چهارشنبه 30 شهریور 1384

متن کامل اولین نسخه غیر رسمی پیشنهاد آمریکا و انگلیس به عنوان قطعنامه شوراي حکام، مهر

انگلیس و آمریکا با حمایت ضمنی فرانسه و احتمالا آلمان ، بعد از ظهر امروز متنی را پیش نویس قطعنامه ای را درباره موضوع هسته ای ایران به اعضای شورای حکام ارائه دادند تا به عنوان متنی اولیه برای مذاکره در مورد محورهای قطعنامه نهایی در مورد فعالیتهای هسته ای ایران مورد رایزنی و اطلاع اعضا قرار گیرد. این متن برخلاف تمام ادوار پیشین بدون آگاهی ، در برگهای معمولی (بدون سربرگ دبیرخانه) و حتی بدون اشاره به تهیه کنندگانش توزیع شده است که خود سستی آن را حتی از نظر بانیانش تایید می کند.
به گزارش خبرنگار اعزامی "مهر" به وین، ترجمه کامل متنی که با چنین شرایطی امروز بعد از ظهر بلافاصله پس از جلسه انگلیس با گروه نم توسط غیر متعهدها رد شد ، و تهیه کنندگانش حتی از آگاه کردن دبیرخانه آژانس از آن و کشورهای پیشنهاد دهنده اش نیز خودداری کرده اند به شرح زیر است. انتشار این متن توسط "مهر" در جهت اطلاع رسانی کاملتر و اشراف کاملتر رسانه ها و افکار عمومی کشورمان از روند مباحث جاری شورای حکام و مناسبات غیر منطقی حاکم بر این نهاد بین المللی صورت می گیرد:

شورای حکام؛

a) با یاد آوری قطعنامه های مصوبه شورای حکام در 11 آگوست 2005 (GOV/2005/64)، در29 نوامبر 2004 (GOV/2004/90) در 18 سپتامبر 2004 ،(GOV/2004/79)، در 13 مارس 2004 ،(GOV/2004/21) در 29 نوامبر 2003 ،(GOV/2003/81) و در 12 سپتامبر 2003 (GOV/2003/69)، بیانیه شورای حکام در 19 ژوئن 2003 (GOV/OR.1072)، و نتیجه گیری ریاست شورای حکام در مارس 2003 (/GOV) و ژوئن 2003 (/GOV)؛

b) با یادآوری حقوق قید شده در بند چهارم ان پی تی که حقوق بدون تبعیض کشورها را در استفاده از انرژی هسته ای برای توسعه علمی، تولید و استفاده در مقاصد صلح آمیز را ضمن رعایت بندهای اول و دوم همین پیمان به رسمیت می شناسد؛

c) از مدیر کل و دبیر به خاطر تلاشهای حرفه ای و بی طرفانه اش برای انجام توافق پادمانها و حل مسائل مهم پادمانها در ایران و راستی آزمائی انجام تعلیق از سوی این کشور ستایش و قدردانی می کنیم؛

d) در خصوص عمل به تعهدات تحت توافق پادمانی ان پی تی (INFCIRC214) در رابطه با واردات و انتقال مواد هسته ای، بازفراوری و کاربرد آن از سوی ایران و همینطور اعلام تاسیساتی که چنین موادی در آنجا پردازش و ذخیره شده بود، همانطور که در گزارش مدیر کل (GOV/2003/75) , و در تاریخ 10 نوامبر 2003 گزارش شد و در (GOV/2003/75) به تاریخ 2 سپتامبر 2005 مورد تائید قرار گرفت، یاد آوری می کنیم که ایران در چند مورد قصور داشته است.

e) همچنین خاطر نشان می کنیم ، همانطور که در گزارش مدیر کل (GOV/2004/83) در تاریخ 15 نوامبر 2004 ارائه شده ، همکاری ایران با آژانس با رویه پنهانکاری مورد سوء ظن قرار گرفته ، اطلاعات گمراه کننده ارائه شده، تاخیر در دسترسی به مواد و تاسیسات هسته ای ایجاد شده و اینکه همانطور که شورای حکام در قطعنامه (GOV/2003/81) ابراز تاسف کرده بود، سیاست پنهانکاری ایران سبب نقض تعهدات این کشور در پیروی از توافقهای پادمانی شده است.

f) خاطر نشان می سازد که از نظر شورای حکام به منظور تضمین راستی آزمائی آژانس از عدم انحراف مواد هسته ای ایران، همکاری کامل با آژانس برای اطمینان در راستی آزمائی پذیرش و عمل به توافقهای پادمانی با اتخاذ تمام اقدامات لازم، مهم و فوری است. علاوه بر آن شامل:

(i) اعطای دسترسی نامحدود از جمله نمونه برداری محیطی از هر محلی که آژانس به منظور راستی آزمائی صحت و تایید بیانیه های ایران اعلام می کند و

(ii) فراهم آوردن چنین اطلاعات و توضیحاتی و اتخاذ گامهای دیگر، که از نظر آژانس برای حل تمام مسائل مهم باقیمانده مربوط به مواد و فعالیت های هسته ای از جمله نتایج نمونه گیری محیطی ضروری به نظر می رسد؛

g) علاوه بر آنها، همانطور که مدیر کل گزارش داد آژانس هنوز در موضعی نیست که بعد از 2 و نیم سال بازرسی ها و رسیدگیهای شدید، بعضی از مسائل مهم باقیمانده را روشن کند. ضمن اینکه شفاف سازی کامل ایران اجتناب آمیز و تاخیر دار بوده است.

h) انگیزه های ایران در قصور برای صدور اعلامیه های مهم در راستای تمدید دوره زمانی و تعقیب یک سیاست پنهانکاری در اکتبر سال 2003 نامشخص است.

i) ادامه اختلافات درفهم آژانس از ابعاد حساس برنامه های هسته ای ایران نگرانی ایجاد کرده است.

j) یادآوری می شود تاکیدات صورت گرفته در قطعنامه های قبلی را در خصوص اهمیت تدابیر اعتماد سازی و تائید مجدد اینکه انجام کامل و پایدار تعلیق که مدیر کل آن را در گزارش 14 نوامبر 2004 به عنوان اقدامی داوطلبانه و اعتماد ساز و غیر تعهد آور حقوقی از سوی آژانس مورد تائید قرار گرفته برای بحث پیرامون مسائل مهم ضروری و حیاتی است؛

k) ایران با بی اعتنائی و بی توجهی به درخواست شورای حکام در قطعنامه 11 آگوست برای تعلیق کامل برنامه های غنی سازی از جمله تولید مواد تغذیه و موادی که در خلال آزمایش و یا تولید در فرایند تبدیل اورانیوم بکار برده می شود، و تولید 6800 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم از 10 اگوست تا کنون، شدیداً باعث نگرانی شده است و از آنجائیکه تعلیق کامل و پایدار غنی سازی این فعالیت ها برای صحبت در خصوص این مسائل بسیار مهم است باید از سوی ایران به مدیر کل برای نصب مجدد پلمب هائی که از تاسیسات برداشته شده اجازه داده شود.

l) همچنین این مساله که ایران به درخواست مکرر برای تصویب پروتکل الحاقی و بررسی و تجدید نظر در ساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین بی اعتنائی می کندT نگران کننده است. در حالیکه این تدابیری است که به ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران به اعتماد سازی کمک خواهد کرد.

m) علاوه بر آن مدیر کل گزارش داد که آژانس پی گیری اطلاعات مربوط به برنامه و فعالیت های هسته ای ایران که می تواند در رابطه با آن برنامه ها باشد ادامه خواهد داد و همچنین گزارش داد که"اختیار حقوقی آژانس برای تعقیب راستی آزمائی تسلیحات احتمالی هسته ای و فعالیتهای مربوطه، محدود است."(GOV/2005/67)؛

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

n) همچنان که مدیرکل در جلسه ابتدایی 19 سپتامبر نیز اشاره کرد که راستی آزمایی با اختیارات فوق العاده ای لازم است تا آژانس را به بازسازی تصویری درست از تاریخچه ، اهداف و طبیعت برنامه های گذشته ایران قادر کند؛

o) همچنین مسائل مربوط به برنامه های هسته ای ایران هنوز حل نشده است و اینکه آژانس در موضعی نیست که نتیجه بگیرد که مواد یا فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد.

1) از مدیر کل درخواست می کنیم تا بر اساس بند XII.C از مقررات آژانس ، قصورهای زیاد ایران و نقض تعهدات مربوط به پیروی ازتوافق پادمانهای ان پی تی را همانطور که در (GOV/2003/75) تشریح شد به تمام اعضای آژانس و شورای امنیت و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل گزارش کند.

ادامه گزارش خبرگزاری مهر از متن غیر رسمی اولین پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی به عنوان فطعنامه مربوط به ایران چنین است:

2) یافته های مربوط به فعالیت های پنهانی هسته ای ایران ، ماهیت این فعالیت ها و مسائلی که با توجه به اعلامیه هائی که از سپتامبر سال 2002 از سوی ایران صادر گردیده از سوی آژانس روشن گردیده در نتیجه این مساله را مطرح کرده است که با توجه به اینکه شورای امنیت به عنوان ارگانی صلاحیت دار مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین المللی را برعهده دارد از مدیر کل درخواست می شود تا بر اساس III.B.4 مقررات آژانس به شورای امنیت سازمان ملل در این مورد اطلاع داده شود.

3) به شورای امنیت توصیه می شود که به عنوان پاسخ به این قطعنامه آن را بررسی کند علاوه بر آن برای ایران روشن کند که سؤالات مهم می تواند به گونه ای بهتر حل شود و به پاسخ های ایران به خواسته های قبلی شورای حکام از ایران توجه کند. از جمله:

(i) انجام تدابیر شفاف سازی فراتر از نیازمندیهای عادی توافق پادمانها و پروتکل الحاقی و بویژه توسعه کامل و تسریع همکاری با مدیر کل در تعقیب فعالیت های راستی آزمائی و فراهم آوردن امکان دسترسی به اماکن، اشخاص و اطلاعات آژانس ممکن است ، درخواست کند تا از بازرسی های این آژانس حمایت شود.

(ii) تعلیق مجدد تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری آن؛

(iii) تجدید نظر در ساخت راکتور گرداننده آب سنگین؛

(iv) تصویب و اجرای فوری پروتکل الحاقی و

(v) ادامه همکاری و پیروی از بندهای پروتکل الحاقی بر اساس مدل اصلاحیه پروتکل الحاقی (INFCIRC/540) - که ایران در 18 دسامبر 2003 امضا کرد - تا تصویب پروتکل الحاقی.

با این اقدامات ، اعتماد مجدد به ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران پدید می آید.

4) از ایران درخواست می کنیم تا به روند گفتگوها که در دو سال گذشته پیشرفتهای خوبی داشته است بازگردد.

5 ) از مدیر کل درخواست می کنیم یک نسخه از این قطعنامه و همچنین نسخه ای از GOV/2003/75)،(GOV/2004/83 ) , (GOV/2005/67) را به شورای امنیت تسلیم کند.

6) از مدیر کل درخواست می کند نظارت خود بر اجرای پادمانها در ایران بر اساس پروتکل الحاقی را ادامه دهد ، چرا که شفافیت بیشتری برای قادر شدن آژانس برای تایید کامل ساختار، برنامه ها و اهداف و طبیعت برنامه های گذشته ایران لازم است؛

7) تصمیم می گیرد که رسیدگی به این موضوعات همچنان در دستور باشد.

Copyright: gooya.com 2016