سه شنبه 14 تیر 1384

رئيس کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا خواستار اقدام فوري رياست پارلمان اروپا و سفراي اروپايي براي آزادي گنجي شد

خبرنامه گويا - در پي بحراني شدن وضع جسماني اکبر گنجي و افزايش تلاش هاي بين المللي در راستاي آزادي وي، هلن فلوتر، رئيس کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا طي نامه اي به ميشل متيسن، نماينده شخصي رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا در زمينه حقوق بشر خواستار اقدام عاجل براي نجات جان وي و آزادي او از زندان شده است. در اين نامه که عصر روز سه شنبه ارسال شده است، هلن فلوتر به تفصيل وضعيت گنجي و روند محکوميت او را تشريح کرده است. بر اساس گزارش هاي رسيده به خبرنامه گويا، احتمالا نامه اي مشابه نيز از سوي رئيس پارلمان در اين رابطه به توني بلر رئيس دوره اي اتحاديه اروپا ارسال خواهد شد.

آقاي متيسن،

اکبر گنجي، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، که بيش از 5 سال است در زندان اوين در تهران زنداني است، از 16 ژوئن بر عليه شرايط غير انساني زندان، به اعتصاب غذا دست زده است. بر اساس اطلاعاتي که از طريق همسر وي و سازمان گزارشگران بدون مرز بدست ما رسيده است، روز گذشته وي در شرايط نااميدکننده اي قرار داشته و جانش در خطر است.

آقاي گنجي، 22 آوريل سال 2000 دستگير شد. بازداشت وي بر مبناي چند مقاله که در آن ها نقش مقامات سياسي سطح بالاي کشور را در قتل روشنفکران مخالف در سال 98 اثبات کرده بود، صورت گرفت. او همچنين بخاطر شرکت در کنفرانس برلين، پيرامون اصلاحات در ايران، به جرم ضديت با اسلام توسط حکومت مجرم شناخته شد.

13 ژانويه 2001، او به 10 سال زندان محکوم شد. در مي 2001، محکوميتش به 6 ماه تقليل يافت اما در 15 ژوئيه 2001، دادگاه عالي حکم قبلي را قابل قبول ندانست و به حکم قبلي بازگشت و وي را به 6 سال زندان به جرم اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام محکوم کرد.

از آن زمان تاکنون آقای گنجی محکوميت خود را در شرايطی غيرانسانی مي گذراند. او در سلول انفرادی به سر می برد، اجازه ملاقات با خانواده و وکلای خود را ندارد و از حق برخورداری از مداوای بيماري هايش محروم است. او از بيماری آسم رنج می برد و مشکل جدی استخوان دارد. وضعيت سلامتی او بحراني و بستری شدن فوری او الزامی است. پزشکان زندان از سه سال پيش بدين سو معتقد بودند که گنجی می بايست تحت مراقبت های پزشکی در خارج از زندان قرار گيرد اما مسئولين قوه قضائيه اين نظر پزشکان را انکار می کنند.

او در تاريخ 19 مي 2005، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد که 24 مي، پس از آن که توانست آزادی موقت خود برای مداوا را به دست آورد، به طور موقت به اعتصاب خود خاتمه داد. در تاريخ 15 ژوئن دادسرای عمومی حکم توقيف وی را صادر نمود و گنجی دوباره به اعتصاب خود ادامه داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين که آقای گنجی بتواند مداوای پزشکی خود را ادامه دهد مسئله ای حياتی است. از شما می خواهم که با تمام قدرت خود هر کاری که می توانيد در راه آزادی هر چه سريعتر آقای گنجی صورت دهيد تا وی بتواند از مراقبت های پزشکی لازم استفاده کند. به ويژه فکر می کنم اقدامی فوری از سوی رياست پارلمان و سفارت ها در تهران واجب باشد.

اميدوارم دقت لازم را مبذول داريد. بهترين درودهای مرا بپذيريد.

هلن فلوتر


- براي مطالعه نسخه فرانسه نامه اينجا را کليک نماييد.

Copyright: gooya.com 2016