یکشنبه 30 مرداد 1384

مجموع ديدگاه‌هاي سخنرانان موافق كابينه؛ قرباني: حضور پورمحمدي در وزارت اطلاعات براي حضور در وزارت كشور حسن است، ايسنا

«احمد بلوكيان» عضو كميسيون اقتصادي به عنوان موافق كابينه با قرائت سوره‌ي قدر گفت: مردم عزيز امروز انتظار دارند كه نمايندگانشان در مجلس شوراي اسلامي اهتمام لازم در جهت انتخاب كابينه‌اي كه ياراي تحقق وعده‌ها و برنامه‌هاي رئيس جمهور را داشته باشد به نمايش گذراند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نماينده‌ي كاشمر و بردسكن و خليل‌آباد افزود: برنامه‌هايي كه دستاوردش عدالت، اشتغال، رفاه، توزيع عادلانه‌ي ثروت و امكانات، رفع تبعيض و فساد، احترام به حقوق انسان‌ها و كرامت آنها، ديپلماسي مبتني بر عزت و استقلال ارتقاي فرهنگ عمومي كشور، ترويج اخلاق و معنويت و پيشرفت مادي و معنوي باشد.

بلوكيان ادامه داد: تحقق وعده‌هاي رييس‌جمهوري اقتضا دارد كه دولت ايشان دولتي همدل و يكپارچه، متخصص و شايسته و اعضاي آن مديراني توانمند و كارآمد در امور اجرايي، علمي و تخصصي باشند و خوشبختانه چنين شرايط و ويژگي‌هايي را در تركيب كابينه پيشنهادي شاهديم.

نماينده كاشمر تصريح كرد: اينكه انتظار داشته باشيم علي‌رغم تنوع علوم و وظايف دستگاهها، وزير پيشنهادي نسبت به تمام علوم و موضوعات مختلف دستگاه ذيربط متخصص و آگاه باشد، منطقي نيست، و علم مديريت نيز چنين نگرشي را منطقي نمي‌داند.

وي گفت: كابينه پيشنهادي كابينه منسجم و هماهنگ با رئيس جمهور و مركب از افرادي است كه ساده‌زيست و به لحاظ مسائل مالي و اقتصادي پاك، عدالت‌طلب و خدمتگزار هستند.

عضو كميسيون اقتصادي خاطرنشان كرد: اين كابينه پس از رايزني‌هاي متعدد انتخاب شده و تيمي است مصمم به اجراي برنامه‌هاي رئيس جمهور، البته انتظاري غير از اين نبايد داشت، رئيس جمهور بايد پاسخگوي مطالبات مختلف مردم به‌ويژه در بخش اقتصادي و معيشتي بوده و گره‌گشاي مشكلات موجود باشد، و اين امر جز با انتخاب كابينه‌اي همفكر، همراه و تحول‌گرا ميسر نمي‌گردد. حركت در جهت اجراي برنامه چهارم توسعه و تحقق چشم‌انداز 20 ساله كشور، وجود اين هماهنگي را ضروري‌تر مي‌نمايد.

بلوكيان گفت: اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه مردم منتظرند در چهار سال آينده، عدالت‌ را ملاحظه نمايند و آسايش و رفاه را در جامعه حس كنند. به همين لحاظ در برنامه‌هاي كلان اقتصادي دولت، مواردي چون كاهش تورم و نرخ سود بانكي، هدفمند كردن يارانه‌ها، كاهش هزينه‌هاي دولت و جلوگيري از اسراف در دستگاه‌هاي دولتي، حمايت از مراكز كارآفرين و اشتغال‌زا، حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي، حمايت از تعاوني‌ها و بخش كشاورزي با استفاده از ابزارهاي مناسب، نظير اعطاي تسهيلات بانكي كم بهره و كاهش وابستگي با درآمد نفت آمده است.

وي با بيان اين‌كه دستيابي به اين اهداف مهم با حضور تيم اقتصادي هماهنگ در دولت ميسر خواهد شد، تصريح كرد: بررسي سوابق دوستاني كه به عنوان اضلاع مثلث اقتصادي كلان كشور در بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت مستقر خواهند شد از رويه، نگرش و ديدگاه‌هاي مشابه آنها در امور اقتصادي حكايت دارد و اين هماهنگي از نكات قوت كابينه است.

عضو كميسيون اقتصادي عنوان كرد: آگاهي نقش دولت و تصدي‌گري و تقويت بخش خصوصي، كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي و گسترش بورس مي‌تواند به عنوان بخشي از اين مشابهت‌ها ذكر شود.

بلوكيان افزود: خوشبختانه اين هماهنگي در بين ساير وزراي بخش اقتصادي، يعني وزارتخانه‌هايي كه امور عمراني و زيربنايي بر عهده آنهاست قابل رويت مي‌باشد؛ در حوزه سياسي و امنيتي نيز، افراد معرفي شده از چهره‌هاي مورد وثوق نظام هستند، تجربه و توان لازم را براي اداره دستگاه مربوطه دارا مي‌باشند. بويژه افراد محترمي كه متولي برقراري امنيت در حوزه داخلي و خارجي خواهند بود از چهره‌هايي هستند كه با حوزه كاري خود به خوبي آشنا بوده و از توان و تجربه لازم برخوردار مي‌باشند، اين ويژگي‌ها سبب مي‌شود تا عوامل بيروني را كه موجب تهديد امنيت داخلي كشور مي‌شود به درستي بشناسند و آنها را در تصميم‌گيري‌هاي خود لحاظ كنند، و با مديريت و كنترل زمينه، تبديل شدن تهديدها به فرصت را فراهم كند.

عضو فراكسيون اكثريت مجلس با اشاره به آمار مدرك وزيران پيشنهادي گفت: اين بيانگر علم و تخصص آنها مي‌باشد كه با تجربه، ابتكار، پايبندي به ارزش‌ها و پايداري در تحقق اصول، خدمات ارزنده‌اي به ملت شريف ايران ارايه خواهند نمود.

وي ادامه داد: به طور كلي كابينه پيشنهادي از قابليت‌هاي لازم برخوردار مي‌باشد و همگان از ميثاق وزراي پيشنهادي با رئيس جمهور آگاه هستيم و قطعا رئيس جمهور بر ايفاي تعهدات وزرا نظارت خواهند نمود، ولي دفاع و حمايت از دولت ناقض حق نمايندگان مردم در پرسشگري و استيضاح نمي‌باشد؛ و طبق وظيفه هرجا كه شاهد قصور در اجراي درست وظايف و امور باشيم از اختيارات خود استفاده خواهيم كرد. لذا با عنايت به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري و حمايت ايشان از كليت دولت، نكات قوت افراد پيشنهادي و نظر مثبت كميسيون‌هاي تخصصي، لزوم تشكيل دولتي همفكر، يكپارچه و نيز با برنامه‌هاي ارايه شده، از همكاران محترم درخواست مي‌كنم ضمن توجه، با راي موافق و مثبت خود دولت را در خدمت‌رساني به مردم مساعدت فرمايند.

مهدوي‌ابهري نيز به عنوان ديگر موافق كابينه گفت: امروز بعضي‌ها در بيرون طعنه مي‌زنند كه وزيران تجربه ندارند، مگر وزراي دولت‌هاي قبل از مادر وزير متولد شده بودند، آيا نبايد به ديگران فرصت داد؟

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمد مهدوي‌ابهري كه دقايقي از وقت بلوكيان موافق قبلي را در اختيار داشت به عنوان موافق كابينه، گفت: شايستگي در اسلام پيوند عقل، علم و ايمان است. وجود نظام شايسته‌سالار در هر كشور موجب دوام قوام و مشروعيت خواهد شد و نيز موفقيت‌هاي نظام‌هاي دولتي در كشور رهين داشتن مديران شايسته است.

مهدوي گفت: نظام در 27 سال گذشته كه مراحل توسعه را علي‌رغم همه‌ي مشكلات پيموده است اگر شايسته‌سالاري به معناي واقعي كلمه اجرايي مي‌شد اين همه مشكلات فساد و تبعيض و بي‌كاري نبود.

نماينده‌ي مردم ابهر گفت: شايسته‌سالاري اين نيست كه از يك كلكسيون صد نفري مهره‌ها را جا به جا كنند شايسته‌سالاري ميدان دادن به جوانان مومني است كه عشق به خدمت دارند و تخصص را با تعهد ممزوج كرده‌اند و با شور و نشاط مي‌خواهند به كشور خدمت كنند.

وي افزود: بدون شك ما انتخاباتي متفاوت با گذشته داشتيم. دولت آقاي احمدي‌نژاد دولت نوگرا و متفاوت با دولت‌هاي پيشين است همان طور كه انتخابات متفاوت بود.

نماينده‌ي مردم ابهر يادآور شد: اين كابينه اولا قانون‌گرا بوده و ثانيا در رابطه با بي‌انضباطي وزارتخانه مربوطه حساسيت دارد، هماهنگ با كابينه و رييس جمهور است و مسووليت مشترك دولت و ملت را قبول دارد و هم‌چنين كارشناس و آگاه است. دولت احمدي‌نژاد علاوه بر همسويي در كل كابينه تلاش نموده ستاد سياسي، امنيتي، ستاد اقتصادي و ستاد فرهنگي هماهنگ و همدل داشته باشد كه قطعا در موفقيت آن اثر دارد.

وي افزود: در دولت‌هاي گذشته عدم هماهنگي در برخي ستادها ضربه‌ي سنگيني به پيكره‌ي اقتصاد وارد كرد. ستاد فرهنگي احمدي‌نژاد از هماهنگي لازم برخوردار است و چالش‌هاي موجود را خوب مي‌شناسد و راهكار دارد. ستاد سياسي - امنيتي قوي‌ترين ستاد در دولت‌هاي بعد از انقلاب است. با نگاهي به برنامه‌ي وزرا مي‌بينيم برنامه‌ها با برنامه‌ي چشم‌انداز بيست ساله و توسعه‌ي چهار ساله تطبيق دارد.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: براي تحقق شعارهاي دولت احمدي‌نژاد اينجانب حمايت خود از كل كابينه به جز يكي دو تن كه هنوز به نتيجه نرسيده‌ام اعلام مي‌دارم و اميدوارم همكاران در اين چند روز آنچه رضاي خداوند و مردم را در پي دارد را به نمايش گذارند.

همچنين «رجب رحماني» عضو كميسيون برنامه و بودجه در بيان موافقت خود از برنامه‌هاي دولت نهم به خوبي ياد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نماينده مردم تاكستان در خانه ملت با اشاره به اين‌كه در بخش اقتصادي 58 مورد آمده است، به قرائت برخي از آنها پرداخت و گفت: چنانچه ايرادي در اين موارد باشد، مجلس بايد با رفع آن به كمك دولت بيايد و راه اقتصادي آن را هموار كند تا برنامه‌ي 5 ساله‌ي چهارم و سياست‌هاي كلي نظام با قدرت و قاطعيت پيش رود.

موارد مورد اشاره اين نماينده هدفمند كردن رايانه‌ها به نفع اقشار آسيب‌پذير، تهيه برنامه‌ي توسعه همه‌جانبه براي 10 هزار روستاي كشور، حمايت از بخش كشاورزي از طريق تسهيلات بانكي، توجه به سياست‌هاي افزايش درآمد نمايندگان، تقويت صنعت گردشگري، جلوگيري از اصراف دولتي، مقابله با انحصارات و امتيازات ويژه و . . . بود.

وي ديدگاه‌هاي بسته از اقتصاد را به دولت جديد توصيه نكرد و يادآور شد كه نگاه‌هاي انقباضي سبب عقب‌ماندگي كشور مي‌شود و امروز به نگاه مثبت به اقتصاد جهاني و اكتفا به موارد ضروري در نگاه توهم توطئه به حوزه‌ي اقتصاد را در برنامه‌هاي تيم اقتصادي و هماهنگ دولت نيازمند هستيم كه لحاظ نشده و آن را تأييد و بر آن پافشاري مي‌كنيم.

رحماني تركيب كابينه را از انسان هاي مؤمن، متدين، كارا و پاك دانست و افزود: در اين برهه از خداوند و روح شهدا استمداد مي‌طلبيم كه همه پاك و خدمتگزار باشيم. خوشبختانه تركيب كابينه عمدتا متشكل از كساني است كه علاوه بر تخصص كافي و تجربه‌ي قابل قبول به پاكدامني و كارايي شناخته شده‌اند كه در رأس آن رييس جمهور منتخب قرار دارد و در عرصه‌ي وفاداري به انقلاب و مجاهدت در راه تحكيم مباني انقلاب و پيروي راستين از راه امام راحل(ره) امتحان داده هستند.

وي كابينه جديد را انقلابي، فرهنگي، اقتصادي و كابينه‌ي كارا خواند و با تأكيد بر اين‌كه امروز ملت به كار احتياج دارند، ادامه داد: از آنجا كه دو صد گفته چون نيم كردار نيست كابينه‌ي دكتر احمدي‌نژاد نويد كار و تلاش را مي‌دهد.

به گفته‌ي وي، مردم در انتخابات اخير نشان داده‌اند كه از حرف و صحبت بي‌محتوا و جار و جنجال خسته شده و مرداني مي‌خواهند كه بي‌ادعا اهل كار باشند، آنچنان كه شهيد چمران بود.

اين نماينده‌ي مجلس به تخصص‌هاي بالاي دانشگاهي اكثريت اعضاء كابينه اشاره كرد و با توجه به رييس جمهور كه يك فرد فرهيخته دانشگاهي است و معناي تخصص و تعهد را كاملا درك مي‌كند متذكر شد: در كابينه‌ي پيشنهادي افرادي باسابقه‌ي اجرايي بالا همچون وزارت، استانداري، معاونت وزير و مديريت‌هاي كلان حضور دارند و حتي تعدادي از آنها سابقه‌ي حضور در مجلس دارند كه در تعامل ميان دولت و مجلس مؤثر خواهد بود.

رحماني اضافه كرد: دولت با تحول اساسي اداري در سطح كشور شهد شيرين خدمت صادقانه و بي‌مزد و منت را به كام ملت خواهد چشاند. امروز ادارات پايگاه خدمت‌رساني براي حل مشكلات مردم خواهند بود.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه بديهي دانست كه نظارت عمومي جامعه بر اعمال دولت و مجلس بايد وجود داشته باشد و هيچ‌كس نبايد دولت را به حال خود واگذارد. همچنان كه نبايد مجلس را نيز به حال خود واگذاشت. چراكه در نظام مقدس جمهوي اسلامي از رهبري نظام تا دولت و مجلس، همگي زير ذره‌بين ملت هستند.

رحماني در ادامه اعضاء كابينه را از چهره‌هاي شاخص و لايق و بزرگوار خواند و با اشاره به حضور دو روحاني در كابينه آنها را با تجربه، متين و باسابقه‌ي روشن خواند و آن را از نقاط قوت كابينه‌ي آتي برشمرد.

رحماني در پايان سخنان خود احمدي‌نژاد را رييس جمهور رجايي منش خواند و خطاب به او گفت: شما كه تا پاي جان براي آباداني كشور ايستاده‌ايد، مردم محروم از شما توقع دارند و از شما حمايت خواهند كرد. شما كه رجايي‌گونه و با حركت سيد حسين نصراله گونه در روز مراسم تنفيذ، اعتقاد و ارادت و اخلاص خود را به رهبري نظام، كه اصل و ريشه‌ي نظام است را نشان داديد، گويي ملت شهيد رجايي را مي‌ديدند كه حكم تنفيذ خود را از امام راحل مي‌گيرد تا صادقانه به امت وفادارش خدمت كند.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه خطاب به رييس جمهور گفت: دعاي خير رهبري بزرگترين سرمايه‌ي شما خواهد بود. انشاءاله رضايت خداوند و ملت شهيدپرور را به دنبال بياوريد و دولتي تاريخي در جمهوري اسلامي تشكيل داده و زمينه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشيد. البته از خدمات دولت‌هاي گذشته نيز سپاسگزاريم.

حسن كامران عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه بخشي از وقت پيشبين را به خود اختصاص داده بود به سخنان مخالفان كه عمده‌ي مباحث‌شان در خصوص برنامه و اجراي آن بود اشاره كرد و پرسيد: چقدر از برنامه‌ي سوم را در مجلس پيشين نوشتيم اجرا شد؟ در برنامه‌ي چهارم هم تغييراتي ايجاد شد.

وي اين را به منزله‌ي ايراد بخشي از برنامه‌ها دانست و اين‌كه برخي برنامه‌ها ذهني هستند.

نماينده‌ي مردم اصفهان با بيان اين‌كه شكاف طبقاتي ملموس است و دولت جديد نيز رفع اين شكاف را در شعارهاي خود اعلام كرده است، از نمايندگان خواست تا همراه با دولت در اين جهت بكوشند و اصلاحات لازم را در برنامه‌هاي تدوين‌شده لحاظ كنند.

وي از هم‌ساز شدن مسائل اقتصادي با اقتصاد جهان ياد كرد و متذكر شد: ما نه اقتصاد سرمايه‌داري هستيم و نه اقتصاد سوسياليستي.

كامران به بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در هفته‌ي دولت مبني بر اين‌كه اقتصاد ما اقتصاد اسلامي است اشاره كرد و گفت: خروجي اقتصاد اسلامي، عدالت اجتماعي است.

وي از واريز هزار ميليارد تومان از شركت‌ها به خزانه‌ي ملي در تبصره‌ي يك برنامه ياد كرد كه اجرايي نشده و آن را به منزله‌ي عدم نظارت صحيح مجلس در اجراي برنامه‌ي چهارم دانست و گفت: اگر مي‌خواهيد عدالت اجرايي و راهبردي باشد و نه ذهني، بايد گيرهاي كار را رفع كنيم و در مجلس نيز به درستي نظارت كنيم. نبايد قصاص قبل از جنايت كنيم.

كامران در ادامه خواست از 4 دقيقه وقت همسر خود (نيره اخوان) استفاده كند و رييس مجلس خطاب به وي يادآور شد كه توافق 2 نفره‌ي آنان كافي نيست و بايد به اطلاع هيأت رييسه مي‌رسيده است. از آنجا كه اين اطلاع‌رساني قبلا صورت گرفته بود، كامران به ادامه‌ي سخنان خود پرداخت و گفت: ما بايد به اوضاع مردم برسيم و به دنبال جلب نظر مثبت آنها باشيم براي اين منظور بايد در ديدگاه‌هاي اقتصادي به ايجاد عدالت اجتماعي دولت كمك كنيم و آن را در طرح‌ها و برنامه‌هايمان بياوريم.

بر اساس اين گزارش در اين بخش از سخنان كامران، رييس مجلس از او خواست تا براي به هم ريخته نشدن برنامه‌ها در همان زمان كه نيره اخوان وقت خواسته است، ادامه‌ي سخنان خود را بيان كند.

«حسن كامران» در موافقت با كابينه‌ي احمدي‌نژاد گفت: مردم آدم‌هاي با انصافي هستند، وقتي ديدند وكيل و وزيرش مثل خودشان زندگي مي‌كنند، اميدوار مي‌شوند، مردم به اين شعارها راي دادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده‌ي اصفهان در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه «ريخت و پاش‌ها كه يكي دو تا نيست»، گفت: يك قلم آن قطع حق ماموريت است. اينكه در تعهدنامه‌ي رييس جمهور آمده با تجمل‌گرايي مبارزه كنيم، خروجي آن موافق نظر مردم خواهد بود.

كامران گفت: اگر هر وزيري كه ميثاق را امضا مي‌كند توجه به آن نشان مي‌دهد اينها همان نظرات امام(ره) و مقام معظم رهبري است. ممكن است عملگرا و اثبات‌گرا شده باشيم، مهم اين است كه به موقع اقدام كنيم.

نماينده‌ي اصفهان در مجلس، افزود: مي‌توانيم با همكاري و همدلي كشور را اداره كنيم، اميدوارم بتوانيم به آنچه كه رضاي خداست عمل كنيم و سراغ دنيا نرويم.

در ادامه بررسي برنامه‌هاي وزاري پيشنهادي دولت احمدي‌نژاد، جهانبخش محبي‌نيا عضو هيات‌رييسه و كميسيون اقتصادي مجلس كه ده دقيقه از فرصت رييس‌جمهور را براي بيان دلايل موافقت با كابينه گرفته بود، اظهار داشت: بر اساس آيين نامه داخلي مجلس كه بحث در خصوص برنامه دولت از امروز آغاز شده است، تذكر آقاي هدايت‌خواه مبني بر اين‌كه مخالفت و موافقت با برنامه‌ بايد روش‌مند و بر اساس يك الگو باشد، تذكر به جايي بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي حالت استيضاح‌گرفتن سخنان درباره يك برنامه را به هيچ وجه مناسب ندانست و گفت: وقت چنداني در اختيار رييس‌جمهور قرار نداشته است. از سوي دگير توصيف‌هاي بي جا و خط و نشان‌كشيدن براي رقبا نيز درست نبوده است.

محبي نيا در ادامه از سخنان سبحاني، افروغ و شهبازخاني كه در مخالفت سخن گفته بودند به عنوان استادان گرانقدر ياد كرد و گفت: اين افراد در دانشگاه روش تحقيق، مخالفت و بازبيني را تدريس كرده‌اند. من با اجازه اين بزرگواران مدلي را طراحي كرده ام تا وزن برنامه و قابليت اجرايي، تطبيق آن با قانون اساسي ، سند چشم انداز و برنامه چهارم سنجيده شود و اينكه الهام گرفته از فرمايشات امام (ره) و هشدارهاي حضرت رهبري بوده است يا نه.

وي به همخواني برنامه دولت با اصول اساسي قانون اساسي هم‌چون حقوق ملت اشاره كرد و گفت: در اين برنامه تاكيد بر حقوق ملت به‌ويژه در خصوص وزارت اطلاعات و كشور از نگاهي نو، مردمي و مدرن آمده است كه گوياي دغدغه تامين امنيت براي ملت است.

اين عضو هيات رييسه مجلس خطاب به افروغ گفت: به جان شيرين و گرانقدر شما من افتخار مي‌كنم كه در اين برنامه ها بر حقوق فردي و اجتماعي مردم در وزارت كشور تاكيد شده است.

به گفته وي سطر به سطر برنامه‌هاي رييس جمهور حاكي از دغدغه مردم، حق خدا و پرداختن به انتقاد مردم و تامين امنيت براي زبان تيز شهروندان است .

وي با تاكيد بر اينكه اين جاي افتخار دارد، افزود: «افروغي» كه طلايه‌دار و مطمئنا پيشكسوت اين جريان فكري است، چرا بايد چنين بگويد.

وي هم‌چنين در واكنش به اظهارات سبحاني كه او را استاد گرانقدر خود مي‌خواند، گفت: رنجور شدن جسم‌ها به خاطر سوء تغذيه به حق است. نرخ هاي سود بانكي بالاست و حضور روزافزون تحصيل‌كردگان بدون شغل در جامعه نيز حقيقت دارد.

محبي‌نيا برنامه دولت را رشدمحور خواند و متذكر شد: اقتصاد بلشويكي و نيويوركي طي 27 سال گذشته اين سرزمين مظلوم را ميدان تاخت و تاز خود قرار داده كه جوابي از آن نگرفته ايم.

اين نماينده مجلس خطاب به سبحاني و ديگر مخالفان گفت: شما عزيزان به ما ياد داديد كه اگر فردي از جنس مردم و با نگاه مردم و از ميان مردم آمد كه نگاهش به كارتن خواب‌هاست، به او كمك كنيم.

وي ادامه داد: بايد به فرياد رييس‌جمهور رسيد. بايد دست او را گرفت و به او كمك كرد.

اين نماينده در ادامه به اقدامات بزرگي كه در دوران گذشته انجام شده و ايرادات زيادي نيز داشته است اشاره كرد و افزود: اقتصاد بلشويكي ، نيويوركي و مختلط تاكنون جواب نداده است.

محبي‌نيا افروغ را پاك و فريادگر خواند و خطاب به وي خواهش كرد كه از ارائه تذكر به سخنان وي خودداري كند.

او افزود:‌ شما كه زبان تيز داريد و اهل معامله نيستيد، برخي از رقباي فكري اين كابينه را بهترين كابينه گزينشي خوانده‌اند به‌ويژه كه آقاي سليماني و زاهدي مقام استادي دارند.

وي پيام واحد برنامه احمدي‌نژاد را عدالت و وحدت خواند و ادامه داد : آقاي احمدي‌نژاد با همسازي و دم‌خوري با فقرا، آنان را به همراه خود داشت. فرياد عدالت آقاي احمدي‌نژاد بلند است و پيام دولتش مواجهه با فقر و فساد و تبعيض است كه حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي بر آن تاكيد دارد.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در عين اظهار اميدواري براي موفقيت دولت خاطرنشان كرد: والله اگر در انجام وظايفتان كوتاهي‌اي ديده شود، يك يك همين وزرا را استيضاح كرده و از خانه ملت بيرون مي‌كنيم چرا كه اعتماد ما را خراب كرده‌اند و به رشد اقتصادي و عدالت و دانش دست نيافته‌اند.

وي با بيان اين‌كه نمايندگاني كه در مجلس گذشته بوده‌اند مي‌دانند كه تعامل ميان مجلس و دولت خاتمي چگونه بوده است، اظهار داشت: آقاي خاتمي پس از صحبت با فراكسيون اكثريت مجلس، در ديدار‌ي با نمايندگان اقليت مجلس به ما گفته كه اين دولت هرچه رايش بيشتر بهتر. آقاي خاتمي بر همين اساس از اقليت نجيب مجلس خواسته تا به آن دولت راي دهد تا عزت اسلام و جمهوري اسلامي به نمايش گذاشته شود و خارجياني كه بد ما را مي‌خواهند، بدانند كه راي وزراي ما بسيار بالاست.

محبي‌نيا ادامه داد: دموكراسي آزادي ، رقابت، دعوا و درگيري و فرياد هست اما وقتي دولتي به نام اسلام به وجود مي‌آيد در راس آن چه خاتمي باشد، چه هاشمي و چه احمدي‌نژاد، فرقي نمي‌كند و ما از آن توان مي‌خواهيم.

وي در پايان سخنانش از خداوند خواست تا اين دولت در رسيدن به اهدافش كه سرافرازي ملت ايران است، موفق و مويد باشد.

نماينده‌ي مردم درود و ازنا گفت: فراموش نكنيم در چه جايگاهي قرار گرفته‌ايم؟ در كجاي راه هستيم به خود آييم و به دوت كمك كنيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حسين پاپي، نماينده‌ي دورود و ازنا به عنوان موافق كابينه گفت: تقوي‌ محوري در جاهاي مختلف مورد تاييد بزرگان دين بوده است. خدا محوري و ترس از خدا و خدا را ناظر بر اعمال و كردار خود دانستند از شرايط مدير خوب است.

وي ادامه داد: اگر مدير ما باور قلبي به عدالت داشته باشد و در راستاي اجرايي كردن اصل 48 كه توجه به مزيت‌هاي نسبي استان‌ها را در بر دارد عمل كند، سبب پيشرفت كشور مي‌شود.

وي افزود: مدير بايد توكل به خدا داشته باشد. مديراني كه توكل ندارند در پيشبرد برنامه‌هايشان ناموفقند.

پاپي گفت: مدير بايد تحول‌گرا باشد. مديراني كه در گذشته متصدي بودند و تحول‌گرا بودند مردم به آنها نمره‌ي خوب دادند مثل نمره‌اي كه به احمدي‌نژاد دادند.

نماينده‌ي دورود و ازنا ادامه داد: هدف مدير بايد محروميت‌زدايي و توجه به اقشار ضعيف باشد. مدير بايد شجاعت، جسارت و درايت داشته باشد. آيا وزيران پيشنهادي داراي شجاعت، سادگي، پاكي و صداقت نيستند؟ مديراني كه در شرايط جنگ تحميلي از جان و اعضاي بدنشان گذشتند و با مديريت خوب در آن جنگ پيروز ميدان شدند، مدير موفق نيستند؟

وي يادآور شد: آيا مديراني كه در سخت‌ترين شرايط خانواده را رها كردند و در عمل ايثارگرانه اعتقادات را به منصه ظهور رساندند، مدير نيستند.

عضو فراكسيون اصولگرايان گفت: آيا داشتن قيافه‌ها و ژست‌هاي آن‌چناني از فاكتورهاي مدير توانمند است. آيا سفسطه كردن و لفاظي نشان مدير موفق است يا مردم مديران اهل عمل و با درايت را خواستند؟

وي ادامه داد: همه‌ي مديران ما با تعهد و با تخصص هستند. به سوابق اين افراد توجه كنيد حجم كار شهرداري را مورد توجه قرار دهيد. مديران ما مديران گمنام نيستند. مردم راي داده‌اند ما هم بايد راي مردم را تاكيد كنيم.

پاپي افزود: برخورد نباليم پيروز ميدانيم و كار تمام شد ما در ابتداي كاريم بايد با همدلي و وحدت اين دولت كريمه را حمايت كنيم. مگر اعتقاد به يدالله مع الجماعت نداريم.

وي خطاب به دكتر سبحاني گفت: اتفاقا در راهكارهاي ارايه شده، آقاي جهرمي دقيقا ضعف فعلي را در زمينه‌ي اشتغال پاسخ داده است.

پاپي خطاب به افروغ ادامه داد: آيا بچه‌هاي مخلص، پاك و پاكدامن، سربازان گمنام نمره‌ي بدي پيش مردم داشتند، آيا مباحث فرهنگي دقيقا در راستاي معرفت‌شناسي نيست؟ به حق بايد تاكيد كرد كه در اين زمينه و عرصه‌ي تلاش كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: دوستان ما مديراني توانمند هستند. جهرمي حرف براي اجرا دارد، اژه‌اي در زمان‌هاي مختلف سكانداري كرده، متكي 21 سال سابقه‌ي كار در وزارت خارجه دارد، جانباز عزيز آقاي هاشمي از مديران كم‌توقع است. آيا ريخت و پاش در وزارت نفت نداريم و نمي‌گوييم كسي باشد كه جلو اين را بگيرد. آيا كسي مثل سعيدلو نمي‌تواند اين كار را بكند؟ آيا ميركاظمي و دانش‌جعفري از بهترين اقتصاددانان نيستند؟ فراموش نكنيم در چه جايگاهي قرار گرفته‌ايم؟ در كجاي راه هستيم به خود آييم و به دوت كمك كنيم.

يك عضو هيات‌رييسه‌ي مجلس نيز گفت: مثل كلماتي از ميان مردمي آمده‌ام كه زير فشار زندگي صداي شكستن استخوان آن‌ها به گوش مي‌رسد. مردمي كه از دست ظلم و بي‌عدالتي به ستوه آمده‌اند. مگر نه اين‌كه همه‌ي ما داد از عدالت زده‌ايم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، موسي قرباني در جلسه‌ي امروز مجلس شوراي اسلامي از وقت رييس‌جمهور براي پاسخگويي به مخالفان كابينه استفاده كرد و خطاب به نمايندگان با بيان اين‌كه يك مقدار از قالب الفاظ بيرون آمده و داخل جامعه رفته و درصدد حل برآييد، افزود: با توجه به تجربه‌اي كه در كشور داريم اولين نكته كابينه هماهنگي بين اجزاي دولت است. ما ديگر وقت نداريم كه روزي رييس‌جمهور با نخست‌وزير، روزي معاونين با وزرا و وزرا با وزرا دعوا داشته باشند و به بهانه‌ي اين‌كه آدم قوي روي كار بياوريم هماهنگي را از بين ببريم.

وي معتقد است: خوب است قدري تنزل كنيم، ولي نيروهاي مدير، مدبر و همگرا را به كار گيريم تا از روز اول به بررسي مشكلات بپردازند.

قرباني با طرح اين پرسش كه كجاي ميثاق‌نامه گرفتن ايراد دارد، ادامه داد: قانون اساسي اختيار عزل وزير را به رييس‌جمهور داده است، چرا بر ميثاق‌نامه خرده بگيريم. بهتر است رييس‌جمهور از اول مسايل را ببيند.

وي با بيان اينكه به منظور ايجاد هماهنگي و كارآمدي مي‌توان از بسياري چيزها گذشت، ادامه داد: اگر از يك فرد قوي اما مستبد استفاده كنيم، بهتر است يا يك فرد همفكر متعادل؟ رييس جمهور براي انجام كارهايش نبايد در آغاز دولت، دغدغه، نگراني، دعوا - كه براي آن‌ها وقت نداريم - داشته باشد.

قرباني استفاده از نيروهاي دلسوز و متعهد را يكي ديگر از ويژگي‌هاي كابينه برشمرد و گفت: هنوز زماني از سخن فردي كه پشت تريبون مجلس گفت من شير خر خورده‌ام، نمي‌گذرد. چرا فرهنگ را دست يك فرد بسيجي و ارزشي و دلسوز قرار ندهيم. نگران استرداد هستيم كه مقايسه كردن نظام جمهوري با نظام رضاخاني بي‌انصافي نسبت به نظام است.

وي افزود: وزارت اطلاعات را به زور بر دوش اين روحاني مي‌گذارند، پورمحمدي شناخت كافي به زواياي مملكت دارد، حضور ايشان در وزارت اطلاعات براي حضور در وزارت كشور حسن است.

قرباني گفت: استفاده از نيروهاي دلسوز، حسن دولت احمدي‌نژاد است. يادمان نرفته پشت صحنه تحصن‌ها و تحركات دانشجويي چه كساني بودند؟ پشت صحنه تحصن نمايندگان كدام وزرا بودند؟ از اين‌ها استفاده كنيم يا از آدم‌هايي كه همه‌ي هستي‌شان را براي نظام گذاشته‌اند، اما در آنتن‌هاي صدا و سيما نبوده‌اند كه معروف و مشهور شوند.

وي افزود: از افرادي استفاده شده كه تمام هستي‌شان را براي نظام مي‌دهند و براي نظام خدمت كرده‌اند. امروز آن‌ها را متهم به چيزهايي مي‌كنيم كه بي‌انصافي است.

نماينده‌ي قائنات گفت: همه‌ي ما از عدالت‌محوري حرف زده‌ايم، كي عدالت تحقق مي‌يابد؟ شعار اين دولت اين است. مردم هم پسنديده‌اند و مي‌خواهد به آن عمل كنند. اگر برنامه‌ي مدوني براي كار وجود ندارد، بسم‌الله. مجلس برنامه‌ي مدون تهيه كند و كمك نمايد تا دولت بتواند به وظيفه‌اش عمل كند نه اين‌كه احيانا به شيوه‌اي ديگر عمل كنيم.

وي با اشاره به رسيدگي امور محرومين گفت: چند طرح در مجلس هفتم تثبيت كرده‌ايد اما اجرا نشده و لاي كاغذ مانده، چرا؟ به خاطر اين‌كه انگيزه‌ي حمايت از محرومين كمرنگ بوده است. چرا هنوز تعداد زيادي از روستاهاي ما آب آشاميدني ندارند؟ اين گوي و اين ميدان. اگر قرار بود انجام شود كه در 27 سال گذشته انجام مي‌شد.

قرباني گفت: امروز چشم ملت ايران به دست شما نمايندگان است كه با كمك به دولت كاري كنيد كه هم خداوند راضي شود و هم ملت بر اعتمادشان باقي بمانند.

Copyright: gooya.com 2016