چهارشنبه 27 مهر 1384

براساس یک نظر سنجی در یک نشریه اي انگلیسی شیرین عبادی دوازدهیمن و سروش پانزدهمین روشنفکر برتر جهان شد، انتخاب

سايت خبري تحليلي انتخاب : «نوآم چامسكى» دانشمند و فعال سياسى آمريكايى به عنوان محبوب ترين روشنفكر زنده جهان برگزيده شد.

ماه گذشته دو نشريه مشهور و پرخواننده «پراسپكت» چاپ انگليس و «فارين پاليسى» چاپ آمريكا در يك نظرسنجى مشترك از خوانندگان خود خواستند تا از بين يكصد نامزد ارائه شده، برترين روشنفكر معاصر جهان را انتخاب كنند.
پس از پايان مدت ارسال آراى خوانندگان، در نهايت با بررسى بيش از۲۰ هزار رأى ارسالى، چامسكى زبان شناس و انديشمند سياسى ۷۷ ساله و استاد دانشگاه «ام.آى.تى» آمريكا در رتبه نخست قرار گرفت.

دربين اين نامزدها نام دكتر «عبدالكريم سروش»، آيت الله «سيدعلى سيستانى» و خانم «شيرين عبادى» نيز به چشم مى خورد كه در پايان عبادى به عنوان دوازدهمين، سروش به عنوان پانزدهمين و آيت الله سيستانى به عنوان سى امين روشنفكر برجسته معاصر جهان برگزيده شدند.

از خوانندگان اين دو نشريه خواسته شده بود در كنار يكصد فرد معرفى شده، نام كسانى را كه به عنوان نامزدهاى پيشنهادى روشنفكر برجسته معاصر مطرح نشده به انتخاب خود بنويسند، در اين فهرست « سيد محمد خاتمى» رئيس جمهورى سابق ايران در رتبه سيزدهم قرار گرفته است.

چامسكى كه مؤلف بيش از ۴۰ كتاب در زمينه زبان شناسى و سياست خارجى آمريكا است از چهار دهه پيش تاكنون به عنوان يكى از چهره هاى شاخص ضدجنگ و مخالف توسعه طلبى دولت آمريكا مطرح بوده است.

در اين نظرسنجى «اومبرتو اكو» داستان نويس ۷۳ ساله ايتاليايى رتبه دوم را به دست آورد. وى كه متخصص ادبيات و فلسفه سده هاى ميانه است قبلاً استاد دانشگاه هاروارد بود، ولى پس از دريافت جايزه ادبى نوبل به زادگاه خود بازگشت و هم اكنون استاد دانشگاه بولونيا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از مشهورترين آثار اكو مى توان به رمان «نام گل سرخ» كه فيلمى به همين نام براساس آن ساخته شده و همچنين «فلسفه سنت توماس آكويناس» و «پاندول فوكو» اشاره كرد و «ريچارد داوكينز» استاد ۶۴ ساله علوم محض در دانشگاه آكسفورد رتبه سوم را به دست آوردند.«واسلاو هاول» اديب و نمايشنامه نويس و رئيس جمهورى سابق جمهورى چك چهارمين چهره برگزيده خوانندگان پراسپكت و فارن پاليسى به عنوان روشنفكر برجسته جهان بود.

Copyright: gooya.com 2016