چهارشنبه 25 خرداد 1384

روحاني: اظهار اميدواري البرادعي براي نهايي شدن پرونده‌ي ايران قابل توجه است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران


روحاني پس از بازگشت از سفرش به پنج كشور حوزه‌ي خليج فارس در جمع خبرنگاران گفت: اظهار اميدواري البرادعي در گزارش شفاهي خود به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نسبت به نهايي شدن بخش بزرگي از مسايل مهم باقي مانده از پرونده هسته‌يي ايران قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بامداد امروز (چهارشنبه) پس از بازگشت از سفر چند روزه‌اش به پنج كشور حاشيه‌ي خليج فارس (كويت، امارات، يمن، عربستان سعودي و عمان) در جمع خبرنگاران گفت: روابط دوجانبه، ايجاد و ارتقاي سطح روابط امنيتي، تاكيد بر لزوم ايجاد ترتيبات امنيتي منطقه‌ي خليج فارس مبني بر اينكه غير از شش كشور شوراي همكاري، نياز است كشورهاي ديگر در كنار آنها قرار گيرند تا مجموعا بتوانيم ترتيبات آينده‌ي امنيتي منطقه را طراحي كنيم و در اين راستا ايران و عراق آينده و حتي برخي از كشورها يمن و پاكستان را هم مطرح مي‌كردند، بحث و بررسي شد.

وي افزود: مساله‌ي ديگري كه بر آن بحث شد بحران‌هاي منطقه‌يي، مثل افغانستان، عراق و آنچه در لبنان و سوريه در حال اتفاق است و مساله خاورميانه‌ي بزرگ بود.

روحاني بر علاقه‌مندي اين كشورها در خصوص اطلاع از روند پرونده هسته‌يي و روند كار و اهداف ما تاكيد كرد و افزود:‌ اين كشورها علاقمند بودند كه اين سفر زودتر از اينها صورت مي‌گرفت.

وي گفت: با توجه به اين كه برخي از كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس در ماه‌هاي اخير تلاش كرده بودند، ذهن اين كشورها را نسبت به مساله‌ي هسته‌يي ايران تخريب كنند و مطالب ديگري را به آنها القا كنند، اما ما اهداف ايران را در روند پرونده‌ي ‌هسته‌يي‌مان توضيح داديم و تشريح كرديم و گفتيم كه با قراردادهايي كه ايران امضا كرده، جاي هيچ گونه نگراني براي منطقه و جهان وجود نخواهد داشت.

وي با اشاره به انتخاب محمد البرادعي براي سومين بار به مديركلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و تاثير اين انتخاب بر روند پرونده هسته‌يي كشورمان به گزارش شفاهي روز گذشته‌ي البرادعي به شوراي حكام اشاره كرد و افزود: در اين گزارش در يك بخشي از آن از روند پيشرفت كار سخن گفته‌اند و ابراز داشتند كه از مسايل مبهم باقي مانده، آلودگي و تاريخچه سانتريفيوژ P1 و P2، موضوع اول در حال حل شدن است و كشور ثالث با آژانس همكاري كرده و به زودي به نتيجه نهايي مي‌رسد و در موضوع دوم از ايران خواسته است همكاري بيشتري شود.

وي گفت: البته در برخي موارد ديگر هم خواستار همكاري ايران شده است.

روحاني گفت: البرادعي اظهار اميدواري كرده كه در ماه سپتامبر بخش بزرگي از مسايل باقي مانده را نهايي كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه در موضوع خاورميانه‌ي بزرگ اسلامي از طرح خاورميانه‌ي بزرگ اسلامي رييس جمهور كشورمان صحبت شد؟ گفت: اساسا بخشي كه در اين باره مطرح كرديم، نگراني‌هايي بود كه در رابطه با طرح‌ خاورميانه‌ي بزرگ آمريكايي‌ها و گروه هشت وجود داشته است.

روحاني بحث خاورميانه‌ي بزرگ را پيچيده دانست و گفت: اين طرح شامل كشورهاي مختلفي مي‌شود، لذا ما با كشورهاي دوست‌مان در اين رابطه‌ بايد مشورت و در نهايت به يك چارچوبي براي روبه‌رو شدن با آن برسيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص انتشار اخباري از رسانه‌هاي يمني مبني بر آنكه وي از توضيحات مسوولان يمني در خصوص تحولات مربوط به شيعيان قانع شده‌ايد، گفت: يكي از بحث‌هايي كه مطرح بود، اينكه يمن يا مقامات و يا رسانه‌هاي يمني به مقدسات شيعه و شيعيان توهين كرده‌اند، اما همه‌ي مقامات يمني اين مساله را انكار مي‌كردند و مي‌گفتند شيعيان در يمن مورد احترام‌اند و آنچه روي داده است جنگ مذهبي نبوده و در واقع يك اختلاف سياسي بوه است.

به گزارش ايسنا، وي به تلاش برخي مطبوعات يمني در عنوان كردن اين كه ايران در حوادث يمن دخالت دارد، اشاره كرد و افزود: اما براي مقامات يمني اين كه ايران به هيچ وجه در اين خصوص دخالتي ندارد، روشن است و خوشحال هستيم كه در پايان سفرمان، دولت يمن حدود 100 نفر از افرادي كه در اين خصوص دستگير شده‌ بودند را آزاد كرد.

روحاني ابراز داشت: ما مطرح كرديم كه اين معضلات بايد از طريق بحث‌هاي سياسي حل و فصل شود، نه با خشونت و برخورد. اين سفر كمك كرد تا توطئه‌ي كساني كه به دنبال گل‌آلود كردن آب بين ايران و يمن بودند، خنثي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره‌ي آينده‌ي ايران در ارتباط با انتخابات رياست جمهوري آينده تاكيد كرد: اين انتخابات بسيار مهم است و در اين سفر متوجه شديم كه همه‌ي چشم‌ها بر انتخابات ايران دوخته شده است و تمام مقامات اين منطقه ابراز مي‌كردند كه انتخابات ايران تنها براي ملت ايران مهم نيست، بلكه براي منطقه هم حايز اهميت است.

وي همچنين گفت: حضور پرشور مردم در سرنوشت و آينده‌ي ايران و عظمت كشورمان تاثيرگذار خواهد بود.

روحاني گفت: برخي خواستند با برخي انفجارات، مردم را از رفتن به پاي صندوق‌هاي راي باز دارند و كشورهاي خارجي هم تبليغ كردند اين انتخابات به لحاظ مشاركت سرد خواهد بود، اما مردم پاسخ آنها را در روز جمعه خواهند داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي به تنوع كانديداها در اين انتخابات اشاره كرد و گفت: خوشبختانه تنوع كانديداها به گونه‌اي است كه هر فردي با هر سليقه‌اي بتواند پاي صندوق‌هاي راي رود.

روحاني درباره‌ي موضوع مطرح شدن مجدد ادعاي امارات بر جزاير سه گانه‌ي ايراني در بيانيه‌ي اخير شوراي همكاري خليج فارس گفت: ما در اين باره بحث مي‌كنيم، اما همه‌ي وزراي خارجه اين پنج كشور مطرح مي‌كردند كه در اين زمينه صحبتي نشده است و يك متن تكراري است كه در هر اجلاسي همان را به عنوان بيانيه اعلام مي‌كنند و جزاير سه گانه بندي از آن بيانيه است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24526

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: اظهار اميدواري البرادعي براي نهايي شدن پرونده‌ي ايران قابل توجه است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016