پنجشنبه 24 شهریور 1384

حمايت انگليس بر ارجاع ايران به شوراي امنيت، ايلنا

مديركل وزارت خارجه انگليس:
ديگر نمي‌‏توانيم به مذاكرات بازگرديم
روسيه، چين و همه اعضاي شوراي‏حكام پشتيبان ما هستند


تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس هيأت مذاكره‏كننده انگليس در امور برنامه هسته‏اي ايران گفت: اروپا و دنيا در انتظار شنيدن پيشنهاد تازه‏اي براي حل مسأله هسته‏اي ايران است كه رئيس‏جمهور اين كشور وعده طرح آن را در مجمع‏عمومي سازمان‏ملل‏متحد داده است.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "جان سوئرز" مديركل وزارت خارجه انگليس در دفاع از ارجاع پرونده هسته‏اي ايران به شوراي‏امنيت، ادعا كرد: ما در اين راه از پشتيباني روسيه و چين و تمامي اعضاي شوراي‏حكام آژانس بين‏المللي انرژي اتمي برخوردار شديم.
وي كه با بي‏بي‏سي گفت‏وگو مي‏كرد، افزود: اگر ايران پيشنهاد و تلاش‏هاي اروپا را رد كند، تنها راه، بازگشت به مقررات آژانس است كه به نظر من به سود ايران نخواهد بود و البته تصميم نهايي با دولت ايران است.
سوئرز با اشاره به اينكه امتيازاتي كه مذاكره‏كنندگان اروپايي به ايران پيشنهاد دادند مورد پذيرش واقع نشد، ادامه داد: گمان نمي‏كنم ايران پيش از رد اين پيشنهاد، آن را به‏دقت بررسي و ارزيابي كرده باشد.
وي اين پيشنهاد را راهگشاي عادي‏شدن روابط ايران با اروپا توصيف كرد و گفت: اتحاديه اروپا نيز در طول زمان مي‏توانسته است راهي براي عادي‏شدن روابط ايران با كشورهاي بيشتري باشد.
رئيس هيأت مذاكره‏كننده انگليس در امور برنامه هسته‏اي ايران با اشاره به اينكه در بخشي از اين پيشنهاد از كمك به عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني سخن رفته بود، گفت: عملي‏شدن چنين چيزي، تحولي است كه بازار ايران را به روي سرمايه‏گذاري و فرصت‏هاي تجاري باز خواهد كرد؛ فرصتي كه در ايران كار و شغل و امكان پيشرفت به وجود خواهد آورد.
وي به بخش ديگري از پيشنهاد اتحاديه‏اروپا اشاره كرد و افزود: اين بخش از پيشنهادها شامل مواردي است كه به گسترش تمايل و ارتباط در زمينه امنيت و ثبات در منطقه مانند تغيير و تحولات عراق، افغانستان و خليج‏فارس مربوط مي‏شود كه ايران هم درباره آنها نگراني‏هاي مشروعي دارد.
سوئرز با بيان اين ادعا كه تمامي جامعه بين‏المللي نگران بخشي از فعاليت هسته‏اي ايران است، گفت: در اين پيشنهاد سعي شده بود اين نگراني‏ها منعكس شود.
وي همچنين با رد اين مطلب كه سه كشور اروپايي مذاكره‏كننده، همراستا با آمريكا و همچون نماينده اين كشور عمل كرده و بي‏طرفي لازم را به‏عنوان ميانجي نداشته‏اند، افزود: اين ادعا، پس از آن مطرح شد كه سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه در پي به بن‏بست‏رسيدن مذاكرات خود با ايران تهديد كردند كه از سياست آمريكا كه خواهان ارجاع پرونده هسته‏اي ايران به شوراي‏امنيت سازمان‏ملل‏متحد است حمايت مي‏كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مديركل وزارت خارجه انگليس با بيان اين عقيده كه قلمداد كردن اروپايي‏ها به‏عنوان نماينده آمريكا برداشت دقيقي نيست، ادامه داد: دو سال پيش كه ابتكار عمل اروپايي‏ها براي حل مسأله هسته‏اي ايران آغاز شد آمريكايي‏ها نسبت به هدف ما ترديد داشتند و حتي از آن انتقاد كردند اما به مرور زمان، آمريكا نسبت به اين ابتكار عمل خوشبين‏تر شد و از آن استقبال كرد.
وي در پاسخ به اينكه آيا در شرايط كنوني، بايد مذاكرات هسته‏اي اروپايي‏ها با ايران را منتفي و تمام‏شده تلقي كرد يا نه؛ گفت: اين موضوع به تصميم ايران بستگي دارد و گرنه اروپايي‏ها با توجه به تصميم ايران به فعال‏كردن مجدد تأسيسات هسته‏اي اصفهان، با وجود تمايلي كه دارند ديگر قادر به ازسرگيري مذاكرات در اين زمينه نيستند.
سوئرز افزود: اين حرف درست است؛ ما هم داوطلبانه وارد مذاكرات شديم زيرا هدف از اين مذاكرات، اين بود كه ايران با دريافت امتيازات سياسي و اقتصادي، از پيگيري برنامه غني‏سازي اورانيوم و توليد سوخت هسته‏اي، دست‏كم تا زماني كه نگراني غرب از برنامه هسته‏اي ايران رفع شده باشد، چشم بپوشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت انگليس بر ارجاع ايران به شوراي امنيت، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016