جمعه 8 مهر 1384

هاشمي رفسنجاني خطاب به تصميم‌گيران پرونده هسته‌اي: اينجا بيشتر از اينكه برايتان جاي شعار باشد، جاي ديپلماسي و مذاكره است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به آنچه كه شرايط كاملا جديد و خطير ايران در مساله هسته‌يي مي‌ناميد، گفت: «هيچ‌كس نمي‌تواند به اين آساني از اين حق مسلم بگذرد. اگر ما امروز از حقمان در اين زمينه بگذريم، در تاريخ چيزي مثل قضيه‌ كاپيتولاسيون و قرارداد تركمانچاي برايمان ثبت خواهد شد و قطعا هيچ‌كس مسوولان نظام را در اين مقطع نخواهد بخشيد.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه ملت ايران نبايد در مساله انرژي هسته‌يي تهديد شود، اضافه كرد: «تكنولوژي هسته‌يي براي كشور ما حياتي است، اما متاسفانه در اين مساله با كساني مواجه هستيم كه اين قدرت عظيم و دانش مهم را تنها براي خود مي‌خواهند. اما ما در كسب اين دانش قاطع هستيم و از اين حق تا جايي كه برايمان مقدور باشد دفاع خواهيم كرد.»

خطيب نماز جمعه‌ اين هفته تهران با ابراز تاسف از اينكه طرف ما قاطعانه مي‌گويد ايران نبايد چرخه‌ سوخت داشته باشد، اضافه كرد: «ما هم در مقابل صراحتا مي‌گوييم اين حق را مي‌خواهيم و ايران بايد چرخه‌ سوخت داشته باشد. آنها مي‌گويند ما به ايران اعتماد و اطمينان نداريم. لذا ما بايد حسن نيت خود را ثابت كنيم و اثبات كنيم ما اهل استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي نيستيم و سابقه‌ افتخارآميزي هم در اين زمينه داريم.»

هاشمي رفسنجاني خطاب به آمريكا و اروپا گفت: «براي شما هم اين بزرگراه راه عبور نيست و مصاف با ايران براي شما مين‌گذاري شده است. اگر وارد شويد، هزينه‌هاي بزرگي را به خود تحميل مي‌كنيد. ايران كشوري نيست كه به محض حمله شما تسليم شود. لذا با تدبير عمل كنيد و اگر منظورتان از اين قطعنامه‌ها ارعاب است، بدانيد كه نتيجه‌اي برايتان ندارد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به تصميم‌گيران پرونده هسته‌اي نيز گفت: «اينجا بيشتر از اينكه برايتان جاي شعار باشد، جاي ديپلماسي و مذاكره است. بايد فعاليت‌هاي وسيع ديپلماسي، مدبرانه و عاقلانه داشته باشيد و صبر و متانت را بدون آنكه دشمن را خوشحال و تحريك كند پيشه كنيد. نبايد به دست دشمنان بهانه دهيد.»

هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنانش با اشاره به اوضاع عراق، فلسطين و لبنان، اظهار داشت: «در عراق شرارتهاي زشتي انجام مي‌شود كه به ملت اين كشور آسيب مي‌زند. در لبنان نيز عوامل مرموزي نمي‌خواهند امنيت اين كشور پابرجا باشد و البته در فلسطين، اسراييل با عقب‌نشيني از غزه نفوذ خود را كم كرده است. سوريه نيز مورد تهديد است. لذا مي‌توان گفت منطقه آفت‌زده شده، بنابراين به وحدت اسلامي و وحدت نيروهاي وفادار به انقلاب احتياج داريم.»

خطيب نماز جمعه‌ اين هفته تهران، ياد شهيدان هاشمي‌نژاد، فكوري، فلاحي، نامجو، جهان‌آرا و كلاهدوز را گرامي داشت و با اشاره به آغاز هفته نيروي انتظامي، بر ضرورت تقويت اين نيرو تاكيد كرد.

وي افزود: «نيروي انتظامي و پليس بايد بانشاط و شاداب در صحنه حضور داشته باشد، چراكه امنيت و سعادت جامعه‌ ما با حضور موثر پليس در ارتباط است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش به سفر اخير خود به عربستان اشاره كرد و با بيان اينكه امتناع خادم‌الحرمين از زيارت بقيع توسط زنان، افزود: «در اين سفر اين مساله را با خادم‌الحرمين به طور مبسوطي مطرح كردم و البته آنها نيز علاقه‌مند بودند اين مشكل حل شود و در كنار آن به برخي اهانت‌ها و غلوهاي بعضي از مداحان نسبت به ائمه اطهار اعتراض داشتند. در اين سفر قرار بر اين شد كه آنها مانع زيارت زنان نشوند و ما نيز به مبلغان كاروان‌ها تذكر داديم كه زواران را در اين زمينه توجيه كنند. اين مساله نياز به همكاري و استمداد دارد.»

امام جمعه موقت تهران با تاكيد بر اينكه محور همه‌ بحث‌هاي ما وحدت جهان اسلام و پرهيز از تفرقه در شرايطي است كه جهان اسلام را مشكلات بسياري تهديد مي‌كند، خاطرنشان كرد: «روا نيست در اين شرايط به گونه‌اي عمل شود كه نتيجه‌اش درگيري بين مسلمانان باشد. متاسفانه امروز كساني هستند كه مي‌خواهند بين شيعه و سني تفرقه بيندازند. لذا نبايد بگذاريم خواسته‌ي آنها تحقق يابد.»

به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني آغاز سال تحصيلي را مورد توجه قرار داد و با مناسب عنوان كردن فضاي آموزشي كشور تاكيد كرد كه اين فضا احتياج به مراقبت و مواظبت دارد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به پايان هفته دفاع مقدس، يادآور شد: «متاسفانه اين مقطع مهم تاريخ ايران بعضا مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد هر قدر قهرمانان جنگ از بين ما مي‌روند، افتخارات دفاع مقدس نيز به فراموشي سپرده مي‌شود.»

وي با اشاره به حمله‌ عراق به كشورمان در سال 1359 ، اضافه كرد: «در آن مقطع مجموعه‌اي شكل گرفت كه ايران را از پا درآورد. در آن مقطع ارتش و سپاه و بسيج آمادگي لازم را نداشتند و ما با دست خالي و گرفتاري‌هاي فراوان سياسي درون كشور مورد تجاوز وسيع قرار گرفتيم اما خوشبختانه نيروهاي سه‌گانه ارتش ما علي‌رغم عدم آمادگي نقش خوبي را در اين جنگ ايفا كردند.»

خطيب جمعه تهران با ابراز ناخشنودي از فرماندهي بني‌صدر در آن مقطع زماني، گفت: «به دليل فرماندهي بد، سپاه و ارتش زمين‌گير بودند و تا زماني كه اين فرماندهي بر سر كار بود كار زيادي انجام نشد. سياست نظام بعد از فتح خرمشهر با محوريت نظر حضرت امام خميني اين بود كه در داخل عراق جايي را تصرف كرده و از آن نقطه‌ تصرف خواسته‌هاي خودمان را عملي كنيم. با اين وجود عمليات خيبر و ساير عمليات‌ها و قدرت پيشروي نيروهاي اسلام به دنيا ثابت كرد روزي سدهاي مقابل ايران مي‌شكند. از اين رو استكبار جهاني با همه‌ وجود وارد ميدان شد اما ما با قدرت و پشتوانه‌ نيروهاي مسلح، در قطعنامه سازمان ملل توانستيم خواسته‌هايمان را بگنجانيم تا حدي كه عراق متجاوز شناخته شد و كارشناسان سازمان ملل براي تعيين غرامت آمدند.»

هاشمي رفسنجاني با ابراز تاسف از اينكه امروز نيز كساني هستند كه مي‌خواهند دوران ارزشمند دفاع مقدس را زير سوال ببرند، تاكيد كرد: «ايرانيان بايد بدانند در تاريخ ايران چنين قطعه‌ مشعشعي پيدا نمي‌شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه‌هاي اول نماز جمعه،‌ نزديك شدن به ماه مبارك رمضان را مورد توجه قرار داد و در عين حال به استفاده درست از فرصت‌هاي ويژه الهي در اين ماه مبارك تاكيد كرد.

وي با بيان اينكه در اين ماه به فرموده‌ پيامبر اكرم (ص) درهاي بهشت بازتر و ورود به آن آسان‌تر است، اضافه كرد: «در اين ماه شياطين در غل و زنجيرند.»

Copyright: gooya.com 2016