پنجشنبه 14 مهر 1384

رئيس مجمع ملی عراق، ايران را به دست داشتن در ترور حکيم و خويی متهم کرد، مهر

رئيس مجمع ملی عراق در جمع نمايندگان مجلس کويت در اظهاراتی بی پايه و اساس، ايران را به دست داشتن در ترور آيت الله سيد محمد باقر حکيم و عبدالمجيد خويی متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهربه نقل ازروزنامه الانباء کويت ، حاجم الحسنی رئيس مجمع ملی عراق درجمع نمايندگان پارلمان کويت درادامه ادعاهای واهی خود افزود: بغداد اسناد و مدارک محکمی درخصوص دست داشتن ايران در ترور آيت الله سيد محمد باقر حکيم(رئيس فقيد مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق) و عبدالمجيد خويی دردست دارد.

اين روزنامه درادامه نوشت: حسنی که روزگذشته به سفر 4 روزه خود به کويت پايان داد، به نمايندگان گفت : ايران با توجه به ديدگاه معروف حکيم و خويی درخصوص قوميت عربی عراق ، براين باوربود که اين دو با جهتگيری و رويکرد آينده اش در قبال عراق هماهنگی ندارند.

وی درادامه مدعی شد حکيم و خويی اهداف و برنامه هايی دردست داشتند که با اهداف وسياست های ايران که بيانگر قوميت ايرانی است، سازگاری نداشت.

رئيس مجمع ملی عراق که از اقليت عرب های سنی عراق است، درادامه ادعاهای بی اساس و واهی اش مدعی شد: ايران درورای شماری از انفجارهايی است که روزانه درنقاط مختلف عراق در حال وقوع است و اين مساله خودقاطعانه بيانگر وجود دست های ايرانی برای دامن زدن به بحران درعراق است.

وی درادامه ادعا کرد: دخالت ايران درعراق برای هرعراقی واضح است، ايران توانسته است با توجه به اوضاع ناامن و متشنج عراق شبه نظاميانی را تشکيل دهد.

حاجم الحسنی ادعاهای بی اساس خود را درپاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بيان کرد ويک نماينده کويتی که دراين ديدار حضور داشت با تاکيد بر اينکه الحسنی چنين اظهاراتی را بر ضد ايران مطرح کرده است، خواستار آن شد که نامش فاش نشود.

شايان ذکر است آيت الله سيد محمد باقر حکيم در پايان ماه آگوست(مرداد) بدنبال وقوع انفجاری به همراه هشتاد تن از زائران درنجف اشرف به شهادت رسيد اما عبدالمجيد خويی که فرزند آيت الله ابوالقاسم خويی يکی از روحانيون برجسته شيعه عراقی است و درسال 1992 درگذشت ، در آوريل (فرودين)سال 2003 درهمين شهر ترور شد.

رهبران شيعه و مقامات عراق تاکيد کردند گروه های سلفی ، طرفداران حزب بعث و بازماندگان رژيم سرنگون شده صدام در ورای اين ترور دست داشتند و ايران را از هرگونه اتهام در اين زمينه مبرا دانستند معلوم نيست که حاجم الحسنی بر اساس چه مستندات و مدارک و اصولا با چه هدفی چنين اظهارات بی پايه و اساسی را آن هم دريک کشور عربی بر زبان جاری کرده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با نگاهی به اظهارات اخير سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و اتهامات بی اساس وی بر ضد ايران و نگرانی های رژيم های عرب از مفاد پيش نويس قانون اساسی عراق و آنچه آنها خطر نابودی قوميت عرب توصيف کرده اند، می توان اظهارات الحسنی را دراين چارچوب ارزيابی کرد که وی دقيقا همسو با مواضع اخير برخی کشورهای عربی عمل کرده است.

سيد عبدالعزيز حکيم رئيس کنونی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در آن زمانی که برخی ايران را به دست داشتن در ترور برادرش متهم می کردند،تاکيد کرده بود: ايران هرگز در ترور برادرش آيت الله محمد باقر حکيم دست نداشته است ، بلکه عوامل حزب بعث عراق و طرفداران صدام عامل اصلی اين فاجعه هستند.

حکيم تاکيد کرد که شايعات برخی رسانه های عربی و اروپايی و متهم کردن ايران از سوی رسانه ها به دست داشتن در شهادت آيت الله محمد باقر حکيم در انفجار خونين نماز جمعه شهر نجف در سال گذشته ، کذب محض و افترا بستن به ايران است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس مجمع ملی عراق، ايران را به دست داشتن در ترور حکيم و خويی متهم کرد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016