دوشنبه 7 شهریور 1384

اظهارات شخصيت‌هاي سياسي در حاشيه مراسم مرحوم زواره‌اي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مراسم يادبود سيدرضا زواره‌اي صبح روز دوشنبه با حضور شخصيت‌ها و مقامات سياسي كشور از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، آيت‌الله توسلي، آيت‌الله جنتي، حدادعادل،الهام،دري نجف‌آبادي، ناطق نوري، كروبي، عارف، آصفي، پورمحمدي، احمد توكلي، محسن اسماعيلي، جاسبي، باهنر، مظفر، مبشري، منتجب‌نيا، شمخاني، محمدنبي حبيبي، بادامچيان، مرتضي نبوي، بورقاني، و تني چند از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسوولان در مسجد نور برگزار شد.

در حاشيه‌ي اين مراسم برخي از اين شخصيت‌ها به سولات خبرنگاران پاسخ دادند.

سيدمحمد خاتمي: هنوز كار رسمي بنيادي كه تاسيس كرده‌ام آغاز نشده است
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي گفت كه بنيادي كه آن را تاسيس كرده هنوز به طور رسمي كارش را آغاز نكرده و ان‌شاءالله به زودي فعاليتش را شروع مي‌كند.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور سابق كشورمان هم‌چنين در ارتباط با ورود موسوي‌خوييني‌ها به صحنه‌ي سياسي كشور و پذيرش دبيركلي مجمع روحانيون مبارز از سوي وي، گفت: ايشان اهل سياست بودند و هميشه در اين صحنه حضور داشتند. ما همه خدمتگزار اين جامعه، نظام و اسلام هستيم.

وي در مورد حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت: من در مجمع حضور ندارم.

خاتمي در حالي كه خبرنگاران سوالات پي در پي از وي مي‌پرسيدند، وارد جمع مردم شد و خطاب به خبرنگاران گفت: من اراداتمند نظام و مردم هستم.

مهدي كروبي: رفتنم از مجمع، شرايط فعال‌تر شدن ديگر دوستان را فراهم كرد
دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز خاطرنشان كرد: همان موقع كه قصد داشتم مجمع روحانيون مبارز را ترك كنم، اظهار داشتم كه رفتنم از مجمع، شرايطي را فراهم مي‌كند تا ديگر دوستان در مجمع فعال‌تر شوند و شاهد اين امر هستيد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي كروبي كه در حاشيه‌ي مراسم يادبود مرحوم سيدرضا زواره‌اي در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره‌ي حضور موسوي خوييني‌ها در صحنه‌ي سياسي كشور و پذيرش دبيركلي مجمع روحانيون مبارز از سوي وي اظهار داشت: ايشان هيچ وقت از نظام و سياست كناره‌گيري نكرده بودند و در بعضي مواقع به هر حال افراد نقطه نظراتي دارند كه با توجه به مصالح فكر مي‌كنند بايد سكوت كنند. آقاي موسوي خوييني‌ها و ديگر دوستان در صحنه‌ي سياست حضور داشته و جزيي از نظام هستند هرچندكه ممكن است در بعضي از مواقع فقط سكوت كرده باشند.

وي كه عضو موسس حزب اعتماد ملي است در مورد اين حزب اظهار داشت: هفته‌ي پيش، پيش‌كنگره‌ي اين حزب برگزار و خوشخبتانه مجوز روزنامه‌ي آن نيز داده شد و ما در حال حاضر به دنبال يك ساختمان هستيم كه بتوانيم تشكيلات خود را در آن ايجاد كنيم.

كروبي درباره‌ي ميزان تاثيرگذاري اين حزب در عرصه‌ي سياسي كشور، اظهار داشت: حزب اعتماد ملي در حال حاضر به دنبال اين است كه نيرو و هوادار جذب كند و ما فكر مي‌كنيم كه بسيار تاثيرگذار خواهيم بود.

وي هم‌چنين درباره‌ي اظهارات اخيرش مبني بر ضرورت فعال‌تر شدن شخصيت‌هايي مانند موسوي خوييني‌ها و خاتمي در عرصه سياسي كشور توضيح داد: معتقدم با توجه به اين كه ما هشت سال مسووليت‌هايي را برعهده داشتيم بايد اين فعاليت‌ها را با حضور دوستان مورد ارزيابي قرار داده و نقاط ضعف خود را مورد شناسايي قرار دهيم.

كروبي درباره‌ي اين كه آيا بعد از انتخابات با خاتمي و هاشمي مذاكراتي داشته‌ است، اظهار داشت: با آقاي خاتمي جلساتي داشته‌ايم ولي با آقاي هاشمي تلفني صحبت كرده‌ام.

وي در مورد مرحوم زواره‌اي نيز گفت: ايشان از اول انقلاب فعاليت‌هاي زيادي داشته‌اند و براي دفاع از انقلاب و ارزش‌ها تلاش زيادي كردند و به شدت به نظام علاقمند بودند. البته هر فردي داراي گرايش‌ها و طرفداراني است. زواره‌اي هميشه موضع‌گيري‌هاي صريح و قاطعي داشت و ما علي‌رغم اينكه به شوراي نگهبان گله‌مند هستيم، ولي ايشان از جمله افرادي بودند كه ما وقتي با مشكلي روبرو مي‌شديم با وي تماس مي‌گرفتيم و براي حل مشكل به ما كمك مي‌كردند.

ناطق نوري: اميدواريم آقاي احمدي‌نژاد بتواند به قول‌هايي كه داده عمل كند
حجت‌الاسلام ناطق نوري در ارتباط با فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي اظهار داشت كه اين شورا به كار خود ادامه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، ناطق نوري در پاسخ به اين اظهارنظر كه نظر شوراي هماهنگي در انتخابات محقق نشد، گفت: شوراي هماهنگي تابع نظر مردم است، مردم انتخابي داشتند و ما به انتخاب آنها احترام مي‌گذاريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره كابينه گفت: اميدواريم كه آقاي احمدي‌نژاد بتواند به قول‌هايي كه داده عمل و شعارهايش را محقق كند. ما همگي براي آقاي احمدي‌نژاد آرزوي موفقيت داريم.

محمدرضا باهنر: حمايت فقط محدود به نطق نيست لابي مي‌كرديم تا زمينه راي اعتماد فراهم شود
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي خبر داد: رييس‌جمهور اظهار داشته است تا آخر اين هفته دو وزير را به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌كند ولي بايد باز هم در اين مورد از آقاي احمدي‌نژاد سوال كنيم.

به گزارش ايسنا، محمدرضا باهنر در پاسخ به اين سوال كه چرا در مجلس سكوت كرده بود، اظهار داشت: من گوش مي‌دادم كه راي اعتماد بدهم يا ندهم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا با وجود شدت طرفداريش از احمدي‌نژاد نطقي در حمايت از وي نكرد، اظهار داشت: حمايت فقط محدود به نطق نيست ما در حال لابي و گفت‌وگو نيز بوديم و سعي مي‌كرديم كه زمينه را براي راي اعتماد فراهم كنيم.

وي در مورد حضور احمدي‌نژاد در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: بعد از مراسم تحليف مجمع تشخيص مصلحت نظام يك جلسه داشت و آن جلسه نيز به علت اينكه احمدي‌نژاد داراي مشغله و در انتخاب اعضاي كابينه بود، شركت نكرد. انشاء الله جلسات مجمع از مهر ماه آغاز مي‌شود و احمدي‌نژاد در اين جلسات شركت مي‌كند و دليل خاصي براي عدم شركت احمدي‌نژاد در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود ندارد.

باهنر در پاسخ به سوالي مبني بر مشورت احمدي‌نژاد با فراكسيون اصول‌گرا در ارتباط با معرفي چهار وزير خود، گفت: تاكنون مشورتي صورت نگرفته است ولي به احتمال زياد مشورتي انجام مي‌شود.

احمد توكلي: درباره‌ي وزيران باقي‌مانده‌ي كابينه مشورتي با من نشده است
احمد توكلي در پاسخ به اين سوال كه چرا به تازگي كم پاسخ و كم حرف شده‌ايد، خنديد و گفت: مهم اين است كه فرد وظيفه‌ي خود را انجام دهد.

به گزارش ايسنا، اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا از كليت كابينه راضي هستيد، اظهار داشت: به هر حال كابينه راي اعتماد گرفته و همگي ما بايد تلاش كنيم كه بتواند با موفقيت كارهايش را انجام دهد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، همچنين گفت كه رييس‌جمهور به زودي چهار وزير باقي‌مانده را معرفي مي‌كند.

توكلي در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون با شما مشورتي صورت گرفته، گفت: تاكنون مشورتي در اين ارتباط انجام نشده است.

آيت‌الله جنتي درباره‌ي ردصلاحيت مرحوم زواره‌اي درانتخابات: نبايد در اين‌باره تفسيرهاي غلط صورت گيرد
آيت‌الله احمد جنتي توصيه كرد كه درباره‌ي ردصلاحيت‌هاي انجام شده در انتخابات، تفسيرهاي غلط صورت نگيرد.

به گزارش ايسنا، دبير شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ي دليل ردصلاحيت مرحوم زواره‌اي در انتخابات اخير رياست‌جمهوري با وجود تاييد صلاحيت وي در دوره‌هاي گذشته، گفت: در اين باره نبايد تفسيرهاي غلط صورت گيرد.

خبرنگاري از دبير شوراي نگهبان سوال كرد كه چگونه مرحوم زواره‌اي در دوره‌هاي قبل، تأييد و در اين دوره ردصلاحيت شد؟ كه جنتي گفت: اينجا جاي جواب اين سوال نيست.

از وي درباره‌ي حضور همزمان اعضاي شوراي نگهبان در اين شورا و دولت سوال شد كه جنتي پاسخ داد: الان وقت مصاحبه ندارم.

وزير كشور: نبايد اجازه دهيم عده‌اي به خاطر منافعشان امنيت قضات را به خطر بيندازند
مصطفي پورمحمدي تاكيد كرد كه قضات بايد با آرامش و امنيت كامل بتوانند از امنيت و حقوق مردم دفاع كنند.

به گزارش ايسنا، وزير كشور در پاسخ به اين پرسشي درباره ترور چند نفر از قضات در يك ماه اخير، گفت: به هر حال اين پديده‌ي بدي است. به‌خصوص اگر امنيت كارگزاراني كه مسوول تامين امنيت هستند به مخاطره بيفتد حتما ضريب امنيتي كشور كاهش پيدا مي‌كند.

وي افزود: ما به طور جدي برنامه‌ريزي خواهيم كرد كه اين اتفاق تكرار نشود. تمهيدات لازمي هم انديشيده شده است.

وزير كشور خاطرنشان كرد: ما نبايد اجازه دهيم افرادي كه منافعي دارند يا وقتي مي‌بينند قاضي مستقل دقيقي مي‌خواهد حقوق مردم را رعايت كند مخل منافع آنهاست، امنيت او را به خطر بيندازند.

پورمحمدي درباره‌ي مسلح شدن قضات، گفت: براي تامين امنيت راهكارهاي مختلفي هست كه يكي از آنها همين امر است. به هر حال وقتي امنيت كسي به مخاطره مي‌افتد اولين كاري كه مي‌شود انجام داد اين است كه او را براي دفاع شخصي مجهز كنيم و اين راهكار قابل توجهي است و مي‌شود روي آن فكر كرد.

پورمحمدي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اين‌كه «گفته‌ايد تعدادي از استانداران تغيير نمي‌كنند. آيا اين امر با توجه به اين‌كه استانداران بايد نماينده‌ي دولت باشند، عملياتي خواهد بود؟» گفت: به هر حال افراد با تجربه، با سابقه و خادمي در مجموعه‌ي كارگزاري و اداري كشور حضور دارند. ما خط ‌كشي‌هاي سياسي جناحي را هيچ وقت قبول نمي‌كرديم و اين‌را براي مملكت سم مي‌دانستيم، از اين رو نبايد آنچه را كه خود مخالفش بوديم تشديد كنيم.

وزير كشور خاطرنشان كرد: اگر خط مشي استانداران در تعاريف ما بگنجد، با شعارهاي رييس‌جمهور همراهي داشته باشد و فضاي عمومي هم اجازه‌ اين امر را بدهد در خدمت آنها خواهيم بود. اگر هم وضعيت به گونه ديگر و تغييرات الزامي ‌باشد به تغيير تن مي‌دهيم.


غلامحسين الهام در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ردصلاحيت مرحوم زواره‌اي: "اذكروا امواتكم بالخير"
رييس دفتر رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آقاي احمدي‌نژاد چه موقع معاون اول خود را معرفي مي‌كند؟ اظهار داشت: در حال حاضر آقاي عارف هستند و وي معاون اول است.

به گزارش ايسنا غلامحسين الهام در پاسخ به اظهارات خبرنگاران مبني بر اين‌كه آقاي عارف چندين بار استعفا داده‌اند و خود نيز معاون‌اولي را نپذيرفته‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر وي معاون اول است.

الهام با بيان اين‌كه هم‌اكنون رييس‌جمهور درصدد است هرچه زودتر و پيش از مهلت قانوني چهار وزير باقي‌مانده را معرفي كند، در ارتباط با سخنگوي دولت اظهار داشت: سخنگو هنوز معلوم نيست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاران كه رييس‌جمهور تاكنون با چه كسي در اين ارتباط رايزني كرده است؟ گفت: از رييس‌جمهور بپرسيد.

رييس دفتر رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه هميشه رسم بر اين بوده كه رييس‌جمهور قبل از معرفي اعضاي دولت خود معاون اول را مشخص كند، اظهار داشت: به هر حال آقاي رييس‌جمهور سنت‌شكني كرده‌اند و اين امر نيز در مسير تحول‌خواهي است.

الهام در پاسخ به سوالي مبني بر رد صلاحيت مرحوم زواره‌اي در انتخابات اخير رياست‌جمهوري اظهار داشت: "اذكروا امواتكم بالخير".{از امواتتان به نيكي ياد كنيد} در مورد مسائل ديگري حرف بزنيد.

به گزارش ايسنا سخنگوي سابق شوراي نگهبان هم‌چنين در ارتباط با تعيين سخنگوي اين شورا، اظهار داشت: به زودي مشخص مي‌شود.

وي در پاسخ به سوالي كه آيا خودتان با حفظ سمت قرار نيست سخنگو باشيد؟، اظهار داشت: خود من سخنگو نيستم.

به گزارش ايسنا، دكتر الهام در حالي جمع خبرنگاران را ترك كرد كه آنها از وي سئوالات زيادي در ارتباط با دولت مي‌پرسيدند و وي در مورد اظهارات خبرنگاري كه به وي گفت «احمدي‌نژاد رييس دفتر خيلي خوبي را انتخاب كرده‌اند و شما به شدت امانتدار هستيد»، اظهار داشت: جدي مي‌گوييد؟.

دريابان شمخاني: موشك شهاب 3 از الزامات سياست بازدارنده‌ي جمهوري اسلامي است
دريابان علي شمخاني وزير سابق دفاع در ارتباط با نحوه ادامه فعاليتش، گفت: سعي مي‌كنم كارهاي به تعويق افتاده را به سرانجام برسانم.

به گزارش ايسنا شمخاني درباره حضور در بنياد نخبگان اظهار داشت: اين بنياد هنوز شكل نگرفته ولي من هرجايي كه كار باشد، حضور پيدا مي‌كنم.

شمخاني در پاسخ به اين سوال كه چه انتظاري از وزير جديد داريد؟ نيز اظهار داشت: وزارت دفاع امسال رتبه‌ي اول را در بين وزارتخانه‌ها كسب كرده و اميدواريم كه اين اول‌بودن حفظ شود.

وزير سابق دفاع درباره اين‌كه آيا به نظر شما وزير جديد نيز قضيه‌ي موشك شهاب 3 را پيگيري مي‌كند؟ گفت: اين قضيه از الزامات سياست بازدارنده‌ي جمهوري اسلامي است و بايد پيگيري شود.

وي درباره كابينه هم گفت: اميدوارم كه كابينه در كار خود موفق باشد.

شمخاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه افرادي كه در حال حاضردر كابينه حضور دارند چندان داراي تجربه نيستند، اظهار داشت: افراد كابينه اشخاصي هستند كه آقاي احمدي‌نژاد را همراهي كرده‌اند و رييس‌جمهور به آنها اعتماد دارد. در ضمن به نظر من وسيع كردن دايره‌ي مديران كشور با هر هزينه‌اي اگر درست انجام شود كار درستي است و اين امر باعث افزايش پتانسيل نظام خواهد شد.

شمخاني در پايان گفت: يكي از شعارهايي كه آقاي احمدي‌نژاد مطرح مي‌كردند ايجاد تحول بود و اين امر نيز در راستاي تحول صورت گرفته است . اميدوارم ايشان موفق بشوند. البته توفيق ايشان منوط به اموري است كه بعدا بيان مي‌كنم.

محمد عطريانفر: نيازمند تجديد ساختار كارگزاران هستيم
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: فعاليت سياسي آينده‌ي هاشمي رفسنجاني مثل گذشته ادامه خواهد داشت و در خدمت نظام و كشور خواهند بود.

به گزارش ايسنا، محمد عطريانفر ادامه داد: با توجه به گذشته‌ي كارگزاران و توقف هشت ساله‌ي آن، نيازمند تجديد ساختار حزب هستيم تا در شرايط جديد فعاليت حزبي خود را شروع كنيم.

وي در ارزيابي از فعاليت جديد سياسي حجت‌الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني، گفت: ايشان شخصيت نامدار و ملي كشور ماست و فعاليت سياسي ايشان هيچ وقت متوقف نمي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اظهارات شخصيت‌هاي سياسي در حاشيه مراسم مرحوم زواره‌اي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016