دوشنبه 10 مرداد 1384

آقامحمدي: تصميم فك پلمپ مجمتع اصفهان در حضور سران نظام گرفته شد، ايرنا

گفت وگو از: عليرضا عبدالله

رييس كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد:
تصميم ايران به از سرگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي در مجتمع اصفهان، يك تصميم ملي است كه در حضور سران نظام يعني رهبر معظم انقلاب و سيد محمد خاتمي، محمود احمدي نژاد ، اكبر هاشمي رفسنجاني و ميرحسين موسوي اتخاذ شده است.

قرار است، پلمب تاسيسات "يو سي اف-‪ "ucf‬اصفهان عصر امروز تحت نظارت كامل نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برداشته شود.

"علي آقامحمدي" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا اظهار داشت: سران نظام به اتفاق دهم مردادماه را آخرين مهلت اعلام و تاكيد كرده‌اند كه روند فعلي در مساله هسته‌اي برخلاف مصالح نظام است و همه بايد به صورت يكپارچه در مقابل هرنوع اقدام در اين زمينه بايستند.

وي در زمينه "اتخاذ اين تصميم در آستانه آغاز رياست جمهوري احمدي نژاد و ارتباط آن با تاكيد وي بر ادامه سياست تنش زدايي در روابط خارجي ايران " تصريح كرد: اين موضوع جدا از بحث جابجايي دولت‌ها است. اين، تصميم ملت ايران است و ربطي به تغيير دولت و روي كار آمدن دولت احمدي نژاد ندارد.

" خاتمي اين كار را در روزهاي پاياني دولت خود به راحتي انجام داد. اگر ايشان نظرشان نبود مي‌توانستند اين اقدام را به روزهاي بعد از دولت خود موكول كنند. همان كاري كه اروپا مايل بود انجام دهد." آقامحمدي در پاسخ به اين پرسش كه "استراتژي هسته‌اي جمهوري اسلامي با روي كار آمدن دولت جديد به كدام سمت و سو خواهد رفت؟" تصريح كرد: تصميمات كلان در بحث هسته‌اي در سطح سران نظام گرفته مي‌شود و با تغيير رييس جمهوري دستخوش تغيير نمي‌شود.


* پيامدهاي تصميم جديد ايران

آقامحمدي معتقد است كه تصميم ايران به فك پلمپ تاسيسات ‪ UCF‬اصفهان هيچ پيامدي نمي‌تواند داشته باشد. اين كار، اقدامي عادي و روان، ساده است.آغاز فعاليت مجتمع هسته‌اي اصفهان جداي از موضوع آغاز غني‌سازي اورانيوم است.

وي در اين‌باره گفت: اروپا هم مخالف از سرگيري فعاليت در مجتمع هسته‌اي اصفهان نبوده و آنرا رسما در جلسات خصوصي به ما گفته است. فقط آن‌ها مي‌خواستند موافقت با اين اقدام را در يك وقت ديگري با هزار ملاحظه اعلام كنند البته بدون توجه به ملاحظات ايران. براي اروپا، اتفاق خاصي نيفتاده است، يعني يك بخش از كاري كه آنها فكر مي‌كردند كه با هزار ملاحظه و تلف كردن وقت بايد انجام شود، ما الان كمك كرديم و انجام شد.


* احتمال ارجاع به شوراي امنيت

عضو ارشد شوراي عالي امنيت ملي درباره احتمال ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل در اثر اتخاذ اين تصميم اظهار داشت: در قطعنامه‌هاي آژانس بارها تاكيد شده كه اقدام ايران در تعليق غني‌سازي "داوطلبانه" و " موقتي" است. در هيچ جايي عرف نبوده كه كشوري بخواهد تعليق داوطلبانه را زير نظر آژانس بردارد، پيامد منفي داشته باشد و از آن بوي ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل احساس شود. مگر اينكه بخواهند برنامه‌سازي ديگري بكنند كه بحثي جدا است.

آقامحمدي افزود: اگر امروز اروپايي‌ها بخواهند به جوسازي برگردند و شرايطي را ايجاد كنند كه غيرمنصافانه و تند باشد، پل‌هاي برقرار شده اي كه ما با زحمت زيادي ايجاد كرديم از بين خواهد رفت كه بازسازي مجدد آن بسيار سخت خواهد بود.

وي تاكيد كرد: تهديدات آمريكا و غرب نمي‌تواند ايران را از حقوق ملي خود محروم كند. فكر مي‌كنيم كه اقدام ايران داراي توجيه، منطقي و معمولي است. خيلي‌ها منتظر بودند كه ما از قبل اين كار را انجام دهيم.

بعيد نمي‌دانيم كه كشورهايي در صدد برآيند كه در آژانس اجلاس برگزار كنند.


* تداوم مذاكرات با اروپا بهترين گزينه است

آقا محمدي با اشاره به آثار مخرب اقتصادي و اجتماعي تعليق ‪ ۲۰‬ماهه و صدمه وارد شده از اين طريق به غرور ملي ايرانيان ابراز اميدواري كرد: اين اقدام ما كاملا با حسن نيت برداشت شود و اقدامات بعدي اقدامات دوستانه در راه همراهي و همگامي باشد و از هر نوع تهديد و هر نوع روش‌هاي تخريبي جلوگيري كنند و تلاش نكنند كه با تهديدات مسير اين راهي كه ما با دوستي و تنش زدايي و همكاري بناي بر ادامه‌اش را داريم سخت كنند كه عواقب آن برعهده كساني است كه با عدم ارائه پيشنهادات و انجام تعهدات به موقع و چه با استفاده از تهديدات اين مسير را تخريب مي‌كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه "آياطرحي كه اروپا تا چند روز آينده ارائه مي كند نمي‌تواند ايران از اجراي تصميم خود منصرف كند؟" تصريح كرد:
اگر در طرح اروپا به غني‌سازي اشاره نشده باشد، قابل قبول نيست، ولي اگر در ارتباط با غني‌سازي و فعاليت در اصفهان پيشنهادي ارائه دهد مي‌توان در مورد آن تصميم گرفت. بحث تداوم تعليق قابل قبول نيست. در مورد حد وحدود و شكل اين فعاليت همچنان آماده مذاكره با اروپا هستيم ، چون ما همچنان به مذاكراتمان به اروپا معتقديم.

دبير كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي افزود: در رابطه با زمان از سرگيري غني‌سازي با شريكانمان كه اروپايي هستند صحبت مي كنيم. يك طرفه اقدام نمي‌كنيم.

آقامحمدي در بخش ديگري از اين گفت وگو به تشريح ماهيت فعاليت‌هاي مجتمع هسته‌اي اصفهان و علت اتخاذ اين تصميم از سوي ايران در مقطع كنوني پرداخت و گفت: در مذاكرات لندن پيشنهاد داديم كه شروع به كار كارخانه يو سي اف ‪ UCF‬اصفهان در ظرفيت پايين و تحت كنترل كامل باشد. مذاكرات در مورد اين ترتيبات شروع شده و شركايي را پيدا كرديم كه حاضرند در چارچوب مقررات آژانس و تحت نظارت آن گاز يو اف ‪۶‬ ‪ UF6‬ما را بگيرند و در عوض به ما كيك زرد بدهند و به نتايج ملموسي هم تاكنون دست يافته‌ايم.

وي در مورد پيشنهاد ايران براي از سرگيري غني‌سازي در نطنز گفت: به اروپا پيشنهاد داديم در مورد نطنز مرحله بندي عمل مي‌كنيم. نخست آنكه، مرحله اوليه‌اي را كه در مورد آن به توافق برسيم، راه اندازي مي‌كنيم و بعد از آن، گامهاي بعدي را با توافق همديگر بر مي‌داريم. پس بحث غني‌سازي را به قدم دوم موكول كرديم و همچنين خود مبحث غني‌سازي را هم به چند مرحله تقسيم كرديم و نگفتيم در يك قدم تمامي فعاليت‌ها را در نطنز انجام مي دهيم.

آقامحمدي افزود: ادامه مذاكرات در خصوص فعاليت كامل تاسيسات نطنز نيز با اين مبنا صورت خواهد گرفت كه چنين فعاليت‌هايي با الزامات سوخت راكتورهاي آب سبك منطبق و همزمان خواهد بود. در چارچوب پيشنهاد ايران، كل پروسه مي‌توانست با تفاهم كامل با اروپايي‌ها به سرانجام خوبي برسد.

وي اضافه كرد: پس، ما غير از طرح اوليه‌اي كه ارائه كرده بوديم، غير از محدوديت‌ها و نظارتهايي كه پذيرفته بوديم، غير از شرايط اضافي پروتكل، باز هم پذيرفتيم كه همه گامها را دوباره تعريف كنيم و به آنها گفتيم كه حالا شما هم پيشنهادهاي خود را ارائه كنيد. نامه‌اي را از سه وزير اروپايي دريافت كرديم كه در آن به صراحت اعلام شده بود كه اولا تا اول اوت پيشنهاد جامع اروپا ارائه نمي‌شود و ثانيا آن‌كه آنها گفتند كه چون بحث غني‌سازي بحث پيچيده‌اي است اين بحث را به اجلاس كميته راهبري در پاريس در ‪ ۳۰‬اوت و بعد از آن هم به اجلاس وزرا در نيويورك موكول مي‌كنيم. در حقيقت باز هم بحث به مذاكرات مبهمي موكول كرده بودند.

اين عضو ارشد هيات مذاكره‌كننده ايراني در امور هسته‌اي در ادامه اين پرسش را مطرح كرد: "پس اروپايي‌ها راجع به چه چيزي مي‌خواستند به ما پيشنهاد بدهند؟ راجع به قطعات و هواپيما و ...؟"
آقامحمدي گفت: از اين رو، ماهيت پيشنهاد اروپا غيرقابل قبول است.

پيشنهادي است ناپخته و ناشيانه كه در دنياي امروز هيچ جايگاهي ندارد.

آنچه كه در اقدامات اروپا پيش آمده يك خطاي برداشت و اشتباه محاسبات است. آنچه كه اروپا مطرح مي‌كند اين است كه ما به‌ايران نيروگاه و سوخت مي دهيم تا شما حق ملي خود را رها كنيد. در اين صورت، ممكن است اروپا نسبت به ارائه قطعات ، نيروگاه و ... بهانه‌هاي ديگري بتراشند.

وي افزود: ايران سعي كرده از اين رفتار نامناسب اروپايي‌ها عصباني نشود و خود را در حالت خاصي قرار ندهد و با ملايمت و صبر سياستمدار با آن برخورد كند و از اين رو، تا ساعت ‪ ۱۲‬امروز مهلت ديروز (ساعت ‪۱۷‬روز يكشنبه ) به اروپايي‌ها را تمديد كرديم تا طرحشان را ارائه كنند. بعد از تماس "خاوير سولانا"، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا با خرازي، ما رسما اعلام كرديم كه اگر سولانا نظري دارند و مي‌خواهند مساعدتي بكنند بايد رسما اعلام كنند كه در پيشنهاد اروپايي در مورد غني‌سازي بحث خواهد شد. تا ساعت ‪ ۱۲‬امروز اين فرصت را به آقاي سولانا داديم. اين فرصت هم تمام شد و ايشان هيچ عكس العملي به آن نداشت و لذا ما ساعت ‪ ۱۳‬نامه شروع فعاليت هسته‌اي در اصفهان را به آژانس تسليم كرديم.

آقا محمدي در ادامه با بيان اينكه "تعليق يك اقدام داوطلبانه است و نمي تواند الزام آور شود،" گفت: ما اين اقدام داوطلبانه را فقط در مجموعه اصفهان و زير نظر كامل آژانس انجام مي‌دهيم و با حضور كارشناسان آژانس مهر و موم‌ها را بر مي‌داريم و فعاليت هايمان را در اصفهان آغاز مي‌كنيم و تمام مواد توليدي را تحت نظارت آژانس نگهداري خواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* فك پلمپ اصفهان، نقض توافقنامه پاريس نيست

در ادامه اين گفت وگو، اين پرسش از دبيركميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي مطرح شد كه "آيا آغاز فعاليت‌ها در اصفهان نقض توافقنامه پاريس نيست؟"

آقامحمدي در پاسخ گفت: ما در توافقنامه پاريس داريم كه مذاكرات بايستي پيشرفت داشته باشد و پيشرفت آنرا بايد كميته راهبري تاييد كند.

جلسات اين كميته هر سه ما تشكيل شده است. در سه ماه اول، كميته راهبري بر عدم پيشرفت نظرش را اعلام كرد. از آن به بعد، بايد اقدامات داوطلبانه خود را تغيير دهيم و به اقدامات قانوني خود بازگرديم. پس از فرصت داده شده به مذاكرات ژنو رسيديم، از ژنو باز دو ماه فرصت داديم، از دوماه باز يك روز ديگر هم مهلت داديم، از يك روز هم بارديگر ‪ ۲۰‬ساعت فرصت داديم. همه اين فرصت‌ها تمام شد. بنابراين ما تاآنجايي كه مي‌شده انعطاف نشان داده ايم و چون قطعي شد كه طرف اروپايي هيچ راه‌حلي را براي پيشرفت مذاكرات (موضوع مذاكرات، مسايل هسته‌اي نه فروش قطعات و ...) ارائه نكرده و نمي توانسته يك اقدام داوطلبانه به الزام آور تبديل شود طبيعتا ما فعاليت مان را كاملا زير نظر آژانس شروع مي‌كنيم. كه اين به معناي پايان كار و پايان مذاكره نيست.

وي تاكيد كرد: "اقدام ايران در از سرگيري فعاليت‌ها در اصفهان به معناي پايان مذاكره با اروپا و همچنين آغاز فعاليت غني‌سازي نيست. غني سازي را همچنان در تعليق نگه مي‌داريم و اميدواريم كه راه گفت وگو همچنان باز باشد."
آقامحمدي افزود: هر وقت اروپا در مورد بحث‌هاي مربوط به غني‌سازي با ما تفاهم كند، آن را روز مبارك مي‌دانيم. بخش كوچكي از آنرا كه اروپايي به خاطر آن تحت فشار اسراييلي‌ها و لابي‌هاي يهودي بودند را از دوش اروپايي‌ها برداشتيم كه اميدواريم آنرا به خير و خوبي تعبير بكنند و بقيه كارها را با مذاكره دنبال كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آقامحمدي: تصميم فك پلمپ مجمتع اصفهان در حضور سران نظام گرفته شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016