چهارشنبه 6 مهر 1384

گزارش ايلنا از تجمع اعتراض‌‏آميز دانشجويان در برابر سفارت انگليس، تجمع به خشونت كشييده شد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

تجمع مشترك تشكل‌‏هاي دانشجويي دانشگاه‌‏هاي استان تهران در اعتراض به مواضع انگليس در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران و اقدامات خشونت‌‏بار اين كشور در بصره، در مقابل سفارت انگليس در تهران به خشونت كشيده شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا ), اين تجمع از ساعت 14:15 امروز با قرائت آياتي از قرآن‌‏مجيد و فريادهاي الله‌‏اكبر دانشجويان بسيجي، اعضاي دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان و اتحاديه انجمن‌‏‌‏هاي اسلامي دانشجويان مستقل آغاز شد.
در اين تجمع، نمايندگان دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز), جامعه اسلامي دانشجويان, بسيج دانشجويي, اتحاديه انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان مستقل و طلاب دانشجو به سخنراني پرداختند و بر حق مسلم ايران در استفاده از فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي تأكيد كردند.‌
دانشجويان با شعارهاي « قطعنامه هسته‌‏اي فاقد اعتبار است؛ آژانس هسته‌‏اي هم مهره استكبار است», « سفارت انگليس لانه جاسوسي است؛ سيزدهم آبان‌‏ماه، قابل شكل‌‏گيري است», « از شوراي‌‏امنيت هرگز نمي‌‏هراسيم؛ سوخت هسته‌‏اي را با دست خود مي‌‏سازيم», « اين لانه جاسوسي تعطيل بايد گردد؛ سفير انگلستان اخراج بايد گردد» از موضع كشور انگليس در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران انتقاد كردند.
نماينده بسيج دانشجويي در سخناني در اين تجمع اعتراض‌‏آميز گفت: آمريكا و انگليس بدانند كه در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت، نه‌‏تنها منافع آنها در خاورميانه به خطر مي‌‏افتد بلكه خاك اين دو كشور از گزند بسيجيان ما مصون نيست.
"محمدمحمود حيدري" اعلام كرد: حضور ما در اين مكان نامقدس يعني سفارت منحوس انگليس، به علت مواضع اين كشور در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران است و ما به آمريكا مي‌‏گوييم كه بدانيد قضيه جنگ جهاني دوم تكرار نمي‌‏شود كه يك گلوله هم به خاك آمريكا شليك نشود؛ بلكه اين بار، منافع‌‏تان در خاورميانه به خطر مي‌‏افتد و خاك آمريكا و انگليس از گزند بسيجيان مصون نخواهد ماند.
وي با بيان اينكه اگر مواضع اين دولت خبيث و خصومت آن نسبت به مسلمانان جهان و ملت آزاده ايران ادامه يابد، چاره اي نداريم جز اينكه اين سفارت را بر سر سردمداران انگليس خراب كنيم و اين تصميم عملي خواهد شد.
نماينده بسيج دانشجويي با اشاره به اقدامات خشونت‌‏طلبانه اخير دولت انگليس در شهر بصره گفت: اين اقدام استعمار پير در بصره، دور از انتظار نيست زيرا آنها اين اقدامات را در دو سده اخير در كشورهاي اسلامي شروع كرده‌‏اند.
وي با اشاره به سكوت دولت‌‏هاي اسلامي در برابر ماجراي بصره گفت: اي خاك بر سر دولت‌‏هاي حاشيه خليج‌‏فارس كه سال‌‏هاست جيره‌‏خواري و مزدوري خود را به اثبات رسانده‌‏اند.
حيدري خواستار عدم تصويب پروتكل الحاقي به پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي از سوي مجلس شوراي اسلامي شد و گفت: ما از مسؤولان مي‌‏خواهيم اقتدار داشته باشند.
وي تصريح كرد: ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏ باعث تحريم ايران خواهد شد اما ما 27 سال است كه تحريم را تحمل كرده‌‏ايم و توصيه مي‌‏كنيم كه يك بار ديگر، يك تجربه ناموفق را تكرار نكنند.
نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: ما همچنين به آمريكا مي‌‏گوييم كه بدانيد قضيه جنگ جهاني دوم تكرار نمي‌‏شود كه يك گلوله هم به خاك آمريكا شليك نشود؛ بلكه اين بار، منافع آنها در خاورميانه به خطر مي‌‏افتد و خاك آمريكا و انگليس از گزند بسيجيان مصون نخواهد ماند.
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان هم در سخناني در اين تجمع گفت: از امسال در يوم‌‏الله 13 آبان، به جاي تجمع در مقابل لانه‌‏جاسوسي آمريكا در مقابل لانه جاسوسي انگليس تجمع خواهيم كرد.
" احسان كريم‌‏خاني" هشدار داد: ايران جايي است كه زندگي با فرهنگ عاشورايي در آن جريان دارد و در برابر زورگويي‌‏ها از تسليم نخواهد شد.
وي افزود: دولت ما رسالت جهاني خويش را در جانبداري از مسلمانان جهان فراموش كرده و به خيمه‌‏شب‌‏بازي عروسك‌‏هايي مي‌‏رويم كه بازيچه آمريكا هستند.
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان با تأكيد بر اينكه يادمان نرود كه غرب هدف خود را نابودي اسلام ناب محمدي ذكر كرده است، گفت: اين رسالت تاريخي ماست كه فريادگر معنويتي بر خاسته از دين باشيم.
كريم‌‏خاني خواستار خروج ايران از پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT ) شد و گفت: دكترين سياست‌‏خارجي ما را اشداء علي‌‏الكفار تشكيل مي‌‏دهد.
وي از جامعه جهاني خواست كه حق ايران را در برخورداري از چرخه سوخت هسته‌‏اي به رسميت بشناسد و از دولت جمهوري اسلامي ايران نيز خواست كه با حفظ فناوري هسته‌‏اي به‌‏عنوان ناموس و غيرت ديني، سفير انگليس در ايران را از كشور اخراج كند.
قائم‌‏مقام اتحاديه انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌‏هاي سراسر كشور نيز در سخناني در اين تجمع از اظهارات "منوچهر متكي" وزير امور خارجه كشورمان در مورد پرونده هسته‌‏اي انتقاد كرد.
"علي محمودي" كه در تجمع اعتراض‌‏آميز دانشجويي كه در مقابل سفارت انگليس در تهران برگزار شد، سخن مي‌‏گفت از اظهارات "منوچهر متكي" وزيرامور خارجه كشورمان مبني بر اينكه اگر پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت ارجاع شود شاهد بازي باخت ـ باخت خواهيم بود، انتقاد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به‌‏رغم تساهلي كه در برخي از موارد از خود نشان داده است از اين پس رفتار متقابلي از خود نشان خواهد داد.
وي افزود: ايران كشوري است كه همواره از كشورهاي آمريكايي و اروپايي خيانت ديده و هيچ حسن‌‏نيتي از سوي آنها نديده و عجيب است كه با اين وضعيت، آمريكا و اروپا و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي خواهان اعتمادسازي از سوي ايران هم هستند.
قائم‌‏مقام اتحاديه انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه امروز پايان دوران سلطه‌‏جويي و رشد امپرياليسم است، اظهار داشت: در شرايطي كه آژانس هيچ نمونه‌‏اي از خلاف تعهدات NPT از سوي ايران نيافته است شاهد تهديد ايران با طرح مكانيسم ماشه هستيم.
وي در ادامه تأكيد كرد: دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي، حسن‌‏نيت خود را به جهانيان ثابت كرده است.
محمودي افزود: اگرچه در مقطعي، خط صلح حسني در پيش گرفتيم اما حركت ما الهام‌‏گرفته از خط سرخ حسيني است به اين معنا كه اگر كشورهايي بخواهند در مقابل دين و منافع ملي ما بايستند در مقابل تمام دنياي آنها خواهيم ايستاد.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) در سخناني در اين تجمع، از دولتمردان ايران خواست در دفاع از منافع‌‏ملي، اختلافات را كنار بگذارند.
"احمد علمشاهي" گفت: در آستانه سال تحصيلي جديد، اجماع بي‌‏سابقه تشكل‌‏هاي دانشجويي براي تأكيد بر حق مسلم ايران در استفاده از فناوري هسته‌‏اي را به فال‌‏نيك مي‌‏گيريم.
وي با بيان اينكه كشورهايي نمي‌‏خواهند ملت ما از حق مسلم خود در دستيابي به انرژي هسته‌‏اي برخوردار شود، گفت: آنها قصد دارند منافع اقتصادي و ملي ما را تحت تأثير خود قرار دهند و حاضر به پذيرش اين اصل نيستند كه ملتي كه همواره به دنبال عدالت, مهر و دوستي بوده در صدد ساخت سلاح هسته‌‏اي نيست.
علمشاهي تصريح كرد: اگر روند فعلي و زورگويي به ملت ايران ادامه يابد قطعاً برخورد قاطعي از سوي ملت صورت خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: از دولتمردان ايران، قاطعانه مي‌‏خواهيم كه با يك اجماع كلي، منطبق بر تمام ديدگاه‌‏هاي سياسي حاكم بر كشور و با كنار گذاشتن اختلافات، از هر حركتي كه منافع ملي ايران را تحت‌‏الشعاع قرار مي‌‏دهد دوري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يادآور مي‌‏شود پس از علمشاهي, "مهدي اقراريان" عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌‏هاي استان تهران، متني را به زبان عربي در محكوم‌‏كردن اقدام آمريكا، سه كشور اروپايي و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي عليه ايران قرائت كرد.
براساس اين گزارش, تجمع اعتراض‌‏آميز دانشجويان در ساعت 16 به پايان رسيد اما تعدادي از دانشجويان با حضور در مقابل سفارت، قصد نزديك‌‏شدن به سفارت و ورود به آن را داشتند كه با ممانعت نيروي انتظامي روبرو شدند.
معترضان با پرتاب گوجه‌‏فرنگي و چوب به سوي سفارت انگليس، شعار "نيروي انتظامي! خجالت! خجالت!» سردادند و نارنجك دستي دودزا پرتاب كردند.
درگيري‌‏هاي دانشجويان معترض با نيروي انتظامي تا ساعت 14:45 دقيقه ادامه يافت و پس از آن با درخواست نيروي انتظامي كه از معترضان به‌‏خاطر داشتن غيرت ديني و غرور ملي تشكر مي‌‏كرد و خواستار پراكنده‌‏شدن آنها بود به پايان رسيد.
مغازه‌‏هاي روبروي سفارت انگليس نيز پس از آغاز درگيري و پرتاب نارنجك بسته شد.
همچنين يكي از افراد معترض، مضروب شده و در حالي كه صورت وي به‌‏طور كامل خونين بود شعارهايي در حمايت از حق ايران در دستيابي به فناوري هسته‌‏اي سر داد.

Copyright: gooya.com 2016