یکشنبه 30 مرداد 1384

احمدي‌نژاد از كابينه پيشنهادي دفاع كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي امروز (يكشنبه) در مجلس گفت:« امروز مطابق آيين‌نامه چون بحث رأي اعتماد به دولت در دستور كار است نطق قبل از دستور نداريم.»

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حداد عادل به رييس جمهور و هيأت دولت پيشنهادي وي خير مقدم گفت و براي او و دولت آتي آرزوي موفقيت كرد.

رييس مجلس افزود:« توجه نمايندگان را به مواد 188، 189، 190 و 191 آيين‌نامه جلب مي‌كنم و از آنها درخواست مي‌كنم يكبار ديگر نيز براي يادآوري بهتر آيين‌نامه را ملاحظه كنند كه بر طبق آن عمل كنيم.»

به گفته‌ي وي هيأت رييسه نهايت تلاش خود را كرده‌اند تا با نظم و بي‌طرفي رعايت نوبت شود.

وي از كساني كه به عنوان موافق و مخالف صحبت خواهند كرد تقاضا كرد كه اگر به عنوان موافق ثبت نام كرده‌اند از موافقت صحبت كنند و بالعكس و به گونه‌اي صحبت كنند كه شنوندگان متوجه شوند كه موافق هستند يا مخالف.

حدادعادل از نمايندگان خواست كه صندلي‌هاي جلوي مجلس را براي ميهمانان خالي گذارند.

وي سپس از رييس جمهور دعوت كرد براي صحبت درباره خط مشي و اصول دولت و تركيب هيأت پيشنهادي به مجلس به سخنراني بپردازد.

رييس جمهور در آغاز سخنانش به حضور 60 ميليوني مردم در دو مرحله انتخابات نهم اشاره كرد و آن را خلق شگفتي و ماندگار دانست و اظهار داشت:« ملت ما ملت شگفتي‌هاست و اين اولين شگفتي نبود و آخرين نيز نخواهد بود.»

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كه امروز، براي دفاع از كابينه پيشنهادي خود در مجلس شوراي اسلامي حضور يافته بود،افزود:« اين ملت قبل از اسلام و پس از آن، منشأ تحولات عظيم بوده است. ملت ما از معدود ملتهايي است كه همواره موحد زيسته است و با ظهور اسلام به پيامبر عزيز اسلام ايمان آورد. در دامان اسلام تعالي و تكامل يافت و آنچه از ذوق و استعداد داشت در خدمت اسلام قرار داد. ملت ما در سايه‌ي اسلام به قله‌هاي بلند علم و معرفت دست يافت و اسلام با مجاهدت‌هاي علمي و معنوي ايرانيان گسترش يافت.»

وي خطاب به ملت ايران و رييس مجلس و نمايندگان با بيان اينكه خواستهاي مردم همواره روشن بوده است، دفاع از اسلام ناب، كشور، جمهوري اسلامي و اركان آن با تأكيد بر عدالت‌گستري، محو تبعيض و فساد و فقر با همه مظاهر آن را در صدر مطالبات مردم دانست و گفت:« اما مردم اين بار بر دولت خدمتگزاري و مردمي نيز تأكيد كردند. دولتي كه خود را خادم مردم بداند در كنار آنان و شريك غم و شادي آنان باشد دولتي كه مديران آن همراه مردم، مرتبط با آنان و باخبر از آلام و دردها و خواست‌هاي آنان باشد. مديراني كه امين باشند و در تأمين منافع ملت شجاعانه، مقتدرانه و بي‌ملاحظه عمل كنند. مديراني كه درد دين و دنياي مردم را داشته باشند.»

رييس جمهور افزود:« اگر اراده امور كشور با چنين مديراني باشد وضعيت متفاوت خواهد شد.»

وي با اشاره به چهار اصل عدالت‌گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و تعالي و پيشرفت مادي و معنوي كشور دولت آينده، در باب عدالت گفت:« آنچه در اين باب مطرح مي‌شود توزيع امكانات و فرصتها با ملاحظه ميزان محروميت‌ها، استعدادها و ظرفيت‌ها درهمه جغرافياي كشور است، بايد آنچه قابل توزيع است به سرعت شناسايي شود و در اختيار مردم قرار گيرد.»

رييس جمهور تصريح كرد:« گمان ندارم هيچ‌يك از نمايندگان محترم مجلس بر تمركز بخش عظيمي از امكانات و تصميم‌گيري‌ها بدون آنكه منطق و ضرورتي داشته باشد، رضايت دهند. با آنكه اصولا نمايندگان محترم بر حسب محروميت‌ها و استعدادهاي استاني به دنبال محروميت‌زدايي و استفاده از همه ظرفيت‌ها هستند. اين با تمركزي كه در حال حاضر وجود دارد، مغايرت دارد.»

وي اين پرسشي را مطرح كرد كه وقتي امكانات متعلق به همه‌ي كشور است و بناي دولت و مجلس آباداني و توسعه سراسري است چه دليلي دارد كه اين امكانات در تهران متمركز شود؟ و افزود:« تمركز هزينه‌هاي سنگيني را به ملت تحميل مي‌كند. دليلي ندارد كه هزينه ستادها و دفاتر به قدري بالا باشد كه اصولا اقتصادي بودن طرحها را زير سئوال ببرد.»

به گفته‌ي وي فعاليت‌هاي عمراني، اقتصادي و سرمايه‌گذاري‌هاي مولد اشتغال در مناطق، آن گاه جهت صحيح خود را پيدا مي‌كند كه مبتني بر نيازها، درجه‌ي محروميت، ظرفيتها و استعدادهاي مادي و معنوي همان مناطق ساماندهي شود.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه منابع و امكانات ما نامحدود نيست، گفت:« توزيع اين امكانات بايد مبتني بر اصولي باشد كه مهمترين آن عدالت است.»

وي افزود:« عدالت فقط شاخص توزيع امكانات نيست، معطل نگه داشتن ظرفيت‌ها و استعدادهاي مادي و معنوي در واقع صرف نظر كردن از امكاني است كه به مردم تعلق دارد و ضايع كردن سرمايه‌ها است كه اين خود از مصاديق ظلم و بي‌عدالتي است.»

وي معتقد است كه در سياست خارجي نيز عدالت حرف اول را مي‌زند.

رييس جمهور تصريح كرد:« دولتهايي كه با ما دوست هستند ما نيز با آنان دوست هستيم.»

وي افزود:« حجم مبادلات بازرگاني و اقتصادي نبايد نامتوازن باشد. تبادلات و مناسبات اقتصادي نمي‌تواند با مناسبات سياسي بي‌ارتباط باشد.»

وي با بيان اين‌كه درحال حاضر واردات ما از برخي كشورها، چند ميليارد دلار در سال است، گفت:« اين در حاليست كه مشتري كالاي ما نيستند و نفت نيز نمي‌خرند. همين كشورها كه بايد ممنون باشند كه ما در رونق اقتصادي آنان سهم داريم، طلبكاري هم مي‌كنند. (و به عنوان مثال) در مسائل سياسي با ما برخورد خصمانه دارند، حاضر نيستند حقوق مشروع ما را به رسميت بشناسند و به بهانه‌هاي مختلف، نظير بهانه‌هاي حقوق بشري و اتهامات واهي تا آنجا پيش مي‌روند كه توقع دارند حتي در مسائل داخلي ما نيز دخالت كنند. ما را وادار كنند در مسائل مهم منطقه‌اي و جهان اسلام سكوت كنيم و در عرصه سياست بين‌الملل خواهان نظم و هنجاري باشيم كه آنان دوست دارند. همين‌ها با مجامع بين‌المللي هم به سمت محكوميت ما پيش‌قدم مي‌شوند، اين چه توازني است؟ اين ظلم و بي‌عدالتي است.»

وي با بيان اينكه "ملت عزيز ما چنين رفتاري را در صحنه بين‌المللي نمي‌پذيرد" افزود:« در روابط خارجي بايد ملاك عدالت را حاكم بدانيم و آثار بي‌عدالتي را در جهان امروز كه عموم عقب‌افتادگي‌ها، فقرها، جنگ‌ها، تهديدها و ضايع كردن حقوق انسانها ناشي از آن است براي دولتها و ملتهاي ديگر تشريح كنيم.»

به گفته‌ي رييس جمهور، تكثر قوانين مصوب در موضوعات متشابه، نوعي امكان تفرق در اقدام يا فرار از مصلحتي كه قانونگذار بر مبناي آن قانونگذاري كرده است را فراهم آورده است، لذا مجلس محترم با وضع قوانين مي‌تواند گامي مؤثر در تسهيل امور و جلوگيري از نارضايتي‌ها بردارد.

وي با بيان اينكه «ما به عنوان دولت اسلامي همچنين بايد در ترويج فرهنگ مهرورزي تلاش جدي نماييم»، افزود:« دولت نبايد رقيب مردم در سرمايه‌گذاري، توليد، جلب خدمات و تسهيلات و بهره‌گيري از امكانات باشد، بسياري از نابسماني‌ها و نارضايتي‌ها به همين دليل است، بايد فرهنگ رقابت با مردم كنار رود و سطح مشاركت مردم حتي‌المقدور بالا رود.»

وي با اشاره به وجود اقوام گوناگون در كشور، گفت:« خوشبختانه اكثريت قريب به اتفاق مردم ما حول ايمان به اسلام و خداپرستي با يكديگر مؤدت و برادري دارند. گسترش فرهنگ مؤودت و محبت بين اقوام مختلف ايراني به انسجام ملي كمك مي‌كند و اقتدار ملي را بالا مي‌برد، توسعه مهرورزي يك اصل پايه در حفظ وحدت و برادري است كه رمز همه موفقيت‌هاست.»

وي دغدغه‌ي معيشت، ميزان درآمد و اشتغال را از مهمترين مشكلات مردم عنوان و خاطرنشان كرد:« كمتر خانواده‌اي است كه جوان نداشته باشند. بسياري از آنان تحصيل‌كرده و بيكارند و بسياري نيز به تحصيل مشغولند اما نگراني از عدم اشتغال مناسب انگيزه‌هاي تحصيلي آنان را كاهش مي‌دهد.»

وي در بيان اولويت‌ها در اين مسير، گفت:« خدمت‌رساني به طبقات محروم به ويژه ازكارافتادگان از اولويتهاست. همچنين خدمت‌رساني به قشر عظيمي از زنان سرپرست خانوار، و خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد حضرت امام (ره) و بهزيستي، بازنشستگان كه عموما با مشكلات معيشتي مواجه هستند و قشرهايي از كارمندان كه نسبت به سايرين در تنگناي زيادتري هستند، از اولويتهاست.»

وي افزود:« از منظر توزيع جغرافيايي، مناطقي نظير مناطق مرزي بايد در اولويت خدمت‌رساني دولت واقع شوند. ما به كمك مجلس محترم بايد به دنبال كفي از خدمات حداقلي و ضروري باشيم كه اقشار كم‌درآمد را شامل شود و همه نيازهاي آنان را پوشش دهد.»

رييس جمهور همچنين اساس اوليه‌ي پيشرفت را خودباوري، مجاهدت و تلاش علمي و تحقيقاتي دانست و بومي كردن علوم را يك اصل خواند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس جمهور در ادامه سخنان خود در مجلس شوراي اسلامي در دفاع از كابينه به رويكرد دانشگاه‌ها در علوم اشاره و خاطرنشان كرد:« رويكرد دانشگاه‌ها در علوم بايد رويكرد توليد علم باشد. پاركها و شهرك‌هاي علمي و تحقيقاتي بايد تأسيس شود. دسترسي به علوم و فنون امكان رشد در همه زمينه‌هاي صنعتي، كشاورزي، جنگل‌داري، مرتع‌داري، استفاده از منابع زميني، آب و دريا را فراهم مي‌كند، بخشي از صنايع در كشور ما بايد حرف اول را بزند، صنعت نفت ما با كارشناسان خبره و برجسته‌اي كه دارد مي‌تواند پيشگام باشد.»

وي افزود:« صرفا حفظ جهت وضع موجود صنايع نفت و گاز، سالانه حدود دو ميليارد دلار واردات قطعات كالا نيازمنديم و اين غير از ميلياردها دلار كالاي وارداتي براي طرح‌هاي توسعه است. توجه به توليد داخل، در ساخت تجهيزات اين صنعت و صادرات آن از اولويت‌هاي اين دولت است (چراكه) با اين اقدام اشتغال قابل توجهي ايجاد مي‌گردد.»

به گفته‌ي رييس جمهور، جهت‌گيري اصلي ما در صنعت كشاورزي بايد تأمين نياز داخلي و سپس صادرات باشد. اگر توليد با هدف صادرات ساماندهي شود بازار داخلي نيز به آن اقبال نشان مي‌دهد.

وي تصريح كرد:« ما براي توسعه بومي و پايدار ناچار به اصلاح ساختار و سيستم پولي كشور هستيم.»

وي افزود:« درحال حاضر سرمايه‌هاي زيادي از دولت و يا بانك‌ها كه عموما به دولت تعلق دارند راكد مانده است، بسياري از ذخاير پولي تبديل به سرمايه‌هاي راكد به شكل اموال شده است. اموال راكدي كه نقشي در توليد و يا خدمت‌رساني مفيد ندارند. اينها بايد تبديل به سرمايه‌هاي فعال شوند،‌ سرمايه‌اي كه در خدمت توليد، اشتغال و معيشت مردم قرار گيرد.»

وي با بيان اين‌كه «بهره‌هاي بانكي موجود در ازاي تسهيلات واگذاري بايد مورد تجديدنظر قرار گيرد» تصريح كرد:« وام‌هاي بانكي بالا هم مشتريان را آزار مي‌دهد و هم بانك‌ها را در وصول مطالبات با مشكل مواجه مي‌كند؛ تا زماني كه به بانك‌ها به عنوان بنگاه‌هاي اقتصادي كه بايد سودآور باشند نگاه شود، نمي‌توان توقع داشت كه توليد و اقتصاد در كشور به جايي برسد.»

احمدي‌نژاد در ادامه خاطرنشان كرد:« هزينه‌هاي جاري و مصرفي بانك‌ها بايد مورد رسيدگي مجدد قرار گيرد، نبايد حجم بالاي هزينه‌ها از طريق گران كردن تسهيلات جبران شود. بانك‌ها بايد خدمت‌گذار مردم باشند و موجبات رونق اقتصادي را به نحو عادلانه و فراگير فراهم كنند. هرچه رونق اقتصادي بيشتر و فراگيرتر باشد دولت و بانك‌ها هم بيشتر عايدي خواهند داشت.»

وي رونق اقتصاد در كشور را مشروط به حمايت قانون، دولت و بانك‌ها دانست و در ادامه گفت:« تقويت كشاورزي، نصب متولي براي روستاها، توسعه سطح زير كشت،‌ تأمين آب، تأمين تسهيلات بانكي با كارمزد كم براي كشاورزي و دامداري، تقويت صنايع كوچك روستايي و تبديلي با تسهيلات بانكي بدون بهره، حمايت از صادرات، حمايت از صنايع دستي و گردشگري، توسعه خدمات فني و مهندسي با نگاه به صادرات، حمايت از كار و سكونت در شهرهاي كوچك و روستاها و توسعه عمران روستايي، استفاده از صندوق ذخيره ارزي براي گسترش توليد و آباداني مناطق محروم و پيراموني، تنظيم بازار و كاهش تورم با هدف اجراي عدالت و رفع محروميت، افزايش توليد و كاهش هزينه‌ها، توسعه بازار بورس و سرمايه‌گذاري، ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه و حمايت از آن، تغيير رويكرد مناطق آزاد به صادرات به جاي واردات و توسعه سرمايه‌گذاري خارجي با تسهيلات مناسب، احياي جنگل‌ها و مراتع با هدف احياي محيط زيست و ايجاد اشتغال نيز جزء برنامه‌هاي دولت است.»

احمدي‌نژاد در ادامه سخنان خود گفت:« توسعه تفكرات ليبرالي، توجيه همه پديده‌هاي سياسي، اجتماعي، تاريخي و فرهنگي با مقياس ليبراليسم كه جوهر اصلي آن تفسيري از دين و ارزشهاست، كه فقط در چارچوب تمايل و خواست شخصي انسانها و در محدوده‌ي زندگي فردي قابل فهم است و دين و فرهنگ ديني را در ابعاد سياسي، اجتماعي و اقتصادي به رسميت نمي‌شناسند و منزوي مي‌كند. تفكر ليبرالي با اين تفسير،‌ همه ناهنجاريها و ضدارزشها و انحرافات را توجيه مي‌كند به رسميت مي‌شناسد و علني حمايت مي‌كند، بالعكس ارزشها و هنجارهايي را كه در تعابير ديني تعريف مي‌شود مانند مواسات و گذشت، انفاق، ايثار، فداكاري، عفت و پاكدامني خانه‌نشين مي‌كند. در بعد سياسي هم كاري به دين و ديانت ندارد، همين تفكر است كه حضور دين را در سياست برنمي‌تابد، فرهنگ بدون دين مي‌خواهد و اقتصاد ديني را نمي‌فهمد. تحقق چنين امري در جامعه ما يعني متلاشي شدن فرهنگ، هويت و انقطاع از تمدن تاريخي و خداحافظي با همه‌چيز. يعني چپ بر روي آب شدن و در خانه‌ي غريبي كه همه‌چيز آن را برايمان ساخته‌اند وارد شدن و سكني گزيدن.»

وي با بيان اين‌كه ملت ما چنين امري را برنتابيد و برنخواهد تافت، افزود:« اين را همه بدخواهان ملت ما بدانند، ملت ما عزيز است چون اسلام عزيز است، ملت ما عزيز است چون پيامبر(ص) و ائمه (ع) عزيزند. »

رييس جمهور معتقد است كه ما حق توسعه فرهنگي و اعتلاي آنچه به امانت به ما رسيده است ادا نكرده‌ايم، لذا بايد از مدرسه آغاز كنيم، شيوه‌اي نو و علمي را به كار گيريم، خودباوري، اميد و عشق و نشاط را تقويت كنيم، بايد فرهنگ انتظار و معنويت، ياد خدا، توسل، توكل و فرهنگ اهل بيت (ع) را در فضاي عمومي كشور توسعه دهيم و به جهان معرفي كنيم. بايد به گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر و سنت‌هاي پسنديده اسلامي نظير احترام به والدين، صله ارحام، اكرام ايتام، انفاق، صدقه، ايثار و شجاعت اهتمام ورزيم.

به گزارش ايسنا، رييس جمهور تأكيد كرد:« بايد آموزش و پرورش، دانشگاهها، مساجد، حوزه‌هاي علميه و تشكلهاي اصيل فرهنگي را تقويت كنيم.»

احمدي‌نژاد تصريح كرد:« بايد در امر زيارت اماكن مقدسه و كاهش هزينه‌ها و افزايش رفاه زائران اهتمام كنيم. مراكز تفريحي و سياحتي لازم به ويژه براي جوانان و بانوان را توسعه دهيم، فرهنگ سالم را در ارتباط با هنر تقويت و از هنرمندان حمايت كنيم. »

وي افزود:« بايد بنيان خانواده به عنوان اصلي‌ترين واحد بناي جامعه سالم را تقويت كنيم و براي رسيدن به مرزهاي علمي، از جمله در دانش هسته‌اي كه موجبات خودباوري را فراهم آورده است، تلاش كنيم.»

وي با بيان اين‌كه بايد ترويج آداب و سنتهاي اسلامي و بومي مفيد را در دستور كار قرار دهيم، افزود:« دانشگاهها، مراكز علمي و حوزه‌هاي علميه در مواجهه با چالشهاي فكري وظيفه سنگيني بر عهده دارند، دولت بايد كمك كند و تمهيدات لازم را بيانديشد.»

احمدي‌نژاد تصريح كرد:« توسعه فرهنگ قرآني، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و منابع اصيل اسلامي كه جزو لاينفك كار فرهنگي است، بايد به آن اهتمام كنيم.»

وي با بيان اين‌كه رسانه‌ها نقش اساسي در حفظ و تعالي فرهنگي بر عهده دارند، افزود:« نبايد از نقش بي‌بديل رسانه‌ها غافل بود. »

وي آنچه گفته شد را شمه‌اي از وظايف عمومي همگان دانست و گفت:« بحث تفصيلي آن در برنامه‌ي دولت نهم كه تقديم مجلس شده است، آمده است، هدف در اينجا تبيين چارچوبها، دغدغه‌ها و اصول حاكم بر برنامه‌هاي حاكم بر دولت شماست كه به آن اشاره كردم، ترديد ندارم كه دغدغه‌هاي مجلس محترم نيز همين‌هاست.»

رييس جمهور در ادامه به موضوع انتخاب كابينه اشاره كرد و نيز برخي مشكلات در اين مسير را برشمرد و گفت:« عدم وجود بانك اطلاعاتي متقن و مطمئن و عدم ارزيابي قبلي منصفانه و طبقه‌بندي شده از نيروها، مشكلات اصلي بودند كه اظهارنظرها و ارزشيابي‌هاي متناقض و بعضا با 180 درجه اختلاف از افراد معين، توسط برخي از دوستان خارج از كميته‌ها بر آن اضافه مي‌شود، ليكن عليرغم اين محدوديت‌ها، بيش از يك هزار نفر مورد بررسي قرار گرفتند. علاوه بر ويژگي‌هاي فردي، معيارهاي ديگري نيز مورد توجه قرار گرفت. توانايي ايجاد همگرايي درون سيستمي در وزارتخانه، همگرايي موضوعي مثل موضوع فرهنگ، آموزش، اقتصاد در كابينه و همگرايي ملي و عمومي در چارچوب كابينه كه براي تحقق اين سه مهم و براي برخي از بخش‌ها مثل اقتصاد تا 8 گزينه‌ي تركيبي طراحي و مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت و نهايتا تركيب معرفي شده بهترين تشخيص داده شد.»

رييس جمهور خاطرنشان كرد:« معرفي اين عزيزان به معناي اين نيست كه ساير عزيزاني كه در فهرست بررسي نبودند يا در بررسي بودند و در فهرست كابينه قرار نگرفتند، شايسته نيستند. بلكه موضوع همگرايي براي ما عامل تعيين‌كننده در انتخاب افراد بود.»

وي از همه كساني كه تلاش و مذاكره كردند و برنامه دادند و بر تحقق يك دولت همگرا كمك كردند صميمانه تشكر كرد و گفت: «لازم است از مجلس محترم نيز تشكر كنم، براي اولين بار تعامل بسيار خوبي بين دولت و مجلس برقرار شد، مجموعه اساسي مورد بررسي نهايي در اختيار مجلس محترم قرار گرفت و به لطف خدا و خوشبختانه مجلس محترم يك كار بي‌نظير روي كابينه انجام داد. قريب به اتفاق نمايندگان با اختصاص وقت قابل توجه، بررسي دقيق، طرح سئوالات اساسي و پيگيري سابقه و زندگينامه‌ي وزراي پيشنهادي تلاش كردند كه كابينه به خوبي شكل گيرد.»

به گزارش ايسنا رييس جمهور در ادامه سخنان خود در دفاع از كابينه در بيان مباني و ويژگي‌هاي افراد انتخاب‌شده، اظهار داشت:« در بخش اقتصاد اتكاء به توانمنديهاي داخلي، توسعه مشاركت‌هاي مردمي در سرمايه‌گذاري، استفاده بهينه از منابع، حمايت از توليد داخلي، محروميت‌زدايي، توسعه سرمايه‌گذاري، آزادسازي منابع راكد، كاهش بهره و استفاده بهينه از منابع بانكي در جهت تمركززدايي، توسعه توليد و رشد روستاها و مناطق محروم و كوچكتر، استفاده از مازاد درآمد ارزي براي كمك به توسعه مناطق و استانها، تأسيس صندوق استاني، كاهش مصرف هزينه‌هاي دولت و افزايش سهميه‌ي اعتبارات عمراني در بودجه، تفويض اختيارات به استانها به خصوص در بودجه استاني و ساماندهي توزيع كالا و تأمين نيازهاي اساسي مدنظر بود، به همين دليل برادران متعهد و آشنا، آقايان دكتر دانش‌جعفري، دكتر رهبر و دكتر ميركاظمي برگزيده شدند.»

احمدي‌نژاد ادامه داد:« آقاي دكتر دانش جعفري داراي مدرك مهندسي عمران و دكتراي اقتصاد است. از برادران جهادي و داراي سوابق طولاني در كار تخصصي، حضور در دو دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي است كه آشنايي نمايندگان محترم، ايشان را از معرفي بيشتر بي‌نياز مي‌كند. آقاي دكتر ميركاظمي استاد دانشگاه و داراي دكتراي مهندسي صنايع و سوابق ارزشمند علمي و اجرايي است، ايشان داراي نگاه تحول‌گرا به عرصه‌ي تأمين و توزيع كالا در كشور است و مسؤوليت يكي از بزرگترين شبكه‌هاي تأمين و توزيع كالا را با موفقيت پشت سر گذاشته و بارها به عنوان مديرنمونه كشوري معرفي شده است. اين دو برادر در كنار آقاي دكتر رهبر به عنوان رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌توانند در يك همدلي و روند هماهنگ مسائل اقتصاد را به خوبي پوشش داده و حل و فصل نمايند.»

رييس جمهور در بخش فرهنگ و آموزش، آموزش و پرورش را يكي از مهمترين نهادها دانست كه عليرغم همه مشكلات، روحيه انقلابي و اسلامي و دلسوزي خود را حفظ كرده است.

وي افزود:« رفع فوري نيازهاي معيشتي، حفظ و ارتقاي شأن اجتماعي فرهنگيان، تغيير رويكرد به ترتيب انسانهاي مؤمن، شجاع، عالم و خلاق مدنظر بود به همين دليل در پي بررسي‌هاي وسيع به برادر ارزشمند و متعهد آقاي اشعري رسيديم. فردي كه اصولا فرهنگي است و تقريبا همه عمر كاري خود را در عرصه فرهنگ، آموزش و تربيت و به خصوص در آموزش و پرورش سپري كرده است. شهرداري تهران اقدامات ابتكاري و متعددي در عرصه‌ي آموزش و پرورش داشت كه ايشان در طراحي و اجراي آنها نقش مهم و كليدي داشتند كه اين اقدامات مورد استقبال قاطبه فرهنگيان تهران، قرار گرفت.»

ايشان فردي است كه همواره فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي زندگي كرده است و خواهد توانست با كمك ساير اجزاي دولت اهداف فوق را برآورده سازد.

رييس جمهور تصريح كرد: «هدف ايجاد فضاي پرنشاط و اميدبخش در آموزش و پرورش است و ايشان (اشعري) مي‌تواند با كمك خيل دلسوزان اين نهاد ارزشمند كار را به سامان برساند.»

احمدي‌نژاد به سه هدف مهم در آموزش عالي، يعني تغيير رويكرد به توليد علم ملي، تربيت نيروي انساني، مؤمن، شجاع، خلاق و كارآمد و گسترش فضاي دوستي و محبت در محيط دانشگاهي كه مدنظر وي بوده است، اشاره كرد و گفت:« برادر عزيزمان آقاي دكتر زاهدي، از اين جهات داراي توانمنديهاي فراوان است. ايشان به لحاظ علمي، استاد تمام دانشگاه و يك محقق برجسته است و عمر خود را در دانشگاه و مسؤوليتهاي دانشگاهي سپري كرده است. ايشان داراي روابط بسيار خوب و مثبت با بدنه‌ي دانشگاهي اعم از استاد و دانشجوست و مي‌تواند اهداف فوق را برآورده سازد. بنده سالهاست كه افتخار آشنايي با ايشان را دارم.»

وي در بخش بهداشت و درمان به چهار چالش جدي، تأكيد بر پيشگيري و بهداشت به جاي درمان، توسعه‌ي خدمات مناسب و يكسان به آحاد مردم، مرزبندي آموزش و درمان و كاهش واردات بي‌رويه‌ي دارو و لوازم پزشكي اشاره كرد و گفت:« پس از بررسي‌هاي فراوان و از بين دهها نفر از خوبان اين رشته به آقاي دكتر باقري لنكراني جوان مؤمن، متخصص، مدير و بانشاط رسيديم، ايشان استاد دانشگاه با رتبه دانشياري و محقق و پژوهشگر توانمند و مدير شايسته و رويشي از انقلاب اسلامي در عرصه‌ي مديريت است كه گرايشهاي گوناگون در عرصه‌ي بهداشت و درمان را مي‌شناسد، داراي وجهه‌ي بسيار خوب در نزد اساتيد و متخصصان است. حضور ايشان مي‌تواند منشأ تحول در بهداشت و درمان كشور و همچنين نمادي از حضور جوانان در مديريتهاي كلان كشور باشد.»

رييس جمهور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد و افزود:« در اين وزارتخانه اصولا اعمال مديريت فرهنگي، حمايت از توليد هنري و فرهنگي اصيل ايراني – اسلامي،‌ دفاع از هويت و آرمان ايراني – اسلامي و برقراري رابطه دوستانه با هنرمندان و اهل فرهنگ، توسعه مطبوعات و كمك به اصلاح كاركرد بعضي از آنها به منظور نقش‌آفريني بيشتر در پيشرفت مادي و معنوي كشور، توسعه توليد فرهنگي نظير نشر كتاب در نظر بود به همين دليل به برادر متعهد و فرهنگي آقاي صفارهرندي رسيديم كه عمده‌ عمر خود را در اين عرصه سپري كرده است، ايشان در عرصه‌ي مطبوعات و خبرگزاري و كار در موضوعات و مفاهيم فرهنگي سابقه طولاني دارد، چهره‌ي ايشان براي شما آشناست و نيازمند معرفي بيشتر نيست.»

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با عنوان امنيت و سياست داخلي و خارجي اظهار داشت:« توسعه امنيت و احساس امنيت، مبارزه قاطع با قاچاق كالا، مواد مخدر و جرياناتي كه امنيت ملي را هدف گرفته‌اند، تقويت همبستگي ملي، وحدت و برادري در داخل، ايجاد محيط پرنشاط محبت‌آميز، فعال و اميدبخش براي تحقق زمينه‌هاي حضور و مشاركت در اداره‌ي اقتصادي و سياسي و فرهنگي كشور، افزايش اختيارات استانها در جهت محروميت‌زدايي و گسترش عدالت، مهرباني با مردم و برخورد قاطع با متجاوزين به اموال و عرض و حقوق مردم، ايجاد سياست خارجي فعال مدنظر بود كه در اين رابطه به برادران عزيز آقايان محسني اژه‌اي، پورمحمدي، نجار و متكي رسيديم.»

رييس جمهور افزود:« آقاي‌ محسني اژه‌اي كارشناس ارشد حقوق، طلبه درس خارج و روحاني فاضل، كتوم، دلسوز و آشنا به حيطه كار اطلاعاتي است، مي‌دانيد كه كار در اطلاعات كاملا تخصصي و بسيار ظرفي و حساس است، ايشان با اتكا به درايت و هوشمندي خود مي‌تواند رابطه وزارت با مردم را بسيار دوستانه و صميمي نموده و همكاري مردم را با وزارت توسعه بخشد. ايشان داراي سوابق ارزشمند در بخشهاي گوناگون قضايي، حقوقي و اطلاعاتي است و با كار وزارت آشنايي كامل دارد.»

وي افزود:« آقاي مصطفي پورمحمدي نيز داراي تحصيلات عالي در قم و در علوم اسلامي و داراي سابقه مديريت طولاني بر بخشهاي مختلف است، ايشان فردي همه‌جانبه، بانشاط، پركار و صميمي است و مي‌تواند اهداف مورد نظر را تأمين نمايد. مهمترين بخش وزارت كشور تأمين امنيت كشور است و ايشان داراي تجربه‌هاي بسيار گرانبها در اين زمينه است. ايشان براي مجلس محترم چهره‌اي آشناست.»

وي در بخش ديگر به وزارت دفاع اشاره كرد و گفت:« در اين بخش توسعه صنايع دفاع،‌ استفاده حداكثري از ظرفيتهاي موجود و تنظيم روابط قواي مسلح با بدنه‌ي دولت مدنظر بوده است. آقاي نجار از برادران متعهد، تحصيلكرده و دلسوز است كه عمر خود را در اين مسير سپري كرده است، با كار وزارت دفاع آشنايي دارد و از متن آن برخاسته است.»

رييس جمهور، تمركز مديريت در سياست خارجي، خروج از انفعال و حضور فعال در همه‌ي عرصه‌ها، كاهش هزينه‌هاي غيرضروري و استفاده لازم از بدنه‌ي كارشناسي و داشتن تجربه در عرصه‌ي سياست خارجي را مدنظر خود در انتخاب وزير مربوط به امور خارجه عنوان و خاطرنشان كرد:« پس از بررسي افراد متعدد به آقاي منوچهر متكي رسيديم كه بيش از بيست سال در امر سياست خارجي و در مديريتهاي متعدد در سطوح مختلف داراي تجربه هستند و همچنين دو دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را داشته‌اند. ايشان از برادران متعهد، دلسوز و عميقا معتقد به مباني جمهوري اسلامي و آشنا به امور ديپلماسي است. »

وي به بخش صنعت نفت اشاره كرد و گفت:« در اين بخش جهت‌گيري‌ها بايد كاملا ملي و خودي باشد، تحرك درست صنعت نفت مي‌تواند به تحرك كامل اقتصاد كشور و رشد صنايع منجر شود. داخلي شدن تأمين نيازهاي نفت در زمينه‌ي طراحي، اجرا و توليد قطعات مي‌تواند به توسعه اشتغال كمك فراواني نمايد. در اين بخش نيازمند مديري كارآزموده و توانمند هستيم كه آقاي دكتر سعيدلو با توجه به زمينه‌ي تحصيلي در رشته زمين‌شناسي به موضوع اكتشاف كه مهمترين بخش صنعت نفت است، آشنايي دارد و با سابقه كار در بازرگاني فردي مناسب براي اين وزارتخانه است. ايشان با توانمنديهاي گوناگون كشور آشناست و با ايفاي مسؤوليت در بخشهاي مختلف اقتصاد توانايي لازم براي اداره مطلوب و اصلاح وزارت نفت را داراست. كوچك‌سازي و محدودسازي شركتهاي دولتي جديدالتأسيس در حوزه‌ي نفت و استفاده از مديران و عناصر دلسوز و توانمند درون صنعت نفت از سياستهاي دولت جديد است كه با جديت پيگيري خواهد شد.»

احمدي‌نژاد در بخش كشاورزي و عمران روستايي، جهت‌گيري كلي را احياء‌ و تثبيت روستا و توسعه اشتغال و رفاه عنوان كرد و افزود:« خودكفايي در محصولات اساسي كشاورزي و تأمين درآمد مناسب و پايدار براي كشاورزان با هدف تأمين بخشي از نيازهاي اقتصادي كشور، همچنين توزيع مناسب جمعيت و گسترش اشتغال در دستور كار اين وزارتخانه(جهاد كشاورزي) است، توسعه بيمه محصولات كشاورزي، خريد تضميني و بكارگيري فارغ‌التحصيلان اين بخش، جزء برنامه‌هاست. آقاي مهندس محمدرضا اسكندي كه مجري طرح خودكفايي گندم بوده است بسيار بانشاط، باانگيزه و دلسوز و از بهترين گزينه‌ها براي اين مسؤوليت خطير است. او برادري رزمنده و جانباز است و تجربيات فراوان در زمينه‌هاي مختلف كشاورزي و عمران روستايي دارد و مي‌تواند موجب تحول در اين بخش باشد.»

رييس جمهور در بخش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، كشور را نيازمند توسعه دانش و فناوري، استفاده حداكثري از توان داخلي، كمك به ايجاد اشتغال پايدار، افزايش كيفيت و توسعه سريع خدمات همراه با كاهش هزينه‌ها دانست و افزود:« آقاي دكتر سليماني استاد تمام دانشگاه در اين رشته و داراي سوابق علمي و اجرايي بسيار ارزشمند و مؤثر است. مطمئنا با حضور ايشان كيفيت كارها بالا رفته و هزينه‌ها كاهش خواهد يافت.»

وي در بخش وزارت كار و امور اجتماعي اظهار داشت:« در اين تجربه به چند فعاليت مهم و تحولي نيازمنديم، توسعه مراكز آموزش فني و حرفه‌اي، با هدف ارتقاء سطح كيفي نيروي كار، طبقه‌بندي نيروي كار و سازماندهي ان و تعيين تكليف نيروي كار خارجي، استفاده از ظرفيتهاي جهاني براي ايجاد اشتغال و صدور دانش مهندسي و نيروي كار ورزيده و سازمان‌يافته، كاهش هزينه تأمين اجتماعي كارگران در كارگاههاي كوچك براي توسعه اشتغال، طراحي فرآيند مناسب بازرسي و چرخه داوري بين كارگر و كارفرما، اصلاح روابط آن دو در دفاع از منابع طرفين و منافع ملي، براي اين منظور برادرمان آقاي سيد محمد جهرمي انتخاب شد كه از نيروهاي باتجربه و امين در جمهوري اسلامي است. همه اركان اجرايي كشور را به خوبي مي‌شناسد و مديري كارآزموده است.»

رييس جمهور در خصوص وزارت راه و ترابري نيز با بيان اينكه نيازمند حل سريع مشكلات صنعت هوايي، كاهش سريع حوادث جاده‌اي، ارتقاء كيفيت و مناسب‌سازي هزينه‌ي حمل و نقل، توسعه نقش بخش خصوصي، تغيير ساختار نيروي انساني و توسعه و بهبود راههاي روستايي هستيم، گفت:« برادرمان آقاي مهندس رحمتي از برادران مؤمن و دلسوز و پركار هستند كه تجربه‌ي بسيار خوبي در بخشهاي مختلف وزارت راه داشته‌اند و اين مي‌تواند به موفقيت ايشان و تحقق اهداف كمك نمايد.»

احمدي‌نژاد در بخش صنايع بر لزوم ارتقاء سطح كيفي توليدات، توسعه آن، توسعه توليد ملي و نگاه به صادرات در صنعت، توسعه صنايع تبديلي و روستايي، گسترش صنايع دستي، توسعه استاندارد و اعمال آن در صنايع، تدوين استراتژي صنعتي مبتني بر مزيتهاي نسبي به عنوان برنامه‌هاي اين بخش تأكيد كرد و ادامه داد:« توسعه معدن و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و بكارگيري فناوري نوين در اين بخش از ضروريات است. آقاي دكتر طهماسبي متخصص و محقق و داراي سوابق علمي و تحقيقي و تجربي فراوان و ارزشمندي است كه مي‌تواند اين نگاه به صنعت را تدوين و اعمال استراتژي مناسب را عملي سازند. تنوع تحقيقات و تجربيات ايشان فرصت لازم را براي تحول در بخش صنعت و معدن فراهم خواهد كرد.»

وي در بخش وزارت دادگستري، گفت:« جناب آقاي كريمي‌راد، از قضات پرسابقه و باتجربه و امين قوه‌ي قضاييه است كه مي‌تواند رابطه‌ي خوبي بين همه قوا در جمهوري اسلامي باشد.»

احمدي‌نژاد در بخش نيرو، توسعه شبكه پايين‌دستي سدها، استفاده مؤثر از آبهاي پيراموني، توسعه سدهاي كوچك و زودبازده، كاهش مصرف انرژي برق، تعديل بها براي مصارف كم به منظور كاهش مصرف برق، توسعه ساخت داخل نيروگاهها، صادرات فناوري دانش مهندسي و توسعه مشاركت مردم در احداث و بهره‌برداري از شبكه‌ها را از برنامه‌هاي اين وزارتخانه عنوان و خاطرنشان كرد: « آقاي مهندس فتاح از افراد متخصص و باتجربه و نيروي جهادي و جبهه‌اي است و عمر خود را در اين راه صرف كرده و داراي تجربيات فراوان در مديريت پروژه‌هاي بزرگ مي‌باشد، حضور ايشان تحول مثبت در توسعه و سرعت فعاليتها و كاهش هزينه‌ها خواهد بود.»

رييس جمهور توسعه خدمات رفاهي براي همه خصوصا اقشار پايين‌دست، توسعه بيمه تأمين اجتماعي و كاهش هزينه آن، رسيدگي مناسب به بازنشستگان، افزايش بهره‌وري سرمايه‌گذاريها در اين بخش و همراهي با وزارت بهداشت و درمان در اجراي بيمه عمومي و پزشك خانواده را از اهم مأموريتهاي وزارتخانه رفاه دانست و ادامه داد: آقاي مهندس سيد مهدي هاشمي برادر متخصص و متعهد و جانباز جنگ تحميلي از مديران دلسوز و پركار و شجاعي است كه مي‌تواند اين وزارتخانه تازه تأسيس را به سرعت سازماندهي نموده و در مسير اهداف تعيين‌شده قرار دهد، تنوع مسؤوليتها و تجارب ايشان اين ظرفيت را ايجاد كرده است كه وزارت رفاه به سرعت وظايف محوله را به انجام رساند.

احمدي‌نژاد در بخش وزارت تعاون و گسترش نقش اين وزارتخانه را نيازمند يك متخصص و نيروي تازه نفس دانست و گفت: براي رسيدن به هدف سهم 25 درصد در تعاون نيازمند فردي عالم و توانا بوديم، آقاي دكتر علي‌احمدي از اين دو ويژگي برخوردار است، مطمئنم با تلاش ايشان شاهد ارتقاء سريع جايگاه تعاون در اقتصاد كشور خواهيم بود.

رييس جمهور در بخش مسكن و شهرسازي، توسعه مسكن روستايي و اولويت توزيع مناسب جمعيت، اصلاح سياستهاي زمين و مسكن در جهت توليد مسكن و صاحب خانه شدن آحاد مردم و اصلاح روشهاي طراحي شهري و ساخت شهركهاي تخصصي را از برنامه‌هاي اين وزارتخانه خواند و افزود: آقاي مهندس سعيدي‌كيا با تجربيات طولاني، متنوع و ارزشمند و استفاده از جامعه مهندسي كشور مي‌تواند اين مسؤوليت را به خوبي ايفا نمايد.

احمدي‌نژاد در خاتمه اظهار داشت: عزيزان اين كابينه علاوه بر ويژگي‌هاي فوق براي اولين بار محدوده و دايره مديريت كلان را باز كرده و با استقبال از حضور نيروهاي جوان، شجاع و همچنين استفاده از عناصر ساكن در ساير مناطق كشور راه را براي نگاه جديد به عرصه مديريت كشور باز كرده است، اميد است بتواند گامي مؤثر در رعايت نظام عدالت در نصب مديران باشد. از نمايندگان عزيز و محترم مي‌خواهم با توجه به تعاملات مثبتي كه بين مجلس و دولت وجود دارد و با توجه به همگرايي و ديدگاههاي مشترك موجود به همه افراد معرفي‌شده رأي بالا بدهند تا وزراء با پيشتوانه‌ي آراي نمايندگان محترم بتوانند با قدرت و سرعت وارد صحنه خدمت‌رساني شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدي‌نژاد از كابينه پيشنهادي دفاع كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016