چهارشنبه 16 شهریور 1384

استقرار پایگاه نظامی آمریکا در ترکمنستان: آمریکا محاصره نظامی ایران را کامل می کند، فردا

آمریکا در ادامه استقرار نیروهای نظامی خود در اطراف ایران، پایگاه نظامی خود در ازبکستان را به کشور متحد ایران،ترکمنستان، انتقال می دهد.

به گزارش خبرنگار «فردا»، با استقرار نیروهای آمریکایی در ترکمنستان حلقه نظامی آمریکا در اطراف ایران کامل خواهد شد.

در شرق، در افغانستان نيروهاي آمريكايي از سال 2001 زير پرچم ناتو مستقر شده‌اند. در جنوب، در خليج فارس واحدهاي بزرگ نيروي دريايي آمريكا از سال 1991 از زمان جنگ اول با عراق باقي مانده‌اند.

بعد از تصرف عراق، بيش از 130 هزار نظامی آمريكايي در مرزهاي غربي ايران مستقر شدند و در سال‌هاي اخير نظاميان آمريكايي در شمال ایران، در جمهوري آذربايجان و در قسمت آذربايجاني درياي خزر ظاهر شده اند. تركمنستان تنها كشور همسايه ايران بود كه پايگاه آمريكايي در آن استقرار نداشت.

برنامه آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در ترکمنستان در حالی است که صفر مراد نیازوف رئیس جمهور این کشور که از انقلابهای رنگین داخلی هراسناک است روابط نزدیکی با تهران دارد.

یک منبع نظامی در وزارت دفاع ترکمنستان به رادیو آلمان گفته است با توجه به درخواست ازبکستان از آمریکا برای خروج نیروهایش از تاشکند، نیروهای مستقر در ازبکستان به پایگاه نظامی مرو-2 در ترکمستان انتقال می یابند.

به گفته وی «انتظار مي‌رود كه كليه تسليحات و همه سربازان، افسران و خدمه از فرودگاه نظامي خان‌آباد ازبکستان به اين پايگاه منتقل شود.»

بر اساس این گزارش، فرماندهي نيروي هوايي ايالات متحده 6 ماه پيش هنگامی که ازبكستان هنوز از پروازهاي هواپيماهاي‌آمريكايي بر فراز خاك خود ممانعت نمي كرد، درباره انتقال پايگاه خود از خان‌آباد به مرو-2 تصميم گرفته بود.

اواخر ماه ژوئيه كه ازبکستان از ايالات متحده خواست ظرف مدت 180 روز پايگاه خود را از جمهوري خارج سازد، واشنگتن مجبور شد روند انتقال نيروهاي خود را سرعت بخشد. در این حین، پايگاه هوايي مرو- 2 توسط شركتهاي ساختماني امارات متحده عربي با پول آمريكايي كاملاً بازسازي شده بود. كميسيون وزارت دفاع ايالات متحده اين واحد را قابل استفاده شناخته است.

ولي حضور نظامي آمريكا در تركمنستان به پايگاه مرو-2 ختم نخواهد شد. يك فرودگاه ديگري كه آمريكايي‌ها از آن استفاده خواهند كرد، در شهر «كوشكاي» تركمنستان در حال آماده سازی است. هواپيماهاي جنگي آمريكايي وارد اين منطقه شده اند و كارگران ساختماني عرب مشغول عمليات گسترده ساختماني ترميمي هستند.

نظاميان آمريكايي در پي سفر اخير ژنرال جان ابي زيد رئيس فرماندهي مركز ايالات متحده آمريكا به عشق‌آباد، وارد تركمنستان شدند كه هم با افغانستان مرز مشترك دارد و هم با ايران.

با وجود اينكه آمريكايي‌ها به عشق‌آباد وعده مي دهند از فرودگاه‌هاي تركمنستان تنها در چارچوب عمليات جنگي در افغانستان استفاده خواهد شد، كارشناساني كه روزنامه ايزوستياي روسیه با آنها گفتگو كرده، اظهار عقيده كردند كه آمريكا عمدتاً براي حمله به ايران به حضور نظامي در تركمنستان احتياج دارد.

به عقيده آنان، حضور نظاميان آمريكايي در تركمنستان مي‌تواند اوضاع پيرامون ايران را بيش از پيش شدت بخشد. به گفته کارشناسان حضور نظامي آمريكا در تركمنستان به معني انزواي كامل ايران از جهان خارج است.

حيدر جمال، رئيس كميته اسلامي روسيه می گوید: استقرار پايگاه نظامي آمريكا در تركمنستان، علامت خطر هم براي ايران است و هم براي روسيه.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فشار مستمر واشنگتن بر عشق‌آباد باعث شده تا صفرمراد نيازوف به حضور نظامي ايالات متحده رضايت دهد. تركمن‌باشي اکنون نگران وقوع انقلاب رنگین در ترکمنستان است زيرا اخيرا 6 مورد سوءقصد به جان او به عمل آمده است. نيازوف به منظور جلوگيري از انقلاب، مجبور است با استقرار پايگاه نظامي آمريكا در کشورش موافقت كند. ولي اين تصميم نيازوف سرنوشت او را تغيير نخواهد داد. ايالات متحده در هر حال رژيم نيازوف را عوض خواهد كرد زيرا مي خواهد از همه رژيم‌هايي كه سابقه شوروي دارند، رها شود.

استقرار پايگاه آمريكايي در تركمنستان به منافع روسيه هم لطمه خواهد زد. اولاً، بعد از آن اكثر جمهوري‌هاي آسياي مركزي تحت كنترل واشنگتن قرار خواهد گرفت. ثانياً، روسيه، متحد منطقه‌اي خود، ایران، را از دست خواهد داد.

Copyright: gooya.com 2016