سه شنبه 11 مرداد 1384

عبدالفتاح سلطاني وکيل اکبر گنجي هم زنداني شد، گزارشگران بدون مرز

در حالي که اکبر گنجي پنجاه و يکمين روز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است. يکي از وکلای وی عبدالفتاح سلطاني از روز ٨ مرداد ماه زنداني شده است.

گزارشگران بدون مرز خواهان توضيح دستگاه قضايي ايران در باره ی اين دستگيری است. اين دستگيری سوال برانگيز در موقعيت ويژه ای انجام گرفته است. اگر معلوم شود که دستگيری عبدالفتاح سلطاني به بهانه واهي و به قصد کنار نهادن عامدانه ی وی از دو پرونده ی اکبر گنجي و زهرا کاظمي است، نشانگر آن است که در روند روشن شدن حقايق در باره ی پرونده ی اين دو روزنامه نگار، بخشي از دستگاه قضايي و دست کم محافظه کاران افراطي بشکل جدی احساس خطر کرده اند. عبدالفتاح سلطاني عضوموسس کانون مدافعان حقوق بشر به دستور سعيد مرتضوی دادستان عمومي تهران و قاضي دادگاه محکوم کننده ی اکبر گنجي، بازداشت شده است.

در ٥ مردادماه تعدادی از ماموران لباس شخصي که گويا ماموران دادگاه انقلاب اسلامي بوده اند منزل وی را در غياب ايشان تفتيش کردند. عبدالفتاح سلطاني روز ٨ مرداد ماه در حالي که در اعتراض به حکم بازداشت خود در محل کانون وکلای دادگستری متحصن شده بود، توسط ماموران لباس شخصي دستگيرگرديد. وی هم اکنون در بند ٢٠٩ زندان اوين( در اختيار وزارت اطلاعات) زنداني است.

دستگيری عبدالفتاح سلطاني که يکي از وکلای مدافع اکبر گنجي نيز هست، مي تواند به منظور تضعيف روحيه اين روزنامه نگار که پنجاه و يکمين روز اعتصاب غذای خود را پشت سر مي گذراند، انجام گرفته باشد. علاوه بر آنکه خود تهديدی عليه همه وکلاي اوست، که از اين پس خطر جدی تهديد شان مي کند. شيرين عبادی با نگراني از عواقب اين دستگيری اعلام کرده است که " اگر اينگونه با وکلا رفتار کنند هيچ کس ديگر نخواهد توانست از متهمان سياسي و ايدئولوزيک دفاع کند."

عبدالفتاح سلطاني عضو کانون مدافعان حقوق بشر و يکي از وکلای خانواده ی زهرا کاظمي است، دستگيری وی چند روز پس از برگزاری دادگاه تجديد نظر زهرا کاظمي، خطر آن را در بر دارد که تهديدی عليه وکلايی باشد که اعلام کرده اند "همه ی حقايق در باره ی قتل اين روزنامه نگار کانادايي ايراني تبار اصل را روشن خواهند کرد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمال كريمي‌راد سخنگوي دستگاه قضايي، اتهامات عبدالفتاح سلطاني را "افشاي اسرار پرونده‌ي جاسوسان هسته‌يي در داخل و خارج" عنوان كرده است. در سال گذشته مقامات جمهوری اسلامي اعلام کردند که افرادی را در ارتباط با "جاسوسي برای امريکا و اسرائيل در امور فعاليت های اتمي ايران " دستگير کرده اند. اين متهمان به نام "جاسوسان هسته ای" معروف شده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالفتاح سلطاني وکيل اکبر گنجي هم زنداني شد، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016