جمعه 18 شهریور 1384

كالين پاول احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران را رد كرد، ايرنا

"كالين پاول" وزير امور خارجه پيشين آمريكا در يك مصاحبه تلويزيوني با شبكه اي.بي.سي نيوز گفت: فكر نمي‌كنم آمريكا تصميم به حمله نظامي عليه ايران داشته باشد.

به گزارش پايگاه‌اينترنتي "دويچه‌وله" پاول در اين مصاحبه تلويزيوني به انتقاد از سخنراني پرداخت كه در ماه فوريه ‪ ۲۰۰۳‬در سازمان ملل متحد در دفاع از جنگ عليه عراق كرده بود.

وي از سخنراني خود، كه نقشي تعيين‌كننده براي اعمال جنگ به رهبري آمريكا عليه عراق داشت به عنوان لكه‌اي سياه در كارنامه سياسي خود نام برد.

وي افزود: من كسي بودم كه‌اين موضوع را به خاطر آمريكا با جهان در ميان گذاشتم واين هميشه بخشي از كارنامه من خواهد بود كه امري است دردناك و دردناك خواهد ماند.

پاول پنج روز در مقر آژانس اطلاعات مركزي در ماه فوريه ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي در شوراي امنيت سازمان ملل سخنراني كرد و در سخنراني خود با انرژي تمام از لزوم جنگ با عراق گفت و مداركي دال براينكه عراق داراي سلاح‌هاي كشتار جمعي است را نشان داد.

آنچه پاول حين سخنراني خود به حاضران معرفي كرد عبارت بود از عكس‌هاي ماهواره‌اي از كاميون‌هايي كه وي از آنها به عنوان آزمايشگاه‌هاي متحرك سلاح شيميايي نام برد.

پس از حمله آمريكا به عراق بازرسان تسليحاتي آمريكايي گزارش دادند كه سلاح شيميايي، اتمي و ميكروبي در عراق نيافته‌اند.

پاول پنج روز در مقر آژانس اطلاعات مركزي به سر برد تا گزارش‌هاي اطلاعاتي را بررسي كند و تنها پس از مدت‌ها مشخص شدبسياري از آن گزارش‌ها ساختگي بودند.

پاول درادامه گفت: از اينكه به او اطلاعات غلط داده‌اند احساس وحشتناكي دارد.

با وجود اين پاول از رييس سازمان سيا "جرج تنت " انتقاد نكرد و گفت كه تنت درآن مدت پنج روز با من نبود كه بخواهد مرا گمراه كند و خيال مي‌كرد آنچه دراختيار من گذاشته دقيق است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير خاجه پيشين آمريكا در ادامه سخنانش گفت: اما بعضي از اعضاي دستگاه اطلاعاتي بودند كه مي‌دانستند اطلاعاتي كه در اختيار من قرار داده شده، قابل اعتماد نيستند ولي چيزي در اين‌باره نگفتند.

پاول همچنين گفت تاكنون مدركي را نديده كه نشان دهد كه"صدام حسين" در حمله‌هاي تروريستي ‪ ۱۱‬سپتامبر دست داشته‌است.

پاول دراين مصاحبه همچنين در مورد خطر جنگ داخلي در عراق هشدار داد و گفت: راهي بايد يافت تا سني مذهبان در روند سياسي عراق نقش داشته باشند.

وي افزود: نمي‌توان گذاشت كه عراق به دولت كوچكي در شمال تقسيم شود، دولت كوچك بزرگتري در جنوب و نوعي هيچ در خاورميانه. آنچه ما از آغاز در نظر داشتيم و قول آن را نيز به عراقي‌ها داديم اين بود كه عراق را به صورت دولتي واحد نگاه داريم واين وظيفه‌اي است كه پيش روي آمريكا قرار دارد.

پاول در پاسخ به انتقادهايي كه به او شده گفت در اين مورد نبايد از جنگ حمايت مي‌كردم بلكه بايد مقاومت از خود نشان مي‌دادم ولي خوشحالم كه صدام حسين ديگر بر سر قدرت نيست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كالين پاول احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران را رد كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016