسانهاي غيرمعصوم،خطاكار ومحدود به انواع حدود رواني، اجتماعي و تاريخي هستيم و اين محدوديت‌ها بابكارگيري عقل جمعي و حضور مردم در صحنه قابل جبران است.

وي به شرايط و خصوصيات حاكم در بينش الهي و اسلامي اشاره كرد و گفت:
در دوران حكومت معصوم نيز رضايت مردم يا به تعبير امروزي آن، راي مردم، اساس حكومت است.

رييس جمهوري اضافه كرد: در بينش الهي و اسلامي ، حكومت مطلوب شرايطي دارد و حاكم صالح نيز داراي ضوابط و خصوصياتي است اما مهم اين است كه اين حاكم مطلوب و شايسته جز با رضايت مردم،حكومت او محقق نمي‌شود واو حق ندارد به رغم همه شايستگي‌ها با زور حكومت خود را بر مردم تحميل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت : بدون ترديد،اولين و بزرگترين حكومتي كه با راي مردم روي كار آمد، حكومت امام علي (ع) بود و هدف آن عدالت ، حرمت و برخورداري انسان از مزاياي مادي و معنوي بود.

خاتمي، امام خميني (ره) را پرورده مكتب حضرت علي (ع) خواند و گفت:
امام خميني (ره) به عنوان سلسله جنبان انقلاب، راه تازه‌اي را پيش روي امت‌هاي مسلمان قرار داد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23741

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: جامعه‌اي كه درآن بخشي از مردم از برآوردن ابتدايي -ترين نيازهاي خود محروم باشند ، جامعه عادلانه نيست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016