دوشنبه 18 مهر 1384

ابراهيم يزدي: مرزبندي‌‏هاي تاريخي نبايد مانع تشكيل جبهه فراگير شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل نهضت آزادي ايران با بيان اينكه حضور در يك جبهه به معناي ناديده گرفتن باورهايمان نيست، خاطر نشان كرد: برخي مي‌‏گويند خط امامي هستيم، اشكالي ندارد، اين مانعي براي اتحاد به منظور مقابله با كساني كه مبناي انقلاب را هدف گرفته‌‏اند، نيست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، ابراهيم يزدي در ضيافت افطار نهضت آزادي ايران اظهار داشت: در انتخابات رياست‌‏جمهوري عده‌‏اي از اعضاي جبهه مشاركت و گروه‌‏هاي حامي دكتر معين احساس كردند به دليل منافع ملي بايد مرزهاي خودي و غيرخودي را كنار بگذارند و با اصلاح‌‏طلبان بيرون حاكميت اجماع كنند.
وي با بي‌‏سابقه خواندن آنچه در دور دوم انتخابات در حمايت همه گروه‌‏ها از يك كانديدا رخ داد، تصريح كرد: در آن زمان جريان روشنفكري ايران احساس كرد زمان آن رسيده كه صرف نظر از همه مرزبندي‌‏ها براي مقابله با يك جريان اقتدارگرا جبهه مشترك تشكيل دهند.
يزدي گفت: در حال حاضر نيز شرايط عيني براي متشكل شدن فعالان سياسي و روشنفكران در ايران وجود دارد.
دبيركل نهضت آزادي ايران با اين اعتقاد كه آنچه مانع تشكيل يك جبهه فراگير مي‌‏شود، موانع ذهني است، اظهار داشت: هنوز عده‌‏اي گرفتار رسوبات تاريخي هستند.
يزدي با بيان اينكه مهم است به اين سطح از درك و فهم سياسي برسيم كه اختلافات را كنار بگذاريم و متحد شويم، گفت: قبول دارم كه به زور نمي‌‏شود گروه‌‏ها را متحد كرد و اين كار به زمان نياز دارد اما اگر بر تشكيل يك جبهه واحد پافشاري مي‌‏كنيم، به دليل تجاربي است كه طي 50 سال گذشته به دست آورده‌‏ايم.
وي تصريح كرد: همين كه عده‌‏اي اين ضرورت را تشخيص داده‌‏اند كه پيرامون تشكيل يك جبهه فراگير صحبت كنند، مثبت است.
دبيركل نهضت آزادي ايران با اشاره به دو ديدگاهي كه در مورد مساله هسته‌‏اي ايران وجود دارد، آنها را به دو دسته ديدگاه معتقد به مقاومت و ديدگاه معتقد به اعتمادسازي تقسيم كرد و گفت: اين خطر وجود دارد كه بحران تشديد شود و خطر اقتصادي و نظامي عليه ايران به وجود آيد لذا كساني كه مي‌‏گويند براي تشكيل جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر بايد صبر كرد، اين مساله را در نظر بگيرند كه نوشدارو پس از مرگ سهراب نمي‌‏خواهيم.
وي تصريح كرد: به عنوان نهضت آزادي ايران به همه فعالان سياسي، احزاب و گروه‌‏ها هشدار مي‌‏دهيم كه در شرايط تاريخي حساسي هستيم.
يزدي ابعاد بحران انرژي هسته‌‏اي را فراتر از بحران گروگان‌‏گيري و جنگ دانست و گفت: همه كساني كه به آينده ايران مي‌‏انديشند نسبت به تشديد اين بحران نگرانند.
وي تصريح كرد: دولت كنوني با هر روشي سر كار آمده باشد، سبب شده انسجام در مديريت كلان جامعه به وجود آيد و همه نهادها تحت يك مديريت واحد فعاليت كنند لذا توقع اين است كه به سمت سازمان‌‏يافتگي حركت كنند.
دبيركل نهضت آزادي ايران با اشاره به برنامه چشم انداز 20 ساله نظام گفت: سابقه مديراني كه روي كار آمده‌‏اند، تحقق اين برنامه را با ترديد جدي مواجه مي‌‏كند.
وي افزود: دولت جديد هدف خود را توسعه عدالت‌‏محور قرار داده است و از اقتصاد بازار، كاهش تصدي‌‏گري دولت و تقويت بخش خصوصي صحبت مي‌‏كند اما همگان مي‌‏دانند پيش‌‏نياز تحقق اين اهداف، امنيت است و دولت بايد بگويد امنيت را تامين خواهد كرد.
يزدي گفت: با گروهي كه سابقه حضور در بخش‌‏هاي نظامي و اطلاعاتي و سركوب جامعه مدني را دارد، نمي‌‏توان امنيت را تامين كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با انتقاد از برخي مواضع اتخاذ شده در سياست خارجي اين مواضع را در تعارض با اهداف و سياست‌‏هاي برنامه چشم‌‏انداز 20 ساله دانست و اظهار داشت: سياست‌‏هاي اخيري كه در پرونده هسته‌‏اي اتخاذ شده، ايران را با بحران مواجه مي‌‏كند، ايران با اجماع بي‌‏سابقه‌‏اي در سطح بين‌‏المللي عليه خود مواجه است.
بر اسا س اين گزارش در ضيافت افطار نهضت آزادي ايران جمعي از شخصيت‌‏هاي فرهنگي سياسي از جمله عبدالكريم سروش، عبدالله نوري، عزت‌‏الله سحابي, حبيب‌‏الله پيمان, مرضيه مرتاضي لنگرودي, محمد بسته‌‏نگار, هادي قابل, حميدرضا جلايي‌‏پور، فريده غيرت و اعضاي سابق و كنوني شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت و ادوار تحكيم وحدت حضور داشتند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: مرزبندي‌‏هاي تاريخي نبايد مانع تشكيل جبهه فراگير شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016