یکشنبه 6 شهریور 1384

پيش نويس‌ قانون ‌اساسي عراق امضا شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

اعضاي كميته‌ي تدوين قانون اساسي عراق، پيش نويس اين قانون را امروز (يكشنبه) با لحاظ كردن تغييرات اندكي امضا كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، با امضاي اين پيش نويس حالا مردم عراق بايد در تاريخ 15 اكتبربا شركت در همه‌پرسي نظر خود را نسبت به اين پيش نويس اعلام كنند.

قرار است پنج ميليون نسخه از اين پيش نويس تهيه شده و در اختيار مردم عراق گذاشته شود تا با بررسي آن در همه‌پرسي شركت كنند.

اصلاحيه‌ي‌ صورت گرفته در متن پيش نويس براي راضي كردن اهل سنت شامل حذف لغت "حزب" از عبارت حزب بعث صدام است. پارلماني كه در ماه دسامبر انتخاب مي‌شود درباره‌ي پاكسازي اعضاي حزب بعث تصميم گيري خواهد كرد.

اما مشخص نيست كه اين اقدام براي راضي كردن اهل سنت كه 15 نماينده‌ي آنها در كميته‌ي تدوين قانون اساسي عراق متن پيش نويس را امضا كردند، كاقي باشد.

به رغم امضاي پيش نويس اعضاي كميته‌ي تدوين حاضر نشدند بيانيه‌اي در اين زمينه صادر كنند.

در همين حال يكي از نمايندگان سني‌هاي عراق اظهار داشت، اهل سنت هم‌چنان با پيش نويس قانون اساسي پيشنهادي شيعيان و كردها مخالفند و به اعمال فشارهاي آمريكا پاسخ مثبت نخواهند داد.

وي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: موضع‌گيري ما مانند گذشته است و هيچ تغيير نكرده است.

پيش از اين صالح المطلق، سخنگوي شوراي گفت‌وگوي ملي عراق با بيان اين كه در پيشنهاد جديد اهل سنت نظام فدرالي كه از سوي غيركردها مطرح شده، رد شده است، اظهار داشت: اسلام بايد دين رسمي دولت و منبع اساسي قانون‌گذاري باشد.

مطلق خاطرنشان كرد: اهل سنت پيشنهاد جديدي را به جاي پيشنهاد كردها و شيعيان مطرح كرده‌اند كه در برگيرنده‌ي نظام فدراليسم، دولت غيرمتمركز و خواسته‌هاي مردم كردستان در اين خصوص است.

وي افزود: ما خواهان پايتختي واحد ، منطقه‌يي واحد، استان‌هاي غيرمتمركز و دولت محلي هستيم و هر نوع نظام فدراليسم غير از فدراليسم كردستان را در هر نقطه‌اي از عراق رد مي‌كنيم.

مطلق خاطرنشان كرد: در اين پيشنهاد هم‌چنين زبان كردي به عنوان زبان رسمي منطقه‌ي كردستان مطرح شده و اسلام دين رسمي و منبع اصلي قانون‌گذاري است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيش نويس‌ قانون ‌اساسي عراق امضا شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016