پنجشنبه 16 تیر 1384

چشم پوشی جمهوری اسلامی از میلیاردها دلار خسارت جنگ ایران و عراق، راديو فردا

وزیر دفاع عراق سعدون الدولیمی، در دیدار با کمال خرازی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، خواهان تقویت پل‌های اعتماد بین عراق و همسایگان شد و از جنگ ایران و عراق پوزش طلبید. وزیر دفاع جمهوری اسلامی علی شمخانی به الدولیمی گفت ایران آماده است گذشته ها را فراموش کند و دوران جدیدی را با عراق آغاز کند. علیرضا نوری زاده روزنامه نگار در لندن در مصاحبه با رادیوفردا می گوید پوزش خواهی سعدون الدولیمی به این سبب اهمیت دارد که برخلاف سایر مقامات حکومت عراق که در ایران بودند یا از ایران پول می گرفتند، وی در زمان جنگ از مقامات امنیتی عراق بود. نوری زاده می افزاید ظاهرا با این پوزش خواهی، مقامات جمهوری اسلامی از میلیاردها دلار غرامت جنگی چشم پوشی کردند در حالیکه کشور کوچک کویت میلیاردها دلار از عراق غرامت گرفته است وهنوز هم بخشی از درآمد نفتی عراق را به این مناسبت دریافت می کند.
ژان خاكزاد
------------------------------------------


بهمن باستانی (رادیوفردا): سعدون الدولیمی، وزیر دفاع عراق، در دیدار با کمال خرازی، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی در تهران، خواهان تقویت پل‌های اعتماد بین عراق و همسایگان آن، به ویژه ایران شد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، سعدون الدولیمی گفت عراق از عوارض ناشی از رژیم صدام حسین از ایران معذرت می‌خواهد. دکتر علیرضا نوری‌زاده، کارشناس امورخاورمیانه در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علیرضا نوری‌زاده (روزنامه نگار، لندن): این معذرت‌خواهی از جانب مقامات دیگر عراقی نمی‌توانست برای جمهوری اسلامی معنائی داشته باشد به این جهت که شماری از مقامات عراقی که از دوستان جمهوری اسلامی هستند و در دوران رژیم صدام حسین از کمک‌های جمهوری اسلامی برخوردار می‌شدند یا اصولا در ایران مستقر بودند. از آقای نخست وزیر، ابراهیم الجعفری گرفته تا شماری از وزرا، مثل بیان ابراهیم سولاق جبر، که وزیر کشور عراق است و همینطور شمار دیگری از مسئولان، از جمله آقای جلال طالبانی، که رئیس جمهوری عراق هست. اینها همه‌شان در واقع قربانیان رژیم صدام حسین بودند. آقای سعدون الدولیمی از این نظر که در سالهائی جزو مقامات برجسته عراق بوده و همینطور به خاطر مسئولیت ویژه‌ای که در پیگرد عوامل جمهوری اسلامی در عراق داشته و این که یکی از مقامات برجسته امنیتی عراق بوده، به همین دلیل، طبیعتا، اظهار پوزش او می‌تواند یک معنای وسیع‌تری نسبت به اظهار پوزش از جانب دوستانی باشد برای جمهوری اسلامی که گذشته خودشان جزو مخالفان سرسخت صدام حسین بودند. البته الدولیمی نیز به مخالفان صدام حسین پیوسته بود در سالهای اخیر، ولی در دوران جنگ ایران و عراق، به عنوان یک شخصت امنیتی، یا به قول خودشان استخبارات عسکری، یعنی کسی که در درون دستگاه اطلاعاتی نظامی بود، ارتباط مستقیم با جنگ داشت و به همین دلیل پوزش‌خواهی او می‌تواند فراتر از یک معنای سمبولیک داشته باشد و معنای وسیع‌تری را اعاده کند.

ژان خاکزاد (رادیوفردا): راجع به معنای وسیع‌تر، می‌توانید توضیحات بیشتری را در اختیار شنوندگان ما قرار بدهید؟

علیرضا نوری‌زاده: حالت آتش‌بس هنوز بین ایران و عراق برقرار است. علیرغم اینکه رژیم صدام حسین سرنگون شده، بین دو کشور ارتباط گسترده‌ای بوده و مقامات دو کشور به دیدار یکدیگر رفتند، ولی تا امروز نه پیمان صلحی بین دو طرف امضا و نه دو کشور اعلام حالت آشتی را به طور رسمی انجام داده‌اند. این است که آقای وزیر دفاع عراق در سفر به تهران، تمام فرماندهان برجسته نظامی را با خودش برد و به نوعی در واقع با یک پوزش‌خواهی ایشان تمام آن حقوقی را که ایران قانونا باید مطالبه می‌کرد، به نوعی کنار زد. و شاید بتوان گفت اظهارات دریادار شمخانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، برای آقای الدولیمی، بهترین سوغاتی است که با خود به عراق می‌برد به این معنا که جمهوری اسلامی عملا از غرامات جنگی که حق مردم ایران بود، بدون هیچگونه دریافت امتیاز خاصی، گذشته و این به نظر من موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به آسانی مسئولان ایرانی و کسانی که دراین رابطه مسئولیتی بردوش دارند، از این نگذرند. این به نظرمن یک کاری است که می‌تواند در شمار کارهای بسیار خطرناک تلقی شود. کشور کوچکی مثل کویت تا امروز میلیاردها دلار از عراقی‌ها غرامت گرفته وحتی امروز از محل فروش نفت عراق، بخشی به کویت داده می‌شود برای اینکه غرامت شهروندان کویتی و افراد مقیم کویت را که هنگام حمله صدام حسین متضرر شدند، تامین کنند. حال در نظر بگیرید، کشوری مثل ایران که به گفته مقامات آن خساراتی که در طول جنگ تحمیلی به قول خودشان، جنگی که آقای الدولیمی بابت آن پوزش‌خواهی می‌کند بر ملت ایران وارد شده، بالغ بر صدها میلیارد می‌شود، به راحتی از این مسئله چشم‌پوشی می‌شود.

بهمن باستانی (رادیوفردا): دکتر نوری‌زاده در این مصاحبه به گفته‌ای از وزیر دفاع جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که در دیدار با وزیر دفاع عراق گفت ایران می‌خواهد گذشته را فراموش کند و عصر جدیدی را در رابطه با کشورهمسایه آغاز کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چشم پوشی جمهوری اسلامی از میلیاردها دلار خسارت جنگ ایران و عراق، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016