سه شنبه 12 مهر 1384

بروجردي در جلسه انصار: استخراج اورانيوم تا توليد كيك زرد، توليد UF6، ساخت دستگاه‌‏هاي سانتريفيوژ و ...در كشور بومي شده، ايلنا

نظام قصد دارد در موضوع فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي پايداري كند
رفتار مجلس ششم در پرونده هسته‌‏اي فاجعه‌‏اي بود كه جلوي آن گرفته شد
تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم بعد از ظهر ديروز در دفتر مركزي انصار حزب‌‏الله حاضر شد و در سخناني به تشريح روند پرونده هسته‌‏اي ايران در آژانس بين‌‏المللي انرژي هسته‌‏اي پرداخت.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علاءالدين بروجردي با تقسيم‌‏بندي روال فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران به چهار بخش، اين بخش ها را قبل از انقلاب، بعد از انقلاب, آغاز بحران تا روي كار آمدن آقاي لاريجاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و آخرين بخش را تصويب قطعنامه شوراي حكام عليه ايران دانست.
وي با بيان اينكه ايران پيش از انقلاب به عضويت پيمان NPT درآمد و كليه معاهدات بين‌‏المللي در اين زمينه را پذيرفت، گفت: پس از پيروزي انقلاب و روي كار آمدن حكومت اسلامي در ايران، كليه كشورهايي كه در زمينه مسائل هسته‌‏اي با ايران قرارداد داشتند، تمام تعهدات خود را به حالت تعليق درآوردند و كليه فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران متوقف شد.
وي گفت: در آن شرايط دو راه پيش روي ما قرار داشت و اين دو راه عبارت بودند از اينكه ما بپذيريم كه دانش اين فناوري را در كشور نداريم و از خير آن بگذريم يا اينكه بر مبناي نظريه حضرت امام(ره) كه مبناي آن خودباوري و تكيه بر نيروي جوان و متخصص داخلي بود، به اين عرصه وارد شويم و توانايي‌‏هاي بالقوه جوانان و كشورمان در اين عرصه را به فعاليت برسانيم.
بروجردي اضافه كرد: ايران در آن زمان بر مبناي خودباوري و توانمندي‌‏هاي داخلي راه دوم را در پيش گرفت و با تكيه بر جوانان دانا و تواناي ايراني توانستيم در شرايطي كه كشور در تحريم قرار داشت، به چيزي دست پيدا كنيم كه غربي‌‏ها هيچ وقت فكر نمي‌‏كردند توان دستيابي به آن را داشته باشيم.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم با بيان اينكه توانايي كشور در شرايط كنوني به جايي رسيده است كه از استخراج اورانيوم تا توليد كيك زرد، توليد UF6، ساخت دستگاه‌‏هاي سانتريفيوژ و در نهايت تزريق گاز و غني‌‏سازي همه در كشور بومي شده است، تهديداتي كه از سوي آمريكا و اسرائيل مبني بر انهدام تاسيسات هسته‌‏اي ايران در اصفهان مطرح مي‌‏شود، بي‌‏اساس خواند و گفت: به فرض كه اصفهان و تاسيسات هسته‌‏اي ما را بزنند، ما با توانايي و دانشي كه در كشور داريم، مي‌‏توانيم باز هم آنها را بسازيم و آنها بايد بدانند كه هيچگاه نمي‌‏توانند دانش يك ملت را از آن بگيرند.
وي با بيان اينكه البرادعي پس از بازديد از تاسيسات هسته‌‏اي واقعاً ابراز شگفتي و تعجب كرده بود، گفت: نه تنها البرادعي كه حتي روس‌‏ها نيز از اين پيشرفت متعجب شده بودند و حتي غربي‌‏ها كه به لطف جاسوسان هسته‌‏اي از پاره‌‏اي فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي با خبر شده بودند، نمي‌‏توانستند درك كنند كه ما به اينجا رسيده‌‏ايم.
بروجردي سرآغاز مرحله سوم پرونده هسته‌‏اي را با آغاز بازرسي‌‏ها از ايران و تاسيسات هسته‌‏اي همزمان دانست و گفت: از آنجا كه هر عضو NPT موظف است كليه فعاليت‌‏هاي خود و ميزان آن را به آژانس ارايه بدهد، با بازرسي‌‏هايي كه انجام گرفت، آنها اعلام كردند كه ميزان غني‌‏سازي كه در ايران صورت گرفته از آنچه اعلام شده، بسيار بالاتر است و ما براي آنها توضيح داديم كه تجهيزاتي كه مورد استفاده قرار گرفته، مستعمل بود و از دلالان خارجي خريداري شده و اين ميزان غني‌‏سازي مربوط به ايران نيست.
وي پذيرش پروتكل الحاقي را پس از اين مرحله بيان كرد و اضافه كرد: در آن زمان چون قصد داشتيم تدابيري را انجام دهيم تا كشور دچار بحران نشود، پروتكل الحاقي را پذيرفتيم و همكاري‌‏هاي خود را با آژانس افزايش داديم و پس از همه اين مسائل در نوامبر 2004 البرادعي اعلام كرد كه ايران در طي روند فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي خود انحرافي نداشته است.
بروجردي گفت: پس از همه اين مسائل و همه همكاري‌‏هايي كه ما در راستاي شفاف‌‏سازي با آژانس و كشورهاي اروپايي انجام داديم، كار به جايي رسيد كه اين كشورها به ايران اعلام كردندكه اصلا كشور شما حق ندارد اين فناوري را داشته باشد و حتي دبيركل سازمان ملل در سفر آقاي احمدي‌‏نژاد به نيويورك به ايشان گفت، درست است كه فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي حق شماست اما شما از اين حق صرف‌‏نظر كنيد.
وي گفت: حالا حرف اروپايي‌‏ها اين است كه يا قطعنامه‌‏اي كه صادر شده را بپذيريد و آن را اجرا كنيد كه ما نيز آن را نپذيرفتيم و در همان ساعات اوليه آن را رد كرديم، يا اينكه گزارش اين پرونده را به شوراي امنيت مي‌‏فرستيم يا كلا پرونده را به شوراي امنيت محول مي‌‏كنيم.
بروجردي در خصوص شرايط پيش آمده و تصميم نظام در اين باره، گفت: نظام قصد دارد كه در اين رابطه پايداري كند و اين توانمندي را حفظ كند زيرا به نظر مي‌‏رسد مطالبات غربي‌‏ها حد يقفي نخواهد داشت و پس از پذيرش اين خواسته، بايد مطالبات بعدي آنها را نيز جامه عمل بپوشانيم و اين مساله خلاف مصالح ملي و منافع مردم ايران است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بزرگترين آفت بر سر راه دستيابي كشور ما به فناوري هسته‌‏اي اين است كه غربي‌‏ها احساس كنند ملت ايران پشتيبان دولت نيست و از دولت حمايت نمي‌‏كند، ضمن تقدير از عملكرد مجلس در قبال پرونده هسته‌‏اي و تصويب طرح يك فوريتي حمايت از دولت و الزام آن به عدم حضور داوطلبانه در پروتكل الحاقي، گفت: اين كار بايد پيش از اينها و حتي در مجلس ششم صورت مي‌‏گرفت ولي متاسفانه دوستان ما در مجلس ششم رويه‌‏اي خلاف اين را در پيش گرفته بودند و اين فاجعه‌‏اي بود كه خوشبختانه جلوي آن گرفته شد.
بروجردي در پايان مهمترين اصل براي دستيابي به اين فناوري را انسجام همه افراد و گروه‌‏ها در داخل دانست و گفت: مهم اين است كه آنها انسجام ما را در داخل كشور درك كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار "ايلنا"، اقدام اخير دانشجويان را در تجمع مقابل سفارت انگليس ناشي از عرق ملي و آزادي افراد در كشور دانست و گفت: دانشجويان قشر روشنفكر و آگاه جامعه هستند و هر جا كه احساس خطر كرده‌‏اند همواره در صحنه‌‏ها حاضر شده‌‏اند و ثابت كرده‌‏اند كه از حقوق خودشان و ملت ايران نخواهند گذشت و بر سر آن پايداري و استقامت مي‌‏كنند.

Copyright: gooya.com 2016