سه شنبه 26 مهر 1384

صحبت های احمدي نژاد با خبرنگاران درباره دخالت انگليس در انفجارهاي اهواز، گسترش رابطه‌ي ايران و هند، معرفي وزراي باقيمانده، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


« از وقتي كشور عراق اشغال شده، نا امني و ترور در اين كشور و كشورهاي همجوار توسعه يافته است و ترور و نا امني شيوه برخورد اشغالگران است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور در حاشيه‌ي ديدار خود با نماينگان اهل قلم و فرهنگ و هنر در جمع خبرنگاران درباره‌ي حادثه‌ي بمب‌گذاري اخير در اهواز كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان‌مان شده است افزود: در حادثه‌اي كه در اهواز پيش آمد مشابهت‌هايي زيادي را با حوادث قبلي كه انگليس در آن دخالت داشته است، ديده‌ايم. هيچ دليلي براي دست نداشتن و چيزي كه شك ما را نسبت به اين كشور رد كند، وجود ندارد. ما به خوبي رفتار اين كشورها را مي‌شناسيم در جايي كه صددرصد بدهكار هستند معمولاً از موضع مدعي وارد مي‌شوند.

رييس جمهور گفت: ترور و نا امني شيوه برخورد كشورهاي اشغالگري چون انگليس است و حوادث بصره و كشتار مردم عراق را همه ما به خوبي به ياد داريم.

احمدي‌نژاد در ادامه تاكيد كرد: اما فرهنگ ما اجازه نمي‌دهد تا زماني كه در خصوص اين موضوع به قطعيت نرسيده‌ايم اظهارنظر قاطعي داشته باشيم. در عين حال كه ترديد‌ها و شواهد در اين باره نسبت به دخالت اشغالگران عراق به ويژه انگليس جدي است.

وي اظهار اميدواري كرد: مسوولان امنيتي و دستگاه سياست خارجي كشور به زودي نتايج بررسي‌ها را اعلام كنند.

دكتر احمدي‌نژاد، درباره‌ي ادعاي مقامات انگليس مبني بر دخالت ايران در عراق گفت: ما شاهد صحنه‌اي هستيم كه از يك سو تاسف‌بار و از سوي ديگر مضحك است؛ تاسف از اين جهت كه مردم عراق امروز دين و جان و مالشان از سوي مدعيان آزادي، لگدمال مي‌شود و جنبه مضحك آن اينكه كساني كه از هزاران كيلومتر دورتر سرزميني را تحت اشغال خود درآورده و با سلاح به مردم زور مي‌گويند و در مقابل همه اين اقدامات ديگران را متهم به دخالت در امور داخلي عراق مي‌كنند.

وي گفت: آنها بر اين تصور هستند كه دنيا در بي‌خبري و عقب‌ماندگي صرف به سر مي‌برد و از تشخيص شرايط و موقعيت‌هايي در مناطق مختلف ناتوان هستند.

رييس جمهور ابراز كرد: اميدوارم به زودي مردم عراق بر سرنوشت خود حاكم شوند و شاهد خروج اشغالگران از اين كشور باشيم.

رييس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چه تمهيدي براي انجام مذاكراتي موثر با كشورهاي مهم و تاثيرگذار در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سوي دستگاه ديپلماسي كشور اتخاذ خواهد شد تا تجربه‌ي هند تكرار نشود؟ گفت: هند تحت فشار و تهديد بود و نسبت به اين موضوع صريحاً اعلام كرده بود كه با تهديد مواجه است.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه از دوستان هندي خود گله‌مند هستيم گفت: البته انتظار نداشتيم كشور مقتدري مثل هند در مقابل تهديدات برخي كشور ها كه معتقديم واقعا ناتوانند و فقط با تهديد زنده هستند تصميمي را اتخاذ كنند كه بر روابط دوستانه‌اش با ايران خلل وارد كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهور تصريح كرد: در عين حال براي اولين بار در شوراي حكام آژانس در موضوعي اجماع اعضا شكسته شد كه اين يك اتفاق بسيار مهم بود.

وي همچنين خاطرنشان كرد: ‌رابطه‌ي ايران با هند بسيار عميق و تاريخي است و در آينده نيز گسترش مي‌يابد.

احمدي‌نژاد در خصوص اعمال محدوديت‌هاي اقتصادي در مورد برخي كشورها با اشاره به موضوع رابطه ايران و هند گفت: روابط ما با هند در حال گسترش است و كليت كشور از توسعه اين روابط به طور جدي حمايت مي‌كند.

وي همچنين درباره‌ي زمان اعلام وزراي باقي‌مانده از كابينه به خبرنگاران گفت: تا آخر مهرماه وزيرهاي خود را اعلام مي‌كنم.

گفتني است رييس جمهور در پايان سخنان خود در جمع خبرنگاران لحظاتي به گفت‌وگوي صميمانه با آنان پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016